Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Voor de Liebherr LTM1350-6.1 van Haegens Elsendorp (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=49797) maak ik er toch maar een ballastcombinatie bij met o.a. deze Volvo FH16-750. Omdat ik voor de kraan immers toch nieuwe decals moest gaan tekenen..........

Als donor gebruik ik dit model van Herpa:
Afbeelding

Maar eerst maar eens de standaardtoren vervangen door een kastenwand achter de cabine.
Lekker ouderwets snijden uit Evergreen 0,25 en 0,50 mm en natuurlijk potlood en liniaal haha
Afbeelding

De zijfenders zijn ook flink ingekort
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Omdat de Nooteboom ballastoplegger van Haegens op enkelluchtbanden staat (385/65R22.5??), vond ik het nodig om de spatborden dan ook maar te versmallen. Kwestie van overtollig materiaal wegsnijden en op de as aan weerszijden een afstandsbus plaatsen.
Afbeelding

Bijkomend voordeel van het versmallen van de spatborden: de stuuruitslag neemt met 10 graden toe!
Afbeelding

Omdat Herpa de ballastoplegger levert waarbij de achterbumper aan het chassis gemonteerd is, was het zaak om dat aan te passen. Dan vallen nog meer zaken op, die je dan maar meteen meeneemt.
Het origineel:
Afbeelding

De achterlichtunit loopt nu aan de voorzijde van het bumperframe langs, de afdekplaat aan de achterzijde van het chassis is afgeschuind.
Het gehele bumperframe zit voorlopig aan het laatste asstel gekleefd met Pritt-stift. Hierdoor kan ik zien of alles goed zit, maar ik kan de boel nog makkelijk loshalen voordat de verfspuit erover gaat. Het oogt nu nog wat ruw, maar het is de proefpassing.
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Het kopschot heeft Herpa recht uitgevoerd, maar het voorbeeld bij Haegens in afgeschuind.
Dan is nog maar een kwestie van kopschot aan weerskanten inkorten, de haakse hoek van de opleggervloer afschuinen en uit 1,5mm Evergreen er een nieuw, schuin gemonteerd, kopschot terugzetten.

Voorlopig resultaat:
Afbeelding

Herpa heeft de fietsenvangers aan beide zijden gelijk uitgevoerd:
Afbeelding

Dankzij foto's van Jack, kon ik de fietsenvangers goed natekenen en vervolgens uit Evergreen snijden. Hiervoor heb ik staaf van 0,50 x 0,75 mm gebruikt en plaat van 0,50 mm dik
Afbeelding

En dan zie je onderaan het uiteindelijke resultaat.
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Het zijn kleinigheidjes, maar Herpa heeft de steunpoten en -voeten hoekig uitgevoerd, waarbij die bij het origineel rond zijn.
Afbeelding

Uit Evergreenplaat 0,5mm met een gatentang 2 plaatjes rond 3 mm gemaakt. In het midden een gaatje rondje 1 mm, waar dan een staafje 1 mm in gelijmd wordt.
Afbeelding

Die verbeterde fietsenvangers zijn wel leuk, maar aan 1 zijde heb je daar ook nog de opbergplaats voor het reservewiel. Dus nu eerst maar daarvoor een frame gemaakt.
Afbeelding

En dan ziet het geheel er momenteel (vanwege nog uit te voeren schilderwerk, is het weer even met Pritt-stift gehecht) zo uit:
Afbeelding

En de andere zijde:
Afbeelding

Als laatste een blik onder de zwanehals door:
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik zat al te wachten op deze ballastcombinatie :wink:..
Als je de kraan bouwt hoort er eigenlijk automatisch minimaal 1 ballastwagen bij, vind ik.

Dat tijdelijk lijmen met Pritt, geeft dat later geen problemen met het spuitwerk?
Pritt lijkt me erg vettig en als je er daarna met verf/lak overheen gaat is dat geen goede combinatie, lijkt me.

Een beetje hetzelfde als met een watervaste zwarte stift, dat krijg ik niet weg onder een laag grondlak/primer.
Dus moet eerst alles van dat zwart echt weg zijn voordat er gespoten kan worden zonder dat het door blijft schijnen.

Wat betreft de bandenmaat van de supersingles op de oplegger, 385/65/22,5 zou kunnen maar waarschijnlijk zijn ze 385/55/22,5 dus iets kleiner in doorsnede.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2017 7:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Jeroen,
IK heb goede ervaringen met Pritt. Tijdens de ruwe passingen is het soms net je "3e hand". Als dan alles ut elkaar gaat om te schilderen, is de Pritt wel zover droog, dat je dit met een mesje er zo afschraapt. Vervolgens even schuren en net zo voorbehandelen als de rest. Tot nu toe geen slechte ervaringen mee gehad.

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2017 8:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
wel erg gaaf zeg, en klein gepruts op de vierkante millimeter.
succes kerel.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2017 8:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
r.8erberg schreef:
wel erg gaaf zeg, en klein gepruts op de vierkante millimeter.
succes kerel.


Bedankt Richard. En dat gepruts op de vierkante millimeter? I love it! :mrgreen:

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2017 8:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Na de nodige voorbewerkingen kwam er dan eindelijk meer blauw op de Volvo en de ballastoplegger
Afbeelding

Voor het gemak maar even nieuwe spatlappen gemaakt en voorzien van Nooteboom-decals
Afbeelding

Gelukkig, de nieuwe decals zijn binnen!
Afbeelding

Doordat het spuitwerk de houten vloer zou verbergen, heb ik de vloer eerst weggeschuurd, voordat ik ging spuiten. Maar, omdat er wel een vloer moet komen, heb ik er maar een decal van gemaakt
Afbeelding

En dan krijg je een mooie donkere vloer
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2017 9:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
En dan nog een zaken afmonteren de ballasttrailer is gereed, maar is er geen vervoer geregeld..................
Afbeelding

Afbeelding

Dus dan ook de Volvo maar verder afwerken, ter vergelijk naast een standaard-Herpa (los van de bedrukking)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de gehele combinatie:
Afbeelding

Afbeelding

En dan nog een test met flink overgewicht
Afbeelding

Tot slot "ready to go"
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement