Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Ik zal in dit topic een bouwverslag geven van mijn LTM1350-6.1. Dit is dan wel geen vrachtwagen, maar het lijkt mij het beste topic om deze telescoopkraan voor te stellen.

Het model wordt als kit in kleinserie geleverd.
Dit model heeft een oplage van ca 30 stuks en bij mijn weten zijn er in Nederland niet meerdere exemplaren van verkocht. September
2012 (!) heb ik tijdens de Minibauma in Sinsheim mijn exemplaar mogen ontvangen. Het bestaat uit gefreesde polystyrolplaat in verschillende dikten en kleuren. Ook de beglazing is gefreesd uit transparant kunststof. Uiteraard zit er een uitvoerige bouwbeschrijving bij, die wel het nodige studiewerk vraagt. Maar met deze beschrijving en fotomateriaal is het een mooi en uitdagend model om te maken.

De ballastplaten bestaan allemaal uit plaat van 3 mm, voor de 10-tons platen lijm je 2 platen op elkaar. Wel moeten de hijsoren er nog aan gezet worden:

Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Interessant project, heb je ook een foto van een plaat met de onderdelen er nog in?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik dacht hem vandaag tegen gekomen te zijn maar het was een 5-asser..
Wel van Haegens. Dat wel..
Succes met het bouwen op deze kleine schaal maar volgens mij komt dat wel goed :wink:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Hobbes schreef:
Interessant project, heb je ook een foto van een plaat met de onderdelen er nog in?


zoiets?
Afbeelding

of deze
Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 9:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
moddertrukker schreef:
Ik dacht hem vandaag tegen gekomen te zijn maar het was een 5-asser..
Wel van Haegens. Dat wel..
Succes met het bouwen op deze kleine schaal maar volgens mij komt dat wel goed :wink:.

gr Jeroen


Bedankt Jeroen,
Het komt goed :mrgreen:

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 9:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Het chassis samengesteld, de stempelboxen aangebracht en de spatlappen (uit gefreesd zwart polystyrol)

Afbeelding

De motorunit is als 1 gegoten onderdeel meegeleverd, goed van kwaliteit met vrij weinig nawerk (behalve dan het verdere aankleden hiervan). De opbouw van de bovenwagen heeft al een aanvang genomen

Afbeelding

Een detail hoe straks de ballast aan de bovenwagen wordt opgehangen

Afbeelding

De ballastgrondplaat met volle ballast (in 1:1 zou dit ca 150 ton zijn!)

Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
De telescoopgiek bestaat uit 5 losse delen. Deze kunnen straks in elkaar gestoken, zodat het lijkt of de mast volledig uitgeschoven is. In feite zijn het "ruggegraten", die met een dunne plaat Evergreen omtrokken worden.

Afbeelding

Om de giek in transportstand (dus ingeschoven) te tonen, is deze losse kop samengesteld.

Afbeelding

Het omkleden van de "ruggegraten" heb ik gedaan door eerst aan 1 zijde een strook dun Evergreen te verlijmen en dan te laten drogen. Dan kan de volgende dag de verdere omkleding eromheen getrokken worden. Met de mutlifunctionele verfroerstokjes en een paar klemmen, kan het spulletje mooi een poosje drogen

Afbeelding

Langzamerhand gaat er nu toch wel iets ontstaan

Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Wat een leuke kit is dit. Ziet er allemaal zeer verzorgd uit, je manier van bouwen ook trouwens.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
mooi werk tot zo ver
wel een paar goede oogjes en smalle vingertjes nodig , als ik het zo bekijkt
voorlopig volg ik het , vind het wel wat
veel plezier
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Dank voor de reacties en complimenten. We gaan door!

De motorunit is met een beetje schilderwerk, traanplaat en home-made printwerk al zo goed als klaar. De uitlaat is opengeboord met 0,4 mm en vervolgens met zwarte verf aangezet.

Afbeelding

De LTM1350-6.1 is voorzien van een spanbok. Hiermee maak je de giek stijver, waardoor je hijsvermogen toeneemt. Bij de kit zaten 2 variaties: 1 in open en 1 in gesloten toestand. Maar, het blijft gefreesde plaat, zodat er vijl- en schuurwerk aan te pas komt om de cilinders goed te vormen.

Afbeelding

Dus dan maar met Evergeen en aluminium buis aan de slag, ziet er al een stuk beter uit (boven de kitversie, onder mijn versie)

Afbeelding

En dan compleet gemonteerd aan de kop van de hoofdgiek

Afbeelding

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement