Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Deze DAF krijgt halfronde spatschermen boven het tandemstel.
Ik heb nog een setje liggen uit een Mercedes bouwdoos. Maar ik zou Jeroen niet zijn als ik er meteen tevreden mee zou zijn...
Dus worden ze een beetje aangepast en wel door ze voor en achter wat in te korten en aan de zijkanten mooi af te ronden:
photo 418924
Ook twee spatlappen gevonden die het dan mooi af maken.
Moet nog wel even uitvogelen hoe ik de spatschermen tussen beide assen met hun steunen aan het chassis kan monteren. Ik kan wel de originele gaten gebruiken die al in het chassis zitten.

Ook wilde ik nu eens proberen om het chassis zó in elkaar te zetten dat je met het spuitwerk makkelijker overal bij kunt komen. Ik heb bij dit project een bepaald voorgevoel..
Daarom heb ik het tandemstel compleet in elkaar gezet maar niet vastgelijmd aan het chassis:
photo 418925
De aandrijfas is met behulp van een oud motorblok al precies goed vastgelijmd aan de achteras.

En dan blijft dit deel nog over:
photo 418926
Misschien dat ik de luchtketels er nog onder lijm maar bepaalde onderdeeltjes spuit ik sowieso altijd al apart bij dit model DAF bouwdoos.

Alle wielen raken mooi de grond want daar heb ik deze keer extra mijn best op gedaan.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2017 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
En zo val je van de ene aanpassing in de andere. :mrgreen:
Ziet er allemaal weer netjes en verzorgd uit met de nodige tips " how to make a DAF".
De chromestiften zijn inderdaad een uitkomst, spiegels kun je er ook heel mooi mee doen, wel de 4mm gebruiken, zéker als je 2 lagen wil doen want dat geeft een spuitkwaliteit, heb dit ook op de dobli-spiegels van de Actrossen gedaan.
Lekker rustig verder gaan.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug, 2017 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hermann is d'r ook weer!!

Inderdaad, voor je het weet ben je tóch weer vanalles aan het aanpassen..
Maar dat geeft niet. Het hoort er gewoon bij ook al zat het niet echt in de planning.

De dieseltanks heb ik strak gemaakt:
photo 419285

Opstappen uit de grabbelbak genomen en deze iets aangepast om bij deze dieseltanks te kunnen passen:
photo 419286
Het kan zijn dat ze nét iets te ver naar buiten uitsteken als alles aan het chassis geplaatst is maar dan kan ik aan de buitenkant nog altijd 1 á 1,5mm wegschuren.

Ook een dingetje waar ik mee zit zijn de voorspatschermen. Deze mogen volgens mij wel iets verder naar buiten toe gemonteerd worden. Maar dan wordt het een zwakke verbinding met het chassis. Daarom voor elk 'n verlengstukje gemaakt (op de foto nog te lang) waarmee ik hopelijk het resultaat krijg wat ik zoek:
photo 419284

Ook iets om over na te denken was de voorbumper. Deze vast monteren zou het kantelen van de cabine niet meer mogelijk maken. Daarom iets uitgedokterd zodat ik de voorbumper naar voren toe kan klappen:
photo 419287
Aangezien ik de pennetjes naderhand niet ín de bumper door de draaipunten kan steken moest ik ook dáár weer iets op verzinnen. Dus geleidepinnetjes in de bumper gemaakt zodat ik later na de spuitwerkzaamheden een makkelijke en hopelijk ook stevige verbinding kan maken. Als de lijm van deze aanpassing droog is kan ik de bumpersteunen aan het chassis vastlijmen. De draaipunten kan ik dan daaraan monteren en dáárop dan weer de bumper..
Ja, steeds weer vooruit denken maar dat houdt het leuk en spannend.

Edit: en zo lossen zich sommige dingen ook weer redelijk makkelijk op. Ik wil op deze DAF aangepaste Amerikaanse LM-velgen gebruiken. Normaal gesproken plaats ik de voorwielen dmv een ringetje iets naar buiten zodat de wielkasten mooi gevuld worden. Maar dat is eigenlijk dus alleen maar nodig (vind ik) bij de standaard velgen. De LM-velgen zijn platter dus komen de banden verder naar buiten dan bij de standaard velgen. Doordat ik die ringetjes op de vooras had zitten kwamen de banden dus gewoon te ver naar buiten waardoor de spatschermen áchter die voorwielen ook niet meer mooi uitkwamen.
Door nu de ringetjes weg te halen komen de velgen/banden verder naar binnen maar nog steeds ver genoeg naar buiten waardoor de spatschermen misschien toch wel goed staan ten opzichte van de wielen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Bijna 'n jaar niks gedaan aan deze DAF.
Toch laatst de draad weer wat opgepakt en wat vooruitgang geboekt.

Het chassis zoals het in de bouwdoos zit leek me net te kort. Na lang twijfelen heb ik besloten om het chassis te verlengen. Ik heb er hier 1cm ertussen gelijmd:
photo 452031

Ook nu weer twijfel want het zou misschien wel 'n beetje té lang kunnen zijn dus daarom maar weer 0,5cm er tussen uit gehaald:
photo 452033

Toen was het tijd om alles op te schonen en klaar te maken voor het spuitwerk. Sommige onderdelen gingen in één keer goed en andere moesten eerst thuis wat strakker gemaakt worden zoals de voorbumper, die is nu wel strak:
photo 452035

Om de kleur blauw wat meer terug te laten komen heb ik het motorblok in die kleur gespoten:
photo 452036
Daarna met verdunde zwarte verf voor wat meer diepte gezorgd. Maar niet te veel want het moet een showtruck blijven en die hebben hun motorblokken vaak supernetjes schoon!

Ik heb besloten om het chassis in dezelfde kleur als de cabine te spuiten:
photo 452039

Het tandemstel:
photo 452038

Overige onderdelen:
photo 452040

De voorspatschermen:
photo 452041
Alle onderdelen zijn van 'n lichte wash voorzien zodat het niet allemaal dezelfde kleur lijkt.

Ik twijfelde over de interieurkleuren en heb besloten om alles bruin te maken behalve de onderdelen die in het echt voorzien zouden worden van een andere kleur bekleding:
photo 452037

photo 452042
De blauw-blauwe en bruin-blauwe onderdelen worden nog met matte blanke lak overgespoten.
Een compleet blauw interieur leek me net iets té voor die tijd..

Omdat ik toch met matte zwarte verf bezig was heb ik ook maar meteen de resterende raamrubbers geschilderd:
photo 452034

En ook het voorraamrubber:
photo 452032

Nu kan ik langzaamaan het een en het ander in elkaar gaan zetten.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2018 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Na het spuitwerk kon ik al wat in elkaar zetten.
Hier de, al zeg ik het zelf, goed strak geworden achterspatschermen met de spatschermsteunen:
photo 452578

Hier nog wat los spul wat vastgelijmd moet worden:
photo 452579

Een kijkje in het interieur, bruin met twee tinten blauw:
photo 452580

En toen het tandemstel aan het chassis was gelijmd wilde ik graag zien hoe het er uit komt te zien met de wielen en de cabine. Nou, zó dus:
photo 452582

Nu weer rustig aan verder werken. Heb voor alle spatschermen ook nog bijbehorende spatlappen gemaakt. Maar deze moeten nog gespoten worden.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik kwam op Google wat foto's tegen van door mij gebouwde modellen waarvan er ook enkele te bekijken zijn op Modelbrouwers.nl.
Kom ik er achter dat ik van deze DAF 3600 geen up-dates meer heb geplaatst sinds augustus 2018..
Terwijl ik ondertussen toch al een stukje ben opgeschoten. Daarom maar weet wat foto's met hier en daar wat uitleg.

De achterspatschermen werden gemonteerd:
photo 575472

Deze keer niet helemaal makkelijk om goed uitgelijnd te krijgen met de wielen maar ben tevreden:
photo 575478

De voorwielen definitief vast:
photo 575471

De staande uitlaten passen precies (maar dan ook maar nét) tussen de zijfenders:
photo 575470

Het binnenwerk van de uitlaten:
photo 575475

Alles glanzend zwart gespoten:
photo 575477

Daarna alles in Alcladd chroom gespoten:
photo 575479

Goed gelukt:
photo 575491

De uitlaten op hun plek gemonteerd:
photo 575493

Past nog steeds tussen de fenders:
photo 575490

Chroom is goed gelukt:
photo 575494

Het plafond in de cabine geplaatst, dus deze DAF is eigenlijk geen echte Space cab:
photo 575473

De achterwand met bed en gordijntjes:
photo 575474

De rest van het interieur:
photo 575476

Road Train bordjes komen er misschien nog op:
photo 575492


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De zonneklep gemonteerd en zwarte hoekschildjes:
photo 575480

Het staat op zich prima..:
photo 575484

Of wil ik ze toch liever in dezelfde kleur als de cabine?:
photo 575481

Maar dan moet wel het witte streepje doorgetrokken worden:
photo 575488

En natuurlijk moet ik er een van op de grond laten vallen met dit als resultaat:
photo 575487

Jammer, maar gaat goed komen:
photo 575485

Het hoekje voorzien van plastic materiaal en daarna in vorm schuren:
photo 575486

Dan in de cabinekleur spuiten:
photo 575489

Et voila, de witte streep er weer op:
photo 575482

En vooruit, de andere kant ook nog maar even:
photo 575483

Rustig blijven en dan komt alles weer goed. Meestal..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Aangezien ik aan meerdere projecten tegelijk werk, kan ik ook hier weer wat laten zien.

Zo zijn de handgrepen en ruitenwissers geplaatst:
photo 575495

De zonneklep is vastgelijmd. Hij was wat doorgebogen maar met wat secondelijm (spannend!!) kon ik hem mooi recht geplaatst krijgen:
photo 575496

De instaptreden voor deze DAF had ik uitgeboord en gespoten maar daarna uitgeleend aan 'n andere DAF-cabine die eerder klaar was.
De treden eigenlijk voor die DAF waren al gespoten maar niet uitgeboord wat ik nu toch wel wilde. Dus dat gedaan en het effect van zilvergrijze treden met zwart ogende gaten (want is zwart plastic) vond ik wel mooi dus dat zo gelaten:
photo 575497

De spiegels geplaatst:
photo 575498

Voorzien van chroomfolie lijken ze ook net echte spiegels:
photo 575499

De deurgrepen en trottoirspiegel vastgelijmd:
photo 575500

Ook al te zien, de dieseltank(s):
photo 575501

Ik heb de makkelijke weg gekozen en de tanks in chassiskleur gespoten en daarna deels voorzien van dezelfde chroomfolie als waarmee de spiegels afwerk. Naast de steunen nog wat zwarte isolatietape en dan ziet het er zo uit:
photo 575502

De opstappen aan de tank zijn iets aangepast aan de vorm van de tank en daarna in chassiskleur gespoten. De treden zijn met radiatorfolie beplakt. Deze is dunner dan de chroomfolie en laat nog net het antislip op de treden zien:
photo 575503

De andere kant:
photo 575504

Verder wilde ik een lompere bumper op deze DAF hebben en zo een had ik nog liggen. Maar hij moet wel kunnen draaien omdat anders de cabine niet kan kantelen. Dus draaipunten aan het chassis gemaakt:
photo 575505

Bumper er op:
photo 575506

Bumper voorover:
photo 575508

Toen miste ik nog iets op/aan/onder de dieseltanks en dat wordt dus een ronde buis:
photo 575509

De buizen passend gemaakt en kunnen gespoten worden in chroom:
photo 575507

Tot zover deze DAF 3600.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2023 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Dik ding aan het worden Jeroen!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement