Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo heren,
Na Jabbeke val ik altijd in een zwart gat, nog lang overexited door het zien van de vele mooie modellen en altijd daarna iets nieuws en snel willen bouwen.
Dit jaar heb ik mezelf iets beter onder controle gehouden en ben direct na Jabbeke begonnen met een aantal half afgebouwde modellen af te bouwen.
Dat leverde een DAFXF105 special edition, een DAF95, een Volvo F12 en bijna een demo DAF95 concepttruck met oplegger op.
Met die laatste zijn we nog bezig met de decals omdat die van Italeri absoluut onjuist zijn.
Verder heb ik nog wat "verplichtingen" en die doe ik tussendoor en daar komt wellicht nog een keer een bouwverslag van maar het zal hoofdzakelijk
een Facebook verhaal worden denk ik.
Ook ligt hier nog de A&N Euro6 DAF en ook daar ben ik aan het wachten op de decals, we zijn aan het stoeien met de juiste groene kleur omdat
dit keer de nieuwe striping vanwege de gebogen vorm niet gespoten maar geplakt wordt.

Maargoed, wederom een nieuw project wat ik verder op de brouwerssite zal tonen.
Een oude DAF, een DAF met een dikke onderlip en daardoor ook nog eens een hele lelijke die in 1957 als grote broer van de kikkerdaf kwam en viel in het
zware trucksegment met bij de introduktie van de 1e generatie rond de 150 PK.
Die ik bouw van de 2e generatie had dezelfde motor maar rond de 165 PK, naar de maatstaven van heden ten dage natuurlijk een lachertje.
De naam DO komt van de D van DAF en de O van de 11,1 Liter Leylandmotor O.680 die erin lag, 2300 heeft te maken met de DAF benaming van de
Timken achteras en daarin zat altijd het draagvermogen van de achteras verwerkt.
Bij de oorspronkelijke 2000 DO was dat 10 ton, die ik bouw heeft al de DAF 2600 achteras en heeft een draagvermogen van 13 ton maar werd als naam weggeschreven als 2300.....zou een 11,5 tons achteras zijn om volgens het berekeningetje binnen de wettelijke laadvermogens te blijven.

Aldus een saai verhaaltje, ik had jaren geleden al eens een DO van de derde generatie gebouwd met de hoge voorruit zonder zijruitjes.

photo 57049

Deze heeft last van ouderdomsverschijnselen en het plastic begint her en der te trekken en ook plamuurnaden zijn niet zo strak meer als ze
bij oplevering waren
Die ik bouw heeft de lage voorruit en de zijruitjes met bijbehorende zijspijlen: een booskijkertje zo de oud chauffeurs 'm noemen.
Omdat ik zelf een FB groep heb met oude DAFs kom je nog wel eens in contact met oud chauffeurs en zie je nog wel eens vreemde voertuigen
voorbij komen in de groep.
Ik zat te dubben over wat te bouwen voor volgend jaar Jabbeke en het idee van de Eurotrailer met een DAF DO trekker liet me niet los.
Echter ik heb een originele Eurotrailer live gezien en jammer genoeg moeten constateren dat het allemaal geklonken aluminium is dus een
heidens karwei om al die klinknagels te maken.
Decals......ja er zijn 3D decals maar er gaat nog al wat op.
Omdat het een DO in mijn eigen bedrijfskleuren moest zijn als gat tussen mijn eerder gebouwde kikkerdaffen en DAF 2600 zag ik terugbladerend
in het fotoarchief een mooi project van een DO met containeropbouw en een lange aanhanger met 2 containers.
Welliswaar Van Gansewinkel maar in het blauw-groen met zwarte containers zie ik de combinatie ook wel zitten en het is maar een inspiratiebron.

photo 412297

Zoekend naar een goed systeem voor het optrekken van de containers kwam ik op het Geesink systeem, een licentie van de Dempster Dinosaur haak en typisch iets voor de jaren 60 hoewel sommige bedrijven zelfs tot diep in de 80er jaren met dit systeem hebben gereden.
Geen haakarm, ketting- of kabelsysteem maar een hydraulische plunjer met een grote haak waarbij de container in diverse plunjergangen op de vrachtwagen
wordt getrokken maar daarover later meer.

photo 412287

Ik had nog een door Ad in PLA kunststof thuisgeprinte kikkerdaf cabine liggen en wist even niet wat ermee te doen,
ik had immers nog een 6 en een 7 streper over en het was toen alleen geprint om te kijken of het wat was.
Wel had ik met Ad Antonis de afspraak dat hij ook de DAF DO in 3D gaat tekenen met de uitvoering van de 3 generaties, mijn meetwerk had
ik al in een cad tekening vertaald en hij heeft voldoende input......maar even geen tijd.
Dusss........omdat we voor de 3D print ook als basis de kikkerdaf zouden gebruiken heb ik dat ook gedaan.
De in PLA geprinte cabine dus gebruiken voor de DO DAF wat inhield dat de zaag erin moest om de cabine te verbreden.
Het kunststof is knetterhard dus een scherpe zaag is noodzakelijk, deed me denken aan de avonturen met de Jaymar Volvo cabine die van glasfiber was en waar ook de stukken af knapten.
Datzelfde gebeurt ook met PLA maar de cabine is inmiddels op de juiste breedte en wat op de printlijn afgebroken stukken teruggelijmd.
Een stuk in het dak gezet, de achterwand vervangen door styreen omdat de panelen toch anders zijn en de dikke lip aan de onderkant gemaakt.
De deur aan de portierszijde uitgezaagd en wat sponningopdikkers om straks de deur op te vangen teruggezet, een nieuwe deur moet ik nog maken.

photo 412296

photo 412292

photo 412291

photo 412290

Een passend bodemplaat gemaakt met de hoge motortunnel, uiteraard is dan een goeie tekening noodzakelijk en ik heb een tekening via Frits Aukes,
maatvoering uit het boek van Hans Stoovelaar (DAF 2000DO) en foto's van de restauratie van een DO door Gerrit en Maarten van Die.

photo 412294

photo 412295

Ook alvast begonnen met het chassis......tegenwoordig maak ik eerst een groffe CAD tekening hoe iets er uit komt te zien om zodoende
van tevoren de verhoudingen goed te krijgen op basis van gegevens van specificatiebladen.
In dit geval kom ik op de kleinste standaard wielbasis voor een motorwagen uit de DO serie en dat is 4,20, de container die erbij past is dan rond de 4,30.
De aanhanger zou dan rond de 8,5 meter uitkomen wat niet extreem is voor een DAF aanhanger met deze opbouw.

photo 412293

Maar voorlopig even genoeg info wat ik de komende tijd van plan ben.
En omdat het steeds gewoner wordt om een uitsmijter als laatste foto te plaatsen............ zo kon je ze wel eens tegenkomen.
Deze cabine bestaat volgens mij ook al niet meer...

photo 412289

groeten, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Een heel mooi inleidend verhaal van dit nieuwe bouw verslag Johannes.
En knap wat je tot nu toe al met de cabine verbreding ed. Hebt gedaan.
Gaat weer een aparte combi worden, succes met de verdere bouw.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Lelijke DAF of niet, hij smoelt wel al goed.
Eerlijk gezegd denk ik zelfs dat de vorm er nu beter in zit dan die op het model dat je hierboven aanhaalde?
Maar dat valt dan onder de noemer vooruitgang, toch?

Succes met de rest maar gezien je andere (moeilijke) modellen moet dat wel weer goedkomen!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Nu ben ik al helemaal geen daf fan zoals wel bekend haha, maar dit is toch wel de lelijkste die ik ooit heb gezien :lol:
Maar je project is nu al prachtig, vooral het container systeem en de aanhanger.
En dit zal wel weer een winnaar worden dus ik ga je volgen.
Veel succes :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mooi ouwetje weer Johannes en daar kom jij het komende jaar wel mee door denk ik.. :D

Maar een vraagje. Je hebt de cabine breder gemaakt, maar ik zie in het dak dat dit nieuwe stuk niet in het midden zit. Klopt de bolling van het dak nu nog wel?

Gr. Zeger

Oh enne..... Deze volgend jaar maar níet in de categorie DAF inschrijven. (Want wat moet je met al die A&N DAF's :mrgreen: )

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jun, 2017 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, al een tijdje geleden sinds de laatste post hier.
Vakantie zit er op en dat was 14 dagen zonder lijmpje, plastic of mes......afkicken en eigenlijk beviel het wel :roll:
Maar dan toch even verder met het chassis, vind ik altijd het leukst om te bouwen en ik heb een massa gegevens omdat ik
2x bij een restaurateur ben geweest die een DO onder handen had. Erg leuk en leerzaam om te zien.

Om terug te komen op de vraag van Zeger over het niet precies door het midden zagen van de cabine is het antwoord makkelijk.
Ik heb gezaagd daar waar het meeste "vlees" later zou blijven staan voor een goede verbinding van de stukken aan de voorkant, juist door het midden
zou een zwakke verbinding geven omdat daar de grote openingen van de grille zitten. Omdat het materiaal niet geschikt is om een trapsgewijze zaagsnede te maken moest ik dus ook assymetrisch door het dak en dat verklaart ook het vele plamuurwerk om het dak weer symmetrisch bol te krijgen.

Het chassis is zoals toendertijd gebruikelijk bij DAF als gelast chassis uitgevoerd.
Ooit gelezen dat er in het laswerk van een chassis, afgezien van het arbeidsintensieve nawerken van de lassen en verrijden van de diverse lasmallen, pakweg 7,5 manuren laswerk zat. Bij het vervangen van de meeste verbindingen door klinknagels en geboute aangezette onderdelen werd dat teruggebracht naar 1,5 manuur.
Een enorme bezuiniging en vergroting van de capaciteit dus.
De achteras had ik nog uit de 2600 resin serie en een slopers vooras had ik nog in de reservedoos liggen.
De wielbasis is 4,20 m erg kort dus en de container die erop komt volgens mijn tekening 4,30 m.
Ik blijf dan met 1,5 m tussen aanhanger en voorwagen en met 2 containers op de aanhanger met 16,23 binnen de 16,50 met wat toendertijd een
magische maat was.

Inmiddels heb ik een rollend chassis en het volgende wat op het chassis moet zijn de remmen.
Luchtdrukremmen met mechanische lossing en een ratelhandrem dus niet zo heel erg ingewikkeld.

photo 414092

photo 414093

photo 414094

photo 414095

photo 414096

Het containerhaaksysteem is een Amerikaans systeem, had ik niet verwacht.
Het is het Dempster Dinosaur systeem, zoals eerder aangegeven werkt het met een grote "paperclipachtige" haak die onder een
gekartelde strip onder de container valt. De slag van de cilinder is klein dus elke keer na een klein stukje optrekken moet de cilinder
weer uitgeschoven worden en moet de haak een volgende kartel vinden.
Op filmpjes is te zien dat het optrekken van een container zomaar 3 tot 4 minuten kan duren, voordeel was wel dat je met de paperclip ook
de container kunt duwen en dus niet alleen van de zwaartekracht afhankelijk bent bij het plaatsen van een container op de aanhanger.

photo 414097

Het zal nog wel een heel gepuzzel worden maar ik heb denk ik voldoende fotomateriaal en de scharnierpunten heb ik via CAD tekenen
ook redelijk vastliggen. Wel blijkt dat de opbouw altijd een overstek moet hebben, meer dan op de eerder geplaatste foto van de Van Gansewinkel
DAF te zien is.

Heel voorzichtig heb ik ook al gekeken naar een aanhanger en trof de DAF aanhanger, uiteraard.
Weer een volledige DAF combinatie, onderstaande foto laat trouwens een ander containersysteem zien dan ik bouw...

photo 414100
photo 414099

Onder de aanhanger horen 20" wielen. Maar bij Italeri zijn bij alle vrachtwagenmodellen de banden eigenlijk te klein en kloppen niet met de aangegeven maat op de band.
Om onder de aanhanger een gelijke maat wiel te doen als onder de voorwagen klopt als plaatje niet.
Ik heb dus 2 x 6 wielsets bij MG mouldings gekocht die een diameter van 19.5" hebben, de dichtstbijzijnde maat en net genoeg kleiner als de banden onder de voorwagen om het verschil te zien.
Benieuwd hoe ze eruit zien.

Tot een volgende keer, groet Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Deze DAF blijft toch mooi van lelijkheid.

Mooi ombouwwerk tot dusver Johannes, chassis ook weer zeer waarheidsgetrouw opgebouwd. De opbouw is ook een origineel onderwerp, succes met de uitwerking!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Mooi, hè, zo'n klassieker. Prachtig stukje nostalgie.
en je maakt er weer veel werk van. Doe je goed.
ik volg je weer als de belastingdienst.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2017 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Omdat het "moeilijkste" deel de bail hook opbouw is ben ik na het rollende chassis bezig gegaan met de opbouw.
Experimenteren, tekenen, foto's nakijken en dan blijkt dat juist voor deze korte opbouwen geen foto's zijn.
Dus bouw ik nu een mix van de Dempster en de Geesink, Geesink heeft het systeem van Dempster iets meer Europees gemaakt.
De Amerikanen hebben de opbouw op een erg lang chassis waarbij tussen de opbouw en de cabine veel ruimte zit, geen idee waarom maat zal iets met de gewichtsverdeling te maken hebben en de mogelijkheid de hydrauliektank tussen de opbouw en cabine te bouwen.

Wel weet ik dat Van Rumpt dit systeem tot in de jaren 90 heeft gebruikt dus daar heb ik wat foto's van gevonden.

De opbouw bestaat uit (denk ik te zien op foto's) uit een hulpchassis waar het korte afzet ladderchassis op rust.
In mijn geval een kort chassis maar weer niet te kort omdat achteraan nogal een forse scharnierconstructie moet komen die ervoor moet zorgen
dat het ladderchassis zo dicht mogelijk bij de grond komt. In mijn geval echter zonder overstek om de lengte van de vrachtwagen kort te houden.
Kortom puzzelen en dit is eruit gerold.
Ben nu nog aan het dubben of de cilinders onder het chassis komen te hangen of toch ter hoogte van het hulpchassis.
Hoe groter de hoek hoe makkelijk achteroverdrukken en dat was het Dempster systeem.
Geesink heeft dat veranderd door de cilinders ter hoogte van het hulpchassis te maken zonder schetsplaten te hoeven lassen aan de onderzijde van het chassis.
Echter daarvoor moesten wel 2 hulpcilinders gebruikt om over het dode punt te komen.
Maar ik zal stoppen want iedereen is nu wel afgehaakt.
Ploaties dus maar.

photo 415725

photo 415726

photo 415727

photo 415728

photo 415729

En als afsluiten Van Rumpt met het Geesink systeem.

photo 415730

gegroet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2017 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
ingzagers schreef:
Maar ik zal stoppen want iedereen is nu wel afgehaakt.
:lol: :mrgreen: :brouw:

Ziet er al goed uit Johannes, mooie cleane bouw en een mooi uniek ssyteem in 1 op 24!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement