Zo heren,
Na Jabbeke val ik altijd in een zwart gat, nog lang overexited door het zien van de vele mooie modellen en altijd daarna iets nieuws en snel willen bouwen.
Dit jaar heb ik mezelf iets beter onder controle gehouden en ben direct na Jabbeke begonnen met een aantal half afgebouwde modellen af te bouwen.
Dat leverde een DAFXF105 special edition, een DAF95, een Volvo F12 en bijna een demo DAF95 concepttruck met oplegger op.
Met die laatste zijn we nog bezig met de decals omdat die van Italeri absoluut onjuist zijn.
Verder heb ik nog wat "verplichtingen" en die doe ik tussendoor en daar komt wellicht nog een keer een bouwverslag van maar het zal hoofdzakelijk
een Facebook verhaal worden denk ik.
Ook ligt hier nog de A&N Euro6 DAF en ook daar ben ik aan het wachten op de decals, we zijn aan het stoeien met de juiste groene kleur omdat
dit keer de nieuwe striping vanwege de gebogen vorm niet gespoten maar geplakt wordt.
Maargoed, wederom een nieuw project wat ik verder op de brouwerssite zal tonen.
Een oude DAF, een DAF met een dikke onderlip en daardoor ook nog eens een hele lelijke die in 1957 als grote broer van de kikkerdaf kwam en viel in het
zware trucksegment met bij de introduktie van de 1e generatie rond de 150 PK.
Die ik bouw van de 2e generatie had dezelfde motor maar rond de 165 PK, naar de maatstaven van heden ten dage natuurlijk een lachertje.
De naam DO komt van de D van DAF en de O van de 11,1 Liter Leylandmotor O.680 die erin lag, 2300 heeft te maken met de DAF benaming van de
Timken achteras en daarin zat altijd het draagvermogen van de achteras verwerkt.
Bij de oorspronkelijke 2000 DO was dat 10 ton, die ik bouw heeft al de DAF 2600 achteras en heeft een draagvermogen van 13 ton maar werd als naam weggeschreven als 2300.....zou een 11,5 tons achteras zijn om volgens het berekeningetje binnen de wettelijke laadvermogens te blijven.
Aldus een saai verhaaltje, ik had jaren geleden al eens een DO van de derde generatie gebouwd met de hoge voorruit zonder zijruitjes.
Deze heeft last van ouderdomsverschijnselen en het plastic begint her en der te trekken en ook plamuurnaden zijn niet zo strak meer als ze
bij oplevering waren
Die ik bouw heeft de lage voorruit en de zijruitjes met bijbehorende zijspijlen: een booskijkertje zo de oud chauffeurs 'm noemen.
Omdat ik zelf een FB groep heb met oude DAFs kom je nog wel eens in contact met oud chauffeurs en zie je nog wel eens vreemde voertuigen
voorbij komen in de groep.
Ik zat te dubben over wat te bouwen voor volgend jaar Jabbeke en het idee van de Eurotrailer met een DAF DO trekker liet me niet los.
Echter ik heb een originele Eurotrailer live gezien en jammer genoeg moeten constateren dat het allemaal geklonken aluminium is dus een
heidens karwei om al die klinknagels te maken.
Decals......ja er zijn 3D decals maar er gaat nog al wat op.
Omdat het een DO in mijn eigen bedrijfskleuren moest zijn als gat tussen mijn eerder gebouwde kikkerdaffen en DAF 2600 zag ik terugbladerend
in het fotoarchief een mooi project van een DO met containeropbouw en een lange aanhanger met 2 containers.
Welliswaar Van Gansewinkel maar in het blauw-groen met zwarte containers zie ik de combinatie ook wel zitten en het is maar een inspiratiebron.
Zoekend naar een goed systeem voor het optrekken van de containers kwam ik op het Geesink systeem, een licentie van de Dempster Dinosaur haak en typisch iets voor de jaren 60 hoewel sommige bedrijven zelfs tot diep in de 80er jaren met dit systeem hebben gereden.
Geen haakarm, ketting- of kabelsysteem maar een hydraulische plunjer met een grote haak waarbij de container in diverse plunjergangen op de vrachtwagen
wordt getrokken maar daarover later meer.
Ik had nog een door Ad in PLA kunststof thuisgeprinte kikkerdaf cabine liggen en wist even niet wat ermee te doen,
ik had immers nog een 6 en een 7 streper over en het was toen alleen geprint om te kijken of het wat was.
Wel had ik met Ad Antonis de afspraak dat hij ook de DAF DO in 3D gaat tekenen met de uitvoering van de 3 generaties, mijn meetwerk had
ik al in een cad tekening vertaald en hij heeft voldoende input......maar even geen tijd.
Dusss........omdat we voor de 3D print ook als basis de kikkerdaf zouden gebruiken heb ik dat ook gedaan.
De in PLA geprinte cabine dus gebruiken voor de DO DAF wat inhield dat de zaag erin moest om de cabine te verbreden.
Het kunststof is knetterhard dus een scherpe zaag is noodzakelijk, deed me denken aan de avonturen met de Jaymar Volvo cabine die van glasfiber was en waar ook de stukken af knapten.
Datzelfde gebeurt ook met PLA maar de cabine is inmiddels op de juiste breedte en wat op de printlijn afgebroken stukken teruggelijmd.
Een stuk in het dak gezet, de achterwand vervangen door styreen omdat de panelen toch anders zijn en de dikke lip aan de onderkant gemaakt.
De deur aan de portierszijde uitgezaagd en wat sponningopdikkers om straks de deur op te vangen teruggezet, een nieuwe deur moet ik nog maken.
Een passend bodemplaat gemaakt met de hoge motortunnel, uiteraard is dan een goeie tekening noodzakelijk en ik heb een tekening via Frits Aukes,
maatvoering uit het boek van Hans Stoovelaar (DAF 2000DO) en foto's van de restauratie van een DO door Gerrit en Maarten van Die.
Ook alvast begonnen met het chassis......tegenwoordig maak ik eerst een groffe CAD tekening hoe iets er uit komt te zien om zodoende
van tevoren de verhoudingen goed te krijgen op basis van gegevens van specificatiebladen.
In dit geval kom ik op de kleinste standaard wielbasis voor een motorwagen uit de DO serie en dat is 4,20, de container die erbij past is dan rond de 4,30.
De aanhanger zou dan rond de 8,5 meter uitkomen wat niet extreem is voor een DAF aanhanger met deze opbouw.
Maar voorlopig even genoeg info wat ik de komende tijd van plan ben.
En omdat het steeds gewoner wordt om een uitsmijter als laatste foto te plaatsen............ zo kon je ze wel eens tegenkomen.
Deze cabine bestaat volgens mij ook al niet meer...
groeten, Johannes