Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 3:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 8:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
griffioen72 schreef:
misschien ipv een opbergkist een open bak waar dekzeilen in liggen??

Vind ik ook beter bij het tijdsbeeld passen.

Toen Rolf nog Rolfje was mocht 'ie in de vakanties meerijden met containerwagens. Deze waren vooral basic en kaal. De zeilen en netten lagen opgerold op de dieseltank of op de spatborden. Borgen gebeurde met rubbers of touwen. Dit was eind jaren zeventig en begin tachtig. Als ze toen nog basic waren, waren ze dat in de jaren zestig denk ik zeker.

Ik kan me zelfs nog herinneren dat één van de wagens wel zo'n open bak had voor zeilen, gemaakt van ijzeren strippen. Door de chauffeur ism de werkplaats gefabriceerd. Deze bak werd in het terrein van een bouwplaats eens uit elkaar getrokken waarbij de strippen alle kanten op sprongen. Er was schade aan het spatbord en de hydrauliek waardoor verder rijden geen optie was. Vervolgens hebben we moeten wachten op de TD van het bedrijf die op lokatie nog wel even bezig is geweest. Naast heen en weer rijden voor onderdelen.

Volgende dag op het bedrijf werden we verwelkomd door de eigenaar die uit zijn plaat ging en of de heren chauffeurs nu begrepen waarom hij altijd al zei dat er geen zaken aan de auto's gelast mochten worden!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ziet er likkebaardend uit , geweldige detail,s
zeker de luchtleidingen en koppelingen
mooi werk en word weer een mooie exemplaar uit de oude doos
blijf het volgen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 okt, 2017 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
is weer een mooi model Johannes met zoveel details

Ik vind het knap hoe je het allemaal voor elkaar krijgt.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 okt, 2017 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ondanks dat het toen om simpele/eenvoudige wagens ging, zie je toch weer kans om er een juweeltje van te maken Johannes!
Petje af wat jij allemaal uit de hoge hoed tovert :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 okt, 2017 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Het chassis en leidingwerk zien er weer heel mooi en strak uit.
Omdat alles mooi open en bloot ligt, zal het straks in kleur weer heel goed tot zijn recht komen.
Aanhanger misschien gewoon lekker basic houden. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Je weet toch ook altijd weer de juiste details in je modellen te steken :brouw: .
Het leidingwerk ziet er netjes uit.
Succes verder met de aanhanger.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2017 10:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
hij is inderdaad indrukwekkend.

succes met afwerken en het spuitwerk, maar dat gaat jou lukken.

ps: ik heb ook zo'n plaatje vol met MENG boutjes gekocht. mooi spul. maar hoe krijg je die het beste er vanaf gesneden?

erg mooi realistisch spul ook.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 nov, 2017 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo pfff, een hectische veertien dagen en eigenlijk met plakken alleen aan de aanhanger gewerkt.
N.a.v. mijn vraag over dit type aanhanger had ik gaandeweg wat meer informatie gekregen waaronder wat foto's van
Van Gansewinkel combinaties die met dit type aanhanger reden.
Ik zag dat de flankbeschermers bij hen niet stopten achter het molenstel maar doorgetrokken waren naar voren, ik ben overstag
gegaan want het lijkt ook nog eens veel mooier dus de kniptang erin en de zaak verlengd.
Mijn witte sprues waren op dus zijn het gele geworden.......met sprue heb je ook de mooie ronde hoeken en de maat komt goed
overeen met de normale buizen.

photo 425222

photo 425221

Verder doorgeploeterd met het remsysteem, toen vooral uitgevoerd in staal en daar waar flexibiliteit nodig was i.v.m. vrij bewegen in
flexiber materiaal.
Dit is een combinatie die nieuw reed vanaf 1965, rondvragen in mijn oude DAF FB groep leverde op dat het toen vrij normaal was met
een 1-leiding remsysteem te rijden i.p.v. de huidige 2 leiding systemen.
Dat bewees voor mij dan weer dat mijn aanname voor het aanleggen van alleen een luchtleiding voor het volgwagensyteem
op de DO ook technisch goed was.
Dus straks 1 stuks aansluiting electra d.m.v. 7 polige stekker en 1 stuks luchtaansluiting. Niks meer en niks minder.
Vooraan bij de triangel een remkrachtregelaar en kraan, stand "volbeladen", "halfbeladen", "leeg" en "afblazen".
Dus een primitieve lastafhankelijke regeling :wink:
De handrem is een wartel die d.m.v. een staaldraad de remcilinders op de achterste as in de positie geremd trekt en geremd houdt.

photo 425217

photo 425216

photo 425218

photo 425213


Om het chassis iets te vullen en mij ook wel handig leek bij het gebruik van kettingen en spanners heb ik een kist aan de bijrijderskant
van de aanhanger gemaakt.
Die kist is te openen en binnenin heb ik een lade gemaakt voor kettingen en de grote ruimte is voor spanners, touw, koevoet, stophout e.d.
Aan de chauffeurskant heb ik wat staven tussen chassis en buis van de flankbescherming aangebracht.
Men zou daar een dekkleed op vast kunnen zetten.

photo 425215

photo 425214

De styreen spatborden zitten allemaal nog los en moeten nog goed afgekort worden, ik heb ze met pinnetjes vastgezet op de
hoofdbuizen en later na het spuiten zet ik ze vast aan de buizen onder het chassis.
Misschien dat ik de diameter van de bevestigingsbuizen nog wel van vervang want het komt nu mede door de kleine wielen vrij fors over.

Het reservewiel......tja dan bestel je wielen voor 2 stuks 3 assige aanhangers en vergeet je de reservewielen.
Optie 1 is bijbestellen bij MG want noch Schaper noch Heinz heeft die diameter in het assortiment.
Ik heb gekozen voor optie 2 en dat is het inkorten van een AMT band tot de juiste diameter en de naad te lijmen met secondenlijm
En......wat plakt dat!, ietwat eivormig maar dat heb ik er met de velg uitgehaald dus ook daar het probleem weer opgelost.

Ander verhaal was de borging van de containers.
Geen hydraulische pinnen toendertijd dus bij het laden van de containers komt de achterzijde in 2 haken die op het chassis van de
aanhanger gelast zijn.
Laden gebeurt vanaf de voorkant en vanaf de achterkant dus de containers komen met de deuren tegen elkaar te staan.
Door 2 extra haken verderop het chassis te maken is het mogelijk om vanaf de achterkant een langere container te plaatsen, de
containers die ik gebruik zijn 4,10 m maar het is dus mogelijk een 6 of 7 meter container de laden.
Die 2 haken heb ik trouwens na het maken van de foto's aangebracht.
De vrije kanten van de container worden d.m.v. spanners vastgezet aan het chassis, zijdelings kunnen ze niet schuiven en het vastzetten is meer tegen schuiven en klepperen bedoeld.
Aan de achterkant bestaat geen discussie over de ogen, aan de voorkant moet ik nog bedenken wat ik daar maak.

photo 425220

photo 425219

Deze week eens kijken of we er kleur op kunnen krijgen.
De aanhanger wordt DAF beige, de spatborden blauw, de triangel waarschijnlijk ook blauw, wellicht iets van rood-wit op de flankbeschermers,
zwarte velgen en DAF beige naven en velgringen.
Voor dat laatste heb ik de resin wilen aangepast: de naven ingekort en een stripje binnenin de velgrand gelijmd om die het smoelwerk
van een ring te geven.

photo 425212

Nu maar verder met de voorwagen, nog werk genoeg te doen.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 nov, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie vorderingen ondanks de tegenslag en een even mooie uitleg :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 nov, 2017 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooi stukje modelbouw Johannes, ook leuk dat de kist functioneel is met een lade.
Hele mooie details waar het nodige onderzoek aan vooraf is gegaan. 8)

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement