Zo pfff, een hectische veertien dagen en eigenlijk met plakken alleen aan de aanhanger gewerkt.
N.a.v. mijn vraag over dit type aanhanger had ik gaandeweg wat meer informatie gekregen waaronder wat foto's van
Van Gansewinkel combinaties die met dit type aanhanger reden.
Ik zag dat de flankbeschermers bij hen niet stopten achter het molenstel maar doorgetrokken waren naar voren, ik ben overstag
gegaan want het lijkt ook nog eens veel mooier dus de kniptang erin en de zaak verlengd.
Mijn witte sprues waren op dus zijn het gele geworden.......met sprue heb je ook de mooie ronde hoeken en de maat komt goed
overeen met de normale buizen.
Verder doorgeploeterd met het remsysteem, toen vooral uitgevoerd in staal en daar waar flexibiliteit nodig was i.v.m. vrij bewegen in
flexiber materiaal.
Dit is een combinatie die nieuw reed vanaf 1965, rondvragen in mijn oude DAF FB groep leverde op dat het toen vrij normaal was met
een 1-leiding remsysteem te rijden i.p.v. de huidige 2 leiding systemen.
Dat bewees voor mij dan weer dat mijn aanname voor het aanleggen van alleen een luchtleiding voor het volgwagensyteem
op de DO ook technisch goed was.
Dus straks 1 stuks aansluiting electra d.m.v. 7 polige stekker en 1 stuks luchtaansluiting. Niks meer en niks minder.
Vooraan bij de triangel een remkrachtregelaar en kraan, stand "volbeladen", "halfbeladen", "leeg" en "afblazen".
Dus een primitieve lastafhankelijke regeling
De handrem is een wartel die d.m.v. een staaldraad de remcilinders op de achterste as in de positie geremd trekt en geremd houdt.
Om het chassis iets te vullen en mij ook wel handig leek bij het gebruik van kettingen en spanners heb ik een kist aan de bijrijderskant
van de aanhanger gemaakt.
Die kist is te openen en binnenin heb ik een lade gemaakt voor kettingen en de grote ruimte is voor spanners, touw, koevoet, stophout e.d.
Aan de chauffeurskant heb ik wat staven tussen chassis en buis van de flankbescherming aangebracht.
Men zou daar een dekkleed op vast kunnen zetten.
De styreen spatborden zitten allemaal nog los en moeten nog goed afgekort worden, ik heb ze met pinnetjes vastgezet op de
hoofdbuizen en later na het spuiten zet ik ze vast aan de buizen onder het chassis.
Misschien dat ik de diameter van de bevestigingsbuizen nog wel van vervang want het komt nu mede door de kleine wielen vrij fors over.
Het reservewiel......tja dan bestel je wielen voor 2 stuks 3 assige aanhangers en vergeet je de reservewielen.
Optie 1 is bijbestellen bij MG want noch Schaper noch Heinz heeft die diameter in het assortiment.
Ik heb gekozen voor optie 2 en dat is het inkorten van een AMT band tot de juiste diameter en de naad te lijmen met secondenlijm
En......wat plakt dat!, ietwat eivormig maar dat heb ik er met de velg uitgehaald dus ook daar het probleem weer opgelost.
Ander verhaal was de borging van de containers.
Geen hydraulische pinnen toendertijd dus bij het laden van de containers komt de achterzijde in 2 haken die op het chassis van de
aanhanger gelast zijn.
Laden gebeurt vanaf de voorkant en vanaf de achterkant dus de containers komen met de deuren tegen elkaar te staan.
Door 2 extra haken verderop het chassis te maken is het mogelijk om vanaf de achterkant een langere container te plaatsen, de
containers die ik gebruik zijn 4,10 m maar het is dus mogelijk een 6 of 7 meter container de laden.
Die 2 haken heb ik trouwens na het maken van de foto's aangebracht.
De vrije kanten van de container worden d.m.v. spanners vastgezet aan het chassis, zijdelings kunnen ze niet schuiven en het vastzetten is meer tegen schuiven en klepperen bedoeld.
Aan de achterkant bestaat geen discussie over de ogen, aan de voorkant moet ik nog bedenken wat ik daar maak.
Deze week eens kijken of we er kleur op kunnen krijgen.
De aanhanger wordt DAF beige, de spatborden blauw, de triangel waarschijnlijk ook blauw, wellicht iets van rood-wit op de flankbeschermers,
zwarte velgen en DAF beige naven en velgringen.
Voor dat laatste heb ik de resin wilen aangepast: de naven ingekort en een stripje binnenin de velgrand gelijmd om die het smoelwerk
van een ring te geven.
Nu maar verder met de voorwagen, nog werk genoeg te doen.
groet, Johannes