Heren, maar gewoon verder met het project.
Feedback......via FB heb ik geleerd hoe mensen belangstelling tonen voor berichten die je schrijft en heb daar lering uit getrokken.
Afgelopen weekend was het DAF museumweekend, het buitengebeuren bij de fabriek viel door het slechte weer op de zaterdag een beetje in
het water waarbij juist dan het museumgedeelte juist meer aanloop had.
Voor de zaterdag had ik de lappendekencabine voorzien van een voorlopig unikleurtje en er wat werkplaatswielen onder gehangen en het
resultaat op de cabine viel me hardstikke mee.
En ik had ook de inmiddels al verder gebouwde DAF oontaineraanhanger bij me en dat leverde wat mooie gesprekken op met oud chauffeurs
van o.a. de DO die toch inmiddels allemaal we 70+ inmiddels.
Doordat de cabine een verbrede kikkerdaf is en niet geprint door Shapeways maar uit een thuisprintertje in PLA is geprint was het verwijderen
van het chauffeursportier alleen mogelijk door ook alles van de cabine onder de deur weg te zagen.
De vorige keer kon ik bij de kikkerdaf het portier uit de 0,8 mm dikke White strong flexible wand snijden.
Dat onderstuk heb ik dus opgevuld en een nieuw portier zal ik uit styreen maken waarbij er dan ook meer mogelijkheden zijn voor detaillering
en er vooral een vlak materiaal als basis aanwezig is.
Het PLA is namelijk aan de binnenkant erg ruw en je kunt zoals bij een boom de (jaar)ringen tellen....
De aanhanger is een samenstelsel van lange I vormige langsliggers met enkele tussenbalken.
Het tandemstel had ik al eerder omschreven.
De kont van de aanhanger is een typische DAF balk met verdiepingen en de letters DAF in een verder verdiept gedeelte.
Normaal stonden de achterlichtunits in die tijd rechtop maar i.v.m. de kleine bandenmaat en beperkte bodemvrijheid zijn de lichten standaard
liggend uitgevoerd .
Hier dus geen hamburgerlichten op de aanhanger, ik twijfel nog of ik ze op de motorwagen wel as ronde lichten uitvoer of toch ook de rechthoekig.
Kenmerkend voor deze aanhanger zijn de buizen van de flankbeschermers of fietsendrangers.
De halfronde spatborden zijn eraan bevestigd en dat zorgt voor de nodige pen en gatverbindingen met bijbehorende strakke maatvoering om
de blauwe spatborden onafhankelijk van het beige chassis te kunnen spuiten en te kunnen monteren.
De spatborden zijn wederom opgebouwd uit 3 lagen 0,5 mm styreen die op elkaar gelijmd om een verfpotje worden opgespannen met tape
en een dagje kunnen drogen voordat ze bevrijd worden.
I.v.m. de museumdag heb ik de banden van de resinwielen zwartgrijs geschilderd wat direct al een ander aanzicht geeft van het geheel.
Over de wielen ben ik best tevreden, in tegenstelling tot het commentaar zit er best veel detail op en is een setje voordeliger dan geprint.
Tevens heb je in de resinuitvoering geen last van de printerslag.
De naaf zal nog wel iets verder naar binnen moeten en ik zal op deze een dikkere rand maken om op een velgring te lijken want hier zaten
buitenbanden met een binnenband op.
En na deze update de komende weken door na een behoorlijk lange stilstand, Jabbeke begint al iets te kriebelen en ik wil niet in
dezelfde stress situatie komen zoals vorig jaar toen ik begin november pas begon met de 2600 en alles nog van de grond af aan moest
bouwen.
.