Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2017 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
We haken helemaal niet af jonguhhh. :mrgreen:
Reuze interessant zo'n minder vaak voorkomend systeem.
Al een mooi stukje scratch werk van hoe je een en ander in elkaar gaat fabrieken.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Waar die cilinders ook horen te zitten, het ziet er weer indrukwekkend fraai en relalistisch uit!
Bijzonder mooie Van Rumpt foto ook zeg!!

Succes verder, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Weer iets verder en eigenlijk de ruwbouw van de haakinstallatie nu wel afgerond, niet afgehaakt hmmmm :mrgreen:
Om er zeker van te zijn dat het werkt heb ik grote stappen gemaakt, verdere verfijning en detaillering zijn straks aan de beurt.
Ik heb al een concessie moeten doen m.b.t. de achteroverhang i.v.m. de scharnierconstructie maar gelukkig past het met 3 gelijke containerlengtes
straks samen met de tandemasaanhanger nog binnen de toen geldende maximale lengte.

Ik moet nog 2 kleine cilinders maken die ervoor zorgen dat het kiepgedeelte eerst over het dode punt heen gedrukt wordt zodat de lange cilinders
het daarna kunnen overnemen, typisch een Geesink aanpassing en hier mooi te zien op een foto van Sikkema Emmeloord, op die van Rumpt
zijn ze ook te zien.

photo 415841

En dus had ik gekozen voor het aanbrengen van de lange cilinders op het hulpframe zoals Geesink doet.
Praktische reden was dat bij het Dempster systeem de cilinders teveel het chassis kruisen waardoor in mijn geval er problemen ontstaan met
de bevestiging van de dieseltank en luchttanks.
Immers de cilinders zouden tussen die onderdelen en het chassis vrij moeten kunnen bewegen.

Het uitmikken van plaats en lengte van de componenten moest d.m.v. testen dus er is het nodige gesneuveld hier aan de keukentafel.
cilinders lang genoeg om bijna die 50 gr. kiephoek te kunnen maken, plek bepalen van het aangrijppunt, voldoende lengte voor de centrale uitschuifcilinder die
het karretje pakt waar de haak aan zit, haak niet te lang etc.

De slag van de centrale cilinder waar de haak aan zit is nu rond de 1,25 dus om een korte container op deze enkelas DO volledig op te trekken zal er minimaal 3x uitgeschoven en ingeschoven moeten worden en 2 keer onder de container een nieuw haakpunt gezocht moeten worden.
Onder de containers zit een gelaste strip met een soort van kartels waar de haak in valt, onder de haak zit trouwens een veer die ingedrukt wordt door die strip.
T.p.v. een kartel drukt de veer de haak in de sparing, druk je verder naar achter glijdt de haak weer uit de sparing en wordt ie door de strip weer ingedrukt naar een volgend gat.
Plaatje volgt nog zodra ik daar aan toe ben.
Eerst maar weer plaatjes van de stand van zaken, de centrale cilinder van het karretje met de haak moet ik nog vastmaken maar moet eerst zien hoe dat kan om
de zaak toch demontabel te houden voor het spuiten.

photo 415845

photo 415844
Uitgeschoven en naar beneden gedrukt karretje met de haak.

photo 415843

photo 415842

Karretje door de centrale cilinder ingetrokken en heeft een slag van 1,25 de container opgetrokken

photo 415846
Het geheel ingeschoven.

tot een volgende keer.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Mooi uitgedokterd! Wordt een mooie combinatie zo.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Net als bij die oplegger met dat zelfsturende assenstel, uiteindelijk mooi als het klaar is maar uit te vogelen hoe alles precies werkt zonder dat je het eigenlijk écht weet, vind ik toch wel knap..

Ik zit me sinds dit topic steeds af te vragen hoe de container dan eigenlijk weer néérgelaten wordt als die haak steeds door veerdruk achter zo'n kartel blijft hangen..
Hopelijk komt er aan het eind van dit bouwverslag het verlossende antwoord. Liefst eerder :lol:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, Johannes, ik ben niet zo veel meer op het forum maar volg dit toch zo nu en dan en vind het een knap stuk werk en benieuwd naar het eindresultaat. In mijn geval zou het ook allemaal moeten werken dus ben ik benieuwd. Een andere reden van mijn reactie is het volgende: de achterassen van de DAF's zouden een draagvermogen hebben van 10 of 11,5 ton. Dat kan zo zijn maar wettelijk was destijds de toegestane asbelasting 8 ton. De MAN 745 die ik aan het nabouwen ben had ook een achteras van 11,5 ton maar werd 8 ton gerekend voor het laadvermogen/kenteken, slechts 6,5 ton. En wat betreft, je "machiese lengte" van 16,50 m. begrijp ik niet goed, de wettelijk toegestane lengte van truck met aanhanger was sinds 1950 al 18 meter, dat waren onze wagens ook. Ik schrijf dit even om misverstanden te voorkomen. Hopenlijk neem je het mij niet kwalijk.
Ik wens je nog veel succes met de bouw.
Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Pff, heel bericht getypt maar nu foetsie.....te lang open laten staan waarschijnlijk.
Maar dank heren voor de reacties.
Ik ben nou eenmaal iemand van de exacte wetenschap en dit zijn dan voor mij ook de moeilijkste bouwwerken.
Geen meetgegevens en alleen foto's en wat vage omschrijving van profielen.
De laatste tijd probeer ik zoveel mogelijk vantevoren uit te tekenen en dan passen soms alle puzzelstukken in elkaar.
Het heeft me tot nu toe 1 kiepchassis gekost en gelukkig functioneert het binnen de grenzen van modelbouw nu zoals ik voor ogen had.

Om op de opmerking van Theo terug te komen.
Je hebt gelijk, de maximale aslast was in het verleden 8 ton vandaar ook een wildgroei aan tandemasconstructies.
En het was een zootje in Europa met ieder land zijn/haar eigen verkeerwetjes.

Met de oprichting van de Benelux heeft men in 1962 via het ABC besluit (Accoord Benelux Code) geprobeerd om in ieder geval binnen de Benelux
afspraken te maken en daaruit volgde een maximale asdruk van 10 ton en voor tandemassers 16 ton.
De DO werd in 1957 voorgesteld en ik bouw daarvan de 2e generatie met de trapeziumgrille en die was van 1964 tot februari 1966 in productie dus ruim na de 8 ton asdruk op de achteras.
In 1962 werd ook de DAF 2600 geïntroduceerd als opvolger van de zwaarste DAF toendertijd de DO en de 2600 was naar keuze met een 10 tons of 13 tons achteras (waar de 2600 haar naam aan dankt) leverbaar.
Die zwaardere asdruk was dus hoofdzakelijk voor de export maar door de verbeterde schakelmogelijkheden ook voor Nederland goed geschikt hoewel
10 ton asdruk maximaal bleef en het dus geen voordelen had voor het maximaal laadvermogen bij de Rijkskeuringen.
In het ABC accoord was men ook een maximaal treingewicht van 40 ton voor aanhangercombinaties overeengekomen.
Uitgaande van toen 10 tons aanhangerassen bleef er met een 2 as aanger 20 ton voor de motorwagen over bij een 2600, tandemasconstrucies op de aanhanger waren niet rendabel immers dan zou je ruim boven de 40 ton uitkomen.
Voor de DO was het rendabelste (laadvermogen vs leeg gewicht) een treingewicht van 36 ton.
Door die 36 ton was er vraag naar een zwaardere achteras immers met een aanhanger van 20 ton treingewicht bleef er voor de motorwagen 16 ton over.
Verdeeld over de vooras van de DO was dat 4700 kg en op de achteras 11.300 kg. Afgerond die 11,5 ton en voor DAF de reden de 2300 DO in het leven te roepen.
Eigenlijk was de 2300 DO gewoon een DO met een DAF 2600 DP chassis zonder de chassisverzwaring maar met de 13 tons achteras.
In landen waar 13 ton op de achteras wettelijk toegestaan was werd dat als export de AE 2300 DO, in Nederland betekende dat een verschil tussen wettelijke
aslast en technische aslast en voor de rijkskeuring bleef het gewoon 10 ton dus een voertuig met veel technische reserve.
Er zal daarom in die jaren best veel met "overbelading" gereden zijn omdat het technisch mogelijk was zonder de auto te zwaar te belasten en uiteraard zal er ook boven het technisch maximum beladen zijn als je sommige foto's ziet.
In Duitsland was dat anders en was zelfs minder dan 10 ton op de achteras toelaatbaar en maakte men daarvoor de 2100 DO.

Voor wat betreft de lengtes is het simpel.
In het buitenland gold 16,5 m, in het ABC accoord was de Benelux overeengekomen dat 18 meter de maximale lengte van motorwagen-aanhangercombinaties mocht zijn. Maar Duitsland bijvoorbeeld hanteerde in 1966 ook nog de 16,5 m en veel landen volgden de regels van Duitsland en ook veel transporteurs die op het buitenland reden bleven bij de enkelas motorwagen met 2 assige aanhanger.
Ik zou me dus met 18 meter ook kunnen redden als het niet lukt met de containerlengtes door te stellen dat de auto niet buiten de Benelux zou rijden.
Maar voorlopig hou ik het op 16,5 meter maximaal, volgens mij moet dat lukken.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 13:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, Johannes, hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg over de wetgeving van destijds. Wat ik beschreven had is uit ervaring en herinnering van mijn betrokkenheid in het transport tot 1965. Er kwamen bij ons ieder jaar twee nieuwe wagens bij met 6,5 of 7 ton op het kentekenbewijs door de 8 ton beperking. De aanhangwagens met twee 8 tons assen hadden 13 ton kenteken. Normaal reden wij met 8 ton op de truck en 12 ton op de aanhanger, i.v.m. de palletgewichten van 1 ton. Met deze belading en lengte reden wij ook naar 70 Amerikaanse legerbases in Frankrijk en het Nederlandse leger in Hohne en Celle in Duitsland zonder problemen.
Ik vond het interessant wat je allemaal hebt uitgevogelt, kwestie is dat het nu weer allemaal anders is en in de E U nog steeds niet allemaal gelijk.
Misschien moet ik nog zeggen dat we in de modelbouw niet zoveel met de gewichten te maken hebben, wel met de lengte maar toch een leerzaam onderwerp.
Met de vr.gr., Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2017 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
De afgelopen tijd heeft de DO een beetje in een hoekje gelegen vanwege de grote vakantie van dat ventje van ons.
De wielen zijn binnen en ik vind ze mooi, bij zoiets altijd afwachten waar het een kopie van is maar kan het nog niet ontdekken.
Misschien van een Opel Blitz die verbreed zijn want die bandjes heb ik nog niet.
In eerste instantie toen ik ze nog niet had zat ik aan versmalde Imai 1:28 te denken maar deze hebben ook een mooi passend loopvlak en die in 1:28 zijn
veel te breed.
Maargoed, de wielen zijn dus binnen.

Dit zijn ze van MG, ik heb direct maar 12 wielstellen gekocht omdat ik ook nog een lange curtainside aanhanger op de planning heb.
Bij de wielen staat op de website dat de mal uitgeleefd is maar vanwege 12 wielstellen heeft mr. Gannon nieuwe mallen gemaakt.

photo 416553

Keuzes waren er genoeg maar dan standaard of in resin om niet teveel in de papieren te lopen met dit project.
Overzichtje wat zo ongeveer daarin mogelijk is:

photo 416552

Weer een saai verhaaltje over bandenmaten.....onder de DO zaten 11.00 x 20 en dat zou je zonder indrukking e.d. op afgerond 45 mm brengen.
De banden van Italeri zonder indrukking zijn 43,6 mm en dat mag dan 44 mm afgerond zijn.
Via een specificatieblad van de DAF aanhanger heb ik een maat van 9.00 x 20 en dat zou 40 mm zijn.
Dichtst daarbij in de buurt zitten de AMT rubber banden met ruim 39 mm echter via mijn tekeningetjes had ik die voor de bestelling bij MG al getekend en samen met de eerder hier geposte foto van de aanhanger vond ik het verschil in diameter tussen motorwagen en aanhanger te klein ook al met een schuin oog naar de Italeri maten gekeken.

Met dit resin materiaal ga ik het dus doen, er moet nog een stripje in de velg om een velgring voor te stellen maar dat gaat ook wel lukken.

Door al het gestoei met de bail hook en steeds groter wordende overbouw werd de container op de voorwagen ook steeds groter.
Die maat doorzettend in 2 identieke containers op de aanhanger is mogelijk binnen de technische maten van de DAF aanhanger echter........het oogt niet.
Je krijgt eigenlijk een moderne combinatie die zo met 2 portaalarmbakken achter elkaar op de aanhanger op de weg kan.
Dus hou ik de standaard DAF ATW 16-24 maten aan met een grote en een kleinere container zoals ook op de foto van de Van Gansewinkel is te zien.

photo 416554

Hoe het allemaal vastgezet gaat worden........ik heb nog wat setjes van KFS spanwartels liggen dus ik denk dat het op die toer gaat.
Het systeem wat op de DAF folder staat met vangmuilen snap ik niet, men heeft het ook over het overtakelen van containers van de voorwagen op de aanhanger.
En net met dit Bail Hook systeem kun je de containers horizontaal achteruit drukken dus takelen heeft helemaal geen zin.
Wel moet er misschien een soort van brug tussen motorwagen en aanhanger om over die rails de container op de aanhanger te schuiven zonder af te koppelen maar ook dat zien ze later nog wel.

Volgende keer maar een bouwverslag van de aanhanger i.p.v. een blabla verslag.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
die resin wielen zien er niet verkeerd uit
en ja , uitdokteren hoe alles op een klein oppervlak moet passen en bevestigen is in de modelbouwwereld een crime
het is geen metaal waar je op een dun oppervlak wat vast kan lassen met sterkte [ oftewel weinig vlees ]
dus zal je altijd een compromie moeten zoeken
in ieder geval vind ik deze do een geweldige uitstraling hebben
ik volg
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement