De afgelopen tijd heeft de DO een beetje in een hoekje gelegen vanwege de grote vakantie van dat ventje van ons.
De wielen zijn binnen en ik vind ze mooi, bij zoiets altijd afwachten waar het een kopie van is maar kan het nog niet ontdekken.
Misschien van een Opel Blitz die verbreed zijn want die bandjes heb ik nog niet.
In eerste instantie toen ik ze nog niet had zat ik aan versmalde Imai 1:28 te denken maar deze hebben ook een mooi passend loopvlak en die in 1:28 zijn
veel te breed.
Maargoed, de wielen zijn dus binnen.
Dit zijn ze van MG, ik heb direct maar 12 wielstellen gekocht omdat ik ook nog een lange curtainside aanhanger op de planning heb.
Bij de wielen staat op de website dat de mal uitgeleefd is maar vanwege 12 wielstellen heeft mr. Gannon nieuwe mallen gemaakt.
Keuzes waren er genoeg maar dan standaard of in resin om niet teveel in de papieren te lopen met dit project.
Overzichtje wat zo ongeveer daarin mogelijk is:
Weer een saai verhaaltje over bandenmaten.....onder de DO zaten 11.00 x 20 en dat zou je zonder indrukking e.d. op afgerond 45 mm brengen.
De banden van Italeri zonder indrukking zijn 43,6 mm en dat mag dan 44 mm afgerond zijn.
Via een specificatieblad van de DAF aanhanger heb ik een maat van 9.00 x 20 en dat zou 40 mm zijn.
Dichtst daarbij in de buurt zitten de AMT rubber banden met ruim 39 mm echter via mijn tekeningetjes had ik die voor de bestelling bij MG al getekend en samen met de eerder hier geposte foto van de aanhanger vond ik het verschil in diameter tussen motorwagen en aanhanger te klein ook al met een schuin oog naar de Italeri maten gekeken.
Met dit resin materiaal ga ik het dus doen, er moet nog een stripje in de velg om een velgring voor te stellen maar dat gaat ook wel lukken.
Door al het gestoei met de bail hook en steeds groter wordende overbouw werd de container op de voorwagen ook steeds groter.
Die maat doorzettend in 2 identieke containers op de aanhanger is mogelijk binnen de technische maten van de DAF aanhanger echter........het oogt niet.
Je krijgt eigenlijk een moderne combinatie die zo met 2 portaalarmbakken achter elkaar op de aanhanger op de weg kan.
Dus hou ik de standaard DAF ATW 16-24 maten aan met een grote en een kleinere container zoals ook op de foto van de Van Gansewinkel is te zien.
Hoe het allemaal vastgezet gaat worden........ik heb nog wat setjes van KFS spanwartels liggen dus ik denk dat het op die toer gaat.
Het systeem wat op de DAF folder staat met vangmuilen snap ik niet, men heeft het ook over het overtakelen van containers van de voorwagen op de aanhanger.
En net met dit Bail Hook systeem kun je de containers horizontaal achteruit drukken dus takelen heeft helemaal geen zin.
Wel moet er misschien een soort van brug tussen motorwagen en aanhanger om over die rails de container op de aanhanger te schuiven zonder af te koppelen maar ook dat zien ze later nog wel.
Volgende keer maar een bouwverslag van de aanhanger i.p.v. een blabla verslag.
groet, Johannes