Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 15:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
heren, ook hier moeten we een beetje vaart maken nu want een voorproefje van de winter leerde dat de momenten
waarop gespoten kan worden wel eens minder kunnen worden de aankomende tijd.
Eddy, mooie container en lijkt wel wat op mijn voorbeeld :mrgreen:
Over de kleur ben ik nog niet uit maar langzamerhand ga ik de oranje kant op.......in gedachten.
Zwart is dan wel mijn huisstijl maar dit zouden andere containers kunnen zijn en je blijft de details op het oranje zien. (en het vloekt ook echt)
Van Gansewinkel heeft van die groenige bakken en ik wil niet teveel op hen lijken.
Butsen en krassen hm, we zullen zien of ik daar aan meedoe.
Ik zit nog wel te wachten op mijn nietjes, er zijn nietjes voor kleine nietmachines die volledig ronde doorsnede hebben i.p.v. een rechthoekige en
die lijken me geschikt om toch eens als handvat te proberen.

Daarom maar met de cabine bezig geweest de afgelopen dagen.
De vloer paste, de motortunnel was goed en de vorm van het dashboard ook.
De stoelen en de vering, iets wat straks pontificaal in het zicht komt als je het portier open laat.
Wederom een beroep gedaan op mijn FB groep en toevallig was men begin dit jaar bezig in de afrondende fase van de restauratie van een DO.
Dus veel fotomateriaal beschikbaar, nu is dit wel een 1e generatie DO die men ombouwt naar een 2e generatie dus er lopen wat
onderdelen door elkaar van die generaties en uiteraard is er wat nieuw gemaakt. Op basis van de restauratiefoto's en de foto's uit de 60er
jaren heb ik de standaardstoelen gemaakt (geen "de luxe" uitvoering), frame wederom 3 punts afgesteund op de vloer en het geheel afgeveerd
met een instelbare gasveer met schokbrekerveer.
Grapje van DAF was dat de voet van het frame niet symmetrisch gemaakt kon worden i.v.m. de spatborden, er moest een hap uit de spatborden worden
gehaald en het frame is aan de onderkant niet symmetrisch maar de verbindingen met de vloer juist weer wel.

Het dashboard was wat freubelwerk, ik heb foto's van het echte dashboard verschaald en gebruikt in een tekening.
Daarvan maak ik een decal die straks in de omranding komt.
Ook werd het tijd om het portier af te hangen, scharnieren heb ik als paumelle uitgevoerd zodat ie er makkelijk in en uitgehaald kan worden.
Materiaal voor de scharnieren wederom PE strookjes die ik over had. Gewikkeld om een koperen stift en verlijmd met secondenlijm: mannetje-vrouwtje.
Het geheel nog wel in ruwbouw, er moeten nog druiplijsten aangebracht worden en sluitwerk voordat ik de naden afwerk.
Maar wederom teveel letters dus plaatjestijd.

photo 430493

photo 430494

photo 430495

photo 430496

photo 430497

photo 430498

photo 430499

photo 430500

photo 430501

photo 430502

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooi verhaal met vervolgens een prachtig stukje huisvlijt Johannes!
Tja, met verf spelen is momenteel risky business in niet verwarmde vertrekken...
Succes maar weer :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec, 2017 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi knutselwerk Johannes, zeker de stoelen zijn weer zeer kunstig gemaakt.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec, 2017 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Erg mooi gedetailleerd interieur!
Je hebt gelijk dat je het helemaal goed moet doen als je een te openen portier maakt bij je model.
Maar dat is jou wel toevertrouwd.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooie uitleg Johannes,
Je kan de containers altijd nog een keer overspuiten naar jou eigen zwarte kleur!
Had op FB al lof uit gesproken over het interieur en je wekende deur.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank heren voor de reacties.
Ik ben een beetje hak op de tak bezig omdat ik natuurlijk wel een planning in mijn hoofd heb.
Zoals Onne en ik ook al eerder aangaf heeft dit alles met temperatuur te maken.
Daar waar ik vanmorgen reageerde op een ander model dat ik nog in het witte plastic zit i.p.v. in de spuitcabine is waar dus
mijn doel is aankomende week het chassis gereed te hebben voor de spuiterij.
Dus de afgelopen week de hydrauliek verder afgemaakt met het kleppenregister, op zich zijn er maar 2 regelingen en dat is voor de cilinder
die de haak duwt en trekt en voor de 2 cilinders die de berry kiepen en zakken.
Wederom dus het syteem: aandrijfas op de PTO naar een pomp, vanaf de pomp een dikke leiding naar de hydrauliektank.
Vanaf de hydrauliektank een leiding naar het register en vanaf het register 2 leidingen naar de cilinders: eentje voor druk en eentje voor tegendruk.
Verder wat spulletjes op de hydrauliektank gemaakt zoals een kijkglas en overloop.
De dieseltank moet nog voorzien worden van een terugloop en een leiding voor de meter. De aanzuigleiding met dieselfilter zit er al op, die laatste
leidingen staan nog op de planning.
Tevens nog even nadenken over de veer die onder de haak moet om voldoende opwaardse kracht te krijgen om in de kartels onder de container
grip te krijgen en te houden.
Tevens moet er nog een reservewiel staand achter de cabinewand, accu's en deksels incl. leidingwerk maar dat kan allemaal na het spuiten.
De spatborden moet ik nog aanbrengen en dit keer maar niet boren maar met mannetje-vrouwtje verbinding werken.

De cabine heb ik wel zover klaar dat ie in het spuitproces mee kan, er moet nog een definitieve laag primer op en dan kan ie blauw met groen.
Dit keer maar eens experimenteren met de 2K blanke lak van Zero paints, eerste keer maar er werd me verzekerd dat het niet veel afwijkt van het
echte werk dus 1 harder, 2 lak en 10% verdunnen. Eerst maar eens op de spatborden proberen.

Deze week wil ik dus gebruiken om de laatste dingen aan het chassis te doen en dan proberen om direct in het nieuwe jaar de spuitcabine op
volle toeren te laten draaien. Hopelijk geen temperaturen onder "zero".

Plaatjestijd.

photo 431552

photo 431553

photo 431554

photo 431555

photo 431556

photo 431557

photo 431558

photo 431559

photo 431560

photo 431561

Prettige feestdagen en een voorspoedig bouwrijk maar bovendien gezond 2018 gewenst,

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
geweldig , heerlijk om naar te kijken hoe alles te samen komt met de detailwerk
doe ook gelijk afkijken hoe en wat enz voor het leidingwerk en koppelingen , vergt wel geduld en dus moet je je eigen netjes inhouden om het niet af te raffelen [ lijkt mij ] want het vraagt toch wel aandacht om alles ordelijk laten lopen
blijf het zeker volgen en ben benieuwd naar de algehele opstelling van deze combinatie en kleuren EXPLOSIE
en kijk uit voor omvallende kerstbomen
doe rustig aan met deze icoon van nederlandse makelij
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi hoor al die leidingen.
Maar waarom weer groen met blauw??
Vind je het niet mooier om iets authentieks te nemen??
Beige cabine met zwarte containers van één of andere gemeente of afvalverwerker ofzo.
Of andere jaren 50/60 kleuren..

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Dit is een mooi vol en gevarieerd chassis geworden Johannes.
Aan alles gedacht voor de hydrauliek ed. :brouw:
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Ik kan niet veel anders zeggen dan dat het een geweldig chassis geworden is Johannes. Echt prachtig!!

En nou weet ik dat jij jouw DAF's allemaal in de dezelfde "bedrijfskleuren" wilt hebben, maar ik moet hierin toch echt met Christiaan mee gaan. Een model zó realistisch gebouwd als deze, vraagt bijna om een eenvoudige simpele kleur van één of ander afvalverwerkings- of transportbedrijf uit die jaren.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement