Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik had de site van Flevodecals al opgezocht maar die bestaat niet meer..
Maar zoals al gezegd ziet mijn decalvel er heel goed uit voor zijn leeftijd. En ik heb gelukkig wat speling omdat er toch teveel aan namen op staat. Meer dan nodig voor dit project.
Als de logo's maar meteen goed lukken.

De naam 'Frans Maas' op de oplegger valt wel te klein uit omdat dit op een laadbak van een bakwagen en/of aanhanger moest passen. Kan daar mee leven..

Graag zou ik verder gaan aan de 'moeilijkere projecten' die er nog liggen maar ik loop vast op materialen en de moed om verder te gaan. Bij de DAF 3300 YBZ moet ik echt goed nadenken hoe ik alle hydromotoren zou kunnen maken. De veiligheidskooi wordt waarschijnlijk niet meer van plastic maar messing of aluminium. En dan de laatste grote stukken die ik naar eigen inzicht moet zien te maken maar niet duidelijk op foto of tekening te herleiden zijn..

De MAN betonmixer, de opbouw van de Amerikaanse ERTL mixer aanpassen naar Europees model is lastiger dan ik gedacht had dus misschien wordt het een iets andere uitvoering..
Een containerafzetinstallatie misschien in de kleuren van van Rattingen is een mooie optie..
Zijn zo goed als geen foto's van te vinden maar ik ben daar zo'n 25 jaar geleden eens mee mee mogen rijden toen de woonwijk uitgebreid werd.

De Mertens DAF moet ook eens uit de mottenballen gehaald worden. Misschien iets voor de wintermaanden wanneer ik meer doe bouwen dan spuiten en in elkaar zetten omdat het weer dat laatste dan niet toelaat..

En zo kan ik nog wel even doorgaan ben ik bang... :lol:

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2017 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zoals gezegd heb ik heel wat foto's gemaakt voor dit verslag welke ik met terugwerkende kracht zal laten zien.
Ik laat gewoon alle foto's zien die ik gemaakt heb tijdens de bouw. Het kan voorkomen dat ik in een later stadium iets anders laat zien maar ik zal er een zo goed mogelijke uitleg bij geven waarom iets zus of zó heb gedaan.

Bij deze DAF toch maar de ramen aangepast. Eigenlijk klopt het zo nog niet maar goed genoeg voor mij:
photo 412177

Ik wilde ook graag ronde lampen in de voorbumper dus maar gaten maken, voorzichtig..:
photo 412175

De bumper ook slanker gemaakt, dit is niet zo'n moeilijke ingreep:
photo 412176

Het resultaat:
photo 412178

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Weer een mooie oldie waar je mee gestart bent Jeroen. :brouw:
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik blijf het oudere spul nog steeds waarderen. Geen ervaring mee in real life maar qua uitstraling ogen ze gewoon stoerder dan het spul van tegenwoordig. Welk merk dan ook..

Om het monteren makkelijker te maken heb ik de mistlampen aan het chassis gemaakt:
photo 412704

Even kijken of de lampglaasjes wel in de bumper passen:
photo 412703

En zo moet het dan worden:
photo 412705

De dieseltank mocht wat hoger zijn voor het mooie dus aangepast:
photo 412706

Opbergkastje erbij:
photo 412707

Op de een of andere manier heb ik de vooras wat dichterbij het chassis weten te krijgen zodat de trekker ietsjes voorover neigt:
photo 412708

Ik weet niet meer precies hoe of wat maar het was gelukt in ieder geval. Stabilisator erbij:
photo 412709

En het voorste chassisdeel is zover klaar:
photo 412710

De achterste chassisdelen in wording. Proberen alles zo recht mogelijk te krijgen/houden:
photo 412711

En dit is de dieseltank als zijnde klaar:
photo 412712

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ha, voortvarend te werk.
Die dieseltank die Italerie erbij doet.......je hebt 'm aangepast maar je had ook de dieseltank van een MAN of die uit de oude accessoiresdoos kunnen
gebruiken met de kruispersing in de kopschotten want die hebben ook bijna de juiste maat.
De bumper had je nog iets kunnen verhogen door aan de bovenzijde en onderzijde een stripje te plakken, die van Italerie is te iel.
Ook zou je nog even moeten kijken naar de steunen van de stabilisator van de vooras, je hebt die afgesteund op de nokken van de motor maar aan de steunen
zit een aangegoten nokje en die hoort eigenlijk op de onderflens van de chassisligger te steunen. Het geheel komt dan iets platter te liggen.
Ik ben wel benieuwd of je al nagedacht hebt over de "zitting" van de cabine t.o.v. de bumper, bij Italerie zit er teveel speelruimte tussen o.k. koplampunit en de
bumper. Bij de laatste Daffies heb ik een soort van slobgatconstructie bij de scharnieren gemaakt zodat bij het kantelen je de cabine iets op kunt tillen om goed vrij van de bumper te komen om te kantelen. In rijpositie kan ie bijna tot op de bumper zakken.
Maargoed, misschien draaf ik te ver door en breng je in verwarring wat niet de bedoeling is.
Succes met bouwen.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat van die nokjes zou kunnen kloppen maar als ik de tekening bekijk moeten die beugels/steunen onder de motorsteunen vastgelijmd worden?
Nu vallen die 'motorsteunen' wel wat apart uit maar verder naar voren of juist naar achteren kan niet volgens mij..
Maar ik kan het mis hebben. Ik heb nu in ieder geval bijna 2mm speling met het carter van het motorblok en dat is ook wel zo handig.

En wat betreft het kantelen van de cabine, daar kom ik achter als het zover is dat de cabine klaar is en definitief op het chassis geplaatst kan worden. Jouw tip komt dus ietsjes te laat eigenlijk maar ik snap wat je bedoelt. Helaas bij de Roseboom DAF dat het daar hetzelfde is gemaakt als bij deze Frans Maas DAF en daar kan ik nu niks meer aan veranderen...
Ik ben bang dat ik dan meer kapot maak en verpest dan dat het een verbeterpunt oplevert maar we nemen hem mee in een volgend DAF 2800/3300/3600 project :brouw:.

Ik heb wel het een en het ander veranderd om de bumper mooier op zijn plek te krijgen. Onder andere door de 2 lipjes aan de achterkant in de bumper te verwijderen en de extra beugels voor aan het chassis pas aan het chassis te lijmen als ik zeker weet waar de bumper moet komen te hangen. Alleen aan die beugels (waar bij mij dus ook de mistlampen aan vastgelijmd zitten) komt straks de bumper vast te zitten. Niet ook aan de 2 chassis uiteinden zoals het volgens Italeri zou moeten..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooie doordachte bouw Jeroen,
Het enige waarbij er grote vraagtekens boven mijn hoofd staan is bij de ramen.
Je zegt dat je hier de ramen hebt aangepast, maar ik kan eerlijk gezegd niet zien of lezen "wat" je aangepast hebt.
Ook moet ik bekennen dat ik zo'n Daf kit in een héél ver grijs verleden gemaakt heb en met deze kit dus ook niet zo bekend ben. :oops:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Geeft niks Hermann, stel je voor dat je als Mercedes-kenner/purist ook nog eens alles van het merk DAF af zou weten... :lol:

Maar het gaat erom dat de portierramen een opliggend raamrubber hebben volgens Italeri.
In werkelijkheid heeft het grote raam geen rubberen rand die in het zicht zit en het kleine raampje (openklapbaar) heeft dat wél maar zou eigenlijk verdiept moeten liggen. Ik heb de rubberen rand om het grote raam weggehaald maar niet een verdiepte rand uitgeschraapt. Bang voor beschadigingen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Und weiter geht's...

Alvast de cabine in elkaar gelijmd. De achterste zijramen worden meegespoten dus de glaasjes er in gelijmd en ja, die spoiler blijft...:
photo 413519
Wel hier de fout gemaakt om de type-aanduidingstrips alvast op de cabine te lijmen..

Mijn eerste gedachte was om deze DAF te voorzien van 5-gats velgen.
Dit zijn dus de velgen uit Volvo bouwdozen waar ik de Volvo herkenbaarheden van weg heb geschuurd.
Een stripje rondom de naaf en een gaatje erin geboord:
photo 413520

De vast meegegoten wielringen op de voorvelgen enigszins in vorm gevijld/geschuurd:
photo 413521

Hier het bepalen van de chassislengte:
photo 413522

Kijken of het nog steeds klopt met de dieseltank en opbergkast erbij:
photo 413523

Een eerder gebouwde DAF 2800 twee-asser ter vergelijking:
photo 413524

Zijaanzicht oogt prima aldus mezelf:
photo 413525

Diverse onderdelen al ter hand genomen en in elkaar gelijmd, bijgewerkt en afgewerkt. Moet toch 'n keer gebeuren..:
photo 413526

Luchtaanzuigbuis:
photo 413527

De uitlaat maar kun je zelf ook wel zien, eigenlijk:
photo 413528

Toch niet helemaal tevreden met de ruimte tussen de achterspatschermen om de achterwielen kwijt te kunnen:
photo 413529

Dus er links en rechts 1,5mm tussen gelijmd zodat de spatschermen nu mooi uitkomen ten opzichte van de achterwielen en ik de montagegaten in het chassis gewoon kan gebruiken:
photo 413530

Tussendoor het opleggerchassis voorzien van een handremkabel:
photo 413531

Het achterdeel van het chassis netjes gemaakt:
photo 413532

Nu het middengedeelte aangepast:
photo 413533

De veerpakketten voor de achteras. Komen uit 'n Scania 141 bouwdoos want daar heb/had ik ze toch niet nodig (zie ander topic):
photo 413534

Op hun plek gelijmd:
photo 413536

Toen vond ik de trekker iets veel voorover staan. Ik was op zoek naar een mooie "stance" waarbij de combinatie zogenaamd geladen moet zijn maar ook weer niet teveel. Een losse trekker met bladveren staat behoorlijk voorover maar met lading in de oplegger zal die wat horizontaler komen te staan. En dat zocht ik dus daarom de achteras wat aangepast:
photo 413537

Tot zover maar weer..
De laatste dagen wel weer lekker veel kunnen doen aan divers spuitwerk en dat komt binnenkort wel in de desbetreffende topics aan bod!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dan ook hier maar weer een aardige up-date.

Omdat ik vaak de fout in ga bij het afwerken en/of monteren van de kleine onderdelen heb ik mezelf voorgenomen om waar het kan voorzorgsmaatregelen te treffen. Het is jammer als het op het laatst van de bouw nog mis zou gaan en mezelf kennende...

Daarom heb ik bijvoorbeeld aan de achterzijde van de hoekschildjes 2 pinnetjes gelijmd:
photo 413905

En op de juiste plaats in de cabine gaatjes geboord:
photo 413904

Dan hoef je ná het spuitwerk niet te "zoeken" naar de juiste plek op de cabine terwijl de lijm op plaatsen terecht komt waar jij het niet wil:
photo 413907

Hier maar even een totaalbeeld van het geheel:
photo 413906

En dit model valt of staat door de keuze van de kleuren. Dit was nogal niet gemakkelijk, moet ik zeggen..
Maar dankzij de hulp van Bert Wolters (die heeft 'iets' met Frans Maas) ben ik op weg geholpen. Namelijk naar WSI en dat bedrijf heeft een Frans Maas model uitgebracht ism Bert Wolters. Ik kreeg een mooie tekening in de mailbox gestuurd door WSI. Nu stonden hier kleurcodes op maar daar kon ikzelf niks mee, helaas.
We zaten warm maar ik was er toch nog steeds niet. Waar ik eerder kleuren in spuitbus heb laten aanmaken, de Beer verf in Venlo via de mail de vraag gesteld of zij daar nog steeds van die kleurcodeomzettabelboeken hebben liggen omdat ik de 3 kleurcodes wilde achterhalen. Erbij uitgelegd dat het om Frans Maas kleuren ging en ik éérst wilde weten of ze die boeken hadden liggen en ik niet voor niks naar Venlo zou gaan rijden, kreeg ik van hun een berichtje terug met daarin de kleurnummers omgezet naar Motip-spuitbussen. Die ik dan natuurlijk niet in Venlo ga halen maar gewoon hier in Venray waar ik woon. Ik heb ze vriendelijk bedankt voor hun service en daarom hierboven even dichtgedrukt hun naam neergezet:
photo 413908

De uitlaat van de 3-asser moest aangepast worden naar eentje voor een 2-asser:
photo 413909

Bijna klaar:
photo 413910

De dikke opliggende rand van de bolling op de achteras weggesneden en met stripmateriaal het ontstane gat opgevuld:
photo 413911

Besloten om de pin uit de voorbumper weg te halen:
photo 413914

En dan moet er natuurlijk een losse bumperpin gemaakt worden, welke vanwege het spuitwerk onderaan nog wat langer is gehouden:
photo 413912

Ook vanwege het ombouwen van een 3-assig naar een 2-assis chassis, het verlengen van de aandrijfas:
photo 413913

Dat was het weer voor deze keer en dus tot een volgende keer!

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op zo 25 jun, 2017 19:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement