Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Ziet er mooi uit Jeroen, vooral die vlakken aan de zijkant van de spoiler maken het een herkenbaar model. Alleen snap ik het geel onder de voorruit niet helemaal. Wanneer je hier nog de tekst FRANS MAAS in het geel op zet dan was een geheel donkerblauw vlak zoals de 1op1 heeft toch mooier geweest:

https://i.pinimg.com/originals/91/42/2d ... c483fa.jpg

mooier dan met het geel zoals dit 1op50 model:

http://farm8.staticflickr.com/7190/6881 ... 016f_z.jpg

Maar ik denk dat je inmiddels bent uitgespoten met deze Daf :mrgreen:

Verder ziet het er weer top uit met alle witte vlakken en de overige afwerking waar je altijd veel aandacht aan weet te besteden.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je wel, Rolf.

Wat betreft die gele band onder de voorruit, ik denk dat het hier dan om een gevalletje 'smaken verschillen' gaat..
Het zou qua afplakwerk ook zelfs makkelijker zijn geweest om dat gedeelte blauw te maken maar toch in het geheel vond ik dat het geel doorgetrokken moest worden.
Zo heeft elk type cabine een paar specifieke lijnen waar je een scheidingslijn in de kleuren kunt bedenken of waar je de striping op af kunt stemmen. Dit is er zo een bij dit type DAF.

Ik durf het gerust te zeggen dat de trekker al een tijdje af staat te zijn in mijn vitrinekast maar ik heb nog een aantal foto's van de bouw te gaan voordat ik het resultaat hier laat zien :roll:..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ziet er inderdaad fraai uit allemaal.
Omdat je toch al voor de fantasie dakspoiler bent gegaan kun je redeneren dat je verder ook van de Frans Maas huisstijl mag afwijken.
Die huisstijl was bij hen vrij strak en met witte grille en oude ronde logo op de portieren was er niet dat stukje geel onder de voorruit.
Toen men op de gele streep overstapte zijn deze auto's juist helemaal geel onder de voorruit gespoten.
Ik weet niet of je het gedaan hebt maar met de witte grille ontkom je niet aan het zwart maken van de vakjes waar in werkelijkheid alleen gaas zit.
Dat kan je gewoon met matte verf doen en later het rasterdeel even wit bijwerken met de kwast of misschien met een vochtig doekje terpentine afvegen.
Dat weerhield me ook om een nieuwere auto van Bert Wolters te maken, hij had gelukkig in Groningen op zijn 2800 BB-35-DS het oude logo met de nieuwe zwarte grille i.p.v. de oude grille en zonder de zijbadges en hoekspoilerset (en ook geen geïntegreerde dakspoiler maar een losse dakspoiler).
Dit zal zeker een mooie combinatie zijn geworden, we gaan het zien.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Klopt wat je zegt Johannes, ik pas vaker bij mijn modellen wat dichterlijke vrijheid toe..
Gewoon omdat ík dat dan net wat mooier vind.
De spoiler, daar is al veel over gezegd. Het laatste lage dak wat ik had is naar de Roseboom DAF gegaan en ik twijfelde aan mezelf of ik dit dak met geïntegreerde spoiler op de juiste manier aangepast zou kunnen krijgen..
Daarom heb ik de makkelijke weg gekozen, wat ik soms doe omdat zelfbouw niet altijd mooi uit de verf komt in mijn ogen.

Wat betreft de grillen, die zouden inderdaad wat zwart in het gaas mogen hebben. Ik ga binnenkort dat eerst maar eens proberen op een proefstukje (oude grille) en als dat lukt kan ik dat op de DAF nog toepassen.
Eigenlijk is hele dunne zwarte verf al voldoende, toch? Daarna het eventuele teveel voorzichtig wegpoetsen?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Helemaal fantasievol is de spoiler toch ook weer niet. Misschien wel voor een Frans Maas maar niet voor een DAF :

Afbeelding

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Pff, ik heb een hele serie foto's ergens op de computer staan met deze maffe mutsen op de DAF.
Die waren ook echt dicht aan de achterzijde en een Lommerts Belgie rijder stopte via het dakluik allerlei spul in de dakspoiler las ik recentelijk nog.
Maar het is wel de uitzondering op de regel en jammer dat Italeri vaak die uitzonderingen als voorbeeld voor de kits gebruikt.
Ook genoeg over geschreven en beter deze Italeri dakspoiler dan een slecht gemaakte eigen dakspoiler.
Jeroen, je zou eventueel een stukje decal zwart kunnen spuiten en dat gebruiken, ik loop er ook elke keer tegen aan bij de groene onderspoilers van mijn eigen vloot.

groet Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mijn voorkeur ging uit naar een laag dak met dan een spoiler erop zoals bij de MAN Formel 6, Scania 142 of Magirus Deutz. Maar ik zocht het niet om het dak te gaan verbouwen..

Aan één kant van de opleggerlaadbak de zijboorden zilvergrijs gespoten:
photo 422472
Helaas niet genoeg tijd (op zaterdagmorgen) om beide zijden af te plakken dus daarom alvast één kant.

Na eerst oefenen op een proefstukje de ringen rondom de koplampen in chroom gestift:
photo 422473

En toen was het tijd om de cabine in elkaar te gaan zetten met de interieurdelen:
photo 422474

En toen vond ik het opeens toch wel nodig dat er gordijntjes in de DAF moesten komen. Dat betekent vertraging maar wat moet dat moet:
photo 422475

Dus toen had ik weer wat tijd over om wat anders te doen.
Ik heb ooit eens een Truckstar gehad met een artikel over een Frans Maas chauffeur. Daarvan kon ik mij herinneren dat er iets aparts was aan de opleggers van Frans Maas.
Dat wilde ik dus ook namaken. Of het qua tijdsbeeld klopt weet ik niet maar ik wilde dat detail er nu gewoon op hebben.
Dus men neme wat plastic en make dit:
photo 422476
Het ophangding is misschien wat grof uitgevallen maar het doet wat het moet doen. Het is trouwens gemaakt uit restantplastic uit de DMTC Cementtrailer bouwdoos. En die restjes gebruik ik nu nog steeds, óók bij mijn DAF 65!

Een paar gaatjes geboord in het opleggerchassis en hij hangt:
photo 422477

photo 422478

De beugel zilvergrijs gespoten en vastgelijmd:
photo 422479

Nu de brievenbus ook maar een kleurtje gegeven:
photo 422480

Klep dicht!:
photo 422481

De gordijntjes waren ondertussen ook klaar:
photo 422482

Om ze makkelijker vastgelijmd te krijgen moest ik in de cabine wat stripjes lijmen:
photo 422483

Nu met de gordijntjes er op:
photo 422484

Sluiten mooi aan tegen de zijkant:
photo 422485

Andere kant:
photo 422486

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig gedaan die brievenbus. Dat klopt met het origineel.
Hier werden de vrachtbrieven in gedaan zodat bij het omkoppelen op een terminal of haven de papieren erbij bleven.
Dat gebeurt nog altijd maar nu in een plastic koker met schroefdop.

Deze grille was mooi geweest met een CTM photoedge set, maar dat kost nogal wat dus ik snap wel dat je hier voor kiest.
Maar nog wel even die open vlakken inkleuren zoals Johannes ook al zegt.

De toplichtjes had ik ook niet gedaan bij deze vloottrekker maar dat is jou dichterlijke vrijheid :wink:

Succes met de rest

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Wauw ziet er mooi uit wat je gedaan en gebouwd hebt.

Maak je over die gele rand onder het raam maar geen zorgen wat deze daf heeft het ook.
photo 422645

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Die had ik ook gezien maar deze heeft de zwarte grille, oogt wat rustiger dan met de witte grille. Maar het is muggeziften over details hoor, en dat mag bij Jeroen, die vindt dat van nature leuk :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement