Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
En zo begint ie aardig te leven Jeroen, zo met kleurtjes erop.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Jawel, hè?

Na deze laatste opstelling met de grijze velgen heb ik besloten om de 5-gats velgen vaarwel te zeggen voor dit model.
Na een mrMuscle badje en een nieuwe laklaag zitten ze nu onder mijn Scania 141 demo.
Heb voor deze DAF 10-gats velgen gekozen en daar de grote gaten dichtgemaakt en kleiner weer open geboord.
En in het rood gespoten ziet dat er mooi uit in het geheel.

Dit was trouwens de eerste poging om de cabine te spuiten. Toen ik de koplampunits gespoten had bleek dat er onderhand wel veel te veel laklagen op zaten en kon deze dan ook zo van de cabine afpeuteren. Ondanks de hechtprimer! Balen...

Ook de opleggerlaadbak was niet mooi genoeg rondom de grijze schotten. Met de kwast bijgetipt maar daarna toch besloten om het donkerblauw opnieuw te doen. Eerst alles zo goed als glad geschuurd. Na het blauw kwam uiteindelijk het zilvergrijs van de schotten weer terug op de laadbak. Nu alleen de scharnieren met blauw nog wat aantippen wat niet mooi afgeplakt kon worden. Maar dat komt wel goed. En dan de letters 'Frans Maas' erop!

Ja, het zijn steeds wat stappen vooruit maar ook weer achteruit..

Maar Boenie, ik zal je wel even melden dat het geen prettige bouwdoos is.
De zijkanten van de laadvloer zitten helemaal vol met ingezakte stukken. Zou je de koelopleggervariant bouwen dan valt dit allemaal weg aan de binnenkant van de zijwanden maar met de schotten/zeilenbak zit dat allemaal in het zicht.. Ook veel kromme delen (Heller eigen, denk ik) en ook de wielen/bandencombinatie ziet er niet uit. Vandaar dat ik voor de Italeriwielen heb gekozen. Maar met een beetje knutselen kan er inderdaad iets moois van gemaakt worden. Hopelijk lukt het bij mij ook!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Gaat een mooie combinatie worden zo met de kleurtjes erop Jeroen. :brouw:

Voor mij is dit een motivatie om mijn M.A.N. Centrum Transport trailer af te bouwen. De decals worden binnenkort besteld en dan kan ik hem eindelijk eens af bouwen. Zit qua tijdslijn op de zelfde lijn als deze Frans Maas truck/trailer dacht ik zo. :wink:

Succes verder,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig!!!

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ondanks dat je ook steeds een stapje terug moet doen gaat deze toch ook weer steeds een stapje vooruit.
Gaat al een indrukwekkend geheel worden zo Jeroen, een combinatie die je vroeger veel op de Europese wegen tegen kwam.
Houd de moed er in, dan komt het ook met deze DAF best wel goed.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2017 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zoals vermeld moest ik ook weer een stap terug uit doen..

Na het zwart spuiten van het onderste deel van de cabine was er nog niks aan de hand. De lijn tussen donkerblauw en zwart was behoorlijk goed gelukt en vanwege de donkere kleuren valt een foutje ook bijna niet op. Dat was bij de Roseboom DAF wel anders.
Maar na het wit spuiten van de koplampunits en het verwijderen van de tape trok ik zo een lap lak los...
Zeer waarschijnlijk door de ondertussen toch wel veel lagen lak die ik op de cabine heb gespoten. En ja, dan kan ik het niet laten om te gaan zitten peuteren aan die loszittende lak en maar kijken hoever ik het los kan krijgen :roll:.

Wetende dat het er niet mooier op zal gaan worden ook maar vrij snel besloten om de cabine in de mrMuscle te stoppen en na een paar rondjes was de cabine weer mooi rood.
Terwijl dat dit met deze DAF gebeurde lag de Roseboom DAF ook maar te liggen in afwachting op betere tijden..

Toen besloten om eerst de Frans Maas DAF te gaan aanpassen om te kijken of ik op die nieuwe manier een mooie scheidingslijn kan krijgen tussen cabine en instap. Een klein foutje zou bij deze wagen niet zo opvallen vanwege de donkere kleuren. Mocht het gaan lukken dan zou ik de Rosebomer ook op deze manier aanpassen..

En zo ging het mes dus door de cabine en had ik zomaar twee delen!
Natuurlijk wel eerst nadenken voordat je dat gaat doen dus ik heb de rubberen spatflappen aan de cabine gelaten omdat dat makkelijker is voor het spuitwerk.
De onderkant zo proberen te maken dat het ná het spuitwerk zonder al te veel zoeken op de juiste plek vastgelijmd kan worden. Daarvoor zitten er hier en daar wat stripjes gelijmd voor meer houvast.

Na het opschoonwerk de cabine tot in de zilvergrijze lak gespoten:
photo 421467

Ook de onderkant:
photo 421466

Alles nog eens nagekeken en nadat het geel lang genoeg gedroogd had het blauw erbij:
photo 421471

Andere kant:
photo 421472
In het echt is bij bijna alle Frans Maas DAF's het geel niet doorgetrokken tot onder de voorruit. Dat vind ikzelf niet zo mooi dus heb ik dat wél gedaan. Een beetje modelbouwersvrijheid zullen we het maar noemen :wink:..

En de achterkant:
photo 421473
Als ik het zelf mag zeggen ziet het spuitwerk er nu zelfs iets beter uit dan eerst dus dat is mooi meegenomen!

Eerder had ik allebei de onderkanten zwart gespoten (ook voor de Roseboom DAF) en toen bij een de koplampunits wit gespoten.
Bleek dat ik dat bij de verkeerde had gedaan, ik had de Roseboom onderkant gespoten. Dus dan die maar weer kaal maken en opnieuw zwart spuiten.

Nu maar de Frans Maas onderkant erbij gepakt en het witte gespoten.
En natuurlijk moest het wéér fout gaan.. Bij het weghalen van de afplaktape brak er een instapbak af.
Deze weer vastgelijmd en de naad gladgeschuurd:
photo 421468
Door kunstig afplakken kon ik met een beetje bijspuiten het onzichtbaar bijgewerkt krijgen. Het witte bleef gelukkig wit.
Toch is het wéér misgegaan omdat ik de randjes tussen zwart en wit nog ietsjes strakker wilde hebben en met een cocktailprikkertje net iets te ver ging en heb besloten om dit onderdeel weer kaal te maken. Voor de stevigheid aan de binnenzijde links en rechts meteen maar een verstevigingsstripje gelijmd.
Alles weer zwart gespoten en na het drogen het witte erop. Eindelijk tevreden..

Al eerder had ik de lampglaasjes van de lampen in de voorbumper met Revell doorzichtig gele verf geverfd.
Ik kreeg het niet mooi en bleef maar prutsen. Toch maar gelaten voor wat het was want met mrMuscle ging de verf er niet af..
Maar uiteindelijk vond ik nog twee nieuwe glaasjes en heb die met dezelfde verf met de airbrush gespoten. En dan ziet het er heel anders uit:
photo 421469

De nieuwe glaasjes waren ietsjes groter in diameter maar ze passen toch mooi in de gaten van de bumper:
photo 421470

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Na een tijdje drogen konden de spatschermrubbers zwart gespoten worden:
photo 422040
Ook te zien zijn de blauwe vlakken op de zijkant van de spoiler. Heb ik een beetje naar eigen inzicht gedaan.

Toch even zien hoe het uitziet met de knipperlichtjes, hoekschildjes en typeplaatjes:
photo 422042

De grille en ondergrille zover klaar:
photo 422041

De eerste raamrubbers zwart geverfd:
photo 422043

De achterramen ook best goed gelukt:
photo 422044

Dan de voorraamrand zwart maken:
photo 422045

De onderkant van de cabine maar weer eens gedeeltelijk wit gespoten:
photo 422046

Niet te veel meer aan doen:
photo 422047

Weer ff een totaalplaatje:
photo 422048
Het gaat nog steeds goed..

De koplampunits van binnen chroom gestift en met stukjes decal de reflectortjes gemaakt:
photo 422049

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
je maakt er wel een werk van zeg. maar hij wordt erg mooi
maar waar gaat het steeds fout dan?
ik gebruik tamya tape om af te plakken, en daarmee eigenlijk nooit last van loskomen van de verf.
jammer van de tegenslagen, maar houd moed, aan alles komt een eind, en zorg jij nou dat dat einde naar je zin is. dan maar een beetje langer werk. resultaat boven snelheid, toch/
het wordt wel een juweeltje zo

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb deze DAF ongeveer tegelijkertijd met de Roseboom gebouwd.
De Roseboom DAF, daar heb ik op kleur gemaakte spuitbussen gebruikt voor het chassis en de cabine. Het chassis gaf geen problemen hoewel de droogtijd langer is dan de gewone spuitbuslak.
Maar bij de cabine liet de lak los precies naast waar de afplaktape had gezeten.

Bij de Frans Maas DAF heb ik gewone spuitbussen gebruikt voor de cabine maar waarschijnlijk door uiteindelijk meer dan 12 lagen lak gespoten te hebben was dat gewoon teveel, denk ik..
Als ik de handschoen bekijk die ik altijd aan heb, dan kan ik op de plaatsen waar ik tig lagen lak op heb gespoten, zo de lak er af peuteren terwijl op de dun geraakte plekken ik geen vat kan krijgen op de verf..

Daarom toen besloten om beide cabines aan te passen en de twee delen apart te spuiten. Alleen heb ik zelf de (stomme) fouten gemaakt door de onderkanten soms door elkaar te gooien omdat ik met meerdere projecten tegelijk bezig was. En dan moet dat ook even weer rechtgezet worden.

Uiteindelijk is de Roseboom DAF goed gelukt en heeft mijn idee om de cabine in twee delen te spuiten goed uitgepakt.
Voor waarschijnlijk meerdere personen erg omslachtig werken maar ik heb er vrede mee hoe ik het heb aangepakt.

En ook bij de Frans Maas DAF is dat plannetje goed gelukt. De onderkant heeft nu minder laklagen dan wanneer ik dat deel aan de cabine had laten zitten. Het bereik van een spuitbus is toch aardig groot en het is dus lastig om bepaalde dingen niet te raken.

Aangezien ik momenteel niet echt aan de oplegger zit te werken ben ik nu bijna bij met dit verslag. Het uiteindelijke resultaat mag zeker gezien worden. En met de oplegger erachter wordt het helemaal een mooie combinatie als ik zo vrij mag zijn om dat zelf te zeggen...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Het gaat er allemaal toch wel heel gaaf uit zien Jeroen, helemaal lekker typerend voor die tijd.
Als ik m'n ogen dicht doe zie ik ze zo weer rijden, je kwam ze overal tegen.
Jammer dat dit niet meer zo is.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement