Zoals vermeld moest ik ook weer een stap terug uit doen..
Na het zwart spuiten van het onderste deel van de cabine was er nog niks aan de hand. De lijn tussen donkerblauw en zwart was behoorlijk goed gelukt en vanwege de donkere kleuren valt een foutje ook bijna niet op. Dat was bij de Roseboom DAF wel anders.
Maar na het wit spuiten van de koplampunits en het verwijderen van de tape trok ik zo een lap lak los...
Zeer waarschijnlijk door de ondertussen toch wel veel lagen lak die ik op de cabine heb gespoten. En ja, dan kan ik het niet laten om te gaan zitten peuteren aan die loszittende lak en maar kijken hoever ik het los kan krijgen
.
Wetende dat het er niet mooier op zal gaan worden ook maar vrij snel besloten om de cabine in de mrMuscle te stoppen en na een paar rondjes was de cabine weer mooi rood.
Terwijl dat dit met deze DAF gebeurde lag de Roseboom DAF ook maar te liggen in afwachting op betere tijden..
Toen besloten om eerst de Frans Maas DAF te gaan aanpassen om te kijken of ik op die nieuwe manier een mooie scheidingslijn kan krijgen tussen cabine en instap. Een klein foutje zou bij deze wagen niet zo opvallen vanwege de donkere kleuren. Mocht het gaan lukken dan zou ik de Rosebomer ook op deze manier aanpassen..
En zo ging het mes dus door de cabine en had ik zomaar twee delen!
Natuurlijk wel eerst nadenken voordat je dat gaat doen dus ik heb de rubberen spatflappen aan de cabine gelaten omdat dat makkelijker is voor het spuitwerk.
De onderkant zo proberen te maken dat het ná het spuitwerk zonder al te veel zoeken op de juiste plek vastgelijmd kan worden. Daarvoor zitten er hier en daar wat stripjes gelijmd voor meer houvast.
Na het opschoonwerk de cabine tot in de zilvergrijze lak gespoten:
Ook de onderkant:
Alles nog eens nagekeken en nadat het geel lang genoeg gedroogd had het blauw erbij:
Andere kant:
In het echt is bij bijna alle Frans Maas DAF's het geel niet doorgetrokken tot onder de voorruit. Dat vind ikzelf niet zo mooi dus heb ik dat wél gedaan. Een beetje modelbouwersvrijheid zullen we het maar noemen
..
En de achterkant:
Als ik het zelf mag zeggen ziet het spuitwerk er nu zelfs iets beter uit dan eerst dus dat is mooi meegenomen!
Eerder had ik allebei de onderkanten zwart gespoten (ook voor de Roseboom DAF) en toen bij een de koplampunits wit gespoten.
Bleek dat ik dat bij de verkeerde had gedaan, ik had de Roseboom onderkant gespoten. Dus dan die maar weer kaal maken en opnieuw zwart spuiten.
Nu maar de Frans Maas onderkant erbij gepakt en het witte gespoten.
En natuurlijk moest het wéér fout gaan.. Bij het weghalen van de afplaktape brak er een instapbak af.
Deze weer vastgelijmd en de naad gladgeschuurd:
Door kunstig afplakken kon ik met een beetje bijspuiten het onzichtbaar bijgewerkt krijgen. Het witte bleef gelukkig wit.
Toch is het wéér misgegaan omdat ik de randjes tussen zwart en wit nog ietsjes strakker wilde hebben en met een cocktailprikkertje net iets te ver ging en heb besloten om dit onderdeel weer kaal te maken. Voor de stevigheid aan de binnenzijde links en rechts meteen maar een verstevigingsstripje gelijmd.
Alles weer zwart gespoten en na het drogen het witte erop. Eindelijk tevreden..
Al eerder had ik de lampglaasjes van de lampen in de voorbumper met Revell doorzichtig gele verf geverfd.
Ik kreeg het niet mooi en bleef maar prutsen. Toch maar gelaten voor wat het was want met mrMuscle ging de verf er niet af..
Maar uiteindelijk vond ik nog twee nieuwe glaasjes en heb die met dezelfde verf met de airbrush gespoten. En dan ziet het er heel anders uit:
De nieuwe glaasjes waren ietsjes groter in diameter maar ze passen toch mooi in de gaten van de bumper:
gr Jeroen