Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2017 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Al jarenlang heb ik mijn decalvoorraad een decalvel liggen van de Revell DAF-aanhangwagencombinatie. Daarmee kon je een Bleckman of Frans Maas combinatie maken.

Dus had ik ook al langer het idee om een Frans Maas combinatie te maken maar dan als trekker-oplegger uitvoering.
Vanwege het spuitwerk van truck maar ook van de oplegger, welke stiekum toch best groot is, heb ik besloten om deze truck 'in stilte' te bouwen. Wel heb ik héél veel foto's gemaakt om naderhand toch nog een bouwverslag hier op Modelbrouwers te kunnen zetten..

Dit is zo'n beetje het idee:
photo 411740
Nu zijn er heel veel verschillende variaties mogelijk en heb van alles een beetje meegenomen in mijn uitvoering.

Deze combinatie is nog steeds niet klaar want ik heb diverse dingen opnieuw mogen doen waaronder de cabine en de laadbak van de oplegger maar ik heb er nu wel vertrouwen in dat het voor de rest goed gaat komen.

Ik ben toendertijd begonnen met de oplegger. Deze is van Heller en leek me goed te gebruiken voor dit span. Alleen had ik geen goed gevoel bij de wielen/banden die Heller gebruikt bij deze oplegger. Dan ontstaat er wel een probleem want als je de Italeri wielen/banden gaat gebruiken komen deze wel héél erg dicht opeen te staan en dat ziet niet uit en kan natuurlijk niet..
Daarom de assen ietsjes aangepast (wat bijna niet opvalt) en nu oogt het prima.

Het chassis in grote lijnen in elkaar gezet:
photo 411730

Reservewielhouder:
photo 411729

Te smalle Italeri-assen ontdaan van hun asuiteinden:
photo 411728

De middelste as wordt 'vast' gemonteerd:
photo 411731

De voorste as kan in hoogte verschuiven:
photo 411732

Oók de achterste as is beweegbaar en zo blijven alle wielen uiteindelijk aan de grond:
photo 411733

Hier is te zien wat ik veranderd heb om de assen verder uit elkaar te zetten, de voorste naar vóren en de achterste naar áchteren:
photo 411735

Oók de gaten om de spatschermen te monteren moesten evenzoveel wat naar achteren:
photo 411736

Et voila, alle assen even breed en hier en daar wat ventielblokjes opgehangen:
photo 411737

Dit is alvast een leuk begin voor dit nieuwe topic, dacht ik zo..
Stay tuned!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2017 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi werk weer Jeroen.
Ben ook weer benieuwd naar deze.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2017 18:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
dat is zeker gaaf, lekker herkenbaar ook
volgen we [ ook weer de kriebel,s in mijn bloed ] en moet ik deze toch eens af gaan maken

photo 383038

photo 383037
is begonnen door iemand anders , heb al kleine dingen gedaan en nu de rest
dus volgen we de daf bouwer,s voor de tip,s ed
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2017 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ook weer zo'n dikke DAF!
Zitten daar de nieuwste Italeri velgen onder?

Verder aan de laadvloer van de oplegger.
De zijkanten waren een ramp qua strakheid. Als dit de laadvloer zou worden voor de Heller koeltrailer dan was het niet zo erg maar omdat hier een heel groot deel zichtbaar blijft heb ik alle kuilen maar opgevuld en vlak geschuurd:
photo 411738

Was veel werk:
photo 411739

En dan de laadbakzijkanten aaneen gelijmd:
photo 411765

Samengebouwd met de vloer en het dak:
photo 411766

Na het drogen alle overgangen netjes gemaakt:
photo 411767

Aangezien het een zeil is heb ik de 'bolling' redelijk groot gehouden:
photo 411768

Tot zover het begin van de bouw van de trailer. Bij een volgende up-date komt de trekker aan de beurt.

gr Jeroen

ps: op meerdere foto's van de echte wagens is te zien dat de achterkant van de trailer geheel uit deuren bestaat en niet zoals bij mij met het zeil een stuk over de deur getrokken. Maar, geen zin om dat aan te passen...
De foto in het openingsbericht heb ik zomaar van internet afgeplukt maar is (volgens mij) van Bert Wolters afkomstig. Die heeft mij al vaker wat vragen beantwoord en weet van dit project af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Netjes Jeroen, wordt een mooie combi zo.
Die zeilen over de achterdeuren was typisch frans, maar om dat te gaan veranderen had ik ook niet gedaan.
Succes met de bouw.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Een DAF in stilte bouwen :mrgreen: .......Flevodecals had trouwens ook zeer mooie decals voor diverse trekkeruitvoeringen en een huiftrailer, te hopen dat je oude REVELL decals niet uit elkaar vallen als je ze in water gooit. Ik zou even gaan testen en anders er toch een blanke laklaag over aan brengen.
Toevallig heb deze week ook die Heller trailer gebouwd achter een DEMO DAF concept 95 maar daar later meer over en zat ook met de wielen en assen.
Ik had nog een Italeri 3-asser over met luchtvering en heb die gebruikt als chassis, de Heller bak is een stukje kleiner dan die van Italeri dus er zal wat aanpas werk in.
Je komt ze ook nog wel eens tegen met alleen de supersingles van Italeri op de Heller assen wat een veel te dicht op elkaar staande wielen laat zien en wat volgens mij in het echt ook niet mag.
Succes met dit spul.....etsset van CTM?

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De decals van Flevodecals heb ik eens bekeken en volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is de gele kleur niet helemaal kloppend. Te licht in mijn ogen. Maar als een laatste redmiddel nog een prima alternatief.
Hoewel ik nog best vertrouwen heb in de Revell decals want het ziet er nog prima uit, zonder scheurtjes of wat dan ook. Ik heb het decalvel al eens 'n half jaar lang tegen een raam geplakt gehad en de meeste vergeling is weggetrokken. Voordat ik de decals ga plaatsen zal ik ze nog een tijdje in het zonlicht leggen of hangen.

En nee, ik ga geen CTM spul gebruiken :D. Ik houd het gewoon op ouderwets zelf bouwen en afwerken. Hoewel ik met dat laatste de laatste tijd wel eens moeite heb om dat netjes te doen..
Maar dat is eigenlijk ook een beetje zoals ik mijn modellen wil bouwen. De ene keer gewoon wat simpel met hier en daar een aanpassing. De andere keer ga ik iets verder maar een Zeger, Johannes, Hermann of Kees zal ik nooit gaan worden. Sorry als ik nu een paar namen vergeet maar deze gewoon even als voorbeeld...
Ik verlies de interesse te snel als het te moeilijk wordt en dan blijft zoiets te lang liggen dus daarom bouw ik gewoon op mijn eigenwijze manier :lol:.
Wél let ik heel erg op hoe een model op zijn wielen komt te staan en wat ik moet doen om dat tot tevredenheid voor elkaar te krijgen.
Staan de wielen niet te ver naar binnen of naar buiten, hangt de cabine niet scheef en kloppen de verhoudingen wel een beetje? Ook scheef hangende spatschermen wil ik niet op mijn trucks.

Neemt niet weg dat aftermarketspul niet nooit gebruikt is geworden of gebruikt gaat worden in de toekomst maar ik probeer het eerst zelf te maken. En als ik daar tevreden mee ben vind ik het goed, toch?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 17:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
moddertrukker schreef:
De decals van Flevodecals heb ik eens bekeken en volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is de gele kleur niet helemaal kloppend. Te licht in mijn ogen. Maar als een laatste redmiddel nog een prima alternatief.

Dan zul je ze wel snel in huis moeten halen Jeroen want Flevo decals is er al mee gestopt en ik vraag me af of ze de Frans Maas decals nog voorradig hebben.
Overigens wel leuk dat je deze oudjes weer van stal haalt.....gaat de MAN 8x4 mixer ook nog langs komen? Die vond ik echt heel gaaf in dat groen/geel.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 19:00 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ben zelf al een tijdje bezig met een Kibri Daf 2800 in de kleuren van Frans Maas. De decals (van Flevo decals) heb ik al erop zitten en ze zijn inderdaad een fractie te licht, het geverfde gele dak steekt net even wat donkerder geel af. Ik heb zowel de 1/87 als de 1/24 versie van Flevo, en je kunt er drie vrachtwagens mee "behangen" uit verschillende tijdperken.
Succes met deze Daf Jeroen!, misschien kunnen we ze ooit eens naast elkaar zetten wanneer ze klaar zijn :mrgreen:

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooi projekt en de vorderingen zien er al weer goed en doordacht uit.
Wat betreft de trailerdeuren had ik ook niet aangepast, gewoon zo laten want ja, Franse deuren op een "Frans Maas" moet goed samengaan. :wink:
Blijft een mooie trailer, heb hem zelf ook nog in de stapel liggen.

Om het rijtje van Arjan aan te vullen.....de defensietruck waarbij je de opbouw zelf aan het maken bent. 8) :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement