Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hallo beste brouwers,

Hierbij nog maar eens een bouwverslag van mijn kant. Gezien mijn voorkeur voor oudere Amerikaanse trucks zal het niemand verbazen dat het een oude AMT bouwdoos is. De Kenworth Alaskan Hauler:

photo 390725


Hier is wat achtergrond info over de beroemde Moose Killers of Alaskan Haulers van Hill and Hill Truck Lines.
Ondanks dat deze trucks gemaakt zijn op verzoek van de klant Hill and Hill, denken velen dat het spatbord design exclusief werd geproduceerd voor Hill and Hill, maar dat is niet waar. Het design van deze Kenworth met zijn hoekige tranenplaat spatborden en butterfly hood gaan terug tot zeker begin van de jaren 60 zoals vroege types van het Canadese Kenworth 955 model met een needle nose.

In 1969 produceerde Canadian Kenworth (fabriek in Vancouver) nog steeds een truck die bijna identiek was aan de Alaskan Hauler, maar met een needle nose. Deze truck, alsook de 955 werden voornamelijk gebruikt voor loggers en oil field service. In de loop der jaren werden kleine wijzigingen aan de neus doorgevoerd en in 1965 werd de cabine geupdate, toch bleef het oude 955 spatbord design onveranderd door de jaren.

photo 417197


De Alaskan Haulers van Hill and Hill waren enkel W900 highway trucks welke door Kenworth werden voorzien van een logging/oil field uitzicht. Dit werd eenvoudig gedaan door onderdelen van verschillende Kenworth modellen te combineren. De radiateur en grill zijn zoals gebruikt op de LW, 849 en 548 modellen, de stalen tranenplaat voorspatborden zoals de 955 alsook de opties zoals de stalen bumper, radiator beschermer en trekhaak. De butterfly hood is geleend van de 548 en 855 oilfield Kenworths.
Dus ondanks dat de voorkant werd geproduceerd als heavy duty, was de cabine en rest van de truck een standaard W900. Ze werden zelfs nooit geleverd met het stalen heavy duty dak op de cabine.

photo 417198

photo 417200

photo 417199


Oorspronkelijk bestelde Hill and Hill de needle noses (1200 square inch radiator) maar door extra opdrachten voor de Alaskan Pipeline werden begin jaren 70 orders geplaatst voor trucks met grotere vermogens welke de grotere 1400 square inch radiators nodig hadden. Hill and Hill kon Kenworth overtuigen om het oude onveranderde (maar wel al uit productie zijnde) 955 spatbord te blijven gebruiken in de trucks die zij kochten. Ditmaal dus met een wide nose, zoals de bouwdoos.
Het is zeker waar dat er erg weinig wide nose versies gebouwd zijn voor andere klanten dan Hill and Hill in America.


De inhoud van de doos:

photo 390724

photo 390723

photo 390727


Al een beetje gebouwd aan de motor en het chassis:

photo 390726


En al eens een grove opzet hoe het geheel er uit moet komen te zien;

photo 405435


Het is de bedoeling dat hij er uit komt te zien zoals de Hill and Hill trucks. Dus ook zoals op de boxart.
Volgens vele modelbouwers in Amerika is dit de meest accurate kit die AMT ooit heeft gemaakt :brouw: . Hij bouwt alleszins lekker weg :D .

gr
Eddy


En afsluiten doen we ook maar eens met een plaatje :wink: :

photo 408167

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Laatst bijgewerkt door 18wheeler op di 06 feb, 2018 23:58 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2017 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig model Eddy.
Ik zou de spatborden door etch traanplaat vervangen :wink:
En CTM heeft nog veel meer mooi spul voor de KW900.
Ook mooie typeplaatjes, maar die staan niet in de catalogus maar moet je speciaal naar vragen.
Kost geloof ik 5 of 7 euro.
Ook de Canadese typeplaatjes zitten erbij.
Succes :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2017 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
mooie om te doen eddy , jaren geleden ook al gebouwd [ staat op de kast ] in de kleuren van HILL and DITCH zoals ze weleens genoemd werden
er gingen in die tijd nogal eens de greppel in
ik heb toen geloof ik alleen de luchtfilter veranderd met zo,n dubbele rubber slang zodat hij vanuit het motor compartiment een beetje warme lucht aanzoog [ zag je toen veel ]
blijf hem in ieder geval volgen , succes met deze icoon van oilfield transport
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dat kan alleen maar weer een plaatje worden Eddy 8)
Voor die CB antenne's misschien even contact opnemen met Kees Kamp.....
Succes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2017 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Bedankt jongens :brouw: .
Ik ga de spatborden uit de kit gebruiken Christiaan. Ze zien er voor mij voldoende realistisch uit :wink: .
De antennes uit de AMT bouwdozen gebruik ik zowieso nooit Onne. Ik maak ze tot nu toe altijd zelf uit spelden o.i.d.

Weer een beetje verder gedaan aan deze. De binnenkant van de sleeper, de badkuip en stoelen hebben inmiddels een kleurtje gekregen en de zwengels heb ik bewerkt met een Molotow stift. Werkt prima dat spul.
Ook de motor is in basiskleuren gespoten. Moet hem alleen nog een beetje verweren want hij is nu wel heel erg wit-wit.
In deze Kenworth ligt een Cummins NTA-370. Voor de foto deze maar eens samen gezet met de Cummins NHC-250 uit de White Freightliner. Dan zie je toch dat AMT zijn best heeft gedaan om de motoren zo natuurgetrouw na te maken, en niet zomaar door wat extra toevoegingen er zogezegd een andere uitvoering van te maken. De poelies bijvoorbeeld zien er bij de 370 pk uitvoering heel anders uit dan bij de 250 pk versie.

Verder nog geprobeerd om de vooras uit de kit stuurbaar te maken, maar dat ging niet helemaal goed. Dan maar een KFS-as eronder bouwen.

photo 405436

photo 409492

photo 409493

photo 405434

photo 405438

photo 405437


En uiteraard, omdat we dat zo graag zien, maar eens een dryfit:

photo 405439


Volgende stap is de assen er definitief onder, de velgen spuiten, en wat bekabeling aanbrengen.

Wat me wel is opgevallen is de achterste kleine tank aan de rechterkant van deze Alaskan Haulers. Links en rechts zitten er al grote dieseltanks. Het zou een derde dieseltank kunnen zijn, maar ik zie er niet direct een vuldop op zitten. Ook in de kit zit er geen vuldop bij voor deze tank.
Is het mogelijk dat deze Kenworths werden gestart met lucht? Dan zou dit de tank van de air starter kunnen zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het air start systeem niet echt kende totdat de serie Outback Truckers werd uitgezonden. De trucks van o.a. Steve Graham en Russel McDonough worden met lucht gestart. Ik ben me daar dan eens wat verder in gaan verdiepen en niet enkel in extreme hitte maar ook in extreem koude omstandigheden wordt dit systeem gebruikt. Dus zou het zomaar kunnen dat deze Alaskan Haulers van Hill & Hill hier ook mee uitgerust zijn.


gr
Eddy


photo 409457

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2017 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Weer een mooi project uitgekozen Eddy.
Veel bouwplezier en blijf met je meekijken.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 11:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
eddy , jaren terug heb ik mij daar eens in verdiept en heb toen ergens een artikel gelezen dat het een gastank is voor verwarming
bedoelt om de brandstof leiding ed op een normale temperatuur te houden , diesel ging toen bij extreem lage temperatuur vlokken vanwege de parafine die er in zit/zat , later hebben de brandstofmaatschappijen een winter brandstof gemaakt die een lagere temperatuur aan konden [ lang geleden heb ik op 1 van mijn hele verre ritten ook eens een vuur gestookt onder de tank om het vloeibaar te krijgen , en dan nog ontluchten bij het glaasje , dagenlang had je die diesellucht in je neus zitten ] of het correct was dit verhaal kan ik niet zeggen , heb later het artikel nooit meer terug gevonden
in ieder geval , maak er een mooie kenworth van
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Voor een air starter lijkt die wat te groot, en tegen de kou ben je geen luchtstarter nodig omdat ze de motor daar de hele winter niet meer uitdoen.
Vroeger toen ik op rusland reed werkte kouder dan -10 de standkachel toch al niet meer door de kou, en dan deed je de motor ook niet meer uit omdat je het risico liep dat de dieselfilter dan was bevroren en je helemaal niet meer weg kwam.
Misschien een tank voor benzine, dat gooiden we er bij extreme kou ook wel bij de dieseltank in zodat het niet ging vlokken.
Maar daarvoor lijkt me de tank ook weer te groot omdat er maar een klein beetje bij inging.
Anders begon de motor zo te knetteren en rauw te lopen haha :wink:

Ik gok op een extra brandstoftank.
Misschien niet een standaard kenworth tank en daarom een kleinere vuldop, die AMT dan niet heeft nagemaakt.
Of dat wat Koos zegt.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Dit is een mooie kit Eddy.
Je zou nog wel wat met de koplampen kunnen doen.
Alleen het glaasje op de steun is niet zo mooi vind ik.
Succes met de bouw.

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Bedankt voor de reacties jongens.

Inmiddels weer een beetje verder gebouwd aan de Kenworth.
De KFS vooras er definitief onder gezet. De achterassen ook op hun plaats gelijmd en het chassis uitgelijnd. Alle wielen staan netjes op de grond:

photo 417028

photo 417029

photo 417024


Verder voor de foto's eens proefpassen met cabine en neus erop + nog eentje met de sleeper:

photo 417026

photo 417025

photo 417027


Ook begonnen met bekabeling aanbrengen en de eerste onderdelen in kleur gezet:

photo 417031

photo 417030


Nu nog wat extra leidingen aanbrengen en het chassis verder afwerken. Dan kan deze ook in de primer.


gr
Eddy

photo 417032

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement