Dank je jongens. De laatste kleine onderdelen op je model zetten vraagt toch altijd nog weer meer tijd dan je oorspronkelijk had voorzien. Maar, het is gelukt. De Alaskan Hauler is gereed.
Een lastig klusje was nog om de neus passend te krijgen tussen radiator en cabine. Normaal begin ik met conventionals altijd vooraan . Eerst de kiepende neus, en als die op de juiste plaats staat, daar de cabine op uitlijnen. Dat is bij deze minder evident.
Omdat de butterfly neus in één geheel geplaatst moet worden, zou je bij een normale manier van werken niet meer bij de laatste onderdelen van de motor kunnen. Dus heel veel dryfitten, de radiator definitief vastlijmen en dan de cabine op zijn plaats zetten met de neus dryfit ertussen. Als alles is uitgehard de neus er opnieuw van tussen en de motor verder afwerken. Daarna de neus opnieuw ertussen zetten. Staat bij mij niet helemaal zoals het zou moeten, maar het kan er mee door.
Een echte butterfly neus sluit ook niet perfect aan, daar zie je ook naden en kieren bij de aansluitingen van cabine en radiator.
Toplichten, luchthoorn, bumper, spatlappen en alle kleine handel defintief erop, en dan enkel nog de spiegels en luchtfilter plaatsen:
Voor de luchtfilter had ik zo'n speciale opbouw gemaakt om erop te zetten. Deze zuigt warme lucht aan vanonder de motorkap.
Bij dryfitten met de de spiegels bleek dus dat die opbouw in de weg zat voor de spiegelsteunen. Daarop maar besloten om de opbouw er niet op te zetten en een gewoon deksel op de luchtfilter te plaatsen.
Daarna de spiegels, die natuurlijk nog eerst eens op de grond waren beland. De bijzonder fragiele constructie hield dit niet, dus maar opnieuw in elkaar lijmen en spuiten. Uiteindelijk staan ze er nu deftig op.
Nadat mijn model klaar was, viel me pas bij diverse referentie foto's op dat bij de echte Alaskan Haulers de spiegelsteunen flink verbogen zijn aan de rechter kant, als er een speciaal deksel op het luchtfilter staat. Er zijn er gelukkig ook geweest met een normaal luchtfilterhuis, zo is de mijne toch ook historisch correct
.
Plaatjes dan maar, snel genomen met mijn gsm. Goede buitenfoto's komen nog wel eens:
Ik vond het een fijn en dankbaar model om te bouwen. Misschien een idee voor Round2 om deze W900 Alaskan Hauler ook maar eens opnieuw uit te brengen.
Uiteraard blijft het AMT met zijn specifieke hebbelijkheidjes, maar niets waar een beetje modelbouwer niet weg mee kan
.
Iedereen bedankt voor het volgen en de reacties. Op naar de volgende
.
gr
Eddy
Om af te sluiten maar eens een heel bijzondere foto van de levering van 2 nieuwe Alaskan Haulers vanuit de fabriek onderweg naar Hill and Hill: