Het is een leuke bouwdoos van een stoere truck. Helaas heeft ie niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Italeri of Revell. Hoewel deze ook wel eens een steekje laten vallen, hoor..
Het grote probleem bij deze Scania is het ontbreken van goede lijmvlakken. Dat wordt een ramp bij het in elkaar zetten van de onderdelen tot één geheel en kan makkelijk het spuitwerk verpesten.
Nu heb ik wel enige ervaring ondertussen en durf sneller van de bouwtekening af te wijken en mijn eigen plan te trekken.
Hoewel het niet veel gescheeld had of ik had de cabine in elkaar gedrukt.. Eerlijk waar, ik had het bijna opgegeven.
Ik heb de cabine een eerste keer gespoten maar was uiteindelijk niet tevreden over mijn afplakwerk. Cabine weer kaal gemaakt en opnieuw begonnen. Op 2 slordigheidjes na was ik nu wél tevreden. De minpunten heb ik voor het spuiten van de blanke lak nog even aangepakt.
Toen begonnen aan de afwerking. Achterramen erin en de decals erop. Deze moesten natuurlijk scheuren maar ik wist ze net nog te redden..
De deurpanelen waren lastig op hun plek te krijgen en zijn niet netjes geworden. Gelukkig wordt veel aan het zicht onttrokken. Maar toen ik ging proberen om het interieur in de cabine te schuiven wilde het maar niet goed lukken. Ik hield aan de bestuurderskant een kier over van een halve mm tussen onderkant deur/cabine en wielkast. En ik heb op verschillende plaatsen materiaal weggesneden in de hoop die kier weg te krijgen, het wilde maar niet lukken. Alleen met flink aandrukken was de kier weg maar kwam de onderkant van de deur naar buiten..
Liet ik het weer los dan kwam de kier weer terug.
Brak ook het deurpaneel nog los. Gelukkig alleen aan de onderzijde en niet bij het raam. Ik dat weer vastgelijmd en een stuk sprue gepakt met aan de uiteinden wat tape ter bescherming van de lak en de cabine voor een paar dagen aan de kant gelegd met het stukje sprue strak tussen beide deurpanelen geklemd.
Ik na een paar dagen toch even proberen en jawel, het paste nu wél!!
Door het vele proberen en aanpaswerk zijn er helaas 2 scheurtjes in de lak onderaan de deur gekomen maar die vallen niet heel erg op en alles wat ik heb weggesneden aan materiaal valt ook niet op. Wel hier en daar weer wat lak aangebracht en nu kan ik op naar de laatste loodjes.
Om Bazzz zijn vraag nog even te beantwoorden, de Scania wordt niet rood, wit, zwart zoals op de foto's van de echte. Ik heb de kleurstelling van een schaalmodel van WSI aangehouden en er een eigen draai aan gegeven:
De zonneklep is de zonneklep uit de bouwdoor maar dan aangepast.
Ook te zien zijn alle accesoires die ik straks makkelijk op hun plek kan lijmen omdat ik overal gaatjes heb geboord:
De koplampen zitten nog los en kunnen pas op hun plek vastgelijmd worden als de cabine helemaal klaar is en in elkaar zit. Door de bolling aan de achterzijde verhinderen ze het ineen schuiven van cabine en bodemplaat.
Ik had geen grote dieseltanks meer en heb daarom besloten om er dan maar een zelf te bouwen:
Vanwege de achterasophanging moest er een uitsparing in de tank gemaakt worden en verder heb ik de draagframe ook maar zelf ontworpen:
Voor alle spatschermen de steunen aan het chassis gelijmd:
In de spatschermen zijn gaten geboord en zo kan ik deze straks makkelijk vastlijmen, een van de laatste klusjes aan het chassis want..
..het chassis is gespoten en voorzien van het motorblok (kleur zelf gemengd en met de airbrush gespoten):
Ik heb gekozen voor zilvergrijze velgen om wat meer kleur aan het geheel te geven. Aan de bijrijderskant heb ik een opbergkist gemaakt en daar hangt ook het kastje met de hydrauliek voor de liftas.
Van de voorbumper de 2 verstralers afgesneden en het zeer kromgetrokken deel áchter de bumper met de lampen toch netjes vast kunnen lijmen:
Van de voorkant gezien:
Nu nog wat afwerken ín de cabine, voorraam erin, deurgrepen nog verven evenals de bevestigingsplaatjes voor de spiegelsteunen en dan alle accesoires erop lijmen. De voorwielen vastmaken dmv het naafdopje (ik twijfel nog tussen twee type banden) en dan de achterspatschermen nog vastlijmen. Slangenrek komt pas bij een eventuele oplegger aan de orde..
gr Jeroen