Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hoewel ik nog steeds aan tig projecten bezig ben doe ik tussendoor ook wel eens wat aan andere dingen.
Dat komt omdat ik regelmatig 'vastloop' bij een project en dan is de zin weer weg om eraan verder te werken.
Ook bij verschillende projecten dat het niet wil zoals ík wil en dan moet er weer eens wat overnieuw gedaan worden..

Al een poosje terug hier op het forum laten zien hoe ik een Scania 141 cabine in elkaar wilde zetten zonder perse de bouwtekening aan te hoeven/willen houden. Ik wilde namelijk een stevige cabine waar ik de bodemplaat met interieur en wielkasten van onderen af in kon schuiven.

Dat ga ik hier nogmaals laten zien en daarna volgt er nog wel wat meer om te laten zien.
Altijd twijfel ik over de kleuren maar de uitvoering met demostrepen bleef steeds maar in mijn gedachten hangen.
Nu zijn er wel diverse variaties op deze striping en ik heb daaruit mijn keuze weten te maken.

photo 405646
photo 405644
Hierboven een idee welke striping ik bedoel. Maar ik zag het model van WSI in de bruin-witte uitvoering en deze gaat het dus ook worden.

Zoals gezegd wilde ik de cabine als één geheel in elkaar kunnen zetten (én spuiten) maar ook als 'n steviger geheel ineen zetten. De cabine heeft uit zichzelf weinig lijmoppervlak tussen de diverse cabinedelen en dat wilde ik verbeteren.
Belangrijke stap is het verwijderen van de achterste delen van de wielkasten die meegegoten aan de (kromme) achterwand zitten. Na wat uitdokteren ben ik maar gewoon begonnen:
photo 357932
photo 357933
photo 357934
photo 357935

Door het toevoegen van divers plasticspul moet er op andere plaatsen natuurlijk weer plastic weggehaald worden om alles passend te krijgen/houden:
photo 357936
photo 357937

O ja, deze Scania 141 wordt een 6x2 met hefbare bogielift. Gewoon, omdat het kan..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
is/wordt ook een mooie
ik heb het nu anders gedaan. omdat in de grill open gemaakt heb en er witte vlakken gespoten moeten worden, heb ik het nu in een paar onderdelen gedaan. Ach ja, de volgende zal ik wellicht weer anders doen, en is jou manier wel handig.
Ik laat het afhangen van het kleurenschema, of hoe ik die denk het makkelijkst en mooiste te kunnen realiseren.
Dit wordt een prachtwagen, en maak hem gewoon af, zonde van je energie om hem na een paar maanden onafgemaakt in de kast te gooien, toch?

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Uiteindelijk moeten alle projecten tot een eind gebracht worden.
Met deze ben ik al stukken verder dan dat ik hier nu laat zien en hopelijk wil het lukken om de cabine goed in elkaar te krijgen. Daar ben ik nu mee aan het pielen. Maar er mag nu niks meer fout gaan..

Met de afwerking krijg ik altijd de kriebels en de zenuwen. Tijdens het bouwen en aanpassen kan en mag er nog wel eens wat misgaan maar dat is dan nog op te lossen. Als alles gespoten is en in elkaar moet worden gezet wil je geen fouten maken. En dat gebeurt mij nogal eens, helaas..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2017 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De bodemplaat en het gedeelte met radiateur aan elkaar gelijmd. Links en rechts moet er nog iets van het rode deel afgehaald worden:
photo 357938

Dat geldt ook voor de binnenste achterwand:
photo 357939

Het achterste deel van de wielkasten van de buitenste achterwand afgezaagd en aan het voorste deel gelijmd. Het naadje moet zichtbaar blijven:
photo 357941

Even passen onder de cabine:
photo 357940

De voorkant van de cabine voorzien van diverse gaatjes:
photo 357942

In die gaatjes kan ik later makkelijker de knipperlichten en hoekschildjes vastlijmen zonder gezoek en geklieder:
photo 357943

Even proefpassen:
photo 358325

photo 358326

photo 358327

photo 358328

De cabine helemaal in elkaar gelijmd:
photo 358329

De bodemplaat past zo te zien ook prima:
photo 358330
Wel erg lastig dat sommige onderdelen zo krom zijn als wat..
Ook de bodemplaat lag er wat raar bij en moest even rechtgemaakt worden.

Tot zover maar weer.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2017 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Mooi project!
En inderdaad jammer dat deze Hellers altijd zo krom zijn! Ik heb bij mijn LK een andere manier aangehouden qua cabine maar volgende keer doe ik het zoals jij hebt gedaan.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2017 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Krom zijn ze blijkbaar allemaal wel alleen de ene wat meer dan de andere..

Nu is mijn manier niet perse de beste manier maar ik wilde eens zien of ik er op een ander manier iets beters van kon maken dan de twee vorige 141-ers die ik gebouwd heb.
Maar ik ben er nu achter gekomen dat ik 'ergens' iets over het hoofd heb gezien maar daarover later meer. En het komt ook wel weer goed.

Nu wilde ik bij deze Scania niet wéér 'n 4x2 chassis bouwen dus werd het een trekker in 6x2 uitvoering omdat er ook nog een 'zware' oplegger achter moet komen.
Zoals misschien wel bekend kan ik niet meer helemaal 'out of the box' builden dus zijn er weer wat aanpassingen gedaan. Niet veel maar net genoeg om er iets meer dan standaard van te maken.

Hier het voorste chassisgedeelte van Heller gecombineerd met het achterste deel van Italeri:
photo 358557

De veerbladophanging aangepast:
photo 358558

Het hefgedeelte beweegbaar gemaakt door de nokjes weg te halen en ruimte te maken voor de hefcilinder:
photo 358559

De hefcilinder:
photo 358560

Hier moet ie dus komen te hangen:
photo 358561

Hier een beetje gefoeteld omdat beide asgedeelten te los bleken te hangen en nu bij elkaar gehouden kunnen worden:
photo 358562

Hier de losse onderdelen van het tandemstel:
photo 358564

Hier tijdelijk alles gemonteerd om het uit te testen:
photo 358565

Achterste as omlaag:
photo 358566

Achterste as omhoog waarbij de voorste naar beneden wordt gedrukt:
photo 358567

Missie geslaagd!
Waarom? Omdat het kan maar eigenlijk is het veel te veel werk voor iets waar je naderhand nooit meer iets mee doet..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 apr, 2017 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dan langzaamaan begonnen met het aaneen lijmen van de losse cabineonderdelen:
photo 358912
De witte stipjes zijn stukjes rondstrip die de verkeerd geboorde gaatjes weer mogen opvullen..

Het naadjes achter de deur had iets kleiner gemoeten eigenlijk:
photo 358913

Maar vanwege het spuitwerk is er de kans dat het naadje snel vol zit met verf, vandaar:
photo 358914

Bodemplaat past nog steeds:
photo 358915

Van onderaf gezien:
photo 358916

Nog maar een keer van bovenaf:
photo 358917

Ook met bodemplaat:
photo 358918

Het dak erop gelijmd:
photo 359371

Voorkant:
photo 359372

Zijkant:
photo 359373

Waar de wielkasten van de achterwand zijn afgesneden moest wat materiaal terug aangebracht worden:
photo 359374

De binnenste achterwand en plafond passen ook prima, zij het dat de achterwand ook behoorlijk krom is:
photo 359375

Het plafond kan zonder lijmen ertussen geklikt worden:
photo 359376

Ondertussen is de gehele cabine waar nodig geplamuurd en bijgewerkt. Daarna is alles (nogmaals) helemaal opgeschuurd met een fijn schuurpapier. Toen kon het spuitwerk beginnen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 apr, 2017 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
geweldig om te zien hoe of wat de bewerkingen zijn , helpen zeker mee voor de toekomst om er 1 te renoveren
blijft voor mij 1 van de beste scania,s zowel als model als voertuig waar ik nog mee gereden heb
het ziet er al goed uit met de bewerking van de vloerplaat ed , en inderdaad jammer dat het op sommige punten zo krom is als een H... eehh publieke vrouw
blijf deze lekker volgen , ook in het verhaal bij ref heb ik al diverse punten bekeken
veel succes verder en vooral PLEZIER
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 apr, 2017 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Natuurlijk had ik al deze stappen al eerder gezien Jeroen, maar het ziet er al weer op z'n Jeroens uit, kort om, prima verzorgd.
Gaat vast helemaal goed komen met deze oude zweed waarvan de demo kleuren hem zeker gaan staan.
Ga je ook de wit/rood/zwarte kleuren gebruiken??

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi dat je weer bezig bent Jeroen, en niet de makkelijkste kit.
Scheluw getrokken buitendelen, glaswerk wat niet meer in de sponning past na het spuiten, en een cabine die je niet fatsoenlijk dicht krijgt als je bouwt
volgens de handleiding.
Zo jij het aangeeft lukt dat wel, ik heb er zelf 4 gebouwd en 2 bestaan er nog en kan me van de ene nog herinneren dat ik het interieur vanaf het losse
dak erin gebouwd heb waarbij de panelen wel om de vloerplaat zijn gebouwd maar ook met losse stukken om naden te houden en dus was dat later kwasten.
En het binnenpaneel van het portier waar de ruit in zit opgedeeld in 2 delen om het glas later te plaatsen.
Ook eentje waarbij ik het interieur er achteraf in kon schuiven m.u.v. de achterwand i.v.m. het opsluiten van de hoekruitjes.
De cabine in elkaar gelijmd incl. dak en daar waar jij het deel van de spatborden wegsnijdt heb ik alleen de schotjes eruit gesneden en het spatbord laten staan. Je hebt dan wel een gat maar dat kan later dicht als het stoort. En ik dacht dat ik het dashboard ook los in de cabine had gelijmd maar dat weet ik niet meer.
Maargoed, zo kan het ook en is misschien ook makkelijk met het spuiten van een verschillende kleur.
Succes.

groet, johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement