Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
wow mooi zeg, dit ga ik ook zo doen met mijn 6x4 chassis.
En zo'n laag dak kan ik ook wel gebruiken. Ik heb er al naar zitten kijken om er aan de onderkant een stuk af te zagen.
Maar dan zit je nog met de achterwand en dat de lengte van het dak korter wordt.
Dus ben benieuwd wat jij er van maakt.
Succes, de start is al super!! :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo heren, bedankt voor jullie reactie's en interesse.

Even wat antwoorden geven. :wink:

André,
Ik heb inderdaad wat kleine minpuntjes gezien van wat chassisdelen waar ik later zeker op terugkom.
Het zijn wel een paar delen die niet direct in het zicht zitten, maar in mijn geval niet acceptabel genoeg zijn om deze zomaar in te bouwen.
Maar zoals de voorgedrukte gaatjes had mooier geweest, want Italeri had dit inderdaad al bij de Stralis kit gedaan, en is het uiteindelijk aan de bouwer om te boren of niet.

Wat configuratie en dat soort zaken zal ik al bouwende vanzelf tegenkomen en eventueel aanpassen, veranderen of geheel nieuw maken.
Buiten deze kleine tekortkomingen is het inderdaad een prima en goed gedetailleerde kit voor diegene die helemaal niet willen aanpassen of ombouwen.

Een ander minpunt vind ik nog steeds dat trekker chassis uit een voor- en achterdeel bestaan.
Het zou mooier zijn als deze chassisbalken uit 1 geheel bestaan zoals bij de Amerikaanse trucks, en de ombouwers zagen en verlengen de chassis toch wel want die voelen zich hierdoor toch niet geremd.

Jeff,

Ik snap je helemaal Jeff, ik vind het inderdaad belangrijk om ook de fouten te melden om hiermee aan te geven dat bepaalde dingen niet in 1 keer goed gaan.
Als je puur de foto's plaatst van de gebouwde delen, dan creëer je algauw de indruk dat het allemaal vanzelf gaat, en dit kan tot ontmoediging leiden bij beginnende of minder ervaren bouwers.
Als je goed tussen de regels doorleest geef ik ook aan dat je niet bij het minste of geringste tegenslagje jezelf uit het veld moet laten slaan.
Het is nu eenmaal vallen en opstaan en weer doorgaan en je komt er vanzelf wel.
"Kan niet" ligt op het kerkhof en "wil niet" ligt ernaast, dit is bij mij met de paplepel ingegoten en heb er alleen maar profijt van.
Of zoals het wijze japanse gezegde....."je staat weer op, op de plek waar je gevallen bent".... :roll: .... :lol: :lol:

Christiaan,

Het dak kan je niet eenvoudigweg afzagen of doorzagen, je komt dan totaal verkeerd uit met de voor en achterwand.
Ook het korte achterwandje modificeren is out of the question, als je het mooi wil doen zal je deze echt zelf moeten maken.
De lijnen aan de zijkant komen hiermee ook heel anders uit dan bij de gigaspace en zo ook de vormen in de wand komen korter op elkaar te zitten.
De verlaging komt, om het zo te zeggen, vanaf de bovenkant en niet vanaf de onderkant.
Ook de glooiing van zijkant naar dak toe is groter en wordt hiermee ook groter naar gelang je naar de voorkant gaat.
Dusssssss, het wordt in dit geval toch echt zelf fabrieken of een houten mal maken om te gieten. :wink:
Zelf heb ik al een zijkant met de grotere glooiing klaar liggen. :wink:
In ieder geval succes met jouw ombouw. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Woefdram schreef:
......Een ander minpunt vind ik nog steeds dat trekker chassis uit een voor- en achterdeel bestaan.......

Dat het chassis uit 2 delen bestaat is waarschijnlijk omdat er ook nog een 6x2 versie zal komen. Er zitten tenminste al onderdelen/decals bij die hier op duiden!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
1 woord WAUUUUUW :shock:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2017 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Het 2e chssisdeel is nu ook in vorm en heb de kantelsteun aan het chassis vastgemaakt..... :roll: .....of het chassis aan de kantelsteun. :lol:
De zwarte steuntjes die van het Italeri chassis komen, zitten nu ook hun plek, heb dit even met de bladveer uit de kit gedaan, zodat deze steunen exact op maat zitten.

photo 397953

Op het 1e chassis zitten de eerste boutkopjes er op en zal later de rest er opgebracht worden als de diverse steunen op het chassis zitten.
Als eerste even gekeken hoe de ophangsteun van de achteras uitkwam....

photo 397954

Niet verkeerd, deze steun zal later ingekort moeten worden.
Dan het motorblok even zover in elkaar lijmen om de afstand van de motorsteunen te bepalen, zodat deze exact zitten.

photo 397955

Als je niet beter zou weten, zou je aan kunnen nemen dat dit een Tamiya blok betreft, en dit bedoel ik natuurlijk heel positief. :wink:
Dan natuurlijk de steunen uitmeten en plaatsen, en zoals jullie kunnen zien.....komen de boutgaatjes wel heel erg netjes uit, er is absoluut niets gesmokkeld. 8)
Het potloodstreepje is het hart van de vooras en waar de luchtveer moet komen te zitten.

photo 397952

Dan even kijken hoe de chassis indeling is.

photo 397958
bron: http://www.favcars.com/mercedes-benz-actros-1851-mp4-2011-photos-56860

Zoals jullie kunnen zien, heeft Italeri de fabrieks standaard configuratie aangehouden, alles zit op zijn plek zoals de standaard uitvoering.
De accubak tussen het chassis zou eventueel ook een versie aan de zijkant kunnen worden, althans.... bij de LS trekkers dan.
In tegenstelling tot de andere Actros kits, heeft Italeri dit echter "helaas" niet in deze kit voorzien.
Het uitlaat aflaatgas systeem heeft daarentegen zijn vaste plek en kan als enige geen andere plek krijgen.
Voor de Lowliner, oftewel een LS-nRL, heb ik met deze indeling eigenlijk niets te maken.
De addblue-tank en de 2 brandstoftanken uit de kit worden niet gebruikt en zover ik het heb kunnen zien, zit er ook een zij-trapje in de kit die uiteraard ook niet gebruikt gaat worden.
Waarom niet dan? Afbeelding ....nou gewoon.....hierom.....Afbeelding

photo 397959

photo 397960

Inderdaad, dit is de configuratie voor een Lowliner, en zoals jullie zien zijn de brandstoftanken ook een stuk platter.
Ook de steunen van de koppelschotel horen bij een LS trekker wat verder naar achteren te zitten, en overlappen een klein stukje de schuine knik van het chassis aan de achterkant, in het begin van dit topic kunnen jullie dit op de chassisfoto zien.
Italeri heeft deze steunen verder naar voren zitten en komen dus niet helemaal overeen.
Bij verplaatsen moet je wel rekening houden dat de ophangsteunen van je achteras, zonder aanpassing, dan ook niet meer uitkomen.
Bij een Lowliner zitten ze weer wel daar waar ze nu zitten.....dat dan weer wel. :wink:
Zoals jullie zien en lezen is bij een Lowliner niets standaard en gewoon, maar lekker een beetje eigenwijs, en dat is dan ook het leuke eraan om een Lowliner te bouwen.Afbeelding

Oh ja, dan even wat foto's van het beginnetje van het dak.
De 1e zijplaat van de bestuurderskant heb ik al netjes op maat en hoogte.

photo 397956

Zoals jullie hieronder kunnen zien, loopt de glooiing van het dak naar de voorruit toe onder een grotere hoek.
We gaan het zien of dit verder mooi wil lukken.

photo 397957

Goed heren,. dit was het weer voor vandaag en tot de volgende update maar weer. :brouw:

photo 397538
Bron: https://www.flickr.com/photos/magicv8m/16483571640

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2017 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dat ziet er al heel goed uit Hermann. Hoop dat het dak gaat lukken want het begin ziet er goed uit.
Misschien ben je al over de kleur uit die het moet worden maar deze zie ik al een aantal weken in Bremen staan lang de snelweg bij kreuz Stuhr (A1/A28).

photo 398405
Bron https://www.truckstore.com/bremen.html
heeft wel wat :mrgreen:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig hermann, ook dat dak heeft al de juiste vorm.
Ik stuur je ff een pb

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Nou Remon, dat is wel een heftige kleur.......waarschijnlijk dezelfde reden waarom deze lowliner er al een enige tijd te koop staat.Afbeelding
Hypothetisch gezien zou een Taxitros ook een idee kunnen zijn.......Afbeelding

Ja heren brouwers, na wat kijken en passen van de achteras, zag ik dat er iets niet helemaal uit kwam.
Tijdens deze passen zag ik dat de achteras tegen het chassis aan kwam te zitten, en eigenlijk nog wat meer mm moest zakken om het chassis ten opzichte van de banden, op de juiste hoogte kreeg.
Het kon niet anders dan dat er een vernauwing, zoals bij de MP 1,2 en 3, in het chassis moest komen om meer hiermee een grotere veerweg te creëren.

Nu heb ik contact met collega brouwers van het oosterburen forum, die bij Mercedes AG in Wörth werken, en deze vraag even voor gelegd.
Zij wisten dit ook niet zeker, maar kreeg na een aantal dagen een flinke foto reportage toegestuurd van één van de lowliners die net van de band af is/zijn komen rollen.
De computer was bijna niet meer te tillen van de vele foto's en info. :lol:

En wat bleek?????.......ome Woefdram had het goed aangevoeld....kon eigenlijk ook niet anders. :D

photo 398470
Bron: Jochen Walz

De vernauwing op de echte Lowliner is 200mm, en op het chassis zit ik omgerekend op de juiste maat en is deze vernauwing er inmiddels in gemaakt.

photo 398473

Nu impliceert dit, dat het chassis dus echt 1/24 is terwijl de cabine in schaal 1/24,6 is.
Na deze zekerheid van een vernauwd chassis, en dit keurig gemaakt te hebben, ben ik nu gereed om dan eindelijk de chassisdelen samen te gaan voegen.

Het achterste dwarsspant vond ik goed genoeg om te gebruiken althans, nadat ik de gaten op de bovenkant van het dwarsspant erbij had geboord.
Bij de kitversie zitten deze gaten er niet in.

photo 398478

Dan het grote dwarsspant bekeken en gezien dat bij de buitenste boutjes er op alle vier de losse zijdelen een giet-put zat.
De boutkopjes even weg gevijld zodat het plamuren beter zou gaan.
Er bleef echter 1 hekelpuntje over, en dat is de gekke verdikking op het middenstuk.Afbeelding

photo 398475

Na veel referentiemateriaal doorgespit te hebben, bleek ik deze verdikking nergens terug te kunnen vinden.....Afbeelding...... geen idee wat Italeri hiermee aan wil duiden.Afbeelding
Tja, jullie voelen hem al aankomen, inderdaad.....dit gehele onderdeel uiteindelijk maar zelf gemaakt met de nodige gaatjes en boutjes, zodat ik nu een historisch korrekt onderdeel heb.

photo 398474

photo 398476

photo 398477

En het chassis even los in elkaar....

photo 398479

Bij de fotoreportage zat echter wel 1 verrassingselement bij, en dit betrof de luchtveren van de vooras.
Normaal gesproken zitten bij de SK, MP1,2 en 3 de luchtveren aan de buitenkant van het chassis bevestigd.
Dit was om het overhellen in bochten te minimaliseren, maar bij de MP4 zitten deze luchtveren aan de onderkant van de chassisbalken bevestigd.
Reden.... :roll: .....geen idee, misschien dat de Scania fans hier een antwoord op hebben, omdat dit namelijk ook bij de Scania's het geval is.....en ik dacht ook de Volvo's, maar dit laatste weet ik niet zeker.
Dit betekend wel dat de verbouwing wat eenvoudiger wordt en zoals ik het hele verhaal nu kan beoordelen, zal deze verbouwing zich dan ook hoofdzakelijk beperken tot het chassis.
Wat de luchtveren betreft, hiermee duiken we met de volgende update er wat dieper in. :wink:
Dit was het weer voor vandaag en tot de volgende maar weer!

photo 398471
Bron: Jochen Walz

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hermann verherbouwt even een MP4 :shock:
Man man man wat een tempo weeral. Maar zoals in voorgaande projecten komt dat helemaal goed.
Het dak laten zakken is een flinke uitdaging en gewoon het bestaande dak verlagen heeft geen zin aangezien de ronding aan de voorkant afwijkend is bij een big space. Maar daar was je inmiddels al achter.
Voor de rest weinig succes te wensen maar vooral plezier met de bouw. :brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
MAN MAN MAN Wat een styreen kunstenaars hier op dit forum. :shock:
En allemaal werken ze zo netjes en zonder de bij mij gebruikelijke lijmvlekken...mooi hoor :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement