Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 feb, 2018 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi hoor, stukje MB techniek wat aan mij voorbij gaat maar wel fraai om te zien hoe je problemen oplost.
Ik denk dat ik de sideskirts erop zou maken en de bovenkant helemaal dicht zou leggen :mrgreen:
Succes Hermann!

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 9:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
dit is echt een mooie MB zeg.
zeg maar gerust een Mercedes Kunstenaar.

groet,
Wilbert :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Bedankt voor jullie complimenten en voor alle kijkers en luisteraars, bedankt voor jullie interesse.Afbeelding

Ja mannen, vandaag een update van een operatie, die betrekking heeft op de kantelsteunen van de kabine.
Om te beginnen, zat ik hier al een tijdje naar te kijken om dit te herzien.
Wat is nu het geval?.....de kabine raakt bij het voorover kiepen de voorbumper, en drukt als het ware de voorbumper een beetje naar binnen.
Het probleem hiervan is, dat de kantelsteunen te ver naar binnen steken, zodat het kantelpunt ook te ver naar achteren licht.
Bij het bekijken van referentie foto's en schade foto's, zie je dat de kantelsteunen aan de voorkant van de binnenste kabineplaat zit en de buitenste steunen helemaal voorop het chassis bevestigd zitten.

photo 436239

photo 436238

Dit betekend dat de kantelsteunen 3mm naar voren moeten.
Als eerste wordt de kabine op de originele steunen gehouden, want dit is je uitgangspunt, en de buitenste lange steunen weer losgehaald moeten worden, en naar voren worden verplaatst.
Het loshalen met heet water gedaan, en heb hiermee zonder schade de gehele buitenste steunen inclusief passtiften , van het chassis gehaald.

De pas stiftjes wegsnijden en de steunen helemaal op het uiteinde van het chassis geplakt.
Voor het loshalen wel even kijken hoe hoog de steunen op het chassis komen te zitten, want je hebt nu geen pas stiftjes meer. :wink:
Voor het loshalen zag ik dat de hoogte tussen onderzijde chassis en steun, exact 3,2mm was.
Hierbij heb ik een stripje van 3,2x1mm gebruikt, om de steunen weer exact op hun hoogte te krijgen.

photo 436241

Hieronder zien jullie het lengte verschil van de steunen, wat zo;n 3mm is.

photo 436242

photo 436243

Dan aan de voorkant de steunen op gaan bouwen zoals ze op de referentie foto's te zien zijn.

photo 436245

Tijdens het opbouwen van de nieuwe steunen, blijft de kabine op de oude steunen bevestigd zitten, zodat alles netjes recht blijft.
Dan worden de steunen van de steunen verder afgebouwd en verstevigd en de lange stang er doorheen gesoken.
Dit zo een tijdje laten drogen en uitharden, om later van kantelsteunen te switchen.

photo 436249

photo 436250

Op de onderste foto zien jullie de oude steunen nog zitten.
Als laatste worden de scharnierpunten van deze steunen er af gehaald en ook verlengd naar de kantelpen toe.
Later als dit gebeurd is, dan zijn de kantelsteunen ook door deze steunen ondersteund. :wink:

photo 436248

Nu is het dan de beurt om de oude steunen van de bodemplaat te verwijderen.
Hieronder heb ik dit alvast aan de rechterzijde gedaan.

photo 436246

Dan alles in elkaar zetten en de grill ervoor om te laten zien dat alles nog mooi vrij zit.

photo 436251

En als laatse.......waar het allemaal om te doen was.

photo 436252

Inderdaad, de kabine wordt nu over de bumper heen getild, en raakt nu niets meer.
Ook is het realisme weer wat verder benaderd......Afbeelding.....was het natuurlijk ook om te doen. Afbeelding
Bij de oudere Actros modellen heeft Italeri hier rekening mee gehouden om de kantelsteunen lang gerekte ogen te geven.
Hierdoor til je als het ware eerst de kabine een beetje op, om vervolgens te kantelen.
Bij de lowliners die ik gebouwd heb, heb ik dit gelaten voor wat het was, want de bumpers waren sowieso verbouwd en de grillen kwamen ook wat anders in afstand te zitten, zodat ik bij de MP 1,2 en 3. hier geen last van had.

Goed heren, dit was even een operatie tussendoor en wat de kleur van deze lage Benz betreft.........ik neig naar de kleuren van de afsluitfoto. 8)
Tot de volgende!

photo 436240
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Fantastisch opgelost Hermann :brouw:

Dit is eentje om te onthouden :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Bij jou heeft MB een heel belangrijk plaatsje Hermann.
Zo ook op verschillende manieren te vertalen bij jou onuitputtende manier van aanpassen.
Hier volgen er een paar, die wel bij jou passen.
Mega Belangrijk.
Mooie Bandjes.
Moeilijke Beslissing.
Makkelijke Bouwtips.
Mister Benz.
En zo voort. :lol:
Mooie verandering van het kantel mechanisme. :brouw:
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wat Eddy zegt, weer eentje om te onthouden.
Kunnen we mooi afkijken Hermann....
Je opereert de Benz naar een hoger niveau sowieso. :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2018 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Bedankt voor jullie mooie bloemen heren! :brouw:
En ja, in dit verslag stop ik ook een aantal aanpassingen die ik stap voor stap laat zien, zodat andere brouwers er hun voordeel mee kunnen doen, en dit als een soort naslagwerkje dient. :wink:

Goed mannen, de laatste stap van de kabine steunen is genomen.
Ik had het geluk dat ik de steunen die op het chassis zitten gegoten, en waar de cabine tot al die tijd op bevestigd zat, met een klein beetje lijm op de motorbeschermkappen had geplakt.

Deze waren zonder schade op de beschermkappen achter te laten, zo los.
Daardoor hoef ik nu niets te verlengen, maar heb met de dremel en een cirkelzaag de steunen netjes los gesneden.
Het is natuurlijk altijd beter als de steunen in hun geheel verplaatst kunnen worden.

photo 436448

Dan de steunen naar voren brengen en zie dat er nu een plaatje van 0,5mm aan de onderkant van de steunen geplakt moet worden.
Dit is de dikte van de zaagsnede die je weer op moet vangen. :wink:

photo 436449

photo 436451

Nu is de gehele kantelsteun operatie afgerond en kunnen we nu weer rustig verder met de verdere bouw van het chassis.
Nu heb ik tussentijdsop het www nog een afbeelding gevonden die betrekking heeft op de luchtgeveerde vooras en de stalen onderbumper.
Deze bumper heeft een speciale naam, maar ben deze even kwijt. :oops:

Nu zag ik ook dat de steunen naar het onderste dwarssbalk ook anders zijn, en heb deze in ene moeite ook gelijk even naar de werkelijkheid herzien.
Met de schade foto's heb ik ook nog het voorste dwars spant gemaakt, gaatjes geboord en op het chassis geplaatst.
Goed, even de plaatjes erbij.

photo 436450

photo 436452

Hieronder is goed te zien dat de steunen a-symmetrisch zijn, waarom dit is..... :roll: ... geen idee, maar Daimler zal er vast over nagedacht hebben. :mrgreen:

photo 436454

Dan radiator er in plaatsen en dan kunnen jullie zien dat alles netjes vrij zit.

photo 436453

photo 436456

En als laatste, de bumper ervoor en dan ziet alles er nu zo uit....

photo 436455

Goed heren, volgende stap is het afbouwen van de vooras, reactiestangen, draagarmen en de wel bekende of wel beruchte torsiebrug. :lol:
Dit was hem weer voor even en ik zou zeggen, tot de volgende maar weer en voor de zuiderburen...Alaaf!

photo 436461
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2018 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Mooie aanpassingen Hermann. De mate van detaillering is uniek op je model :brouw: .
Wat betreft kleuren, die laatste afsluiter is ook wel een mooie :mrgreen: .

Maar er schiet me nog iets te binnen. Bij bijna alle gebouwde MP4's zie ik een redelijke naad tussen onder- en bovengrille. Dat is waarschijnlijk zo door Italeri voorzien in verband met kantelen van de cabine. Bij de jouwe zie ik die kier ook nog, terwijl dit bij de echte Actrossen niet zo is.
Voorzie je daar ook nog een aanpassing voor?

Is geen kritiek hoor Hermann, meer een opmerking omdat het me bij alle tot nu toe gebouwde Actrossen opvalt. Vooral als de grille van het model gespoten is in cabinekleur. Als de grille matzwart is valt het minder op.

Succes maar weer.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 feb, 2018 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
De stalen onderbumper is volgens mij de FUP, Front Underride Protection, Hermann.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 feb, 2018 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
18wheeler schreef:
Maar er schiet me nog iets te binnen. Bij bijna alle gebouwde MP4's zie ik een redelijke naad tussen onder- en bovengrille. Dat is waarschijnlijk zo door Italeri voorzien in verband met kantelen van de cabine. Bij de jouwe zie ik die kier ook nog, terwijl dit bij de echte Actrossen niet zo is.
Voorzie je daar ook nog een aanpassing voor?

Is geen kritiek hoor Hermann, meer een opmerking omdat het me bij alle tot nu toe gebouwde Actrossen opvalt. Vooral als de grille van het model gespoten is in cabinekleur. Als de grille matzwart is valt het minder op.

Succes maar weer.

gr
Eddy


Sorry dat ik hier even inbreek met foto's, maar toen Eddy deze opmerking maakte ging ik natuurlijk gelijk bij mijn model kijken wat voor kier dat is.
Maar ik zie geen kier, en mijne is zonder aanpassingen gebouwd.

photo 436501

photo 402544

Ga zo door met je prachtige truck Hermann, kom je ook naar Jabbeke met je modellen??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement