Hallo beste brouwers.
Helaas, het is mij niet gelukt om er af te blijven.
Tja, ik heb inmiddels weer een project af en wacht op beter/warmer weer voor de buitenfoto's.
De doos van de MP4 weer eens gepakt en bekeken en toen onstond er het idee!
Aangezien ik nu met de 2 andere lowliners bezig ben, en deze even de prio hebben, was de MP4 lowliner een vanzelfsprekend logisch gevolg.
Het idee was er ook voor een 3 assige motorwagen met naloper, maar moest eerst even wat uitproberen.
De kit op zichzelf is erg gedetailleerd, meer als de vorige Actrossen, en kan hiermee een beetje vergeleken worden met de kit van de Stralis.
Wat ik dan weer wel jammer vind, is dat het chassis geen voorgedrukte gaatjes heeft die je er zelf uit moet boren zoals in de Stralis kit.
Dit is wel wat deze Actros zo karakteristiek maakt, maar helaas.
Laat ik het zo zeggen, de OOB en gelegenheidsbouwer heeft er in ieder geval een hele mooie kit aan.
Nu zal er natuurlijk onder jullie vast wel een komediant zitten die zegt; Hé Hermann, weet je dat een MP4 chassis heel veel gaatjes heeft.....ga je die ook allemaal boren!...
Maar goed, het idee is om van de cabine een big space te maken.
Nu ben ik al een beetje begonnen met een mal te maken voor het dak zodat ik de exacte afmeting en vorm van de cabine heb, waar het dak op komt te zitten.
Tegen deze mal kan ik dan het dak gaan maken, en als dit goed lukt, dan wordt het een big space.....
.....als het niet lukt dan gewoon een gigaspace.
Oh ja, vanzelfsprekend wordt de vooras omgebouwd naar een luchtgeveerde as.
Goed heren, hiermee hoop ik dan weer een MP4 neer te zetten die zich een beetje onderscheid van de rest.
Natuurlijk heb ik al een paar foto's van een proefje, anders had ik dit topic niet geopend.
Ik heb wel geprobeerd om gaatjes te boren in het chassis, maar is uiteindelijk een fiasco geworden, chassis is 1mm dik en het plastic is harder dan styreen.
Ook het uitmeten was een beetje een ramp omdat er van alles op het chassis gegoten zit, met daarbij hier en daar wat boutkopjes en moeren.
Jullie voelen hem al aankomen hé........
Ja, na een aantal stripjes verknoeid te hebben is het dan toch gelukt.
Even het orgineel....
Bron:
http://mercedesbenzblogphotodb.files.wordpress.com/2011/07/the-brand-new-mercedes-benz-actros-v.jpgEn natuurlijk het styreen.....
Op de pc een voorbeeld gemaakt in een tekenprogramma, uitprinten, met houtlijm dit voorbeeldje op het styreen plakken, dan met de boorhouder met een naald en loep alle gaatjes voorprikken, dan met 0,7mm alles doorboren, beide zijden schuren om vervolgens weer vanuit beide kanten door te boren en braampjes te verwijderen.
Als je dan alles goed gedaan hebt heb je in totaal zo.n 4x412 gaatjes per chassisraam geprikt, geboord en schoongeboord.
De afstand tussen de gaatjes is hetzelfde als op het Italeri chassis zodat de attributen aan het chassis met de gaatjes overeen zouden moeten komen.
Zo op het oog komen het aantal gaatjes ook aardig overeen met het origineel, leuk om te weten maar je hebt er eigenlijk niets aan.
Dan na al het prikken en boren, het chassisdeel op maat snijden.
Dit niet op voorhand doen omdat dan de boel enorm vervormd door de hoeveelheid gaatjes prikken......geloof me maar.
Dan hieronder wordt het mislukte Italeri chassis op de gele lijn doorgezaagd, en wordt het stukje met de kantelsteunen hergebruikt.
Zo heren, nu hebben we in ieder geval het lastigste gehad en heb hiermee een écht MP4 chassis verkregen waarbij ikzelf toch wel erg content mee ben.
Jullie snappen nu natuurlijk ook waarom ik nu even geen bakwagen maak.
Dit project zal geen kort opvolgende updates hebben omdat de meeste aandacht even naar de 2 andere lowliners uitgaat.
Het volgende is kijken of het dak gaat lukken.
Ik hoop hiermee weer een interessant project geopend te hebben.
Bron:
http://forum.trucksfoto.pl/index.php?topic=6335.150Hermann.