Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2017 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor de reacties heren!

Johannes,

Dat "verschrikkelijke revieuw", valt nog wel mee hoor.
Deze kit wordt inderdaad nogal verbouwd, maar laten we niet vergeten dat in het algemeen Italeri, Revell of andere fabrikanten, op een heel andere doelgroep mikken.
De grootste doelgroep voor hun zijn de zogenaamde "gelegenheidsbouwers", en als ik dan door de ogen van een gelegenheidsbouwer kijk, dan zie ik een hele mooie gedetailleerde kit liggen, veel gedetailleerder dan de vorige kits met uitzondering van de Stralis kit, want dit is ook een hele mooie gedetailleerde kit.

De enige 2 minpunten van deze kit tot nu toe zijn, het chassis zonder gaatjes of op zijn minst geen verdiepte gaatjes die je zelf uit kan boren, en de afwerking van verschillende onderdelen, met betrekking tot gietputjes en gietnaden, die je nog wel eens regelmatig tegenkomt.

Wat realisme betreft, ik denk als Italeri een 100% accurate kit zou uitbrengen, dat er dan bijna geen doelgroep meer over is om ervan te kunnen bestaan, simpelweg omdat de kit een veel te hoog prijskaartje krijgt.
Kijk maar bij de Die-Cast auto's, een automodel van Masito in 1/18 ligt ergens rond de €25 tot €30, hetzelfde model van Norev en het prijskaartje schiet meteen omhoog, dit zelfde model is natuurlijk ook veel mooier gedetailleerd en afgewerkt en natuurlijkl meer accuraat en juister in schaal, en dan praten we nog niet eens over Auto-Art of andere fabrikanten die nog veel verder in detail treden en waar je nog veel en veel verder in de buidel moet tasten.

Bij de autobouwers en de vliegtuigbouwers is het ook niet anders, ook hier passen de detaillisten en de puristen de modellen aan.
De VW Golf Mark1 van Revell is hier een mooi schoolvoorbeeld van, dit model klopt niet in dakhoogte, en zie je menig bouwer/purist dit dak meteen verzagen en verhogen, in tegenstelling tot de gelegenheidsbouwer, voor hem/haar is het gewoon een herkenbaar model, ik bedoel maar. :roll:

Met deze Actros kit is het niet anders, en ja....er zitten in mijn ogen een aantal missers, maar hier kan Italeri geen rekening mee houden omdat ik simpelweg hun doelgroep niet ben.
Daarom bekijk ik de kit dan ook hoofdzakelijk alszijnde de doelgroep én laat ik zien wat er verbouwd moet worden om een zo accuraat mogelijk model neer te zetten.
Als je mij zou vragen, Goh Hermann, zou je na deze wetenschap nog een keer deze kit kopen, dan kan ik zonder twijfel gewoon "JA" zeggen. :wink:

We zullen zien wat ze gaan doen bij de kit van de nieuwste Scania-S, want die zal er ongetwijfeld ook nog wel gaan komen.......ergens. :roll:

Koos,

Je vergeet te melden dat het chassis ook vreselijk licht in het gewicht is door al die gaatjes. :lol:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2017 14:22 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Het verhaal van Hermannn is helemaal duidelijk in mijn ogen, het is maar net hoe hoog je de lat wil leggen en wat je voor eindresultaat voor ogen hebt, nu niet te vergeten dat Hermannnn er ook nog eens en heel ander model van wil maken. Gietnaden zal altijd een een probleem blijven denk ik, voor de één is het acceptabel en voor de ander een doorn in het oog, het gaat er vooral om hoeveel plezier men in het bouwen heeft van het model, de één haalt zijn plezier uit recht uit de doos, de ander vind het prachtig om alles te verbouwen en denk dat er toch een heel mooi en echt nieuw model staat op welke manier deze ook gebouwd word.

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2017 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
OJA , hij is zo licht , dat hermann extra lood achter in moet doen
anders doet hij KONTJE lichten :lol: :lol: :lol: :lol:

zo goed hermann? :brouw: :brouw: :roll: :roll:
hij blijft mooi zo
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2017 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Duidelijke uiteenzetting Hermann!
En voor alle duidelijkheid, de Scania S staat voor dit jaar nog op de planning bij Italeri :mrgreen:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Jah, we hebben weer een klein stukje gedaan bij dit chassis.
De achteras is nu definitief aan het chassis vast gezet en heb uiteindelijk de torsiestangen vastgelijmd en wat boutkopjes geplaatst.

photo 402258

photo 402257

photo 402256

Dan moesten er nog een paar steuntjes tussen het chassis geplaatst worden, en dit helemaal volgens het referentie materiaal gedaan.

photo 402255

photo 402253

Dan de aandrijfas maken, verbouwen.
Even het voorbeeld erbij.....

photo 402252
Bron: Jochem Walz

Zoals jullie zien, ziet de aansluiting op de bak er anders uit dan het onderdeel van de kit.
Aangezien ik de aandrijfas toch werkend wilde hebben, heb ik nu meteen de aansluiting van de cardanas naar de bak, gelijk even helemaal herzien.
De buis zelf heb ik vervangen met een buisje styreen, omdat de kit-versie uit 2 delen bestaat, en ja....als je dan toch bezig bent. :wink:

photo 402260

photo 402259

photo 402261

Dan een paar onderdelen aan de motor maken, om te zien of ik nog steeds goed op maat blijf, en dat doe ik dus ook.
De afdekplaat van de uitlaat moet je bij de paspinnen een beetje wegnemen, omdat als je dit niet doet, deze afdekplaat een ietsiepietsie scheef komt te zitten.

photo 402264

En met de aangepaste afdekplaat....

photo 402263

photo 402262

Dit waren dan weer de kleine intensieve vorderingen van vandaag.
Nu de achteras eindelijk op zijn plek zit, kan ik nu een begin gaan maken van de vooras.
Dit was hem weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

photo 402254
http://www.baumaschinenbilder.de/forum/thread.php?threadid=41863&page=315

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Pffff Hermann toch, voor de rest alles oké :mrgreen:
Mooi man, gepriegel op de vierkante millimeter wat straks een wel heer erg realistisch chassis oplevert.
Maar je weet het, een project wegleggen als je absoluut verder kan (denkend aan je andere MB's)
Succes maar weer.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ja erg mooi.
Die aandrijfas vond ik ook maar raar, een halfronde buis met apart een ander halfrond deel.
Waarom niet meteen gewoon een buis?? En maak dan de kruiskoppelingen uit twee losse delen.
Maarja zo hou je werk zullen we maar denken...

Die afdekplaat op de uitlaatfabriek is alleen als je geen zijskirts gebruikt toch??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Wauw :shock: wat een mooi stukje knutsel werk 8)

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor jullie reacties mannen! :brouw:

Ja Johannes, de andere lowliners ben ik momenteel meer mee bezig, maar is nog te weinig om een fatsoenlijke update te maken.
Het bouwen van beide motoren neemt even wat tijd in beslag en tijdens het drogen en uitharden pak ik af en toe wat van deze lowliner mee. :wink:

Christiaan, deze afdekplaat hoef jij niet te gebruiken, omdat bij jouw Actros de zijfenders worden geplaatst, dus is deze afdekplaat alleen nodig als je, zoals in mijn geval, de zijfenders niet gebruikt.
De aandrijfas moet je nadat de 2e helft is geplaatst, voor het mooie nog het uiteinde opvullen met een 0,5mm stripje, omdat hier nog een kleine opening blijft zitten, vandaar dat een geheel nieuwe buis niet alleen mooier, maar ook veel makkelijker en sneller werkt. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 3:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Éééééén jaaaahhhh hooooor, daar zijn we weer beste brouwers van Nederland.Afbeelding

Vandaag weer even wat kleine ieniemienie vorderingen aan deze New Actros die we gewoon de MP4 noemen.
Omdat ik voor de andere Actrossen wat aan het spuiten was, heb ik voor deze Actros de aandrijfas alvast even meegespoten en netjes zoals de echte even wat met donker koperkleur bij geschilderd.

photo 403143

Vervolgens de vooras alvast met de zelfgemaakte luchtveren even uitgemikt en geplaatst.

photo 403103

photo 403215

Hieronder heb ik bij de cabine ondersteuning, het steuntje een beetje verder uitgewerkt.
Bij de kit versie zit hier een uitsparing voor de steun tbv de Add-Blue tank, maar aangezien ik een lange tank met geintegreerde Add-Blue en de tanksteunen op een andere plaats komen, is deze uitsparing dus overbodig geworden.

photo 403221

Dan aan de bijrijderskant alvast het spatbord los geplaatst, omdat hier een steuntje op het chassis erbij gemaakt moest worden, ivm met dit spatbord.
Het spatbord zit er gewoon los op, en zoals jullie zien.....het één hangt samen met het ander. :wink:

photo 403104

De luchtfilterpot is ook samen gekleefd en heb met 0,5mm asjes de 4 bevestigingen gesimuleerd.
De 2 andere busjes zitten aan de onderkant van deze filterbak en het was vooral veel schuren om de gietnaadjes goed glad te krijgen.

photo 403102

photo 403105

Dan de motor alvast wat verder uitwerken.
Een aantal onderdelen zitten er gewoon los op geplaatst, en door de voortreffelijke pasvorm, blijft dit ook goed zitten.
Het kleppendeksel en de turbo met beschermkap zijn één van de onderdelen die er los op zitten, dit om de rest van de onderdelen goed te te kunnen bepalen van waar alles moet komen te zitten.
Bij deze bouw zijn vooral de referentiefoto's mijn bouwtekeningen, en wordt de bouwtekening van de kit er af en toe even bij gepakt om zo van de losse onderdelen, een kloppend geheel te maken.

Met koperdraad even het flexibele stuk van de turbo leiding nagebootst en alvast de éérste koelwaterleiding van de aquatarder geplaatst.

photo 403219

De tweede koelleiding heb ik voor de foto er even los op gelegd, om te laten zien waar deze uiteindelijk op de motor aangesloten wordt.

photo 403218

Dan natuurlijk gelijk even vislood in de achterste accubak gedaan, en dit afgegoten met houtlijm......ander doet ie straks kontje wippen als de cabine gekanteld wordt.

photo 403220

En dan.....ja dan was het even de beurt aan de uitlaat.
Nu had ik het onderste plaatje al bevestigd aan de uitlaatpot, maar betrapte mijzelf er op dat ik nergens een uitgang zag op deze uitlaatpot.
Even alle referentie foto'sl doorspitten en even op het www. naar 2e handse Euro-6 mufflers gezocht.....éééénnn, inderdaad, er hoort nog een uitgang op te zitten.]

photo 403108

Het onderste plaatje van de kit heb ik maar op 1 afbeelding gezien, wat ook nog eens een technische tekening was, maar nergens op de echte terug te vinden is/was.
Nu zal ik niet zeggen dat dit onderdeel fout is, maar het is op zijn minst wel twijfelachtig te noemen.Afbeelding
Waarschijnlijk heeft Italeri de goekeuring gekregen van de 1e ontwerp tekening van deze Benz, en is later tijdens de productie dit onderdeel dan weg gelaten......of zo iets dergelijks.Afbeelding
De uitgang kan aan de zijkant zitten, of in de onderste ronding, aan de voorkant van deze muffler.
In mijn geval, gewoon de foto's aanhouden die ik van deze muffler heb gevonden én in overeenstemming zijn met de diverse lowliners waarbij ik dit dan ook terug gevonden heb.

photo 403107

Inderdaad, weg ermee.....en natuurlijk deze muffler extra gaan detailleren.
Omdat de afstand tussen de brandstoftank en muffler behoorlijk groot is, ga je dus wél degelijk het één of ander terug zien, en natuurlijk dat ik het gewoon leuk vind om dit onderdeel zo exact mogelijk na te bootsen.
Als eerste wordt de onderkant helemaal dichtgemaakt met een stukje styreen en alles netjes glad gevijld.

photo 403109

Om vervolgens de rest te bewerken met styreen, messing en ijzerdraad.

photo 403216

photo 403214

En voor de looks alvast de catwalk los geplaats voor het geheel.
Deze catwalk wordt ook niet gebruikt, omdat ik bij CTM een pre-order heb geplaatst voor een uitbreiding set van deze MP4.
Bij deze ets-delen zitten namelijk wél de kleine gaatjes in de catwalk, en kan ik het bij jullie niet verkopen om deze massieve catwalk te plaatsen.Afbeelding

photo 403217

Ja heren, en zo doen we af en toe even klein stukkie!
Voor nu, tot later!

photo 403099
Bron: http://www.baumaschinenbilder.de/forum/thread.php?threadid=41863&page=316

Hermann.Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement