Hallo brouwers!
Nou Remon, dat is wel een heftige kleur.......waarschijnlijk dezelfde reden waarom deze lowliner er al een enige tijd te koop staat.
Hypothetisch gezien zou een Taxitros ook een idee kunnen zijn.......
Ja heren brouwers, na wat kijken en passen van de achteras, zag ik dat er iets niet helemaal uit kwam.
Tijdens deze passen zag ik dat de achteras tegen het chassis aan kwam te zitten, en eigenlijk nog wat meer mm moest zakken om het chassis ten opzichte van de banden, op de juiste hoogte kreeg.
Het kon niet anders dan dat er een vernauwing, zoals bij de MP 1,2 en 3, in het chassis moest komen om meer hiermee een grotere veerweg te creëren.
Nu heb ik contact met collega brouwers van het oosterburen forum, die bij Mercedes AG in Wörth werken, en deze vraag even voor gelegd.
Zij wisten dit ook niet zeker, maar kreeg na een aantal dagen een flinke foto reportage toegestuurd van één van de lowliners die net van de band af is/zijn komen rollen.
De computer was bijna niet meer te tillen van de vele foto's en info.
En wat bleek?????.......ome Woefdram had het goed aangevoeld....kon eigenlijk ook niet anders.
Bron: Jochen Walz
De vernauwing op de echte Lowliner is 200mm, en op het chassis zit ik omgerekend op de juiste maat en is deze vernauwing er inmiddels in gemaakt.
Nu impliceert dit, dat het chassis dus echt 1/24 is terwijl de cabine in schaal 1/24,6 is.
Na deze zekerheid van een vernauwd chassis, en dit keurig gemaakt te hebben, ben ik nu gereed om dan eindelijk de chassisdelen samen te gaan voegen.
Het achterste dwarsspant vond ik goed genoeg om te gebruiken althans, nadat ik de gaten op de bovenkant van het dwarsspant erbij had geboord.
Bij de kitversie zitten deze gaten er niet in.
Dan het grote dwarsspant bekeken en gezien dat bij de buitenste boutjes er op alle vier de losse zijdelen een giet-put zat.
De boutkopjes even weg gevijld zodat het plamuren beter zou gaan.
Er bleef echter 1 hekelpuntje over, en dat is de gekke verdikking op het middenstuk.
Na veel referentiemateriaal doorgespit te hebben, bleek ik deze verdikking nergens terug te kunnen vinden.....
...... geen idee wat Italeri hiermee aan wil duiden.
Tja, jullie voelen hem al aankomen, inderdaad.....dit gehele onderdeel uiteindelijk maar zelf gemaakt met de nodige gaatjes en boutjes, zodat ik nu een historisch korrekt onderdeel heb.
En het chassis even los in elkaar....
Bij de fotoreportage zat echter wel 1 verrassingselement bij, en dit betrof de luchtveren van de vooras.
Normaal gesproken zitten bij de SK, MP1,2 en 3 de luchtveren aan de buitenkant van het chassis bevestigd.
Dit was om het overhellen in bochten te minimaliseren, maar bij de MP4 zitten deze luchtveren aan de onderkant van de chassisbalken bevestigd.
Reden....
.....geen idee, misschien dat de Scania fans hier een antwoord op hebben, omdat dit namelijk ook bij de Scania's het geval is.....en ik dacht ook de Volvo's, maar dit laatste weet ik niet zeker.
Dit betekend wel dat de verbouwing wat eenvoudiger wordt en zoals ik het hele verhaal nu kan beoordelen, zal deze verbouwing zich dan ook hoofdzakelijk beperken tot het chassis.
Wat de luchtveren betreft, hiermee duiken we met de volgende update er wat dieper in.
Dit was het weer voor vandaag en tot de volgende maar weer!
Bron: Jochen Walz
Hermann.