Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers.

Helaas, het is mij niet gelukt om er af te blijven.Afbeelding
Tja, ik heb inmiddels weer een project af en wacht op beter/warmer weer voor de buitenfoto's.
De doos van de MP4 weer eens gepakt en bekeken en toen onstond er het idee!
Aangezien ik nu met de 2 andere lowliners bezig ben, en deze even de prio hebben, was de MP4 lowliner een vanzelfsprekend logisch gevolg.
Het idee was er ook voor een 3 assige motorwagen met naloper, maar moest eerst even wat uitproberen.

De kit op zichzelf is erg gedetailleerd, meer als de vorige Actrossen, en kan hiermee een beetje vergeleken worden met de kit van de Stralis.
Wat ik dan weer wel jammer vind, is dat het chassis geen voorgedrukte gaatjes heeft die je er zelf uit moet boren zoals in de Stralis kit.
Dit is wel wat deze Actros zo karakteristiek maakt, maar helaas.Afbeelding

Laat ik het zo zeggen, de OOB en gelegenheidsbouwer heeft er in ieder geval een hele mooie kit aan.
Nu zal er natuurlijk onder jullie vast wel een komediant zitten die zegt; Hé Hermann, weet je dat een MP4 chassis heel veel gaatjes heeft.....ga je die ook allemaal boren!...Afbeelding

Maar goed, het idee is om van de cabine een big space te maken.
Nu ben ik al een beetje begonnen met een mal te maken voor het dak zodat ik de exacte afmeting en vorm van de cabine heb, waar het dak op komt te zitten.
Tegen deze mal kan ik dan het dak gaan maken, en als dit goed lukt, dan wordt het een big space..... :roll: .....als het niet lukt dan gewoon een gigaspace.Afbeelding
Oh ja, vanzelfsprekend wordt de vooras omgebouwd naar een luchtgeveerde as.

Goed heren, hiermee hoop ik dan weer een MP4 neer te zetten die zich een beetje onderscheid van de rest.
Natuurlijk heb ik al een paar foto's van een proefje, anders had ik dit topic niet geopend. :mrgreen:
Ik heb wel geprobeerd om gaatjes te boren in het chassis, maar is uiteindelijk een fiasco geworden, chassis is 1mm dik en het plastic is harder dan styreen.
Ook het uitmeten was een beetje een ramp omdat er van alles op het chassis gegoten zit, met daarbij hier en daar wat boutkopjes en moeren.

Jullie voelen hem al aankomen hé........ :mrgreen: :mrgreen:
Ja, na een aantal stripjes verknoeid te hebben is het dan toch gelukt.
Even het orgineel....

photo 397511
Bron: http://mercedesbenzblogphotodb.files.wordpress.com/2011/07/the-brand-new-mercedes-benz-actros-v.jpg

En natuurlijk het styreen.....

photo 397492

Op de pc een voorbeeld gemaakt in een tekenprogramma, uitprinten, met houtlijm dit voorbeeldje op het styreen plakken, dan met de boorhouder met een naald en loep alle gaatjes voorprikken, dan met 0,7mm alles doorboren, beide zijden schuren om vervolgens weer vanuit beide kanten door te boren en braampjes te verwijderen.
Als je dan alles goed gedaan hebt heb je in totaal zo.n 4x412 gaatjes per chassisraam geprikt, geboord en schoongeboord.
De afstand tussen de gaatjes is hetzelfde als op het Italeri chassis zodat de attributen aan het chassis met de gaatjes overeen zouden moeten komen.
Zo op het oog komen het aantal gaatjes ook aardig overeen met het origineel, leuk om te weten maar je hebt er eigenlijk niets aan. :lol:

photo 397491

Dan na al het prikken en boren, het chassisdeel op maat snijden.
Dit niet op voorhand doen omdat dan de boel enorm vervormd door de hoeveelheid gaatjes prikken......geloof me maar. :wink:

photo 397493

Dan hieronder wordt het mislukte Italeri chassis op de gele lijn doorgezaagd, en wordt het stukje met de kantelsteunen hergebruikt.

photo 397494

Zo heren, nu hebben we in ieder geval het lastigste gehad en heb hiermee een écht MP4 chassis verkregen waarbij ikzelf toch wel erg content mee ben.
Jullie snappen nu natuurlijk ook waarom ik nu even geen bakwagen maak. :lol: :lol: :lol:
Dit project zal geen kort opvolgende updates hebben omdat de meeste aandacht even naar de 2 andere lowliners uitgaat. :wink:
Het volgende is kijken of het dak gaat lukken.Afbeelding
Ik hoop hiermee weer een interessant project geopend te hebben.

photo 397495
Bron: http://forum.trucksfoto.pl/index.php?topic=6335.150

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op zo 10 nov, 2019 17:57 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hermann is niet voor één gat te vangen.. :lol:
Maar je doet het jezelf aan, hè?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Leuk project.
PPPPfffffftttttt wat een werk al die gaatjes,ik denk dat jij geen gat meer kan zien :mrgreen:
Succes met de rest van de bouw dit ziet er al goed uit.

Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Van lotje getikt of was het van gaatje geprikt :roll:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
Nee Rolf , een gaatje in je hoofd hebben en we gaan door tot het gaatje
in beide gevallen is er iets aangeboord!! :lol: :lol: :lol: :lol:
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jul, 2016 23:03 pm
Berichten: 63
Mooie uitdaging! En een lamme klauw denk :lol:
De nieuwe Actros kit op zich is zeker een mooie kit.
Succes!

Gr, Stefan

_________________
http://www.most-models.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Een bijzondere vorm van therapie maar het levert wel wat op zeg!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Dank voor jullie interesse en ja.....het lijkt inderdaad wel wat gekkenwerk. :lol:
Toch was dit hetgene wat ik voor ogen had met deze kit en had vooral veel tijd gestoken om een manier te bedenken hoe ik de papieren mal vast kon zetten op het styreen, zonder dat er ook maar iets zou verschuiven, maar ook weer makkelijk te verwijderen was.

Het idee met dubbelzijdig tape kon na 2 pogingen gelijk de prullenbak in, omdat je met zoveel gaatjes op de één of andere manier je uiteindelijk iets gaat verlopen, en alles niet meer recht naast en onder elkaar staat.
De houtlijm was de beste optie, plakt het papier goed op het styreen en is later heel makkelijk in 1 keer te verwijderen zonder dat er papier achter blijft of dat je papieren voorbeeld scheurt.
Tijdens het prikken zit het papier in ieder geval er vast genoeg op.

Wel heren, ik was al een ietsie pietsie verder en heb het 1e chassis deel even met cif geborsteld.
Het chassis wordt op 0,75mm dikte gehouden om in ieder geval de stevigheid er in te houden, ik weet dat 0,5mm mooier is maar wordt in dit geval té fragiel, en je hebt meer kans op krom trekken met verlijmen omdat er zoveel gaatjes in zitten.
Dit risico wilde ik niet lopen, want dan kan je weer van voren af aan gaan beginnen, en ik heb wel meer te doen dan alleen maar gaatjes boren. :lol: :lol: :lol:

Als eerste laat ik zien hoe dit chassis op het stukje van de kantelsteun bevestig, hier probeer ik namelijk zo veel mogelijk lijmcontact te krijgen zodat er later niets losbreekt. :wink:

photo 397653

Dan de onderkant....

photo 397652

En de bovenkant......

photo 397654

De naadjes die je overhoud heb ik met een 0.5mm asje opgevuld en later alles netjes geschuurd.
Dit vind ik toch de beste methode omdat je in de meeste gevallen helemaal geen putty hoeft te gebruiken, en alles als in elkaar gegoten er uit ziet en voelt.

Dan de steunen voor de koppelschotel gemodificeerd en geplaatst.
De onderste strip die op het chassis komt was iets te iel, en heb deze strip opnieuw gemaakt en alle vormpjes van het origineel netjes er in gevijld.
Het geheel met 1,4mm boutkopjes afwerken, want bij de MP4 zitten de boutkopjes aan de buitenkant en de moeren aan de binnenkant.

photo 397656

photo 397655

En dan het totale geheel waarbij ik de naden van de onder- en bovenstrippen netjes met lijm heb nagelopen en geschuurd.
Je ziet de naadjes wel, maar ze zijn geheel glad en met het spuiten lijkt het dan een in 1 gegoten chassisdeel.
Bepaalde delen van het originele chassis zullen over gezet worden en andere delen zullen zelf gemaakt worden, maar dat zien we bouwenderwijs wel weer.

photo 397657

Ja heren, nu er zo'n chassisdeel op tafel ligt, ben ik er toch erg content mee dat ik dit monnikenwerk gedaan heb.
Zoals jullie weten, hou ik van open chassis en mag het chassis gezien worden, komt ook wat robuuster over.
In dit geval was het voor mij dan ook een must om dit te doen, kost wel wat tijd en een paar vingers, maar dan heb je ook wat. :lol:
Nu nog het 2e chassisdeel helemaal in elkaar plakken en dan is de basis al weer gelegd.
Tot de volgende!

photo 397533
Bron: http://forum.trucksfoto.pl/index.php?topic=6335.130

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Dat die gaatjes in de Italeri chassisbalken missen is ook één van de opmerkingen die Jan Rosécky over de kit heeft. Voor de rest, op een missend onderdeel na en een wat gekke configuratie (aan jou de eer deze ook te ontdekken Hermann :mrgreen: ) is het een prachtige kit. Maar doordat deze dingen er net even inzitten vindt hij de Stralis een nog betere kit. Bij de Stralis zijn de putjes al in de chassisbalken zichtbaar en gemakkelijk door te boren. Hoe dan ook is het digitale tijdperk in ons voordeel want zowel de Stralis als de Actros zijn van een niveau dat we eigenlijk alleen maar bij militaire kits zagen. Dat beloofd wat voor de toekomst!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 12:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Jeetje Hermannnnn, de doos is nog niet open en op de markt en jij gaat al tot het gaatje :shock: :shock: :shock:

Gezien jou eerdere toverkunsten zal dit ook wel een juweeltje gaan worden, wat ik persoonlijk ook leuk vind om te lezen/zien en dat is niet sarcastisch bedoeld, is dat het ook fout kan gaan en dat er niet vanzelfsprekend een mooi stripje styreen ligt met 1 miljoen gaatjes, dan weet je het ook nog eens leuk te brengen en dat maakt het lezen en kijken leuker en eerlijker als je begrijpt wat ik bedoel (Citaat van Oliver D Bommel)

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement