Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 305 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Tja, het moest er toch een keer van komen. In het Nederlandse rijtje DAF, Ginaf, Terberg, Nooteboom, Floor en Hulo, kan een FTF eigenlijk niet ontbreken. Ik heb al een tijdje zitten zoeken op internet naar een mooi voorbeeld en dat viel eerlijk gezegd nog niet mee. Mijn eerste gedachte ging uit naar een FTF 5 asser, en dan weer een kipper. Maar ik kon er geen één vinden waar ik de kleurstelling echt mooi van vond en om nou een jaar te bouwen aan een auto die ik niet eens echt mooi vindt, dat ging zelfs mij iets te ver. En ik wil er toch wel één bouwen die nog echt bestaat of heeft bestaan.

Maar toen ik eens wat verder ging kijken naar andere uitvoeringen, kwam ik degene tegen die het uiteindelijk moet gaan worden. Een 4 asser zwaar transport trekker in de kleuren van Roseboom Ede, kenteken VD-22-RL. Deze auto is op 3 Februari 1989 door FTF aan Roseboom geleverd en is speciaal gebouwd omdat men een extra lage FTF wilde. Het dak van de cabine is verlaagd en de cabine staat lager op het chassis. Hij is daardoor maar 2.65 meter hoog. De truck heeft uiteindelijk verschillende andere eigenaren gehad waaronder o.a. Kandt uit Nieuwekerk a/d IJssel, maar werd in 2011 weer eigendom van Roseboom en is toen door EBAG trucks uit Ede volledig gerestaureerd.

De bouw van het model is nog niet begonnen omdat ik van deze auto nog niet genoeg informatie heb en jullie voelen hem al aankomen waarschijnlijk, maar wie heeft er foto’s, tekeningen of andere informatie van dit type FTF?

Gr. Zeger

photo 394477
Bron: Hendrik Veldhuizen Fotografie

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op zo 12 nov, 2017 11:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 17:31 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Deurne
http://www.ftftrucks.com/nw-23900-1/nieuws/1


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Wat een gaaf project weer wat je ga doen.
Ik weet zeker dat we weer allemaal met open mond na je verslag zullen kijken.
Succes, word weer smullen :brouw:

Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Hij wel ..


Voor foto's kan je bij Hendrik terecht

Die heeft er meer dan hier te zien zijn.

http://www.hv-fotografie.com/2012/10/ft ... m-uit-ede/

Specificaties zijn een mix van deze twee.

Afbeelding

Afbeelding


Van de trekker heb ik een grote tekening ( wel in de vd Meijden uitvoering met dagcabine) maar die past niet onder de scanner.

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Kijk, nou komen we ergens. Volgens mij kun je bij het FTF museum of de FTF club je helemaal uitleven. Van alle FTF's zijn foto's gemaakt ook nadat ze verbouwd werden. De FTF club heeft al deze foto's kunnen bemachtigen. Ik ben zeer benieuwd....

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Jaja , dat word weer smullen , wat een gaaf project Zeger. :brouw:
Succes met de bouw.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hier ben ik benieuwd naar!
Dit is de enige FTF 4-asser die gebouwd is met luchtvering op beide voorassen.
FTF's met een vooruitgebouwde cabine zijn er meer van maar deze is dus uniek.

Eigenlijk bestaat deze trekker uit het standaard trekkerchassis maar aan de voorzijde voorzien van een verlaagde stuk (aangeschroefd) chassis. Hieraan zit het stuurhuis welke met een stuurstang is verbonden aan een stuurarm op de plaats waar normaal gesproken het stuurhuis zou zitten.

Beide voorassen zijn erg fors gebouwd en zul jij ook zelf moeten gaan maken. Die uit een bouwdoos zijn veel te iel.
Het achterassenstel is aan de hand van tekeningen en foto's wel goed na te bouwen.

Let op met de cabine; neem niet letterlijk de tekening op de maatschets over. De verhoudingen zullen niet mooi zijn ten opzichte van het chassis en wielen. Ik spreek uit ervaring! Of maak de cabine enkele procenten groter dan de wielen op de tekening..

De verlaagde cabine is trouwens een gewone slaapcabine met normaal dak welke is omgebouwd naar verlaagde uitvoering. Het dak is gewoon een vlakke plaat en net bij en áchter de portieren is plaatwerk weggehaald om de spatschermen/wielkasten hoger te kunnen monteren. Neem deze laatste ook niet over van de maatschets maar maak ze aan de hand van foto's.

O ja, bouw je deze FTF na zoals ie nu is of zoals ie ooit wás bij Roseboom?
Bij Kandt hebben ze namelijk de achterwielen vervangen voor deze meerdelige velgen. Origineel zaten er gewone 22'5 inch 5- of 10-gats velgen onder. Dit staat naar mijn mening mooier dan hoe het nu is.. Op de vooras zitten 5-gats velgen in supersingle uitvoering en de voorbanden zijn volgens mij 445 breed.

Ik heb eventueel wat foto's van het chassis maar die heb ik ooit eens gauw gauw gemaakt en daardoor heb je niet echt het overzicht van hoe het nu allemaal precies zit. Maar ik hoor het wel. Succes met deze FTF!

Genoeg informatie?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi project Zeger, pfffff gelukkig niet die Motorpanels 1 cabine :mrgreen:
Voor maten zou je eventueel Ton Spaansen eens kunnen benaderen, hij heeft alle FTF stamkaarten en ongetwijfeld stelt ie je in de mogelijkheid zo'n cabine
van binnen en van buiten op te meten.
Ik ben echt jaren bezig geweest om de correcte gegevens te krijgen van die motorpanels 1 cabine.
Zoals Jeroen aangeeft kloppen die tekeningetjes van FTF niet, daar ben ik in eerste instantie ook mee de fout in gegaan.
De uiteindelijke maatvoering heb ik gekregen door dom te gaan meten, bij Verdel in Neede heb ik de Middelkoop FTF opgemeten en tijdens
het STP treffen in Hulst 2012 waar veel FTF was heb ik op de zondagmorgen toen iedereen nog lag te ronken na de uitbundige BBQ van de nacht daarvoor ook
een cabine chassis en assen ingemeten.
Wellicht kun je de huidige eigenaar van deze bijzondere FTF te pakken krijgen en met je referentiewerk mag dat toch geen probleem zijn (ik zou het als eer beschouwen)
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 7:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Oh yes, daar is 'ie.....de FTF. Wil je m'n boeken nog lenen? Oh, en we hadden een afspraak weet je nog? :mrgreen:
Vwb je model heeft deze truck serienummer 88-660. Als je dan vervolgens gaat zoeken in dit Excel-bestand krijg je vanzelf wat technische info. Ik zal verder nog even zoeken in mijn boeken maar dat zal na het weekend worden aangezien ik een abonnement heb op vieze handen dit weekend :wink:
Veel plezier met de bouw!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
De huidige eigenaar is dezelfde als de eerste eigenaar.
De firma Roseboom uit Ede.

Deze trekker heeft de oude firma kleuren, tegenwoordig zijn ze oranje.

http://www.roseboomede.nl/activiteiten/zwaar-transport


En foto's maken ??
Als je hulp nodig hebt dan roep je maar...

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 305 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement