Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jul, 2016 23:03 pm
Berichten: 63
Hallo Allemaal,

Na een jaar of 10 niks gedaan te hebben aan modelbouw, heb ik dit weer opgepakt.
Volg het forum hier al een tijdje, met mooie modellen!
Graag wil ik met jullie dit verslag delen. Commentaar is uiteraard welkom.

Op het moment ben ik al zeker op de helft met de complete combinatie.
Zal de komende dagen het e.e.a. plaatsen wat ik in de afgelopen maanden al aan dit model gebouwd heb.

Het gaat om deze combinatie
photo 388476

De trekker heb ik een Revell space cab voor aangeschaft. Daarnaast van A&N de voorloopas set. En nog een hoop andere dingen die in het verslag wel verschijnen.
De containers heb ik aangeschaft van Italeri. En toen kwam de grote vraag, hoe de trailer te bouwen?
Deze wou ik graag zelf helemaal uit eigen hand maken omdat er zoiets niet te vinden is, en de trailer moet uiteraard wel kloppen.
Na wat proberen aangeleerd om 3D te tekenen, wat overigens als je het door hebt ook leuk is. Hierna na veel overwegen een 3D printer aangeschaft, waar ik zeker geen spijt van heb!

Eerst alles van het chassis van de trekker afgehaald en hierna de boel in 2en gezaagd.
photo 388478
photo 388479
photo 388477

Hierna het chassis een klein stukje verlengd en gecontroleerd of de boel op maat was. (Tank is van P&B, DAF voorloopas tank)
photo 388482

Alles netjes aan elkaar gesmeerd en opgeschuurd, ook meteen alle andere zaag gaten aan het chassis gedaan. Daarna de trekas gemonteerd en begonnen met de voorloop as set
photo 388481
photo 388483
photo 388480

De voorste stuuras kon niet sturen, deze sturend gemaakt
photo 388485
photo 388486
photo 388488
photo 388487

Versnellingsbak en de cardanas allemaal passend gemaakt en gemonteerd
photo 388484

Luchtketels bij elkaar gezocht en passend gemaakt zoals het in het echt ook achterop zit
photo 388489

De spatbord steunen eraf gezaagd en gaatjes geboord om met eigen gemaakte steuntjes uiteindelijk alles aan het chassis te krijgen
En de onderkant van het chassis voorzien van een extra strip
photo 388490
photo 388491
photo 388492
photo 388493
photo 388496

Bij KFS uitlaat en accubak met ophanging e.d. aangeschaft, alleen de adblue tank klopte niet helemaal, deze op maat gemaakt
photo 388494
photo 388497
photo 388498

Dopjes gemonteerd op de spatborden
photo 388495

Opstapje op maat gemaakt en plaatje gemonteerd voor de verlichting
Tevens wat boutjes op de steunen gemonteerd
photo 388499

Tank gepast en de steunen geplaatst en vast bij de trekas de eerste verdeeldoos geplaatst voor de bekabeling
En het chassis voorzien van een aantal extra boutjes
photo 388501
photo 388503
photo 388502

Wordt vervolgd.
Groeten Stefan

_________________
http://www.most-models.com


Laatst bijgewerkt door Stefan vdM op do 07 dec, 2017 0:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Welkom hier Stefan, dit is al een hele mooi begin wat je hier laat zien. Maar als ik het zo bekijk heb je in in het verleden al wel de nodige modellen gebouwd, want het ziet er serieus uit allemaal. Ik ben benieuwd naar de trailer straks, want zelfbouw heeft altijd wel mijn interesse. En....ook niet onbelangrijk. Goede kwaliteit foto´s. :brouw:

G. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ook van mijn zijde welkom Stefan.
Een erg mooi begin van de DAF. En kijk eens naar het bouw verslag van Sebastiaan van de Koolwijk Scania. Hij heeft een D-TEC zelfbouw erachter gemaakt.
Groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2016 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dat ziet er allemaal er goed uit. Erg mooie set van A&N en met die kleine aanpassingen ziet het er allemaal erg gelikt uit.

Ben er benieuwe naar het 3D printing van de opleggers

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2016 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Zoooo kijk aan, das nog eens een binnenkomer.
Welkom en een mooie start. Ziet er al erg goed uit :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jul, 2016 23:03 pm
Berichten: 63
Bedankt mannen voor jullie reacties!

Heb inderdaad toen der tijd al een aardig aantal modellen gebouwd :wink:

Het verslag van de Koolwijk combinatie heb ik zeker goed door gekeken, net spul geworden!

En zeker, het voorloopas setje van A&N is zeer realistisch. 8)


Om het makkelijk te maken, ben ik naar mijn idee achteraf gezien met 1 van de moeilijkste dingen begonnen met het 3D tekenen/printen.
Het maken van de trailer velg.
De eerste printen wouden dan ook niet lukken, maar na wat gehobby kwam het volgende eruit
photo 389604

Niet naar mijn zijn, maar iig iets!
Daarna kreeg ik de kwaliteit beter, er zijn zoveel instellingen waar je mee kan rommelen dat het blijven zoeken is, elk dingetje heeft zijn "eigen" instellingen nodig
Dit kwam er toen uit
photo 389605
photo 389606

Alle gaten e.d. op de juiste plaats en de naaf, wielring en moerkapjes passen perfect!

Hierna eerst de betreffende velg gegrond en in kleur gespoten om te kijken of de lak ook goed pakt op dit spul (PLA), dit ging goed!
photo 389618

Toch was de netheid nog niet naar mijn zin, heb het hierna toch nog wat beter gekregen en ben de velgen in 2 delen gaan printen, zoals hier te zien
photo 389619

Dit is een heel eind naar mijn zin, de vulling bij sommige op het wielring vlak nog niet helemaal goed (maar dat zie je straks toch niet meer met de ring ervoor)

Ondertussen ook een werklamp gemaakt en 2 plaatjes voor zijverlichting, voor tussen de voorloop/trekas
photo 389607

Tankbanden erop gelijmd en 2 pinnetjes gemonteerd
photo 389608

Alvast wat delen in het zwart gespoten met de Airbrush
photo 389609

Spatlappen zoals ze horen bij DAF gemaakt en geprint, tevens hetzelfde gedaan voor de trekas naaf
En de wielkeggen, maar deze waren er nog niet helemaal lekker uit gekomen
photo 389611
photo 389610

Onder rij beveiliging van de bumper afgezaagd en de juiste op maat gemaakt en gemonteerd
photo 389612
photo 389613

Hier een dry fit met het e.e.a. aan het chassis
Spatlappen vast gemonteerd deze worden toch dezelfde kleur als de spatborden
En de trekas naaf (deze komt uiteindelijk meer naar binnen)
photo 389616
photo 389615
photo 389614

De AdBlue tank en het opstapje waren toch niet naar mijn zin en klopte niet helemaal, dus toch nog maar even aangepast
photo 389617

Vast begonnen met de eerste 2 containers, vast lepelgaten erin gemaakt en strips aan de onderkanten geplakt
photo 389620

Het chassis van de trekker helemaal bekabeld (Wat een werk!!) maar wel mooi resultaat al zeg ik het zelf
Later nog op wat punten de kabels bij elkaar binden met binders van CTM
photo 389621
photo 389622
photo 389623
photo 389624

Hier een beginnetje van het eerste geprinte kopschot van de trailer, dit begint meteen al ergens op te lijken, nog wat grof maar dat lukt wel met schuren
En voor de volgende meteen weer wat instellingen veranderen
photo 389625

Maar die instellingen veranderen ging niet helemaal lekker
photo 389626

Uiteindelijk is het goed gekomen, maar dat is voor de volgende update! :brouw:

Groeten,
Stefan

_________________
http://www.most-models.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Nou je gaat als een trein zeg :shock: , mooie updates weer.
Die velgen zien er ook mooi uit, alleen ik vind de bekabeling iets te dik maar dat valt straks als alles klaar is ook niet meer op.
Hoe zit het met de prijs van het materiaal dat in de printer moet?? Is dat goedkoper als velgen gieten of kopen?

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jul, 2016 23:03 pm
Berichten: 63
Ben er in Juni al mee gestart, alleen ben verleden week pas met het verslag begonnen. Vandaar dat deze updates en de eerst paar volgende veel bevatten.
Dankje!

Het duurste is de printer zelf en het meeste tijd gaat zitten in het tekenen, instellen en printen. Een rol van dat spul (PLA), met goede kwaliteit, ong. € 50,-
En met zo'n rol print ik denk de hele LZV Trailer en alle accessoires voor deze combinatie.

De kosten voor gieten weet ik niet.
Voordeel van resin gieten is wel dat het totaal na schuren vlak is. Nadeel van printen is dat het in laagjes gaat (dit zie je iets, afhankelijk van de print laag instelling) en dat de onderkant (waar de print begint op het printbed) iets minder netjes is. Dit is te schuren en/of te vullen met filling primer en moet je rekening mee houden. (Vaak zorg ik dat dit de kant is die je daarna niet meer ziet)

Het aller grootste voordeel vindt ik dat ik net die realistische draai eraan kan geven en het zelf in de hand heb. Op lange termijn zal het goedkoper zijn dan bijv. elke keer opnieuw bij KFS bestellen. Maar dan moet je wel aardig wat modellen bouwen :wink:

Groeten,
Stefan

_________________
http://www.most-models.com


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op vr 04 nov, 2016 19:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Overbodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2016 1:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Interessant bouwverslag Stefan, nog een tip om het kijken naar je verslag plezieriger te maken; een spatie tussen elke foto kijkt fijner dan foto's die tegen elkaar aan staan.
Voor de rest gewoon lekker doorbouwen :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2016 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dat wordt een mooie, steeds meer zie je de toepassing van 3D printwerk.
En dan vooral op een thuisprinter.......de technologie holt vooruit!
Ik heb toevallig een kikkerdaf cabine die ik ombouw naar een DO cabine en heb een beetje ervaring met deze niet Shapeways printen.
De mijne is veel brosser, niet flexibel maar knetterhard.
Stukjes weg snijden is een crime en er bestaat gevaar dat bij veel kracht zetten op het materiaal er wat afbreekt op de aanhechtingsnaad van
de slierten printmateriaal of op de zwakke punten zoals insnoeringen van het oppervlak.
Het materiaal is dus niet te vergelijken met het FUD materiaal van Shapeways en ook niet makkelijk vlak te krijgen, ik zie dat je daar ook
last van hebt. Maar de prijs is er dan ook na, Frosted Ultra Detail is stukken duurder.
Maar veel succes, nogmaals het hangt van details aan elkaar en je zet er wat fraais neer, mooie voorloper van A&N komt hier mooi tot zijn recht.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement