Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2016 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Zo Johannes, het ziet er allemaal weer mooi gedetailleerd en verzorgd uit.
Stoel en dashboard zijn ook heel mooi gedaan, het lijkt allemaal aardig groot zo op de foto's, maar we weten maar al te goed hoe klein het in werkelijkheid is. :?
Erg gaaf om dit soort priegelwerk te zien. :D :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2016 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
heel goed bezig Johannes.
zoals Herman al zei , echt wel priegelwerk en dus zelfs volgens schema.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2016 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Wow mooi, mooie stoelen en dashboard. Ziet er goed uit :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2016 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank heren, ik moet met gehaaste spoed verder want ik begin nu uit te lopen op mijn eigen planning.
De tip van Johan-es hou ik even in gedachten, ik heb net wat stoelen uit een sloop 141 gesloopt en ga die eens vergelijken met hetgeen ik
heb en zou willen hebben. De DAF stoelen waren in ieder geval niet uit 1 stuk maar uit een apart zit- en leungedeelte.

Maargoed, gisteravond na het laatste schuurwerk (de vorige foto's waren nog van een onbehandeld chasiss) de laatste laagjes spuitplamuur
erop gedaan en vanmorgen even de schade bekeken.
Valt mee en vanmorgen heb ik gelukkig alles rood kunnen spuiten.
Die foto's volgens nog want het ligt nu te lekker te drogen om aan te pakken :mrgreen:

Ik kwam er bij het rood spuiten nog wel achter dat ik verscheidene kleine dingetjes vergeten was....in de snelheid.
De stabilisator onder de vooras zit er bijvoorbeeld nog niet op en normaal spuit ik de diesel en meterleidingen mee maar die moet ik nu achteraf aanbrengen.
Bijgaand maar even de plaatjes van het grijze jasje van vanmorgen.

photo 388274

photo 388273

photo 388272

photo 388271

photo 388270

photo 388269

Vanavond nog even de banden op de velgen doen en afstandhouders op de as monteren.
Heel vreemd, zoals ik eerder aangaf komen de assen uit een Revell bouwdoos van een koeltrailer maar zijn dus duidelijk niet lang genoeg, de wielen zijn in de breedte van buitenkant naar buitenkant maar 9 cm terwijl het bijna 10 moet zijn.
Van een oude tanktrailer had ik ook nog supersingle assen liggen en die zijn echt langer.....ik moet nu aan beide zijden een afstandhouder
van pakweg 4-5 mm op de velg lijmen om de juiste spoorbreedte te krijgen.
Erg vreemd, in Daarlerveen heb ik nog een Italeri koeltrailer liggen en zal daar eens kijken of daar hetzelfde verschil is maar volgens mij zijn het
dezelfde dozen die Revell en Italeri gebruiken.
De as is zeker voor super singles want die zaten er aan de sprue nog bij dus een vergis tussen een dubbelluchtas en supersingele-as heb ik niet gemaakt.

Dit chassis met misschien nog een cabine in de verkeerde kleur zal ik zaterdag meenemen naar Nieuwegein samen met de Petter DAF waar nog een paar kleine dingen aan de trailer moeten gebeuren.

groet. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 nov, 2016 18:46 pm
Berichten: 25
ongelooflijk dat priegel werk, hoe hou je het in je handen .

hij is weer echt mooi ,elke boutje elke moertje elk leidingkje ongelooflijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Heren, de stoelen heb ik n.a.v. de tip van Johan-es nog eens nader bekeken.
De chauffeursstoel komt natuurlijk pontificaal in het zicht en de zetels zijn inderdaad de Bostrom Viking waarvan die uit de
Heller scania 141 bouwdoos een goeie match zijn.
Dus sloopwerk en vervangen van de rugleuning en het zitgedeelte.
Inmiddels ook een kleurtje en een bekende autobouwer zei eens dat alle kleuren mogelijk waren zolang het maar zwart was dus...zwart.
Omdat je details dus weer helemaal wegvallen heb ik het plaatstalen frame maar iets gedrybrushed met zilver, tja iets van verwering en zie nu op de foto's dingen die ik vanmiddag met het blote oog niet zag...

photo 389709

photo 389708

Het chassis had ik voor Nieuwegein al rood gespoten, ik heb er geen daglichtfoto's van maar wel een foto onder de absoluut niet foto-likende lampen
in Nieuwegein waar hoogglans Ferrarirood een soort van mat rose wordt dus daar moeten jullie het mee doen.

photo 389710

Ik had daar in Nieuwegein nog een eigen mix op de cabine, het specifieke "kerriegeel" van Roelofs had ik niet en het moest op het oog.
Gelukkig was de HR afdeling van Roelofs wel bereidwillig mee te werken om de juiste verf te krijgen en na een paar keer heen en weer mailen
kwamen we tot de conclusie dat dit de oude kleur was die men tot 2012 voor het wagenpark heeft gebruikt.
Daarna is het een tikkie donkerder geworden, wel bleek dat het geen RAL kleur of Sikkensnr. o.i.d. was.
Uiteindelijk wel de juiste kleur gekregen want men heeft ook nog een oldtimer GMC waar men denk ik wat lak voor heeft bewaard of misschien stond er
nog een vat in die kleur....hoe dan ook keurig is een halve liter met de historisch correcte kleur afgeleverd in Twello.

En dan voorzichtig een klein onderdeeltje spuiten over de oude Humbrol verf, ik had al getest of het reageerde met thinner en dat ging goed.
Het testdeeltje ook, gelukkig..... dus hup de cabine en de rest van de onderdelen er achteraan in 1 spuitsessie.
Maar het blijkt achteraf een 2 componentenlak te zijn die ik nu verspuit zonder harder........oeps, het doet er een dag of 4 over om dusdanig te harden
dat je er mee kan werken dus daar loop ik tijdverlies op.
Het zal nog wel daaagen duren voordat het helemaal uitgehard is maar dat moet dan maar, ik beschadig het met de vingers niet.
We ploeteren verder.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ja dan blijkt maar weer dat elk voordeel ook een nadeel heeft . Goede verf verkregen met een ietwat lange droog tijd. :lol: Maar verder goed bezig Johannes , goede keuze om je stoelen nog aan te passen.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2016 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Gelukkig is de kerriekleurige verf wel droog geworden....je moet alleen oppassen dat de lak langer open staat voor stofjes e.d.
De cabine is nu handelbaar als bij elke andere lak, gelukkig want ik zag het spook voor me dat de lak nooit echt hard zou worden.

photo 390244

photo 390245

photo 390246

Maargoed, vergelijkend met het origineel heeft de Italeri DAF een te dikke bumper maar vooral niet hoog genoeg.
Ik heb dus de bumper aan de bovenkant en onderkant met een plaatje styreen hoger gemaakt.
Doordat de cabine eigenlijk niet goed op het chassis staat bij Italeri merk je die afwijking t.o.v. het origineel niet. Maar omdat ik de cabine iets lager zet
merk je het wel want een te groot deel van de cabine steekt onder de bumper uit zag ik bij de andere DAF.
Met die aanpassing hoop ik redelijk bij het origineel in de buurt te komen.

photo 390237

Verder had deze vrachtwagen zware stalen spatborden die overigens tijden het leven bij Roelofs wel vervangen zijn door afgeronde spatborden met rubber
strip. Tijdens het bouwen deden me deze spatborden denken aan die van een model wat ik jaren geleden heb gebouwd met NCH kabelhaakinstallatie.
Ik dacht dat het standaard NCH was, ook omdat eigenlijk een onderrijbeveiliging aan de achterkant d.m.v. een dikke bumper ontbreekt.
Maar misschien was het wel typisch iets van de carrosseriebouwer immerde beide vrachtwagen zijn ongeveer even oud en komen uit dezelfde streek.

photo 390238

Het chassis was dus al rood gespoten voor de ESM in nieuwegein.
De dieseltank heb ik groter gemaakt zoals de DAF tank eruit hoort te zien, kopschotten uit de grabbeldoos en de body verder van styreen.
Bij de accubak de hydraulische pomp gemaakt voor het kantelen van de cabine, de accu's worden alleen voorzien van een stalen afdekplaat.
De plastic deksels waren er toen nog niet.

photo 390239

photo 390240

photo 390242

photo 390241

Het interieur is grotendeels af, de zetels hebben hun plaats gevonden.
Het dashboard heb ik uit de CTM set gebruikt echter die is in kleur van het latere type en deze hoorde een soort houtnerfstructuur te hebben.
Met een hele fijne penseel dat aangepast en gelukkig bestaat het dashboard van CTM uit 2 delen, eentje met de wijzerplaten en eentje met de knopjes en sparingen voor de wijzerplaten.

photo 390243

Even gepast en inderdaad later verzinnen hoe de naad dict te maken tussen cabine en interieur die je uiteraard hebt als je de vloer in de cabine schuift.
Vanmiddag proberen de spatborden en bumper rood te krijgen, het is me nu veel te koud brrrr.
De boven- en ondergrille zijn ook al geel gespoten maar ik hik een beetje aan tegen die sierlijst rondom de bovengrille.
Ik heb nog niet de motivatie gevonden om die los te snijden van de etsset........

groet Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2016 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Johannes,
Kleurtje erop geeft al weer een hele vooruitgang weer .
Kleur lijkt op de foto wel wat anders dan op de echte truck, maar zal wel licht inval verhaal zijn.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank Eric voor je reactie, de gele kleur verkleurt door het slechte licht wat we in de woonkamer hebben.
Het is de originele kleur dus verschil kan er niet zijn.

De afgelopen tijd bezig geweest met de kiepbak, ik wil die toch deze week in de eindkleur hebben.
Toch veel try and error waarbij telkens bij het aanbrengen van bewegende onderdelen wel iets van het chassis in de weg zat.
Tevens het chassis verder afgebouwd, de oplossing gevonden voor mijn vraag m.b.t. de te smalle spoorbreedte van de trailerassen maar
ben de motivatie kwijt om dat nog te laten zien of uit te leggen want de interactie is nihil.

Ik denk niet dat het toen al hydraulisch was maar wist niet dat je ook een asfaltsnep had, een hydraulische (en toen waarschijnlijk nog handbediend)
"doseerklep" onder de grote achterklep.
Als gadget dat ding werkend gemaakt.

photo 391297

photo 391298

photo 391299

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement