Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het ene nog niet klaar en het andere topic al weer geopend........

Zoals eerder aangegeven heb ik dit jaar maar het jaar van de afgebouwde projecten gemaakt.
O.a. deze DAF ben ik begonnen toen ons zoontje nog niet geboren was en die wordt straks alweer 4 jaar.......

Het verhaaltje wat erachter zit:
Mijn oom heeft altijd bij Roelofs Wegenbouw Den Ham gewerkt en ik heb eerder daar al een Hanomag Henschel kieper uit begin jaren 70
van gebouwd. Niet die waar mijn oom op reed maar een tijdgenoot.
Later is men van het rood overgestapt naar een soort van bruin-geel, raar kleurtje en op de foto's komt dat er niet echt uit moet ik toegeven.
Hij heeft volgens "kwade tongen :mrgreen: " wel eens als stuivertje wissel op deze trekker-kieptrailer gereden maar bleef een "motorwagenkiepman" en heeft daarna nog een 8x4 MAN en een 8x4 Volvo versleten.
De tijd waar we over spreken is 1978, er werden 3 bijna identieke trekker-oplegger combinaties aangeschaft door 2 charters en eentje door Roelofs.
Welke ik ga bouwen......ik denk die van Roelofs maar de foto's van de originelen zullen van die 3 door elkaar zijn en gelukkig is er
Facebook waar toch enkele bruikbare foto's boven water kwamen afgezien van het werk van Jan Bove die met truckhistorie Twenterand
ook veel moois weet te ontdekken.
In detail was er onderling wel wat verschil maar dat beperkt zich tot een zwaailampje, sierringetje of windschildje.

Project startte eigenlijk als vlugge tussendoorbouw, daarna kwam de etsset van CTM uit en die kon mooi op deze DAF.
Daarmee begon dus ook de ellende van toch maar dit detail, toch maar de luchtleidingen, toch maar een deur open, toch maar het interieur aanpassen, toch maar de motor aanpassen en ga zo maar door.
Om kort te zijn hieronder de foto's van de toestand zo ik de auto na een paar jaar weer aantrof in de kast.
En daar ga ik mee verder de komende weken naast het afmaken van de aardappelcombinatie natuurlijk.

photo 386552

photo 386546

photo 386540

photo 386541

photo 386542

photo 386543

groet, Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op vr 04 nov, 2016 22:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dit soort DAF's zijn toch eigenlijk wel gewoon de mooiste..
Weer een mooi project om te blijven volgen, succes!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
wow gaaf zeg, die is al mooi!!!
Met de grille geel is het zeker mooi om de etchset te gebruiken.
Blijf dit volgen :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
benieuwd naar wat je nog allemaal gaat aanpassen... want als ik je recente werk zie, zit er nog maar weinig detail op... of ga je deze niet all-out detailleren?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
De foto's van het model tot nu toe geplaatst waren het uitgangspunt.
Wat was er in de voorgaande tijd aan veranderd:
- portier chauffeur scharnierbaar gemaakt, dat was toen ik de scharnieren aan de kikkerdaf maakte
- het blikwerk van CTM aangebracht: de stripjes boven de koplampen en de inzetstukken voor de instapbakken. Erg fijn materiaal maar goed gedetailleerd.
Wel erg dun en een foutje kun je niet maken zoals hierna omschreven
- het chassis is vrij standaard, ik heb een hulpchassis voor de schotel gemaakt met een stuk traanplaat
- een olietank achter de cabine op steunen
- een aangepaste dieseltank, die uit de kit is te klein dus kopschotten uit de grabbeldoos en de rest zelfbouw
- dit keer de spatborden onder de cabine op voorhand aangepast en anders dan de Petter aardappelDAF, t.o.v. de latere hadden deze spatborden rubber flappen
aan de zijkant en zat er een keep t.p.v. de aansluiting op het rubber spatbord aan de cabine
- de zekeringkast uit het interieur gesneden, die kast was niet centraal maar zat op het spatbord achter de chauffeur en bij het handschoenvakje
- tevens de middenconsole aangepast, de flessenhouder was er nog niet
- het chassis voorzien van luchtleidingen
- de velgen aangepast, deze hadden nog geen naafreductie maar op de naaf de kleine halve maantjes
- Volvo 5 gats velgen gebruikt......de aangegoten ring op de voorvelgen weggeslepen en vervangen door boutjes
- de kantelpunten voorzien van slobgaten om de kabine lager op het chassis te krijgen
- de accubak aangepast, dieper gemaakt en geschikt voor het aanbrengen van losse accu's met alleen een bovendeksel
- de CTM grille gevouwen en wat een prutswerk om de rand goed te krijgen....., de ondergrille ook.......en dat ging mis met vouwen. Eén keer verkeerom
gevouwen en bij de poging dat te herstellen de omranding gedeukt met als gevolg dat ik de ondergrille van de Italeri kit open moest
maken........recentelijk
die oefening dus herhaalt bij de Petter DAF maar dat is tevens de laatste keer dat ik dat doe.
- in het voorpaneel moeten achter de grille de nodige gaten gesneden worden, aan te raden dit te doen voordat je de cabine in elkaar zet en niet zoals ik
gedaan het achteraf...
- de spatborden boven het tandemstel van de trekker gemaakt
- de trailer bestaat uit het achtereind van het CARDI chassis, de laatste as zal in het echt anders geweest zijn maar toen ik de trailer maakt was het
voor mij geen issue.....nu nog niet. Het voorstuk met de nek is styreen
- op basis van foto's heb ik in CAD de combinatie getekend om de verhoudingen goed te krijgen en de mechanische zaken zoals de plek van de scharnieren en
de hefcilinder goed te krijgen.
- op basis van de foto's heb ik de maat van de bak bepaald.....even meten zal niet gaan omdat die trailers niet meer bestaan.

Het geheel staat dus op maat en is echt nog ruwbouw en het is de bedoeling minstens zoveel details als op de Petter DAF aan te brengen en dan met gebruik
van de CTM etsset.

photo 386590

photo 386545

photo 386549

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Johannes,
Wederom een fraaie combinatie uit jou jeugd . Al een aantal mooie aanpassingen zijn er inmiddels aan gebracht.Jammer van de ets delen dat dit niet wil zoals je wenst. Mooie foto,s van deze DAF's met de Roelofs Hanomag op de achtergrond.
Groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2016 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Genoeg aanpassingen dus al weer.
Ook dit zal zeker weer een stoere combinatie gaan worden, en voor jou ook weer met leuke jeugd herinneringen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2016 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ondertussen heeft hier het werk niet stilgelegen.
De trailer is nu voor 95% voorzien van leidingwerk, met een schema ging dat makkelijk.

photo 388125

photo 388126

Bij het monteren van de velgen schoot me te binnen dat er hier ooit de opmerking bij de super singles was geplaatst dat er ventilatiegaten ontbraken
in de Italeri velg. Omdat ik op loopafstand van De Baar trucks woon heb ik daar eens rondgekeken.
Niet alle super singles hebben dus ventilatiegaten, misschien heeft het te maken met het verschil tussen trommelrem en schijfrem
of heeft het met de belasting op het wiel te maken? Hoe dan ook ik vond dichte op o.a. een kieper en een trailer van De Roos waarmee
wapeningsnetten werden vervoerd.
Ik hou de super singels dus dicht.

photo 388131

photo 388132

Verder viel me op mij de dry fit dat als je de Italeri super singles monteert op de daarbij behorende assen dat de spoorbreedte veel smaller is dan je zou
verwachten, buitenkant wiel tot buitenkant wiel scheelt 25 cm met die van de trekker.
De bak heb ik ook ruim 2,45m breed gemaakt dus zal er een opvulling moeten plaatsvinden want het is nu veel te smal.
Heb ik de verkeerde assen (van een Revell trailer maar MET super singles) gepakt of hoort dat zo?

Omdat het portier van de chauffeur open kan en ik eindelijk eens een keer een fatsoenlijke DAF wil neerzetten heb ik het
interieur ook maar aangepakt. Een nieuwe middelconsole zonder de zekeringkast, ook de stoelen waren nog niet luchtgeveerd maar gasgeveerd
dus hup ook daar maar wat nieuws voor gemaakt.

photo 388137

photo 388136

photo 388135

De spatborden onder de cabine heb ik dit keer helemaal maar versneden en niet zoals bij de Petter DAF alleen aan de buitenkant aangepakt.
Die vroege spatborden hadden een inkeping daar waar de cabine erover viel en de zijkanten waren van rubber.
Tevens het luchtfilter anders geplaatst en iets hoger dan bij de Petter DAF, ik kwam er daarbij achter dat de luchtpijp te kort is. Foutje Italeri en doordat ik
eigenlijk bij de Petterdaf het luchtfilter op het spatbord heb gemonteerd viel dat te kort zijn des te meer op.
Ook bij deze van Roelofs zal die pijp een paar millimeter verlengd moeten worden.

photo 388130

photo 388129

Al met al best veel aan het wijzigen, hopelijk zaterdag de chassis in de rode kleur van trekker en trailer met bijpassend schoeisel.
Inmiddels heb ik de originele geelbruine kleur van de fa. Roelofs mogen ontvangen dus daar kunnen we ook mee verder.
Meters maken vanaf nu.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2016 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 nov, 2006 10:35 am
Berichten: 644
Woonplaats: Lelystad
Goed bezig Johannes.
Knap wat je er allemaal van maakt. Ook dat leidingwerk vind ik erg indrukwekkend. Dat het makkelijk ging, ook al met behulp van een schema, geloof ik niet echt. Voor mij is het allemaal spagetti werk. Wel mooi hoor!!

Die zitting(en) zien er ook erg gedetailleerd uit.

Succes verder.

_________________
scania v8 modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF asfaltkieper
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2016 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 21:09 pm
Berichten: 68
ingzagers schreef:
ook de stoelen waren nog niet luchtgeveerd maar gasgeveerd
dus hup ook daar maar wat nieuws voor gemaakt.
groet, Johannes

Als je het helemaal mooi wil maken, zou ik de zittingen en leuningen van een Heller Scania 141 gebruiken. Deze Bostrom-Viking stoelen werden ook in de 2800 gebruikt.

Voor de rest niets anders dan lof voor jouw werk :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement