Bouwverslag Nr.5
Beste mensen,
Weer een stapje gezet op deze Franse tour.
Ik heb eerst verder gewerkt aan de cabine. Het dak werd er op gelijmd en in profiel met de cabine randen gevijld. Het was voor mij even de vraag of ik alles in de juiste rondingen kon krijgen. Ook de hoeken vn de cabine zelf moesten rondgevijld worden. Uiteindelijk zag het geheel er goed uit. Hierbij bleek ook al weer, dat de tekening niet helemaal accuraat is. Het dak is daar te laag, waardoor de voorruiten gewoon te klein worden.
Vervolgens moesten nu de raamrubbers(omlijstingen) gemaakt worden. Hier weer de methode van binnen naar buiten werken, toegepast.
Op een stukje dun plaat van 0,5 mm de raamcontour afgetekend en uitgesneden, hierna heb ik de buitenrand op maat gemaakt.
Vooral bij de voorruiten was het goed uitmeten, zodat later de motorkap goed uitkomt. Je hebt maar weinig speelruimte hier.
Hierna twee portieren gemaakt uit dik plaat. Apart en typisch Frans, de scharnieren zitten van achteren à la Citroën. ( werden de portieren niet "zelfmoord deuren" genoemd ?)
Ja, de scharnieren: een klein drama. Ik had besloten de methode van Zeger voor het eerst toe te passen. In eerste instantie lukte het allemaal wel, alleen lukte het mij niet, de scharnieren stevig aan de deur en de cabine te lijmen. Bij de geringste kracht liet de lijm al los. Ik had al zo mijn bedenkingen hoe ik de zachte plastic isolatie vast gelijmd kon krijgen aan het gewone plastic. Ik heb maar seconden lijm gebruikt, maar dat is ook niet alles.....zucht....
Na veel pogingen en vele uren prutsen, heb ik het maar anders aangepakt. Met een 0,3 mm boortje heb ik wat gietstaf uitgeboord en daarna heel dun gevijld. Dat kon ik tenminste stevig met gewone plasticlijm vast lijmen, waardoor het alsnog lukte. Misschien dat Zeger me wat advies kan geven, hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.
Het resultaat:
Ter verdere afwerking heb ik het regengootje en de eerste aanzet van de motorkap aan de cabine bevestigd.
De motorkap moet aansluiten op de cabine en de radiateur. Dus eerst maar aande slag gegaan om deze laatste te maken. Dat was ook een klus op zich. Ik kon kiezen uit twee varianten. Dit komt door de plaatsing van de voorbumper. Ik vond de versie met de lage dunnere bumper wel geslaagd, hierdoor komt ook de onderkant van radiator met het slingergat mooier uit.
Hierbij liep ik tegen het probleem, hoe maak ik de heel dunne spijltjes van de radiator. Je moet namelijk de twee dwarsstrippen blijven zien. Wat is de moeilijkheid hier, veel dunne stripjes netjes naast elkaar lijmen, afwijkingen zie je meteen. Na veel geduld en opnieuw beginnen, heb ik toch een redelik resultaat bereikt. Voor het mooie zouden er eigenlijk nog meer spijltjes in moeten, maar dit resultaat is toch voor mij wel het meest haalbare,
Hier weer een dry-fit hoe het geheel er nu bijstaat. Zover ik kan bekijken zitten we op de goede weg. De verhoudingen komen aardig overeen met de maatschets en de foto's.
Het begint er nu een beetje op te lijken. We bouwen vlijtig verder.
Met vr.gr.
JohnH