Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Dit belooft weer een heel fraai model te worden.
Succes verder.

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.5

Beste mensen,

Weer een stapje gezet op deze Franse tour.

Ik heb eerst verder gewerkt aan de cabine. Het dak werd er op gelijmd en in profiel met de cabine randen gevijld. Het was voor mij even de vraag of ik alles in de juiste rondingen kon krijgen. Ook de hoeken vn de cabine zelf moesten rondgevijld worden. Uiteindelijk zag het geheel er goed uit. Hierbij bleek ook al weer, dat de tekening niet helemaal accuraat is. Het dak is daar te laag, waardoor de voorruiten gewoon te klein worden.
Vervolgens moesten nu de raamrubbers(omlijstingen) gemaakt worden. Hier weer de methode van binnen naar buiten werken, toegepast.
Op een stukje dun plaat van 0,5 mm de raamcontour afgetekend en uitgesneden, hierna heb ik de buitenrand op maat gemaakt.
Vooral bij de voorruiten was het goed uitmeten, zodat later de motorkap goed uitkomt. Je hebt maar weinig speelruimte hier.

Hierna twee portieren gemaakt uit dik plaat. Apart en typisch Frans, de scharnieren zitten van achteren à la Citroën. ( werden de portieren niet "zelfmoord deuren" genoemd ?)
Ja, de scharnieren: een klein drama. Ik had besloten de methode van Zeger voor het eerst toe te passen. In eerste instantie lukte het allemaal wel, alleen lukte het mij niet, de scharnieren stevig aan de deur en de cabine te lijmen. Bij de geringste kracht liet de lijm al los. Ik had al zo mijn bedenkingen hoe ik de zachte plastic isolatie vast gelijmd kon krijgen aan het gewone plastic. Ik heb maar seconden lijm gebruikt, maar dat is ook niet alles.....zucht....

Na veel pogingen en vele uren prutsen, heb ik het maar anders aangepakt. Met een 0,3 mm boortje heb ik wat gietstaf uitgeboord en daarna heel dun gevijld. Dat kon ik tenminste stevig met gewone plasticlijm vast lijmen, waardoor het alsnog lukte. Misschien dat Zeger me wat advies kan geven, hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.

Het resultaat:

photo 393857
photo 393858

Ter verdere afwerking heb ik het regengootje en de eerste aanzet van de motorkap aan de cabine bevestigd.

De motorkap moet aansluiten op de cabine en de radiateur. Dus eerst maar aande slag gegaan om deze laatste te maken. Dat was ook een klus op zich. Ik kon kiezen uit twee varianten. Dit komt door de plaatsing van de voorbumper. Ik vond de versie met de lage dunnere bumper wel geslaagd, hierdoor komt ook de onderkant van radiator met het slingergat mooier uit.
Hierbij liep ik tegen het probleem, hoe maak ik de heel dunne spijltjes van de radiator. Je moet namelijk de twee dwarsstrippen blijven zien. Wat is de moeilijkheid hier, veel dunne stripjes netjes naast elkaar lijmen, afwijkingen zie je meteen. Na veel geduld en opnieuw beginnen, heb ik toch een redelik resultaat bereikt. Voor het mooie zouden er eigenlijk nog meer spijltjes in moeten, maar dit resultaat is toch voor mij wel het meest haalbare,

photo 393856

Hier weer een dry-fit hoe het geheel er nu bijstaat. Zover ik kan bekijken zitten we op de goede weg. De verhoudingen komen aardig overeen met de maatschets en de foto's.

photo 393859
photo 393860
photo 393861

Het begint er nu een beetje op te lijken. We bouwen vlijtig verder.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
hallo john , ziet er al goed uit , word al herkenbaar
blijf het volgen en denk dat het totaal plaatje wel mooi zal zijn

heb op een franse site gekeken en daar kwam deze voorbij in de schaal 1:43 [ blauw :roll: ]
veel succes
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
JohnH schreef:
Misschien dat Zeger me wat advies kan geven, hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.


Ik heb dat met secondelijm gedaan John, en dat blijft goed zitten. (tot nu toe althans :D ) Voor de rest begint je cabine al heel aardig de juiste vorm te krijgen... :brouw:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooi strak scratchbwerk John en met de tips van die andere scratch meester komt dit vast ook weer goed. :brouw:
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt allemaal voor de reacties. :D

En voor Zeger, zo had ik de scharniertjes ook vastgelijmd, ik denk, dat het toch een probleem is, misschien het soort kunststof en het merk lijm. Enfin, ik heb het anders opgelost, dat werkt bij mij goed. Maar bedankt voor je antwoord. :)

Vr gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
John, deze weer gemist. Komt omdat ik altijd naar vliegtuigen kijk, denk ik. Mar dit ziet er weer heel goed uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi John,

Dit project heb ik tot nu toe op de achtergrond gevolgd, maar dit wordt wederom een mooi en apart model.
Ik vind het altijd mooi om te zien hoe een model vanuit het niets opgebouwd wordt.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt voor jullie berichtjes. :D

Zit nu druk te priegelen aan de louvers aan de motorkap. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mocht het je interesseren, ooit toevallig eens over gestruikeld, maar Archer heeft resin louvres als decal in zijn gamma...

http://www.modelcarsmag.com/forums/topi ... s-louvers/

Misschien kunnen jullie scratchers hier je voordeel mee doen. is even omrekenen voor de afmetingen, maar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement