Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 18:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Koen,

Bedankt voor je reactie, je hebt het goed gezien, dat zie je vaak, dat schaalmodellen wel eens afwijken van de echte. Ik probeer daarom altijd eerst te zoeken naar
goede maatschetsen, dan alle maten na rekenen en wat jij ook al zag, de foto's lang bestuderen.
Wat ik dan altijd doe, is met het timmermansoog, de verschillende onderdelen te vergelijken met elkaar. Het is eigenlijk op een aparte manier naar een foto's kijken.
B.v. wat helemaal niet zo opvalt, de cabine- achterkant loopt niet verticaal naar beneden maar loopt van onderen een beetje naar buiten. Daar kwam ik achter, toen ik de verticale lijnen van de cabine en de laadbak bekeek.

Met dit type kwam ik er ook achter, dat er vele versies of varianten zijn geweest. Inderdaad die radiateurs en vooral de voorbumpers verschillen nogal. Dat is ook het leuke van scratch bouw, je moet er diep induiken om een keuze te maken. Zo kom je nog wel eens aparte dingen tegen. :D

Volg het maar, wat het gaat worden.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi John dat je naast de vliegtuigen ook weer een vrachtwagen gaat aanpakken.
Altijd interessant om te zien hoe je met een toch iets andere insteek de zaak aanpakt.
Dit model is net te oud en daarom niet zo mijn ding maar zal het volgen.
Veel succes.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt Johannes,

Dat is toch ook het leuke van onze hobby, iedereen heeft zo z'n eigen smaak. :D

Ik doe mijn best er weer wat leuks van te maken.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 13:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Ik had maar weinig tijd wegens andere drukke bezigheden, maar ik heb toch de hele motor gebouwd. Dus toch nog een stapje kunnen zetten.
Het was ook weer een aardig puzzelstukje, om van de beschikbare informatie wat te bouwen.

Ik vond het wel een interessante motor om te bouwen, mijn eerste diesel, het basis blok heb ik weer uit plasticplaat opgetrokken, dat werkte bij mijn vorige modellen best goed, dus dat hier ook maar toegepast.
De vele details aan zo'n motor maken het geheel pas af, en ja, hier komen de grenzen in zicht, wat je nog kan maken. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk details aan te brengen. B.v. de compressor voor de luchtremmen.
Ik moet alles nog een kleurtje geven, het wordt waarschijnlijk blauw, dat zag ik op de weinige kleurenfoto's van gerestaureerde exemplaren. Hierna moet ik dan als laatste de v-snaren aanbrengen.
Inmiddels moest ik nog wat steuntjes op het chassis aanpassen, de hoek die de cardanas maakt, moet wel uitkomen bij de achteras. Dat klopte in eerste instantie niet helemaal. :?

photo 387442
photo 387444
photo 387443

Na dit gebeuren kan ik verder met het verder bouwen aan het chassis, dus de veerpakketten, achteras etc.

Tot zover,
met vriendelijke groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Dat ziet er toch heel doeltreffend uit John, strak blokje!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Fraai motorblok geworden John, dit wordt er weer eentje om te volgen. :)

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Het begin ziet er heel goed uit John. :D
Ga zo door !!

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Allemaal bedankt voor de aanmoedigingen! :D

De motor bouwen was wel een tijdrovende klus, met het chassis gaat het hopelijk wat vlotter.

Op naar het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Knap gedaan.
Dat met die aandrijfas...hm daar hadden de autobouwers al over nagedacht en daarom zit er een kruiskoppeling bij aansluiting op de versnellingsbak en
op het differentieelhuis (klok). Maar inderdaad is het streven om die hoek niet al te groot te maken.
Succes verder, als de motor de voorbode is dan zet je er weer een fraai model neer.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt Johannes voor je opmerking over de cardanas.

Bij dit model loopt de cardanas niet rechtstreeks van versnellingsbak naar de achteras. Normaal, kan ik me voorstellen, zou je met 2 kruiskoppelingen kunnen volstaan.
Hier zit er ook nog een extra vast steunpunt bij de eerste dwarsverbinding van het chassis tussen. Ik kan het niet goed zien op de beschikbare foto's, maar ik denk dat er nog een derde kruiskoppeling in de aandrijflijn zit. Eén achter de versnellingsbak, een tweede achter de dwarsverbinding en de laatste voor de achteras.
Maar ik ben geen technicus... :( dus als iemand mij beter kan inlichten, graag. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement