Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 3:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, John, ik ben het roerend eens met je stelling over het "prutsen", dat is ook datgene wat mij al járen bezig houd, zelf dingen bedenken en maken. Het geeft een geweldige voldoening en daar is in het verleden ook mijn bijnaam "andere brouwer" ontstaan. Maar dat terzijde, over die huif van je, waarom zou je niet een losse huif maken die je er op kunt zetten als je dat wilt? Vroeger hadden wij achter onze woning een groot (?) terrein, naast een gymnastiekschool, waar een paar vrachtauto's van mijn vader stonden. Tegen de muur van die school had hij een stellage gebouwd waar een huif in hing. Als hij een gesloten wagen nodig had, reed hij een auto onder die huif en liet hem er op zakken. En hij was niet de enige die dat zo had en misschien is het in bepaalde gevallen nog wel zo. Zeker is wel dat in die tijd de meeste vrachtwagens een open laadbak hadden omdat het vervoer heel anders was maar dat voert hier te ver.
In mijn idee zou ik het kopschot achter de cabine ter hoogte van het dak recht afzagen en een losse huif maken. Ook zou ik onder de zijschotten nog een randje maken waardoor de dwarsliggers wat wegvallen en een mooiere aansluiting van de zijschotten met de laadvoer ontstaat.
Verder vind ik dat je een mooi model "geprutst" hebt en succes met de verdere bouw.
Groetjes, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Het model wordt steeds mooiere en mooier, de laadbak ziet er ook heel prachtig uit.
Als je met papier gaat werken, kan dit ook met gewoon kopieer papier, met tissues moet je sowieso dan met water en houtlijm gaan werken omdat dit papier veel fragieler is.
Ach, misschien heb je wel een andere geniale oplossing. :wink:
In ieder geval komt er hier weer een mooi stukje scratchwerk op het forum.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 15:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 10

Beste mensen, nog bedankt voor de goede reacties !

Ik had gelukkig wat meer tijd, zodat ik wat meer voortgang kon maken met de bouw.

Alvorens verder te gaan met de laadbak, heb ik eerst wat kleinere dingen aangepakt. Ik wilde graag eerst de koplampen klaar hebbben, ik vind dat altijd best lastig om die te maken, ik heb wel wat reserve dingen, maar die zijn natuurlijk weer net te veel afwijkend in grootte en vormgeving. Dus maar weer zelf wat maken.
Toen ze erop zaten, begon voor mijn gevoel, het model echt en beetje tot leven te komen, meer een gezicht te krijgen, om het zo maar uit te drukken. :)

Tussendoor ook nog de stuurkolom tussen het schutboard en het stuurhuis gemaakt. Ook nog wat verfwerk gedaan, de achterspatborden zwart gelakt.

Toen verder met de laadbak. Alle delen van de opbouw bruin geschilderd en in elkaar gelijmd. Het kwam allemaal aardig uit. Ik had nog een idee om het geheel los te laten van de laadbak zelf, maar dat werkte niet. Al die dunne latten en bogen vormden toch een redelijk gammel geheel. En zo belangrijk vind ik dat niet bij dit model, want er gaat tenslotte een bekleding over heen..
Vanaf het begin had ik toch al voor ogen : een vrachtwagen met zijldoeken huif.

Zo heb ik dus het latten geraamte met wat kleine dotjes lijm vastgezet. Als laatste heb ik nu een paar steunen voor de nummerplaat en de achterlichten aan het chassis gemaakt.
Zodra de laaadbak er definitief opgaat wordt de rest aangebracht.

Zo gaan we nu met de laatste grote klus aan de gang; een zijldoeken huif maken, uit inderdaad kopieër papier. Ik had al wat uitgeprobeerd met tissue papier. Dat gaat het niet worden, zodra het nat wordt, scheurt het heel gauw, dat is voor mij geen doen. Ik moet dus nog wat anders uitproberen. Maar dat lezen jullie wel bij het volgende verslag.

Nog wat plaatjes, zoals ik die vanmorgen heb geschoten, de laadbak en de spatborden zijn nog los. :wink:

photo 403222

photo 403223

photo 403224

photo 403225

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Die spanten en planken zien er veel te fraai uit om onder een zeil te verbergen John!
Is het een idee om er een half open zeil op te maken?

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
André, bedankt voor je bericht.

Ik had ook al een plan om toch wat van dat geraamte zichtbaar te laten. :)

Wat ik al eens gezien heb, aan de achterkant het zeil oprollen naar boven, en met leren riemen of zo iets, vastzetten. Ook een aardig idee misschien, aan de achterkant
twee zeilen aanbrengen met de naad in het midden en dan een flap opzij laten hangen. Ik ben er nog niet uit, maar ik bedenk wel iets. Het hangt ook een beetje af, hoe ik alles op het raamwerk netjes kan aanbrengen. :roll:
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 2:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Prachtig John, de laadbak ziet er echt goed uit.
Gebruik je voor het hout accent een schilders olieverf?.....zie dit namelijk nog wel eens bij bouwers die écht hout willen nabootsen.
Het papier op maat knippen en goed natmaken onder de kraan om vervolgens nat op de bak leggen, dit zo laten drogen en je hebt de natuurlijke vormen te pakken. :wink:
Succes!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hermann bedankt voor je advies !

Ik ben dan ook van plan het met papier, volgens jou beschrijving, te proberen. Ik had hiermee nog geen ervaring mee. Aldoende leert men, toch ?! :D

Wat betreft de houtkleur, ik heb wel eens wat gedaan in olieverf, maar dat droogt zo langzaam. Dus maar met twee kleuren bruin in Polly-S Acryl aan de slag.
Expres anders gedaan dan normaal; eerst donkerbruin en dan een wat lichter bruin erover. Niet zo egaal schilderen, de onderlaag een beetje door laten schemeren.

Voor deze opbouw is dat wel voldoende. Ik hoop, dat alles een beetje wil lukken. Jullie gaan het zien :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Prachtig klein truckie aan het worden, niet zozeer mijn ding maar lekker verslag om te lezen en goed uitgelegd hoe je problemen oplost John.
Goed idee om nog wat met het zeil te doen, halfopen op het dak gelegd en een de zij klep open met wat lading erin misschien een optie
of dan teveel breekwerk met de schotten?
Succes.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Johannes,
Bedankt voor je reactie. :wink:

Het plan is om de achterkant van de huif open te laten, zodat je van binnen nog wat van het latwerk kunt zien. De bovenkant is inmiddels aangebracht, ik zit nu te worstelen met touwtjes aan de onderkant van de zeilen.
Hierbij speelt mijn gezichtsvermogen een beetje parten, maar gewoon volhouden. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2017 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 11

Beste bouwers,

Eerst mijn felicitaties voor alle leden, die in Jabbeke de prijzen hebben gewonden.! :brouw: :brouw:
Ik heb zitten genieten van alle foto's van wat er allemaal te zien was. En dat was erg veel ! :lol:

Zo, nu dan mijn vehicle. Het hoofdstuk huif maken. Voor mij de eerste keer, dat ik zo'n klus onder handen had. Ik heb de adviezen van jullie maar opgevolgd en alles uit
copier -papier gemaakt.
Ik wilde toch proberen er wat moois van te maken en met een beetje logisch redeneren, hoe al die lappen zeildoek aan elkaar gestikt werden, plus de gaten voor alle bevestigings lijnen etc. Ik was blij, dat ik de laadbak nog los had gehouden, hierdoor was het allemaal wat makkelijker om te werken.

Alle delen heb ik met gewone vloeibare Velpon gelijmd. Voor de touwtjes heb ik even gesnuffeld in het naai mandje van mijn moeder en vond een soort ijzergaren, grijs en van de juiste dikte.
Toen aan de slag om alles op de houten latten te lijmen en vervolgens al die touwtjes vast te knopen en te lijmen.

Dit was het resultaat:

photo 404822
photo 404826

Ik heb maar gekozen voor een soort licht grijs, Polly - S Acryl, in combinatie met het papier ging dat best goed. Twee laagjes waren voldoende om een mooi dekkend resultaat te bereiken. Door het vocht in de verf bereikte ik gelijk een beetje de gegolfde uiterlijk van canvas.

Het inkijkje heb ik van achteren gemaakt, door het zeil op te rollen. Later zal ik wel wat maken om in de laadbak te zetten.
Intussen zit de laadbak er nu definitief op het chassis gelijmd. Het kwam allemaal netjes uit, niet scheef, nu kan ik eindelijk de achter spatschermen aan brengen.

De huidige stand van zaken:

photo 404827
photo 404825
photo 404824
photo 404823


Wat dan rest is eigenlijk de laaste klus, de afbouw. Er moeten nog een hoop dingen gebeuren, maar dat zijn de leuke details. Zo komt ook voor dit model het einde een beetje in zicht.

Dus op naar het eindverslag met foto's. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement