Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
John, wat een prachtig werk weer aan chassis en motor, dit belooft weer een prachtig model te worden.

Wat betreft de aandrijflijn, een foto zegt meer dan duizend woorden:

Afbeelding

Hoogstwaarschijnlijk ziet de aandrijflijn er hetzelfde uit als op het plaatje.

Bij auto's met korte wielbasis wordt vaak een aandrijfas gebruikt (met twee kruizen aan de uiteinden), dit kan omdat de afstand tussen versnellingsbak en differentieel gering is. Echter, bij een vrachtwagen met relatief lange wielbasis zou een enkele aandrijfas te lang worden. Door deze lengte en het eigengewicht buigt de as door en in combinatie met de rotaties ontstaan er ongewenste trillingen. Dit doorhangen wordt voorkomen door een tussenlager toe te passen. Hierdoor onstaat een 'gedeelde' aandrijflijn.

Het tussenlager wordt gemonteerd aan een dwarsbalk, dit tussenlager staat onder dezelfde hoek als de motor en differentieel.

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Tom,

Uitstekende uitleg, je tekening laat precies zien, wat ik ook in gedachte had. :brouw:

Ik heb intussen die tussenverbindings- balk aangepast, zoals op jouw tekening. Na nog eens goed naar de schaarse foto's kijken, blijkt er inderdaad nog een dwarsverbinding met lagering te zitten. :wink: Weer zo'n kwestie van weten, waar je naar moet kijken.
Dus probleem opgelost !

Cheers !

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2016 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
nou john , word een gave uitvoering
blijf deze wel volgen
en je werkt niet met de franse slag zie ik :lol:
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 15:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr.3

Beste brouwers,

Het gaat allemaal niet zo snel, maar hier weer een update van de bouw.

Ik had het chassis in grote lijn klaar, dus nu kon ik verder met de andere onderdelen. Het eerst heb ik weer de veerpakketten gemaakt, van 0,5 mm plasticplaat. Hierbij was het wel uitkijken, dat ik de krommingen niet te groot maakte, anders komt het geheel veel te hoog op de wielen te staan. Er was ook niet zoveel ruimte, tussen chassis en veren..

Het volgende deel wat het maken van de aandrijflijn. Nog met dank aan alle adviezen, is dat onderdeel klaar voor montage.
Hierbij had ik het geiuk, dat ik nog een onbekend filmpje vond van een tentoonstelling, waar een gerestaureerde Berliet trekker stond. Door beeldje voor beeldje te bekijken, kon ik de nodige details zien.
Vooral die aparte achteras leverde nog wat puzzels op.

Leuk: https://www.youtube.com/watch?v=4XjINqpcYo0

De tussenstand:

photo 389576

En toen waren de wielen aan de beurt. Ook hier het nodige puzzelwerk, ik kwam er achter, dat hier een afwijkende andere constructie was toegepast, dat wat ik kende. Veel bouten en ringen, maar na veel turen bij het foto werk heb ik er toch een stel kunnen maken. De voorwielen maak ik wel later, als ik de spatborden klaar heb.

photo 389574

Zover was ik toen:

photo 389577
photo 389575

Alvorens verder te gaan, moest het chassis eerst een kleurtje krijgen. Nou zag ik overal zwart en nog eens zwart, dat vond ik toch niet zo mooi, bij de gestaureerde trekken, was het chassis donkerblauw gespoten. Dat vond ik toch wel een betere kleur. Dus alles in Humbrol 181, glossy sea blue gezet.
Later wil ik dan wel de spatborden en de bumpers in het zwart houden.

Verder ben ik al bezig geweest om een brandstoftank, uitlaatdemper en een luchttank te maken. ik heb inmiddels ook al voorzichtig, wat plaat uitgezaagd voor de cabine.

Hoe staat alles er nu bij:

photo 389578
photo 389579

Tot zover, de Franse Camion in de maak,

met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dat ziet er weer mooi uit. Knap werk weer die velgen.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Je gaat weer lekker John, en inderdaad die wielen zien er goed uit.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bedankt voor jullie reacties :D

Het chassis schiet al redelijk op. Verder met de voorwielen en de spatborden.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 15:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr.4

Beste knutselaars,

Wielen en cabine verhaal.

De achtervelgen waren bij het vorig verslag gerred, nu waren de voorvelgen aan de beurt. Ik heb mijn best gedaan er wat van te maken. Ik had niets in voorraad doos,
dus zelf wat prutsen.
Alles is samengesteld uit een velgring, die had ik gelukkig nog, een zes spakig gedeelte uit dik plasticplaat en wat schijfjes uit 0,5 mm plaat materiaal.

Dit was de basis:

photo 391258

Na het in elkaar zetten, had ik twee velgen, die aardig op het orgineel leken:

photo 391257
photo 391259

Nu kon ik beginnen aan de cabine.

Eerst maar zitten kijken hoe ik alles moest gaan maken. Weer veel turen op foto's en de maatschets. Tussendoor heb ik gelijk 4 spatborden gemaakt. Laagjs op elkaar lijmen werkt toch wel goed. Drie lagen 0,5 mm op elkaar gelijmd en gelijk om een ronde buis gevouwen en zo laten drogen. Alles maar lekker ruim gehouden, om alles goed te kunen vijlen. Eigenlijk is de cabine een vierkante doos met ronde hoeken. Niet te moeilijk. Alleen de openingen voor het chassis en de plaatsing van de ramen is wat lastig. ook is het een beetje vaag waar alle platen bij de vloeren openingen moeten komen. Apart, er werd nog veel hout verwerkt in de cabine.

photo 391256

De eerste aanzet is er. Er zijn altijd nog wat dingen, die pas duidelijk worden, als je bezig bent, alles op maat te maken, je kunt nu eenmaal niet alles uitmeten.
Dan blijkt een tekening ook niet alle antwoorden te geven. Maar we komen er wel uit.

De huidige stand:

photo 391260
photo 391261
photo 391262

We zitten nu echt in de fase, dat het allemaal een beetje bij elkaar komt en je nog niet goed kan zien of alles klopt. Dus gewoon doorgaan en het zaak is, zoveel mogelijk de tekeningen te blijven volgen.

Verder aan de cabine en dan de motorkap en radiator bouwen.

Met vr. gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi werk John, een hardloper had die Trilex voorvelgen niet veranderd maar je hebt het toch aangepakt.
Trilexvelgen hebben een buitenring die bestaat uit 3 segmenten die d.m.v. kikkerplaten op het binnendeel worden gemonteerd, veel lichter
bij het wielwisselen en een bijkomstigheid was dat de velg verder naar binnen komt. Vooral in Zwitserland zat men nog wel eens met breedtebeperkingen.
Niet bij deze Berliet natuurlijk.
Het mooie werk komt nu, de cabine en met de ervaringen van je vorige cabines komt dit ook weer goed.
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Johannes,

Bedankt voor je uitleg. :D Weer wat kennis opgedaan.
Inderdaad ik ben nu druk bezig met de cabine.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement