Altijd na Jabbeke volgt er voor mij een periode van bezinning en overpeinzing wat te maken voor de volgende show.
Dat eindigt meestal na een paar weken met het aanpakken en starten van diverse projecten.
Dit keer anders, ik had nog veel onafgebouwde projecten liggen en heb daar een paar van afgemaakt varierend van volkswagenbus tot AMT Ford C type.
Maar ook deze 2800 stond te verstoffen en om het bouwen weer een beetje op gang te helpen heb ik besloten om deze en nog een andere
2800 met asfaltkieper af te maken.
Ik ken dit bedrijf wederom uit eind jaren 70, begin jaren 80 en was altijd geimponeerd door de mooie rode trekkers met lichtblauwe grote kieptrailers.
In die tijd had men er 6, 2 Terberg 6x4, een DAF 2600, 2 DAF 2800 en een Bedford TM en van elk type heb ik er wel eentje in aanbouw.
Ze reden hoofdzakelijk bieten en aardappelen en op de dumptrailers werden hoge houten schotten geplaatst wat het nog imposanter maakte.
De DAF 2800's zijn uit 1974 en ik heb foto's dat ze splinternieuw met Pactontrailers in de magere jaren ritten naar Perzie maken, het huidige Iran.
Begonnen ben ik met de 2800, het chassis ingekort naar enkelas trekker met gebruikmaking van een resin verenpakket.
De afmetingen van de dieseltank van Italeri klopt niet dus die heb ik vervangen door een groter exemplaar uit de oude accessoiresdoos.
Accubak aangepast en een hydrauliektank bijgeplaatst......dat waren toen de kleine DAF dieseltanks.
Het luchtfilter is verplaatst naar het schuine deel van de spatborden en ik heb een hap uit de spatborden gehaald daar waar die onder het rubber van de
cabine verdwijnt.
Die spatborden heb ik bij de andere 2800 helemaal veranderd omdat de eerste types met een rubber zijkant waren en Italeri meer de jaren 80 spatborden in
de kit heeft.
Motor is vrij standaard met de uitzondering dat de luchtinlaat naar achter loopt en niet naar de zijkant i.v.m. de gewijzigde opstelling van het luchtfilter.
Om de kabine lager op het chassis te krijgen maar toch kantelbaar te houden heb ik sleufgaten gemaakt daar waar de pinnen van de bodemplaat door het chassis moeten, ik kan nu de cabine iets optrekken om te kantelen en de bumper kan lekker strak onder de koplampunits aangebracht worden.
Iets waar Italeri ook een beetje de mist in is gegaan.
De velgen is ook altijd een aandachtspuntje.
Ik heb de set van Jan Rosecky maar kom niet uit de voeten met de nieuwe naafafdekking, wel toegepast op een ander model maar het komt er niet uit.
Om er niet teveel werk van de maken heb ik de oude Italeri velgen om de bekende redenen gebruikt en daar een smeernippel op aangebracht.
Voor mij voldoende, belangrijkste was dat men met tubeless banden reed dus hier geen velgringen e.d.
De voorvelgen worden nog veranderd, ik heb een aantal Volvo 5 gats velgen waarvan ik de aangegoten velgring heb weggehaald en daar nieuwe moeren op heb gezet. Omdat die het meest in het beeld komen en achter niet heb ik achter het gelaten zoals het in de kit zit.
De cabine is vrij standaard, de gaten van de opstappen heb ik doorboord en d.m.v. installatietape de bekende chromen strip om de cabine gemaakt.
van de handvaten onder de voorruit heb ik een stuk van de pootjes afgesneden want die zijn wel erg fors, nieuw gaatje erin geboord en met een stukje rondstrip gelijmd onder de voorruit.
Aan het interieur heb ik ook niet veel veranderd, allemaal zwart........de veranderingen heb ik bij de asfaltkieper wel doorgevoerd.
Hier valt het meest de zitting aan de bijrijderskant op.
Tot zover de cabine, het binnenwerk past nog steeds in de cabine, ik had in het verleden wel eens last van de hoofdsteun van de bijrijder....
De trailer was ik een hele tijd al mee begonnen, maten een beetje gokwerk want ik heb geen goeie zijaanzichten.
Het chassis is van styreen, uit de grabbeldoos heb ik de assen en het veerpakket gepakt.
De velgen zijn de oude Italeri velgen, de naaf uitgeboord en voorzien van nieuwe naaf met afdekking van de supersinglenaaf.
Ik zag dat Zeger dat ook op zijn trailer had, en nee er zit verder geen ring o.i.d. op de naaf zoals Jeroen vroeg of aangaf.
Dit is een oude trailer en had 2 cilinders.
Dus een avond spendeert aan het inkorten van antennes die ik bij een electronicazaak heb gekocht omdat ze zo lekker slank zijn.
En voor een prijs die lager is dan de aanwijspennetjes die ik eerder gebruikte.
De antennes komen in een draaibaar deel in het trailerchassis en ik haal ruim 45 graden in kiepstand.
De bak was ook allang klaar, althans in ruwe vorm want er moet nog wel wat aan gebeuren natuurlijk o.a. de haken onder de bovenliggers en natuurlijk
de houten opzetschotten die de hoogte van de wanden straks verdubbelt.
Op dit moment is dit de stand van zaken.
Morgen hoop ik de bak zover te krijgen dat er verbinding met de cilinders is en het scharnierpunt achter ook klaar is.
Dan testen hoever de bak echt komt.
groet, Johannes