Zo gisteren en vandaag hetgeen uitgewerkt wat ik dit weekend bedacht had.
Ik zat al een tijdje te denken hoe die frames met houten schotten op de trailer te maken.
In werkelijkheid zijn het insteekrongen waarover een lange ligger is bevestigd om stevigheid te houden, voor het insteken van de rongen zijn stukken koker door de kieperbouwer meegenomen op de kieperwanden.
Tussen de rongen zit een hoekstaal frame waartegen de multiplexschotten zijn aangebracht en dat dus per zijde 5 stuks en ik zag op een andere foto dat de hoekstalen met een kettinglas tegen de rongen gelast daar waar dat in het verleden ook met lange bouten ging.
Dus men had buiten het seizoen nogal wat opbouwschotten in opslag met lange lengte immers 2 stuks met de volledige kieperlengte, een kopschot en eindschot. Dat spul zullen ze met hun eigen Atlaskraan voor het seizoen op de trailers gemonteerd hebben.
Maargoed, ik heb lering getrokken uit de bouw van de kikkerDAF kieper waar de schotten van houten plankjes was gemaakt en geklemd in een frame van rechthoekige strippen en heb nu een omranding van styreenstrip gemaakt. Op de rongen een plaatje waarin 2 groeven gegraveerd wat de flens van het hoekstaal is, ik had daar ook hoekstrip voor kunnen gebruiken maar nu is het strakker afgewerkt.
Aan de bovenzijde een strip 1 x 1 mm onder de bovenligger en aan de onderkant sluit het schot koud op een 1 mm strip aan waar straks als het goed is ik de naad volledig dicht kan drukken door de tolerantie van het houten plaatje in de frames.
Omdat het fragiel is wil ik die schotten niet op de kieperbak hebben als ik ga spuiten dus ik heb het dusdanig gemaakt dat de zijschotten, kop- en eindschot later na het spuiten en monteren van de houten plaatjes in elkaar gezet kan worden en het geheel op de wanden van de kieper gelijmd.
Moeilijk verhaal maar ik ben daar toch een paar avonden mee bezig geweest.
Allereerst de maat bepaald op basis van de enkele foto's die ik heb, bijgaand een foto van een zustertrailer met een 3300 ervoor die ook zo verstevigd is als de Floor die ik bouw. Nu weet ik niet welke maar 1 van de dubbele telescooptrailers is tijdens het lossen met trekker op de zij terecht gekomen en men heeft de bak volledig onder handen genomen en verstevigd met extra kokerliggers. Zou zo maar deze kunnen zijn, de mijne is wel gebaseerd op die van de foto.
De hoogte van de kieptrailer incl. schotten is nu 3,65.
Zo staat het erbij en ik wil een poging doen om de trailer en schotten gespoten te kunnen laten zijn op de brouwersdag, of dat lukt is vraag twee......
In ieder geval heb ik het vliegtuigtriplex binnen en kan het zaagwerk ook beginnen.
Oja, Christiaan die resin trailersteunen met witmetalen steunpoten heb ik ooit bij MG mouldings gekocht maar had vergeten
dat ik ze in de rommelkist had.
De steunen zijn dus Italeri en de steunpoten zijn van witmetaal, eigenlijk een kopie van die van AMT wielen maar dat mag ik niet schrijven
We ploeteren door....
groet, Johannes