Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank voor het lezen gentz,
Koos, het gaat niet om het "onderwijzen" maar meer om te laten zien waar je tegenaan loopt bij deze DAF modellen en
hoe je als je het wilt e.e.a. kunt aanpassen en oplossen.
Zo ook de grille.......Christiaan gaf het al aan dat het jammer is dat ik de CTM etsset niet gebruikte.
Heeft gewoon te maken met mijn beperkte budget voor de hobby, dat is nou eenmaal veranderd omdat bij mij de bomen ook niet meer in de hemel groeien.
Toch zat me die grille ook niet lekker, de etsgrille gebruik ik inderdaad op de asfaltkieper.
En daar ging me de ondergrille al de mist in, het blik van Jan is erg dun en eenmaal een deukje erin en je bent weg.
Ik heb geprobeerd dat weer te ontdeuken maar het werd van kwaad tot erger en daar sta je dan met een stuk blik wat in de bak kan.
De bouwdoos ondergrille heb ik toen open geschuurd vanaf de achterkant en het achterdeel van de CTM set wat gelukkig niet beschadigd was erachter gelijmd.
De ribben in de bovengrille zijn veel fragieler maar heb toch een avond gebruikt om de grille open te maken d.m.v. schaven en schuren.
De moed zinkt je in de schoenen als de eerste dwarsribben al breken maar de aanhouder wint.
Grille open, DAF letters overgezet en de opstaande sierrand weggeschaafd en vervangen door een nieuwe 0,5 x 0,5 Evergreen strip om makkelijk die rand te kunnen schilderen.
Gaas erachter en dan de afweging maken of je de benodigde gaten in de cabine zaagt of vijlt.
Gelukkig had ik de vorige grille met dubbelzijdig tape vastgemaakt aan de cabine dus die grille was vrij vlot zonder schade te verwijderen.
Omdat ik ook de decals al geplakt had, de cabine gespoten en al het glas erin zit heb ik het gaten zagen achterwege gelaten, een te groot risico en ik
had geen zin aan een remoliebadje en ook nog eens nieuwe decals..
Dus achter de grillegaten heb ik de cabine zwart geschilderd en het uiteindelijke effect wat ik voor ogen had is bereikt, niet zo gelikt als de CTM set
maar budgetvriendelijk voor mijn portemonnee.
Met de gele ben ik tussentijds ook bezig en daar heb ik uiteraard wel de gaten voor het assembleren van de cabinedelen al gezaagd.
Bij de Petter twijfel ik nog of ik de ondergrille open maak, was ook veel werk de laatste keer.
En zo blijf je schipperen tussen wat haaalbaar is en noodzakelijk is.

Ik zie dat me bij het vastzetten weer een dwarsrib gesneuveld is dus die moet ik vervangen....

photo 383222

photo 383224

photo 383227

photo 383228

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
johannes dat begrijp ik , de moeilijkheden waar jij tegen aan loopt en oplost en ons voor waarschuwt is gewoon perfect , vandaar dat ik zeg : onderwijzen :
is niet kwaad bedoelt
en dat bij jou de bomen niet tot in de hemel groeien is ook bij mij niet het geval
ik heb gewoon geluk dat ik tig dozen had gekregen met een ik weet niet hoeveel aan materiaal [ zoals brandstof tank,s , bumpers affijn noem maar op ]
de enige laatste uitgave die ik nog heb gedaan is de ford transcontinental van kfs [ nieuw geproduceerd ] en een mack cl 700 en een oude bestelling van materiaal
en voor de rest gaat ik afbouwen en de bestaande voorraad zachtjes aan aanbreken
en daar zitten ook heel veel europese dozen tussen
dus ik volg deze heel goed voor de toekomstige bouw
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2016 6:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Dit ziet er stukken beter uit johannes.
Ik ben daar ook een keer aan begonnen maar heb het toen opgegeven, echt monikkenwerk.
CTM had gewoon kleinere en goedkopere setjes moeten maken met 1 grille, dashboard en typeplaatje per set.
Maar jij hebt het mooi opgelost, succes met de rest

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Mooi hoor Johannes, dit blijft voor mij nog altijd de mooiste Daf, waarschijnlijk omdat mijn eerste eigen vrachtwagen bij mijn eerste baas ook zo één was.
Bladgeveerd en bouwjaar 1977. Ooit wil ik die nog wel eens in model maken, maar heb helaas geen enkele foto van die trekker.
Was bouwjaar 1977 gelijk aan jouw versie uit 1974 betreffende de luchtinlaat e.d.?

En zeer mooi opgelost vind ik de sleufgaten om de cabine aan de voorkant wat te laten zakken. Staat de cabine dan niet voorover, of heb je aan de achterkant de cabinesteun ook nog aangepast?

Stoer geheel met die dubbellucht kieper erachter hoor :brouw: . Past helemaal in het tijdsbeeld.

Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, in de tussentijd doorgebouwd.
De krachtbron is inmiddels geinstalleerd in de DAF, verbindingsstuk tussen motor en luchtfilter moet er nog op en de luchtdroger maar dat doe ik op het laatst wanneer je precies de maat kan nemen en afstemmen op de luchtpijp.

De DAF is van 1975, verhaaltje erachter is dat deze splinternieuw zijn afgeleverd in een tijd dat het in het transport niet zo best ging.
De eerste rit van de tweeling (er waren er 2 gelijktijdig afgeleverd) was dan in konvooi met een 2600 en met huiftrailers wat helemaal buiten hun werkgebied lag naar.....Perzie, het huidige Iran.
Naar Teheran, zonder ombouw en eentje met kenteken en eentje op voorlopig kenteken, de eigenaar was toen rond de 24 jaar en heeft foto's gemaakt tijdens de rit die ik heb maar niet op internet mag zetten.
Welke deze is weet ik niet, wel dat er in die tijd makkelijk "nieuwe platen" opgingen en ik heb een foto met oud kenteken en eentje met een 1978 plaat.
Toen was gebruikelijk dat buiten het oogstseizoen de auto's die niet in het zand en asfalt reden uit de belasting gingen en waarschijnlijk is men bij deze het kentekenbewijs kwijtgeraakt en is het een 1978 AB nummer in het midden geworden.
In principe wijkt die dus weinig af van de 2800 zo die geintroduceerd werd in 1974.

photo 384061

photo 384063

photo 384064

photo 384065

photo 384066

Hydrauliek aangesloten, een pomp op de PTO en verdeler naast de DAF tank die men gebruikte als hydrauliektank.
Hier heb ik wat modelbouwvrijheid gebruikt, wel het systeem wat Hyva gebruikt maar bijvoorbeeld ook een overloop op de tank wat ik van andere
oude voertuigen ken. Wielen zitten er nu ook definitief op.
Ik heb gekozen voor de kleuren uit begin 80 dus met de gele naven en de witte snoet, deze auto's zijn later nooit oranje gespoten en eentje van de 2800 trekkers heeft tot eind jaren 80 dienst gedaan als 16 km auto om de zware opschoner te trekken naar de velden.
De opschoner is de zeef met transportband waarin de aardappels via een kraantje kwamen en vervolgens na zeven in de vrachtwagens.

De trailer nadert zo langzamerhand ook de spuitfase.
De parkeerrem zit erop en ik was bezig met achterlichtunits.......gelukkig kwam ik er tijdig achter dat het anders moet dan ik in gedachten had
omdat ze zoals op 1 van de foto's zitten ze in conflict komen met de bak in kiepstand......iets anders verzinnen dus.
Het chassis heb ik verder nagenoeg gereed, nog enkele prullaria en wat electraleidingen moeten erop en dan kan ie in de matte verf en deze week in het beige zoals het chassis.
De spatborden heb ik er even los aangehangen, het chassis wordt dus DAF "beige" en de spatborden lichtblauw zoals later de kiepbak ook gaat worden.
De cilinders zitten er ook op en gelukkig haal ik dus inderdaad meer dan 45 graden kiephoek, i.v.m. deze dubbele cilinders moeten de zuigers rank en slank zijn maar ben je gebonden aan de hoogtemaat van de bak en de diameter van de uitgeboorde Evergreen buizen en dus beperkt in de uitschuifmogelijkheid.
De wielen onder de dumper zitten nog los, altijd moelijk om daarvan de wielen allemaal op de grond te krijgen omdat het chassis ook nog eens schuin afloopt.
Met passen en meten denk ik dat de nog te maken 2600 trekker hier ook onder gaat passen zonder opgetilde wielen.

photo 384067

photo 384068

photo 384069

photo 384070

photo 384071

photo 384072

photo 384073

photo 384074

photo 384075

photo 384076

photo 384077

photo 384078

photo 384079

photo 384080

En maar weer verder.
Dit is dus eigenlijk een testbouw voor de volgende: de Roelofs asfaltkieper met bouwjaar 1978.
Op die kieper past ik het hele etscircus van Jan Rosecky toe, enige verschil is de trailer die dan op super singles staat en een enkele cilinder heeft.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
mooie update weer johannes
ziet er goed uit
op de brouwersdag dichtbij kunnen bewonderen of....
en foto,s uit die roemruchte periode heb ik ook nog ergens [ maar ik houd ze weg want.... :oops: :roll: ]
heeft een geweldige uitstraling deze daf
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Inderdaad een mooie uitstraling deze DAF. Mooi klassiek "eerste serie" uiterlijk met het chroomrandje en de letters midden in de grille. Herkenbare combinatie uit mijn jeugd. Ik mocht als klein jongetje nog in de herfstvakantie mee met zo'n combinatie. Beetje een andere rode kleur maar verder zeer vergelijkbaar, alleen met hoge schotten op de trailer. Aardappels ophalen op het land en naar de AVEBE fabriek hier in de buurt. Mooie herinneringen Johannes.

deze:
Afbeelding

foto van seniorennet.be

Als ik me niet vergis is dat ook de chauffeur.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Heel gaaf Johannes.
De DAF heeft een stoere uitstraling en de korte gedrongen trailer maakt het af, zeker met alle details mooi zichtbaar in de gekiepte stand.
Succes met het spuitwerk en de verdere afwerking.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ja wordt steeds mooier Johannes, erg stoere truck

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2016 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank heren voor het bekijken.
Volgens mij had ik geen vragen meer open staan :mrgreen:

Maandagavond nog druk bezig geweest met de laatste dingetjes, de dempers, de lastafhankelijke remdrukregelaar die ik niet wist te plaatsen en die nu tussen de voorste as en middelste een plekje heeft gevonden, stoeien met de spatborden en achterlichten en het geheel bijschuren en goed schoonmaken.
Gistermorgen om 11:00 een paar dikke lagen matte lak gespoten en met dit werk droogt het als een tierelier.
Om 11:30 was het al zo droog dat de toplaag met DAF beige erop kon en gisteravond was het spul al zo droog dat ik een foto van het geheel kon maken.
Om alle wielen van de trailer aan de grond te krijgen heb ik de naven uitgeboord, zodoende staat straks alles stevig op de vloer.
Die wielen lijm ik op de assen.

photo 384413

photo 384411

photo 384412

Dit staat nu mooi in de kast en ben vanmorgen bezig geweest om de juiste kleur blauw voor de kiepbak te vinden......een hele zoektocht en binnenkort een sneak preview omdat de spatborden er als eerste erop gaan.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement