Zo, in de tussentijd doorgebouwd.
De krachtbron is inmiddels geinstalleerd in de DAF, verbindingsstuk tussen motor en luchtfilter moet er nog op en de luchtdroger maar dat doe ik op het laatst wanneer je precies de maat kan nemen en afstemmen op de luchtpijp.
De DAF is van 1975, verhaaltje erachter is dat deze splinternieuw zijn afgeleverd in een tijd dat het in het transport niet zo best ging.
De eerste rit van de tweeling (er waren er 2 gelijktijdig afgeleverd) was dan in konvooi met een 2600 en met huiftrailers wat helemaal buiten hun werkgebied lag naar.....Perzie, het huidige Iran.
Naar Teheran, zonder ombouw en eentje met kenteken en eentje op voorlopig kenteken, de eigenaar was toen rond de 24 jaar en heeft foto's gemaakt tijdens de rit die ik heb maar niet op internet mag zetten.
Welke deze is weet ik niet, wel dat er in die tijd makkelijk "nieuwe platen" opgingen en ik heb een foto met oud kenteken en eentje met een 1978 plaat.
Toen was gebruikelijk dat buiten het oogstseizoen de auto's die niet in het zand en asfalt reden uit de belasting gingen en waarschijnlijk is men bij deze het kentekenbewijs kwijtgeraakt en is het een 1978 AB nummer in het midden geworden.
In principe wijkt die dus weinig af van de 2800 zo die geintroduceerd werd in 1974.
Hydrauliek aangesloten, een pomp op de PTO en verdeler naast de DAF tank die men gebruikte als hydrauliektank.
Hier heb ik wat modelbouwvrijheid gebruikt, wel het systeem wat Hyva gebruikt maar bijvoorbeeld ook een overloop op de tank wat ik van andere
oude voertuigen ken. Wielen zitten er nu ook definitief op.
Ik heb gekozen voor de kleuren uit begin 80 dus met de gele naven en de witte snoet, deze auto's zijn later nooit oranje gespoten en eentje van de 2800 trekkers heeft tot eind jaren 80 dienst gedaan als 16 km auto om de zware opschoner te trekken naar de velden.
De opschoner is de zeef met transportband waarin de aardappels via een kraantje kwamen en vervolgens na zeven in de vrachtwagens.
De trailer nadert zo langzamerhand ook de spuitfase.
De parkeerrem zit erop en ik was bezig met achterlichtunits.......gelukkig kwam ik er tijdig achter dat het anders moet dan ik in gedachten had
omdat ze zoals op 1 van de foto's zitten ze in conflict komen met de bak in kiepstand......iets anders verzinnen dus.
Het chassis heb ik verder nagenoeg gereed, nog enkele prullaria en wat electraleidingen moeten erop en dan kan ie in de matte verf en deze week in het beige zoals het chassis.
De spatborden heb ik er even los aangehangen, het chassis wordt dus DAF "beige" en de spatborden lichtblauw zoals later de kiepbak ook gaat worden.
De cilinders zitten er ook op en gelukkig haal ik dus inderdaad meer dan 45 graden kiephoek, i.v.m. deze dubbele cilinders moeten de zuigers rank en slank zijn maar ben je gebonden aan de hoogtemaat van de bak en de diameter van de uitgeboorde Evergreen buizen en dus beperkt in de uitschuifmogelijkheid.
De wielen onder de dumper zitten nog los, altijd moelijk om daarvan de wielen allemaal op de grond te krijgen omdat het chassis ook nog eens schuin afloopt.
Met passen en meten denk ik dat de nog te maken 2600 trekker hier ook onder gaat passen zonder opgetilde wielen.
En maar weer verder.
Dit is dus eigenlijk een testbouw voor de volgende: de Roelofs asfaltkieper met bouwjaar 1978.
Op die kieper past ik het hele etscircus van Jan Rosecky toe, enige verschil is de trailer die dan op super singles staat en een enkele cilinder heeft.
groet, Johannes