Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF NTT brochure-editie
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Goedenavond allen,

Een tijdje geleden was ik wat aan het rondneuzen op de DMTC Fotki site en daar vond ik enkele pagina's uit de DAF NTT brochure uit de jaren tachtig.

In deze brochure stond een -vind ik- hele simpele maar tegelijk hele stoere versie van deze torpedo. En een idee was geboren. Het was in februari, rond mijn verjaardag, dus ouderwets met het verjaardagsgeld naar de modelbouwzaak en deze alom bekende bouwdoos gescoord:

photo 377223

Uit deze kit konden alle chroom-onderdelen, slaapcabine en andere "" versiering" in de onderdelenkist. De bedoeling is namelijk deze te gaan maken:

photo 377216
photo 377217
photo 377218

Een in mijn ogen geweldige uitvoering van deze vreemde eend in de DAF-bijt. Nu had ik de nodige foto's gemaakt van de bouw, de bekabeling en de wijzigingen die ik heb aangebracht..... Maar op de een of andere manier zijn die foto's ergens zoek geraakt.

Wat is er aangepast:
Achterwand dichtgemaakt, bijrijdersbank gemaakt, dak van binnen aangekleed, een tweede dieseltank gemonteerd alsmede het dubbele cycloon-luchtfilter (bedankt Koos!). De uitdaging zat hem vooral in de velgen, deze zijn toch redelijk beeldbepalend voor deze truck. het zijn zogenaamde trilex-adapter velgen. Dat wil zeggen dat het trilex-velgen zijn die op een tiengats-naaf gemonteerd worden.

Na enkele pogingen heb ik nu volgens mij redelijk goed gelijkende velgen. Goed, de foto's die ik nog wel heb van de bouw:

photo 377215
photo 377214
photo 377213
photo 377212
photo 377211
photo 377210

Na wat pech tijdens het spuiten zit inmiddels de gele kleur op de truck, is de bekabeling aangebracht en de velgen van hun kleurtjes voorzien. Het geel is nog voorzien van een blanke lak, deze wordt nog gepoetst en dan kan het afmonteren helemaal beginnen!
Foto's van de huidige stand van zaken met telkens de voorbeeldfoto:

photo 377209
photo 377217

photo 377208
photo 377216

Op dit moment zitten de Italeri banden er op, ik twijfel nog om een setje rubberen exemplaren in oostenrijk te bestellen (heb ik op m'n US army M920 gemonteerd)

Sorry dat ik niet meer foto's kan laten zien maar de foto's van de afbouw ga ik plaatsen.

groeten,

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
wow mooi zeg, dat is een leuk project.
En de velgen is je goed gelukt. Ik vind die oostenrijkse banden wel beter passen bij deze truck.
Succes met de afbouw :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Kijk, Rolf bouwt een bouwdoos maar ook weer net niet :lol: .
Mooie aanpassingen en ook een gewillig model van Italeri om te bouwen.
Probleempunt bij de kit is de motorkap, die passing is naadje omdat de spatborden net even een ander hoekje hebben dan het vaste deel met de vloerplaat.
Dan zijn er 2 keuzes; vastzetten of het nodige schaven aan de oplegging van de motorkap op het cabinedeel, beetje buigen met de spatborden en iets spelen met de scharnierpunten.
Maar dat gaat je wel lukken, mooi man dat je weer wat laat zien.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 6:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
helemaal gaaf , gebr Janssen had er een paar gave exemplaren rondrijden [ of ze nog rondrijden weet ik niet ]
zijn al aardig op leeftijd nu , en het kriebelt wel om hem ook uit de stapel te halen als ik deze zo ziet
wilde toen eerst een magirus van maken
gaan hem zeker volgen
mooi werk rolf en geen dank , graag gedaan
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Prachtig! CTM heeft er ook een update setje voor.

Bij brochure editie dacht ik eerst aan deze:

Afbeelding

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 8:29 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Mooi Rolf! Inderdaad een vreemde eend in de familie maar dat maakt hem de te mooier, het geel had volgens mij wel wat donkerder gemogen maar dat is misschien een bewuste keuze van je geweest. Velgen zal een hoofdbrekertje zijn geweest maar wel geslaagd en over die banden... gewoon doen want je ziet wat het heeft gedaan met de M920 8)

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Gaaf ding om te zien, zowel de doos uitvoering als die van jou. Erg jammer van de foto's. Vind ook dat kleur geel die jij nu gebruikt heb wat aan de lichte kant is vergeleken met die van de brochure.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Dank voor de reacties,

De gele kleur komt beroerd over op de foto (heb de foto's ook snel met m'n mobiel gemaakt), in het echt is de kleur behoorlijk goed getroffen, al zeg ik het zelf.

De kap sluit inderdaad moeilijk aan en aangezien ik de motor ook helemaal in de kleuren uit de brochure heb gemaakt is vastlijmen geen optie. Een ander probleem had ik met het chassis, ook al heb ik deze geheel gefixeerd tijdens het lijmen, toch wil het torderen. het zit hem ergens in de motorophanging en de bevestigingspunten daarvan. Uiteindelijk redelijk recht gekregen.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2016 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Zoals in m'n vorige reactie al genoemd komt de kleur op de telefoonfoto's wel heel beroerd over. Daarom vanmiddag een aantal nieuwe gemaakt met het fototoestel, hierop is de gele kleur een stuk realistischer. Ook een paar foto's van alle kleine aanpassinkjes aan het chassis en interieur gemaakt:

photo 377506
photo 377508
photo 377509
photo 377510
photo 377511

Groeten,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2016 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
En toch vind ik de kleur te licht. Ik had toch echt een veel donkerder genomen. Maar dat is mijn mening. Wel zie ik kleur verschil tussen cabine en motorkap.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement