Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Dat het systeem er zo uitziet weet ik wel 100% zeker (daar heb ik tekeningen en foto's van) maar of er ook een bladgeveerde 6x2 versie was weet ik niet zeker.

http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... -0004.html

Wielbasis zal niet 100% kloppen maar ik laat het zo, er zijn meer dingen die niet kloppen. Ik heb een tijd terug besloten om het mezelf niet te moeilijk te maken qua natuurgetrouwheid anders raakt voor mij de lol er af en maak ik zo'n project niet af. En dat is zonde.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2016 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Het chassis staat in de kleur!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De cabine is ook gespoten maar niet mooi geworden. Ik heb een nieuwe airbrush gekocht en had de druk te hoog. Bij het chassis heb ik de druk verlaagd en dat ging beter. De cabine heb ik met Revell email glanzend wit gespoten echter droogt het op als zijdeglans. Iemand een idde hoe dat kan?

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2016 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als eerste comlimenten; heel leuk onderwerp.
Een Italiaan in Scandinavische dienst vind ik verrassend.
Uitvoering van het chassis en uitwerking achterophanging is indrukwekkend.

Heb verder geen ervaring met Revell verf. Maar voor een lekker 'sappige' verflaag is een lagere druk van 1 of bijvoorbeeld 0,8 bar vaak veel beter.

Als de druk hoog is wordt de verf door de lucht tussen de airbrush en model al half droog geblazen.
Daardoor heeft de verf de neiging om te gaan sinaasappelen en krijg je een satijnglanzende finish.
Bij lagere druk komt de verf natter op het model en kan meer uitvloeien.

Probeer op wat proefstukken met verschillende druk wat het effect is.

Je kunt ook nog wat meer verdunnen. Maar probeer dat niet tegelijk want dan kun je niet objectief beoordelen welke druk goed werkt.

Terzijde; voor fijne lijnen en details is een hogere druk weer beter.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2016 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Het spuiten is mooi gelukt en dat je verf van de cabine zijdeglans is geworden is wel jammer. Ik spuit zelf met Humbrol (puur omdat ik dat een betere verf vind dan Revell) en ik doe alles met mat of satijn verf en der dan glans blanke lak over heen. Ik spuit met een verdunning rond 1/1 en een bar druk op de zelfde compressor van rond de 2.

Hoop niet dat je de cabine weer van zijn verf gaat ontdoen want het verf zit er wel goed op.
Ik zou nu gewoon het blauw der op spuiten en er dan met blanke lak over heen gaan.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hoge of lage druk maakt bij Revell niet zoveel uit. Glans krijg je door weinig te verdunnen en daarom lach ik eigenlijk om verhalen van 0,5 en 0,8 bar.....ik spuit met veel hogere druk, meer dan het dubbele en dat is een gevoelszaak afgestemd op je verf en hoeveelheid en type verdunning. (ik spuit met thinner als verdunning). Revellverf droogt echter altijd iets zijdeglansachtig op en juist daarom pak ik Humbrol tenzij het niet anders kan, vloeit bij hogere temperaturen ook nog eens mooi dicht. Humbrol heeft altijd hoogglans finish en is ook harder na drogen. Wit is een vreselijke kleur en als je de cabine vaak vastpakt lijkt bij Revellverf de laklaag week te worden door vocht van de vingers waardoor er weer meer viezigheid achterblijft. Humbrol is veel vaster en vergeeflijker als je met terpentine of wasbenzine fourjes weghaalt bij bijv. het schilderen van de raamrubbers. Maar soms is zijdeglans mooier en zie je minder stofjes. Over Revell spuit ik nog wel eens een Humbrol blanke lak maar op wit is dat taboe vanwege vergeling. 2k is dan blanker en blijft het ook.

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op do 30 jun, 2016 20:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Bedankt voor de tip! Ik heb nog 2k blanke lak over van de autospuiter, dan zou ik dit eens moeten proberen. Ik wil toch de decals verzegeld hebben.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
pas vooral op met 2k lak op je verf en decals. deze is best agressief en vreet wellicht je decals aan. ook 2k lak op een ander soort ondergrond is niet aan te raden. echt, eerst proefstukje, en heel rustig laagje voor laagje opbouwen, wellicht dat het dan wel wil lukken. Ik seal de decals altijd eerst met een blanke lak, die dan wel bestand is tegen blanke lakken. ik heb VARNISH SPRAY. een goude spuitbus werkt prima. succes

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Kan ik Humbrol veilig over Revell heen spuiten?

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 6:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
humbroll over revell zal wel gaan, zelfde type verf.
maar oppassen met 2k, 2 componenten verf, de structuur is heel anders, agressiever dan normale lak, evenals watergedragen verf. die gaat wel over de verf van humbroll , revell, of 2k, andersom kan je een probleem krijgen. heeft te maken met de verdunning en verharder uit deze verf. beste is, als je het niet vertrouwd, een proefstukje spuiten eer je op je model aan de gang gaat.

En ik doe, net als Johannes, gewoon met 2 bar blazen, soms nog wel wat meer. Alles valt of staat met je voorbereiding, dikte van je verf, temperatuur, luchtvochtigheid en kalmte en rust maar ook vooral ervaring.

aan je gereedschap zal het niet liggen, dat ziet er flitsend uit.

ik zeg: succes.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Bedankt! Ik heb Humbrol wit besteld en spuit daar de cabine maar mee over.
Als ik de decals nou voor ik ze aanbreng in de blanke lak zet (dus het hele vel inspuiten) en dan pas op de cabine plaats, moeten ze dan ook nog beschermt worden?

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement