Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hallo medebrouwers,

Enige tijde geleden ben ik begonnen aan de Revell Beall Tank Trailer voor achter mijn Lonestar. Eigenlijk ben ik niet zo'n grote fan van trailers bouwen, ik bouw liever de trekkers, maar het is wel leuk om in de vitrinekast of op een tentoonstelling eens een complete combinatie te kunnen neerzetten.
Ook ben ik aan het twijfelen geweest om hier een bouwverslag van te maken, ten eerste omdat een trailer meestal niet zo heel spannend is kwestie van onderdelen, en ten tweede omdat hij redelijk oob wordt gebouwd.
Maar dat laatste gaf eigenlijk wel de doorslag om toch hier een topic voor te maken. Het niveau van de bouwverslagen hier in de vrachtwagenhoek is inmiddels van een zodanig hoog niveau, dat ik de indruk heb dat mensen steeds minder en minder bouwverslagen durven plaatsen van een standaard kit.
Uiteraard is het geen verplichting om voor elke doos die je opentrekt een bouwverslag te maken, maar dit is wel een openbaar forum waar iedereen van iedereen kan leren. Dus ja, ook de zoveelste Scania, Volvo of Daf vind ik persoonlijk wel interessant om te volgen. Iedereen bouwt naar zijn eigen kunnen en mogelijkheden, en ondanks dat er misschien geen extra detaillering in wordt gestoken, is de kleurcombinatie of het spuitwerk wel de moeite waard om hier toch te tonen.

Pas op, persoonlijk lees ik bijzonder graag alle verslagen hier in deze hoek, en in vele verslagen zie ik wel iets van ahja...dat kan ik ook wel eens zo doen of op die manier proberen.
Als er enkel maar verslagen van 'topmodellen' worden geplaatst, is dit voor de 'standaard bouwer' misschien niet motiverend om zijn verslag hier ook te plaatsen.
De reden voor deze lap tekst is dat ik bijvoorbeeld op facebook veel WIP foto's zie voorbijkomen, die hier op het forum niet te vinden zijn, en dat vind ik zonde. Het moeten niet allemaal verslagen van meer dan 20 pagina's zijn, toch? Ook een kort verslag van enkele pagina's kan bijzonder interessant zijn.
Nogmaals, no 'hard feelings' naar iets of iemand, maar dit zijn 'just my 2 cents'.

De doos, dit is hem met inhoud:

photo 372506

photo 372507

photo 372508

photo 372509

photo 372511

photo 372512

photo 372513

photo 372514

photo 372502

photo 372504

photo 372503

photo 372510


Veel chroom sprues dus, maar dat is net wat deze trailer zo aantrekkelijk maakt. In tegenstelling tot mijn AMT tanker, ga ik bij deze wel voor de volledige chroom look.
Het is een mooi gedetailleerde kit, kijk maar naar de 2 losbuizen, die bestaan uit 12 onderdelen elk:

photo 372505


Na enkele avonden bouwen zit de tank inmiddels grotendeels in elkaar, maar ook bij deze heb ik ruzie gehad met de tussenschotten die binnenin de tank zouden moeten worden gelijmd. Ik kreeg ook bij deze de tankhelften niet mooi op elkaar met 5 tussenschotten. Ik heb dus enkel het voorste en het achterste schot in de tank gelijmd. Is verder totaal geen probleem, tank is stevig genoeg:

photo 372519


Ook de losbuizen zitten inmiddels op hun plek:

photo 372518


Verder het assenstel wat extra gedetailleerd middels remleidingen:

photo 372515

photo 372517

photo 372526


En de lichten in de achterbumper geplaatst. Ik heb deze keer de lampjes geairbrusht met Tamiya Clear en dat is bijzonder goed gelukt. Normaal verf ik de lampjes met de kwast, maar dan moet je er 5 lagen opzetten en Tamiya Acryl vind ik bovendien niet echt lekker schilderen:

photo 372516


Waar ik wel nog een problemen mee heb gehad is het plaatsen van decals op de chromen tank. Die bleven niet zitten, ondanks dat ik ze met Set en Sol heb geplaatst. Na een dag vielen de decals er weer gewoon af. Nu heb ik ze vastgezet met Parket+ en voorlopig hangen ze er nog aan.
Is het normaal dat decals op chroom slechter/niet kleven? Er moeten er nog een aantal op, dus als iemand daar nog tips voor heeft houd ik me aanbevolen.

Zo, dat was het weer.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Laatst bijgewerkt door 18wheeler op ma 10 okt, 2016 23:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik ben het helemaal met je eens Eddy, ik vind het ook jammer dat sommigen geen bouwverslag meer plaatsen.
En ik vind het ook leuk om andere bouwverslagen te lezen, dat is toch een deel van de hobby.
Of het nu van een plastik kunstenaar is of gewoon een OOB.
En vind ik het echt niks dan zeg ik niks, elkaar afkrakken hoeft ook niet is mijn mening.

Je trailer ziet er al erg goed uit. Ik heb hem zelf ook gebouwd voor mijn Lonestar.
Ik kan me niet herinneren dat ik problemen had met de tussenschotten, maar zonder kan het vast ook.
De kit decals gingen bij mij prima erop, met decalset. Ze zitten er nu nog op, zonder lak erover.
Misschien ligt het aan de sol??

Mijn model,

photo 372538

photo 372539

photo 372540

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
eddy al een nette tank en zeker het tandemstel is mooi
lijk mij dat je hem wel met handschoenen moet op pakken vanwege dat chrome oppervlak
en hij is aardig in detail geleverd voor wat betreft de leidingen en koppelingen [ cam-lock style ]
volg deze wel , kan ik afkijken hoe of wat
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 535
Woonplaats: Westfriesland
Kan ik hier ook mooi afkijken. Ziet er tot dusver mooi uit.

Maar eerst de Lonestar nog afmaken :roll:
En dan handschoentjes kopen.

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Het is een prachtige trailer zeker in combinatie met de Longstar. Het bouwen is inderdaad listig vanwege het chroom. Handschoentjes aan is het advies.

Wat mij wat tegenhoud met verslag schrijven is ten eerste de tijd. Ook valt het me de laatste tijd op dat er weinig gereageerd wordt op als er weer een update volgt. Volgens mij wordt FB ook vaker gelezen en gebruikt en daar vindt je ook heel veel tips & tricks. Met alle respect maar als je, zoals in jou geval, begint met alle onderdelen in foto's neer te zetten, haak ik al snel af. Dat is een keus die jij maakt en op zich niets mis mee maar voor mij is dat minder interessant. Die onderdelen foto's vindt ik veel op internet. Wij hebben daar een data-base van gemaakt op onze Fotki site.

Succes met je bouw en ik zie de foto's graag tegemoet, later in combinatie met de Inter natuurlijk.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie keuze om achter je Lonestar te hangen Eddy :brouw: Dat gaat een hele mooie bling bling combinatie worden 8)
En wat je opmerking betreft in het starttopic, ik persoonlijk vind het Modelbrouwers FB wel erg handig en snel om je vorderingen te tonen. En ik weet ook dat er modelbrouwers zijn die inderdaad het MB Facebook gebruiken ipv forum omdat het niveau te hoog ligt.
(Maar dat is een andere discussie. :wink: )

Succes met deze prachtige trailer, ik zie uit na de eindfoto’s met de Lonestar ervoor :mrgreen:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2016 3:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Eddy,

Leuk om weer eens wat van jou hier te zien.
Deze trailer zie niet zo vaak en het lijkt mij lastig om deze chroom delen te verlijmen.
De decals zou je aan de achterkant met blanke lak kunnen voorwerken, doe ik ook wel eens met matte of zijde matte ondergrond. :wink:
En ja, wat mij betreft mag hier best meer OOB bouw getoond worden, ook omdat er mensen waaronder ik, niet op FB zitten of willen zitten.

Zelf heb ik over dit onderwerp al eens een stukje aan gewijd in het Sideloader topic en juich het juist toe dat er mensen hun OOB bouw hier op het forum tonen.
Maar goed, ik wil niet te ver afdwalen en zeg bij deze, laat de vorderingen maar in dit topic stromen. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2016 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooi om te zien. Kan het ook te maken hebben met het feit dat de chroom te glad is om te decallen? Hoe werken jullie de naden weg op zo'n model na het verlijmen? Raakt de chroom dan niet beschadigd?

In verband met de onderdelen, ik ben daar wel voorstander van als totaal niet truckbouwer... ik ken deze kits dus totaal niet...

Laatst was er over het weinig of niet veel reageren ook een discussie bij de vliegtuigbouwers... is een algemene trend lijkt me, maar als iedereen stopt met verslagen te posten, dan gaat het moeilijk worden voor beginners, vrees ik toch om ze mee op sleeptouw te kunnen nemen. deze kijken in de boekjes, waar de ervaren rotten hun kunstwerkjes tonen, en ze denken dat ze dit zomaar in 1,2,3 ook gaan kunnen. Lopen zonder eerst te leren wandelen heeft nog niemand gekunnen, maar meestal hebben ze al een hele reeks aan materiaal gekocht, en daar staan ze dan... het lukt niet direct, AB, compressor, veel te dure en ingewikkelde starterskit... Ik vind het persoonlijk al moeilijk om zo iemand te helpen met gewoon geschreven tekst in plaats van het effectief te kunnen tonen. Persoonlijk ben ik voorstanders van ook beginnende bouwers hun werken te laten tonen in de boekjes, eventueel met een zelfevaluatie achteraf. maar dat zal er wel nooit van komen

Over het niet posten wegens het niveau te hoog van de andere bouwers... persoonlijk is mijn mening hierover dat ik liever mijn werkjes toon, en opensta voor verbeteringen, dan dat ik gewoon eindfoto's plaats. Ik heb geleerd toen ik vroeger leerde schaken dat je veel meer leert als beginner door met tegenstanders te spelen die beter zijn dan jou, gewoon omdat je dan uitgedaagd wordt om boven je eigen niveau te spelen, en als je speelt met mensen die slechter zijn dan u, dat je lakser bent...

Soms is het ook wel frustrerend dat er telkens 50 kijkers zijn en 1 reactie die over iets anders gaat... nu ja, ik denk dan wel dat ik goed bezig ben... ik zie het wel.. Op facebook zie ik ook dat er zeer veel ik vind dit leuk aangeklikt wordt, maar heel weinig opbouwende kritiek of ander commentaar... soms maak ik me daar ook schuldig aan, geef ik eerlijk toe, hoewel ik modelbrouwers zelf daar niet volg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2016 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
@Silenoz, daar was ik dus ook eerst bang voor, dat het chroom te glad is om decals op te plakken. Gelukkig bleef het probleem enkel met het eerste decal aan de voorkant van de tank. De achterkant van de 'afvallige' met parketplus ingesmeerd en nogmaals erop geplakt. Daarna nog een laagje parketplus erover om te sealen. Zit nog steeds vast.
Met de andere decals gelukkig geen problemen meer gehad, maar geen Set meer gebruikt, enkel de plaats waar de decal moest komen met water ingesmeerd, decal geplaatst, droog gedept en daarna met Sol voorzichtig nog eens de decal ingesmeerd. Ze zitten er nog allemaal op :brouw: .

Wat betreft je vraag over naden op chroom, dat verschilt van bouwdoos tot bouwdoos. Deze van Revell is gelukkig een redelijk goed passende bouwdoos, dus weinig problemen gehad met het chroom plakken. Wel altijd goed droogpassen en goed kijken waar de raakpunten zijn. Dan op de raakpunten zo voorzichtig mogelijk het chroom wegschrapen, nogmaals droogpassen, voorzichtig en niet te veel lijm op de raakvlakken aanbrengen en tegen elkaar plakken. Wel zorgen dat er geen lijm van tussen de naad komt.
En de raakvlakken proberen zo vlak mogelijk te schuren zodat er bijna geen naad te zien is. En ja, kleine foutjes en plekjes van het onderdeel los te halen van de sprue heb je altijd, maar in het geheel vallen die niet altijd op hoor. Tenminste, zolang je geen rivet counter hebt die er met een vergrootglas bovenop staat :wink: .
Zoals gezegd, ging het met deze Beall Tanker redelijk goed, maar mijn chromen AMT tanker bijvoorbeeld was een dikke ramp. Heb daar alle chroom vanaf gehaald met ovenreiniger en gewoon in de lak gezet. Bij AMT trucks, ook een slechte pasvorm, ontchroom ik ook de onderdelen. Daarna mooi passend maken en naden schuren, en dan met Alclad opnieuw chroom spuiten.

Zo heel spannend is een oplegger niet, dus driewerf hoera, ik heb weer eens een bouwdoos afgewerkt. Hij is klaar.
Ik moet eerlijk toegeven dat deze bouwdoos toch wel een deftige uitgave is van Revell. Mooi gedetailleerd en weinig tot geen pas problemen gehad.
De randen van de deurtjes van de kist had ik eerst met dunne stripjes zwarte elektro tape ingevuld, maar dat was niet echt een succes. Heb ze er maar weer uitgeprutst en daarna met zwarte verf de verdiepte omranding geschilderd.
Het enigste wat ik er in de afwerk fase nog extra op heb gezet is de bekabeling van de zijlichtjes. Dat is toch wel een in het oog springend detail waarmee je je model net dat ietsje meer geeft.

Foto's van de werktafel:

photo 386691

photo 386692

photo 386693

photo 386694


En nog wat buitenfoto's:

photo 386695

photo 386696

photo 386697

photo 386698

photo 386699

photo 386700

photo 386701

photo 386703

photo 386702


De buitenfoto's met de Lonestar hebben jullie nog tegoed :mrgreen: .

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beall tank trailer
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2016 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
eddy , ziet er goed uit
geweldige tankoplegger op je werktafel
zal zeker gaaf staan achter de lonestar
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement