Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2017 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hoewel je zelf het niet je beste model vindt zie ik toch een bepaalde ontwikkeling in je bouwen en ik vind dit juist 1 van je betere.
De cabine, tja de onderdelen en wanden zijn van erg dun resin en eerlijk gezegd had de handleiding wel iets beter gekund maar door
veel dryfitten, een paar stappen vooruit denken en het lef om ergens het mes in te zetten kom je een heel eind.
Deze cabine is ook een soort van hybride waarbij je EN gebruik maakt van resin EN van wat Italeri onderdelen en dat huwelijk gaat wel eens moeilijk.
Ik zie wel verbeterpunten en je ziet ze ook wel, hou in de toekomst vooral even in de gaten wat waterpas moet zijn.
Mij valt het verschil in wit tussen de trekker en de bakken op maar misschien is dat in het echt ook zo......., tevens lijkt me de afstand tussen de sleepas en de trekas iets te groot maar inmiddels weet je ook dat vooraf inmeten bij dit soort projecten erg belangrijk is.
Ik denk dat de toekomstige eigenaar erg blij is met dit model en je mag er zeker trots op zijn.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2017 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Als geheel toch zeker wel een goed gelukt model.
Waarbij ik dan wel heel eerlijk dat de pluspunten vooral naar de opbouw en aanhanger gaan. De cabine is zeker niet slecht maar het blijft wel altijd jammer dat een zo in het oog springend deel van een model dan wat minder goed of mooi uitvalt..

Misschien ook omdat je bij de cabine alles wit hebt gespoten, dat het meer opvalt dan wanneer er wat meer verschillende standaard (kunststof-) kleuren aan toe zou hebben gevoegd. Maar goed, je hebt een bestaande truckcombinatie nagebouwd dus die optie had je niet.

Succes met de volgende. En een tip, probeer eerst van tevoren alle belangrijke afmetingen te achterhalen voordat je écht aan het bouwen gaat. Scheelt dubbel werk...
gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Bor_ schreef:

Met wat voor materiaal heb je de deuren op de zijkant van de trailer gemaakt? Zien er zeer realistisch uit.

Ik maak de deuren altijd met dunnen stroken mat zwart stikkervel en dunne stroken aluminiumtape.

Verder voor wat betreft het verschil van kleur op de cabine en de laadbakken... dat klopt inderdaad. Ik baalde daar ook van maar aangezien ik voor dezelfde klant exact dezelfde auto ga maken maar dan met een Volvo FH ervoor (ook van A&N en dus ook resin) ben ik bij de spuiter geweest waar ik ook de zwarte en witte spuitbus gehaald heb, en daar heb ik een spuitbus primer/grondverf gekregen die dit probleem zou moeten voorkomen. We gaan het zien.

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Belangrijk is dan denk ik ook om je bak en cabine eerst in die primer te spuiten zodat ze voor het wit spuiten de zelfde kleur hebben.
Dat scheelt ook al een hoop.

Verder ben ik het geheel met de mannen boven me eens, zo slecht is het model uiteindelijk nog niet geworden.
En als de klant tevreden is en je al een volgende opdracht van hem hebt klaar staan is het helemaal goed toch.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb zelf tussen de bedrijven door nog een DAF cabine gespoten. Ik denk, profiteren van het mooie weer!
De cabinedelen zijn rood en wit (dak en fenders) en ik was bang voor het doorschijnen van het rood.

Daarom heb ik de cabine eerst in de hechtprimer gespoten en daarna in de grondlak. Door het warme en mooie weer kon ik heel mooi snel best veel laagjes spuiten zonder dat het te dik werd.
Daarna heb ik de gehele cabine in matzwart gespoten en vervolgens zilvergrijs (velgenlak). Ook hier nog steeds niks te dik gespoten.
Toen kwam de kleur erop en gelukkig is de gehele cabine uiteindelijk één kleur geworden zonder dat het rood er doorheen schijnt. Ook na de blanke lak niks aan de hand.

Misschien is dit een soort van stappenplan voor je volgende model? Doe er je voordeel mee..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Gewoon een simpele airbrush aanschaffen en spuiten maar. Niet zo weersafhankelijk en een fractie van de kosten die je maakt met die spuitbussen.
Eén laag matte verf over alles in een grondkleur die gebruikelijk is voor de eindkleur dus grijs voor blauw, geel voor oranje, wit voor rood en grijs voor wit (anderen zeggen zwart voor wit maar daar heb ik geen ervaring mee). Je kan ook de bijna eindkleur in mat opzoeken en die als basis gebruiken. Zolang je maar zorgt dat je basis van gelijke eindkleuren ook maar in gelijke grondkleur staat krijg je niet het kleurverschil zoals op deze DAF. Maar is ook een leermomentje.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Inmiddels zijn we heel wat maanden verder maar ik zag dat ik helemaal geen bouwverslag gemaakt had van de Volvo FH. Zoals gezegd moet helemaal hetzelfde worden als de DAF maar dan met een FH ervoor. Ik had de verf nog dus dat scheelt weer. Helaas is ook deze cabine resin want Italeri/Revell heeft hem nog niet in het assortiment. Wat ik wel gedaan heb om het kleurverschil tussen de laadbakken de cabine wat dichter bij elkaar te krijgen is de laadbak wit met een heeeeeeel klein tintje geel erin en de cabine echt spierwit. Ik moet zeggen dat het nu veel dichter bij elkaar komt. Wat ik ook anders gedaan heb is de deurgrendels en de borgingen in decal laten afdrukken. Ik vond dat veel mooier en het is minder werk. Je hoeft nu niet alles uit te frezen. K.J. Van Wendel heeft een heel vel met 100 deurgrendels, 100 scharnieren, 100 sloten voor Deense kisten en 50 ventilatieroosters uitgeprint. Kan dus ff vooruit.
De aanhangers zijn exact gelijk en ook de kisten onder de motorwagen zijn nagenoeg hetzelfde.
Ik heb van deze auto dus alleen eindfoto's.

photo 445955
photo 445957
photo 445959
photo 445960
Op deze foto kun je mooi zien hoe de deurgrendels, scharnieren en de ventilatieroosters eruit zien.
photo 445962
photo 445965
photo 445966
photo 445970

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement