Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2016 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Vrienden plakgenoten,

Zo na Jabbeke kijk ik thuis en in de kast altijd even rond of er nog projecten staan die ik af kan bouwen en zou willen tonen.
Er zijn genoeg projecten maar niet iets waar ik mee naar buiten zou willen.
Omdat ik voor een tweetal mensen een belofte heb lopen over het bouwen van de nieuwe uitgave van de 2600 resin cabine alsmede een
opdracht heb lopen voor een DAF 2600 trekker heb ik besloten als volgende project een 2600 DKB bij de oren te pakken.
Die laat ik dan een beetje simultaan lopen met die opdrachten en wellicht gooi ik die plaatjes er wel tussendoor.

Of het een tandemasser wordt of een enkelasser weet ik nog niet, in ieder geval is die in opdracht met een sleepas dus het zou zomaar een tandemasser kunnen worden.
De DKB versie was de 2600 met de zware turbomotor en 304 PK, de aftopping van de 2600 serie en herkenbaar aan de
4 streeps grille die onder de cabine uitsteekt en een cabine die vanwege de turbo hoger op het chassis staat.
In de cabine was bovenop de motortunnel een bult gemaakt voor de turbo en de motor hing enigszins scheef in het chassis om de inbouwhoogte te beperken.

De trailer is een zelfdragende trailer van DAF en herkenbaar aan de ribbeltjeswanden en afgeronde hoeken.
Die zal volledig zelfbouw moeten worden en ik heb al een idee hoe die ribbels strak erop te krijgen.
De combinatie op zich bestaat dus uit een redelijk moderne trekker maar met de eerste oude Eurotrailers van DAF, binnen mijn eigen bedrijf was dat mogelijk :mrgreen:

Ter verduidelijking wat plaatjes.

photo 365842

photo 365841

photo 365839

photo 365838

Ook een mooi vraagstuk voor mij is of de trailer aluminiumkleur, felgroen of felgroen met een blauwe onderkant moet worden.
Daarom maak ik ook een 1:50 om mezelf te overtuigen van een juiste beslissing :wink:

groeten, Johannes

.


Laatst bijgewerkt door ingzagers op do 09 maart, 2017 14:11 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Mooi project weer Johannes. Ik persoonlijk zou, als ik toch al een sleper bouwde, mijn eigen gewoon als enkelasser doen. Ik vind het span op de foto zo namelijk het mooist. Maar ja zoals altijd blijft die beslissing bij de brouwer des models.

Ik ken de oplegger. Mijn vader had vroeger een Tekno model van een enkelas 2800 met daar achter zo'n oplegger. Denk zelf dat hij hem nog ergens heeft liggen.

Ben erg benieuwd hoe je dat met die ribbels wilt gaan doen!

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 7:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
johannes , een geweldig project deze icoon van nederlandse bodem
zeker met deze oplegger er achter wat een perfecte uitstraling geeft achter deze truck
heb van deze natuurlijk een aantal modellen staan van lioncar de schaal 1:50 dus voorbeelden genoeg
en deze daf was toen toch een vooroplopend model en in die tijd modern
gaat deze zeker volgen , al is het alleen voor de herinneringen die boven komen drijven
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooi combinatie project Johannes.
Voor de stoerheid die bij de DKB past zou ik hem maken als de rode op de voorbeeld foto. Voor de fraaie Daf trailer is , zoals Remon ook al zegt , de enkel asser mooier.
succes met de bouw , groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Weer een mooi projekt en een mooie cabine.
Het idee zal er straks weer prachtig uitzien, zoals we van je gewend zijn. 8)
Succes.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Even afstoffen......

Dit zou mijn project voor Jabbeke 2017 worden maar zoals sommigen herinneren had ik een DAF Eurotrailer in gedachten.
Afgelopen zomer heb ik op 1 van de oldtimerdagen zo'n trailer eens goed bekeken en euh......dat wordt niks met al die klinknagels die pontificaal
in het zicht zitten en ook de hele profilering van de ribben is intensiever werk dan ik had gedacht.
Wel een idee hoe die klinknagels te maken (3D decals) maar ik moet ook het budget in de gaten houden want het zijn er nogal veel
.
Ondertussen had een kennis van me waarmee ik jaren geleden al overeengekomen was zijn "dame" na te bouwen met toen nog een gele semi-dieplader
een andere trailer gekocht die hij definitief als getrokken materieel achter zijn 2600 wil houden.
Dat is een DAF uitschuiftrailer 11,25-16,65m met een Schmitz gedwongen gestuurd widespread tandemstel van Intrahaan Papendrecht, niks hydrauliek of stangen maar gewoon staal op rubber en staal op staal.
In het topic over het ontwerp van de cementtrailer van de DMTC is dat tandemstel al eens voorbij gekomen.
En omdat ik die dan toch moest bouwen.......het worden er dus 2 waarbij ik voor mezelf de originele versie bouw achter de tandemas DKB DAF.
Via mijn FB groepje is een kopie van de oorspronkelijke DAF tekening van de trailer bij mij gekomen waarop jammer genoeg niet
het Schmitz onderstel is getekend.
Maar ook daar is via een ex chauffeur van transportbedrijf Van Wees uit Dordracht (die opdrachtgever was voor de bouw van de trailer) verandering
gekomen en heb ik een 3D explodeview van de constructie met de positie van de 2 triangels en veerpakketten.
Ontbrekende gegevens heb ik in Lelystad bij die van mijn kennis kunnen meten op een koude zaterdagmiddag op het buitenterrein.
De lading zullen een paar heipalen zijn, iets waarvoor Van Wees deze trailer heeft laten bouwen en wellicht bekend dat de heipalen op 2 jukken staan en bij lange lengtes soms zelfs tot over de cabine steken.

Dus hoe nu verder.
Begonnen met de DAF, de laatste 2600 die ik begin dit jaar in zwaar verweerde uitvoering heb gemaakt was wederom gebaseerd op het Italeri chassis.
Dit keer wilde ik het anders doen, beter en correcter.
Het echte veerpakket van de 2600 is niet zoals die uit de bouwdoos maar eentje die oorspronkelijk afstamt van Mack en boze tongen beweren dat DAF
die constructie daar vanaf gekeken.
De "kamelenrug", een sterk gekromd veerpakket waarbij de assen op de veren zijn bevestigd i.p.v. eronder en waarbij er maar 2 reactiestangen zijn
i.p.v. de 6-8 die op het Italeri tandemstel zit.
Ik zeg niet dat als je het 2600 model bouwt het zo moet maar omdat dit nu mijn 5e DAF 2600 is wil ik een keer een correct chassis.
Ben je daar eenmaal mee bezig dan ligt een zelfgebouwd chassis ook meer voor de hand dan die van de kit aanpassen.
Dus daar ben ik mee begonnen, de juiste maten van tekening halen en bouwen.

photo 393437

photo 393438

photo 393439

Veel te doen en ik ben al een heel stuk verder natuurlijk maar nog een hele berg werk in het verschiet.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Kijk oude Hollands glory maar wel een juweeltje.
Weer een leuk of mooi project om te volgen.
Succes en de eerste resultaten zien er al goed uit.

Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Succes maar weer Johannes met de voortgang van deze DAF :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooi Johannes, word weer een aparte verschijning in modelbouw land. En daar zal jou kennis met zijn fraaie dame en trailer ook blij van worden.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Hé, bekende ophanging. Lijkt inderdaad veel op die van mack. Heb een dergelijke constructie ook onder mijn Mack gebouwd en dat zag er hetzelfde uit, alleen nog iets groter en zwaarder.

Mooi dat je nu één helemaal historisch correct gaat bouwen!

(het prototype voor defensie spookt nog altijd door mijn hoofd :roll: )

Groet,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement