Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2016 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Tja als iets niet klopt moet je het mooi kloppend maken en dat is je met de cabine goed gelukt. Wel jammer dat je geen foto hebt van hoe het was. Hadden we het verschil mooi kunnen zien.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik heb een tijdje niks gepost, gewoon geen te weinig voortgang om een update interessant te houden.
Inmiddels ben ik wel bijna bij de spuitfase aangekomen, de groffe lijnen zitten erin en met veel passen en puzzelen heb ik denk ik het geheel nu zover op mekaar afgestemd dat de details verder afgemaakt kunnen worden.
Volgende week zal de eerste week worden waarbij ik meerdere uren per dag hieraan kan werken en ik hoop dat het echt goed boven nul blijft
om te beginnen met serieus spuitwerk.

De resin cabine van de trekker heb ik eerst opgeschoond: luchtbellen dichtgemaakt met secondenlijm, onvolkomenheden in de raamrubbers
vanwege luchtbellen weggesneden en gevuld/herbouwd met styreen strips e.d. Best nog veel werk maar dat hoort erbij.
De oplettende kijker ziet dat ik de deur weggezaagd heb, ook een heel karwei.
De deur is gezaagd m.b.v. een ijzerzaag waarbij ik vanwege de vorm van de deurnaad er niet aan ontkwam om randen te beschadigen.
Hierbij was de keuze de rand van de deur of de rand van de cabine.
Voor die laatste optie heb ik gekozen en ik heb die uitgevuld met styreen zodat er rondom nu weer gelijke deurnaden zijn en er ook het juiste zicht bij geopend portier aan de randen zit.
Om te sealen ter voorkoming van rare resineffecten zoals fisheye e.d. heb ik de cabine goed schoongemaakt d.m.v. een schuurbeurt met CIF en daarna dik
in de matte verf gezet, een laag of 3-4.
Toevallig was dit in de kleur van het eerste potje wat ik tegenkwam: lichtblauw en geeft meer een H&S effect toen ik later de foto's zag.

photo 397475

photo 397474

Omdat ik de ene keer aan de trailer bouw en de andere keer aan de trekker neem ik wel altijd een moment om het geheel te dryfitten.
De trailers waarmee men de palen meenam zijn uitschuifbaar, dit omdat een heipaal niet dusdanig gewapend is dat het elke overspanning voor
transport toelaat.
Er is altijd een optimum kwa afstand tussen de steunpunten van de paal en de overstekken, die vangt men op d.m.v. het schuivend maken van de trailer zodat de trailer voor alle gangbare palen bruikbaar is maar het soms lijkt alsof de paal ook met een normale trailer vervoerd had kunnen worden.
Ik heb als proef er een "paal" op liggen maar die zal nog een stuk langer moeten worden om de juiste verdeling te krijgen.
Verder opvallend dat de trailers van voren erg veel opliepen, de tekening die ik heb geeft zelfs een aparte koppeling op de trekker aan waarbij de trekker geen
koppelschotel had maar eigenlijk 1 geheel met de trailer vormde.
Mijn trekker zal ik ook voor ander getrokken materieel zetten dus ik heb daar een extra koppeling gemaakt, niet historisch correct maar het zij zo.
Dat schuin zetten heeft verder te maken met het kunnen maken van een overstek om de transportlengte te beperken en om te voorkomen dat er hoge jukken toegepast moesten worden wat weer meer instabiliteit geeft vooral als je nagaat dat men de bouwplaatsen met deze combinaties op moest.
Soms draaide men het dak zodat de hoge kant aan de voorkant kwam en het lage deel aan de achterkant.......soms verving men het hele dak door een plat dak. Ik heb nagevraagd en bijv. bij Van der Wees pakte men in de beginperiode de daken wel aan maar later niet meer.... de fabrieksdaken waren van polyester en gelijmd op de stalen cabine en standaard waren ze in het begin al niet al te waterdicht laat staan omgekeerd....
Omdat je met het verwijderen van het resin dak de volledige stevigheid van de cabine weghaalt (het portier is immers geopend) heb ik gekozen een beroep te doen op bovenstaande opmerking en heb ik het dak gelaten zo die was.

photo 397489

Oftewel, jukken gemaakt en wederom bekeken of het allemaal vrij over de cabine paste, zodoende ontstond er een hoog juk boven de koppelschotel en een laag juk boven het trailerassenstel die nog beide voldoende scharnierbaar zijn om lange en korte palen mee te nemen.

Maar genoeg geschreven want volgens mij is iedereen nu wel afgehaakt.

Stand op dit moment: 1e schuurlaag eindkleur zit op de cabine, er zullen nog een laag of 2-3 moeten volgens om alles strak te krijgen.
Het chassis is nagenoeg compleet afgewerkt met kabels en leidingen, de versnellingsbak van de motor is aangepast.
De trailer is in ruwbouw klaar, jukken zijn bijna klaar (ik weet nog niet of ik die in meniekleur maak of toch blauw zoals de hele combinatie).
Het interieur is zo aangepast dat ik die nu makkelijk achteraf in de cabine kan schuiven, de voorruit kan voor het interieur aan aangebracht worden.
De velgen zijn bijna klaar om gespoten te worden, uiteraard zijn het andere dan die nu onder de trekker zitten.

Ploaties..

photo 397488

photo 397477

photo 397476

photo 397473

photo 397479

photo 397480

photo 397481

photo 397482

photo 397483

photo 397484

photo 397485

photo 397486

photo 397487

En ter afsluiting dan maar een Van der Wees met vrij groot overstek aan de palen....

photo 395931

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi hoor, vooral het chassis vind ik prachtig.
Maar zo'n afgeplat dak zoals op je laatste foto vind ik ook mooi.
Met een beetje zagen en schuren heb jij dit toch ook?? Ondanks je open deur...

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
zo'n update en foto's , wat kan je daar van zinnens op zeggen :?

Dat het prachtig, magnifiek, oog voor details en afwerking, schitterend,........ zeker. Woorden schieten mij tekort en andere medevolgers zullen er ook nog wel superlatieven aan toevoegen.

Ik volg alles wel in stilte en reageer bijna nooit, maar dit zo'n creaties en bouwsels, daar neem ik mijn petje voor af, hoor
Succes


groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Wat een gave combinatie word dit zeg.
Ziet er nu al gaaf uit.
Ik vind trailer waanzinnig geslaagd maar de Daf natuurlijk ook.

Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Wordt wel een hele mooie combi Johannes. Je bouwkwaliteit is als vanouds goed en de keuze origineel.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Indrukwekkend Johannes!!

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Erg mooi model in wording.
Zoiets zie je niet elke dag. Trouwens, ook het feit dat de oplegger in werkelijkheid nog bestaat blijft me verbazen.
De kleur blauw met gele velgen doet me ook wel wat denken aan de Haan transport?
Diegene die dat zelfsturend tandemstel heeft ontwerpen moet toch wel erg slim zijn geweest. Ik ken het principe onderhand wel maar het blijft moeilijk om het uit te leggen aan iemand..

Succes met de afwerking.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2017 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank voor de reacties.
Op FB forums wist iemand mij te vertellen dat het geen gedwongen besturing is maar juist ongedwongen en niet bestuurd, zit ook wat in dus eigenlijk
zou het een ongedwongen meerijdend tandemstel zijn. Tja...

Het dak heb ik nogmaals bekeken maar ik zou die met een bandschuurmachine helemaal vlak moeten schuren als ik
al een plat dak zou willen, snijden of zagen is een no go omdat de dakvorm niet vlak is t.p.v. de aansluiting op de cabine en het resin op sommige
plekken 10 mm dik. De kans is te groot dat me de hele buitenhoek afbreekt omdat de A stijl daar 2 x 3 mm is en ik verder van huis
raak dan me lief is en nogmaals bij Van der Wees had men in het begin platte daken maar later niet meer.

photo 397490

Met de cabine ben ik nog steeds aan het spuiten, nu het weer dus slechter gaat worden kan er een probleem komen.
Ik spuit in een schuurtje, onverwarmd en ik heb toch iets van warme lucht uit de compressor nodig om te voorkomen dat ik straks matte glansverf krijg.

Verder zijn de spatborden gemaakt, dit keer niet de spatborden uit de kit omdat ik die nooit mooi heb gevonden.
Ze horen een buis te zijn met een knik waaraan het plaatstalen spatbord zit bevestigd aan stalen strippen, Italeri heeft teveel
aangegoten stukken en vooral aan de kant bij het chassis zit een klomp plastic aangegoten wat daar niet hoort.
Ik probeer die altijd zoveel mogelijk bij te snijden en vijlen maar dit keer maar eens een ander spatbord.
Geinspireerd door de van Seumeren DKB zijn het open spatborden geworden met een knikje, lijkt me straks stoerder dan over het
tandemstel lopende dichtgezette spatborden.

photo 398199

Omdat de spatborden blauw worden en de bevestiging chassiskleur heb ik alles los van elkaar gebouwd en kan ik later d.m.v. een pen en gat
verbinding de spatborden op de steunen monteren.
Dat zelfde geldt voor de spatborden achter de voorwielen, deze heb ik apart van het chassis gemaakt maar incl. de bevestigingsbuis die ik later met
kwast zwart moet schilderen.
Er moeten nog de nodige boutkopjes op aangebracht worden maar dat is vandaag ook wel gepiept.

De velgen....tja die velgen.
Wederom een iets ingekorte velghelft van de Revell Bussing/Krupp/Hanomag serie, ik heb wat sprues in Bunde meegenomen tijden een bezoek
aan Revell.
De naaf is ook zo'n verhaal. Dit keer heb ik de naaf gebouwd uit het binnennaaf gedeelte van het binnenwiel.
Ingekort, een rond deksel erop en de ribben aan de zijkant erop gelijmd. Het deksel voorzien van een naafdeksel, de 2 halve maantjes en 8 boutkopjes
in het verlengde van de ribben.

photo 398200

photo 398188

photo 398192

Voor de rest wat kleine dingen zoals het dashboard, verschillende decalvellen uit de rommeldoos gebruikt en daar de klokjes uitgesneden.
Na een nog aan te brengen blanke laklaag de 2 bedieningsstokjes erop en dan is die wel klaar.
Onder het dashboard moeten nog wat kabels e.d., de radio is inmiddels wel aanwezig ;-)

photo 398197

photo 398196

photo 398195

photo 398194

photo 398193

photo 398190

Vooreerst genoeg prutswerk en ik wil proberen vanavond het chassis in de matte verf te krijgen en hoop dan morgen de definitieve laag
te kunnen aanbrengen.

En eruit met een foto van de chauffeursstoel uit de handleiding...

photo 395932

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2017 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
Hoi Johannes,

dat ziet er allemaal heel netjes uit hoor! om bijna stil van te worden!!!

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement