Ik heb een tijdje niks gepost, gewoon geen te weinig voortgang om een update interessant te houden.
Inmiddels ben ik wel bijna bij de spuitfase aangekomen, de groffe lijnen zitten erin en met veel passen en puzzelen heb ik denk ik het geheel nu zover op mekaar afgestemd dat de details verder afgemaakt kunnen worden.
Volgende week zal de eerste week worden waarbij ik meerdere uren per dag hieraan kan werken en ik hoop dat het echt goed boven nul blijft
om te beginnen met serieus spuitwerk.
De resin cabine van de trekker heb ik eerst opgeschoond: luchtbellen dichtgemaakt met secondenlijm, onvolkomenheden in de raamrubbers
vanwege luchtbellen weggesneden en gevuld/herbouwd met styreen strips e.d. Best nog veel werk maar dat hoort erbij.
De oplettende kijker ziet dat ik de deur weggezaagd heb, ook een heel karwei.
De deur is gezaagd m.b.v. een ijzerzaag waarbij ik vanwege de vorm van de deurnaad er niet aan ontkwam om randen te beschadigen.
Hierbij was de keuze de rand van de deur of de rand van de cabine.
Voor die laatste optie heb ik gekozen en ik heb die uitgevuld met styreen zodat er rondom nu weer gelijke deurnaden zijn en er ook het juiste zicht bij geopend portier aan de randen zit.
Om te sealen ter voorkoming van rare resineffecten zoals fisheye e.d. heb ik de cabine goed schoongemaakt d.m.v. een schuurbeurt met CIF en daarna dik
in de matte verf gezet, een laag of 3-4.
Toevallig was dit in de kleur van het eerste potje wat ik tegenkwam: lichtblauw en geeft meer een H&S effect toen ik later de foto's zag.
Omdat ik de ene keer aan de trailer bouw en de andere keer aan de trekker neem ik wel altijd een moment om het geheel te dryfitten.
De trailers waarmee men de palen meenam zijn uitschuifbaar, dit omdat een heipaal niet dusdanig gewapend is dat het elke overspanning voor
transport toelaat.
Er is altijd een optimum kwa afstand tussen de steunpunten van de paal en de overstekken, die vangt men op d.m.v. het schuivend maken van de trailer zodat de trailer voor alle gangbare palen bruikbaar is maar het soms lijkt alsof de paal ook met een normale trailer vervoerd had kunnen worden.
Ik heb als proef er een "paal" op liggen maar die zal nog een stuk langer moeten worden om de juiste verdeling te krijgen.
Verder opvallend dat de trailers van voren erg veel opliepen, de tekening die ik heb geeft zelfs een aparte koppeling op de trekker aan waarbij de trekker geen
koppelschotel had maar eigenlijk 1 geheel met de trailer vormde.
Mijn trekker zal ik ook voor ander getrokken materieel zetten dus ik heb daar een extra koppeling gemaakt, niet historisch correct maar het zij zo.
Dat schuin zetten heeft verder te maken met het kunnen maken van een overstek om de transportlengte te beperken en om te voorkomen dat er hoge jukken toegepast moesten worden wat weer meer instabiliteit geeft vooral als je nagaat dat men de bouwplaatsen met deze combinaties op moest.
Soms draaide men het dak zodat de hoge kant aan de voorkant kwam en het lage deel aan de achterkant.......soms verving men het hele dak door een plat dak. Ik heb nagevraagd en bijv. bij Van der Wees pakte men in de beginperiode de daken wel aan maar later niet meer.... de fabrieksdaken waren van polyester en gelijmd op de stalen cabine en standaard waren ze in het begin al niet al te waterdicht laat staan omgekeerd....
Omdat je met het verwijderen van het resin dak de volledige stevigheid van de cabine weghaalt (het portier is immers geopend) heb ik gekozen een beroep te doen op bovenstaande opmerking en heb ik het dak gelaten zo die was.
Oftewel, jukken gemaakt en wederom bekeken of het allemaal vrij over de cabine paste, zodoende ontstond er een hoog juk boven de koppelschotel en een laag juk boven het trailerassenstel die nog beide voldoende scharnierbaar zijn om lange en korte palen mee te nemen.
Maar genoeg geschreven want volgens mij is iedereen nu wel afgehaakt.
Stand op dit moment: 1e schuurlaag eindkleur zit op de cabine, er zullen nog een laag of 2-3 moeten volgens om alles strak te krijgen.
Het chassis is nagenoeg compleet afgewerkt met kabels en leidingen, de versnellingsbak van de motor is aangepast.
De trailer is in ruwbouw klaar, jukken zijn bijna klaar (ik weet nog niet of ik die in meniekleur maak of toch blauw zoals de hele combinatie).
Het interieur is zo aangepast dat ik die nu makkelijk achteraf in de cabine kan schuiven, de voorruit kan voor het interieur aan aangebracht worden.
De velgen zijn bijna klaar om gespoten te worden, uiteraard zijn het andere dan die nu onder de trekker zitten.
Ploaties..
En ter afsluiting dan maar een Van der Wees met vrij groot overstek aan de palen....
groet, Johannes