Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2017 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je hebt weer een mooi stukje gefreubeld Johannes!
De informatie waar je over beschikt lijkt wel onuitputtelijk.....

Succes verder, het spuiten zal lastig worden, vochtige en koude omstandigheden :roll:
Altijd weer blij dat ik het electrische kacheltje aan kan doen om tot prima temperaturen te komen om verf uit de airbrush te jagen!

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2017 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Dat bedacht ik me nou ook net, waarom niet even een kacheltje in de schuur aanzetten?
Met een half uurtje moet het toch al heel behagelijk zijn.

Zou zonde zijn als dit pareltje niet gereed is voor Jabbeke!

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig, jou bouwsels worden ook steeds mooier :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank voor de reacties, vooral het verhaal over het spuiten is erg actueel.
Optie om een kacheltje er neer te zetten..........mijn "buitenverblijf" is van gepotdekseld Douglas pine dus alles wat je daar stookt gaat direct de wijde wereld weer in en warm wordt het als je mijn keetje zelf in de fik steekt.
Dus.......potjes op de verwarming, dikke jas aan, thinner bij de verwarming en snel spuiten en direct naar binnen.
Met die strategie heb ik gisteren het chassis afgemaakt, ooit moet er een eind aan komen want je kan er dagen aan liggen sleutelen met snoertjes, boutjes,
stripjes e.d. terwijl je ook nog tig foto's moet nakijken hoe het allemaal zit.
Het remschema heb ik als leidraad erbij gehad en de rest van folders en foto's gehaald die ik o.a. op de museumdagen en bij bezoekjes aan DAF fanaten heb kunnen maken.

Het chassis heeft een eerste matte beige laag gekregen, straks onder de grote lamp alles nakijken en aanpunten en dan hopelijk morgenmiddag
de Humbrol 168 erop. De grondlaag is mat vanwege het dekkende en vullende vermogen en een stuk lichter van kleur dan de eindlaag om zo te kunnen
zien of ik bij de eindlaag alles wel dek met de zijdematte verf.

photo 398685

photo 398683

photo 398684

Ik heb 2 nieuwe potjes gehaald en ik gebruik deze kleur nu al een paar DAF projecten lang als DAF beige. Het is niet precies de juiste kleur maar
wel een kleur die past bij de andere chassis, ik heb al eens uitgelegd dat toen ik zelf mengde er elke keer een andere kleur op de chassis kwam
en als je er een paar naast elkaar zet is dat voor mij storend.
Nu blijkt echter dat Humbrol onder de noemer van een zelfde nummer wel heeft liggen sleutelen aan de kleur........in postitieve zin voor het gebruik
op DAF chassis :lol: .

De spatborden had ik dit weekend met iets hogere temperaturen gelukkig al Revell 52 blauw gemaakt dus als het morgen lukt met het chassis
kan ik alles afmonteren incl. de motor.
De wielen voor de oplegger zijn ook in kleur en in mijn schema zou ik eind van de week bezig moeten om kleur aan te brengen op de trailer.
De grille had ik ook dit weekend al afgemaakt met de typische DKB zwarte band t.p.v. de koplampen dus het groen is aan de beurt voor de streep, het dak en de bumper.

De grille is de opengemaakte resin DKB grille die 4 liggers heeft en iets hoger is dan de 3 ligger DKA grille. Dat heeft allemaal te maken met de hoogte die
DAF nodig had om de DKB motor met drukvulling onder de cabine te krijgen zonder nieuw plaatwerk. De cabine staat 5 centimeter hoger op het chassis en de motor is iets gekanteld om in combinatie met een deels verhoogde motortunnel die benodigde extra ruimte voor de turbo te krijgen.
De letters D A F heb ik weggesneden en opnieuw uit een strook van 0,5 mm gesneden, apart van de grille in zilvergrijs geschilderd en voorzichtig
met een puntje secondenlijm op de grille gelijmd.
Achter de koplampen zit een stukje aluminiumtape die de installateurs en vloerenleggers gebruiken voor het aan elkaar plakken van een ondervloer.
De lenzen zijn die uit de Italeri kit waar een een fractie afgeschuurd is.
Ik zie dat er iets overspray weggewerkt moet worden maar met de koude is ook dit onderdeel gelukkig goed in kleur gekomen.
De oplettende kijker ziet op de laatste foto dat ik de verticale verstevigingsrib wit heb gemaakt i.p.v. zwart. Dit was een keuze van de eigenaar.
Ik heb de grille zoals ie af fabriek geleverd werd aangehouden omdat ik die persoonlijk mooier vind.

photo 398686

Veel te doen maar ik heb een dagelijks schema en loop op schema om eind van de maand het model klaar te hebben. Zal wel uitlopen maar ruim voor Jabbeke en de mogelijkheid om een ander project erbij af te maken.

Als voorbeeld een hele mooie gerestaureerde DKB die maar zelden buiten komt....

photo 398687

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wat een beetje verf al niet doet....
Mooi Johannes, is niet de meest ideale manier om het te doen, maar als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat, nietwaar!?
Succes nog verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mooi Johannes en inderdaad met wat verf er op ziet het er allemaal direct anders uit. Niet haasten, Jabbeke is nog ver genoeg weg. :wink:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ziet er goed uit toch , met wat extra maatregelen en om wagen om in de kou te spuiten . Word ene mooie Daf.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Het is en blijft een prachtig project om te volgen, en wat er nu op tafel staat ziet er al uit om van te smullen.
Wat het dak betreft zou ik ook niet aankomen of veranderen, gaat uiteindelijk meestal fout. :|
Ben erg benieuwd als het hele spul in kleur staat.
Eeehhmm.....de heipalen, maak je die van styreen of van klei?

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Bedankt voor het bekijken en de reacties.
Jabbeke is nog wel ver weg maar het weer moet ook allemaal meewerken en ik weet niet wat voor vorst er nog op de planning staat.....beetje
pluk de dag op basis van de weersberichten.

Gisteren heb ik tijdens een ijsdag het chassis gespoten, iets wat niet in 5 minuten gepiept is omdat ik altijd zeer dunne lagen spuit en er veel kiertjes,
naden en hoekjes zijn, het daarna altijd even wegleg en dan verder nat in nat de resterende lagen erop zet.
Normaal kun je daar de tijd voor nemen maar het koelde snel af, de verf en thinner had ik voorverwarmd en dit keer ben ik 20 minuten bezig
geweest en op hoop van zegen heel snel het spul bij 21 graden in de buurt van de radiator gezet.
En hoppa, wat is die Humbrol verf vergevingsgezind want langzaam zag ik het zijdemat opdrogen in de juist kleur en zonder gekke vlekken of
iets dergelijks.
Blij mee want nu kan ik rustig de spullen afmonteren.

En Jabbeke ver weg deel 2, inderdaad maar ik wil toch eind van deze maand grotendeels de boel klaar hebben want ik moet de Roelofs kieper
nog spuiten....en ook nog afmonteren en daar gaat ook zeker nog 3 weken inzitten.
Jaja, ik heb een planning per kalenderdag gemaakt....

De heipalen worden van hout Hermann, ik heb mooie geschaafde vuren latten in de lokale bouwmarkt gevonden van 17 mm in het vierkant
en dat zou dan een paal van 40 cm vierkant zijn in het echt.
Niet echt gangbare maat maar jullie leken weten dat toch niet hahaha

Wat wel ontzettend belangrijk was voor de maatvoering was het hele schommelverhaal, dat zijn de 2 jukken die op de trailer komen.
Een heipaal kan niet zomaar even horizontaal getransporteerd worden i.v.m. de beperkte wapeningsmogelijkheden.
Gelukkig heb ik in mijn FB groep van oude DAFfen iemand die dat werk altijd heeft gedaan en die heeft me tabellen gedaan van de betonfabriek
waar zij bij van der Wees altijd voor reden.
Op de palen staan merktekens, voor de hijspunten om de paal in de hijstelling te hijsen maar ook zwarte.
De zwarte strepen geven aan waar de ondersteuning moet zitten en bij langere palen moeten die op schommeljukken getransporteerd worden om het
schokeffect te minimaliseren om paalbreuk te voorkomen.
Dat gaat volgens tabellen met een maat voor de oversteek vanaf de schommeljuk aan de voorzijde en een maat aan de achterzijde.
Om de trailer in een displayachtige uitschuifpositie te krijgen waarbij dan ook nog eens de palen over de cabine te krijgen moet ik met de paaldoorsnede van 40 x 40 cm naar een maat tussen de zwarte strepen van 11,32m met een oversteek voor 4,54 m en achter van 4,14 m oftewel de palen moeten 20 meter worden en op schaal zijn dat stukken van 83,3 cm.

De latten zijn al behoorlijk glad zonder al te veel nerf.
Uit een bulkverkoop ben ik ooit oude potten Humbrol Grain filler en Sanding sealer rijker geworden, speciaal voor de houtbouw was dat en je zou er
alle houtstructuur mee weghalen. Dat gaan we dus proberen binnenkort.

Maar eerst genoeg, plaatjes van een dryfit van de spullen die gespoten zijn met een grille die kromgetrokken is en een uitdaging op zich gaat vormen die
er fatsoelijk op de krijgen....

photo 398876

photo 398877

photo 398878

photo 398879

photo 398880

photo 398881

Vooreerst nog volop werk te doen en proberen deze week de trailer in kleur te krijgen.

Als afsluiten nog even een kijkje in de cabine van een 2600 DKA met iets andere zetel dan de DKB.

photo 398882

goeten, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2017 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Gewoonweg prachtig Johannes :brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement