Bedankt voor het bekijken en de reacties.
Jabbeke is nog wel ver weg maar het weer moet ook allemaal meewerken en ik weet niet wat voor vorst er nog op de planning staat.....beetje
pluk de dag op basis van de weersberichten.
Gisteren heb ik tijdens een ijsdag het chassis gespoten, iets wat niet in 5 minuten gepiept is omdat ik altijd zeer dunne lagen spuit en er veel kiertjes,
naden en hoekjes zijn, het daarna altijd even wegleg en dan verder nat in nat de resterende lagen erop zet.
Normaal kun je daar de tijd voor nemen maar het koelde snel af, de verf en thinner had ik voorverwarmd en dit keer ben ik 20 minuten bezig
geweest en op hoop van zegen heel snel het spul bij 21 graden in de buurt van de radiator gezet.
En hoppa, wat is die Humbrol verf vergevingsgezind want langzaam zag ik het zijdemat opdrogen in de juist kleur en zonder gekke vlekken of
iets dergelijks.
Blij mee want nu kan ik rustig de spullen afmonteren.
En Jabbeke ver weg deel 2, inderdaad maar ik wil toch eind van deze maand grotendeels de boel klaar hebben want ik moet de Roelofs kieper
nog spuiten....en ook nog afmonteren en daar gaat ook zeker nog 3 weken inzitten.
Jaja, ik heb een planning per kalenderdag gemaakt....
De heipalen worden van hout Hermann, ik heb mooie geschaafde vuren latten in de lokale bouwmarkt gevonden van 17 mm in het vierkant
en dat zou dan een paal van 40 cm vierkant zijn in het echt.
Niet echt gangbare maat maar jullie leken weten dat toch niet hahaha
Wat wel ontzettend belangrijk was voor de maatvoering was het hele schommelverhaal, dat zijn de 2 jukken die op de trailer komen.
Een heipaal kan niet zomaar even horizontaal getransporteerd worden i.v.m. de beperkte wapeningsmogelijkheden.
Gelukkig heb ik in mijn FB groep van oude DAFfen iemand die dat werk altijd heeft gedaan en die heeft me tabellen gedaan van de betonfabriek
waar zij bij van der Wees altijd voor reden.
Op de palen staan merktekens, voor de hijspunten om de paal in de hijstelling te hijsen maar ook zwarte.
De zwarte strepen geven aan waar de ondersteuning moet zitten en bij langere palen moeten die op schommeljukken getransporteerd worden om het
schokeffect te minimaliseren om paalbreuk te voorkomen.
Dat gaat volgens tabellen met een maat voor de oversteek vanaf de schommeljuk aan de voorzijde en een maat aan de achterzijde.
Om de trailer in een displayachtige uitschuifpositie te krijgen waarbij dan ook nog eens de palen over de cabine te krijgen moet ik met de paaldoorsnede van 40 x 40 cm naar een maat tussen de zwarte strepen van 11,32m met een oversteek voor 4,54 m en achter van 4,14 m oftewel de palen moeten 20 meter worden en op schaal zijn dat stukken van 83,3 cm.
De latten zijn al behoorlijk glad zonder al te veel nerf.
Uit een bulkverkoop ben ik ooit oude potten Humbrol Grain filler en Sanding sealer rijker geworden, speciaal voor de houtbouw was dat en je zou er
alle houtstructuur mee weghalen. Dat gaan we dus proberen binnenkort.
Maar eerst genoeg, plaatjes van een dryfit van de spullen die gespoten zijn met een grille die kromgetrokken is en een uitdaging op zich gaat vormen die
er fatsoelijk op de krijgen....
Vooreerst nog volop werk te doen en proberen deze week de trailer in kleur te krijgen.
Als afsluiten nog even een kijkje in de cabine van een 2600 DKA met iets andere zetel dan de DKB.
goeten, Johannes