Even afstoffen......
Dit zou mijn project voor Jabbeke 2017 worden maar zoals sommigen herinneren had ik een DAF Eurotrailer in gedachten.
Afgelopen zomer heb ik op 1 van de oldtimerdagen zo'n trailer eens goed bekeken en euh......dat wordt niks met al die klinknagels die pontificaal
in het zicht zitten en ook de hele profilering van de ribben is intensiever werk dan ik had gedacht.
Wel een idee hoe die klinknagels te maken (3D decals) maar ik moet ook het budget in de gaten houden want het zijn er nogal veel
.
Ondertussen had een kennis van me waarmee ik jaren geleden al overeengekomen was zijn "dame" na te bouwen met toen nog een gele semi-dieplader
een andere trailer gekocht die hij definitief als getrokken materieel achter zijn 2600 wil houden.
Dat is een DAF uitschuiftrailer 11,25-16,65m met een Schmitz gedwongen gestuurd widespread tandemstel van Intrahaan Papendrecht, niks hydrauliek of stangen maar gewoon staal op rubber en staal op staal.
In het topic over het ontwerp van de cementtrailer van de DMTC is dat tandemstel al eens voorbij gekomen.
En omdat ik die dan toch moest bouwen.......het worden er dus 2 waarbij ik voor mezelf de originele versie bouw achter de tandemas DKB DAF.
Via mijn FB groepje is een kopie van de oorspronkelijke DAF tekening van de trailer bij mij gekomen waarop jammer genoeg niet
het Schmitz onderstel is getekend.
Maar ook daar is via een ex chauffeur van transportbedrijf Van Wees uit Dordracht (die opdrachtgever was voor de bouw van de trailer) verandering
gekomen en heb ik een 3D explodeview van de constructie met de positie van de 2 triangels en veerpakketten.
Ontbrekende gegevens heb ik in Lelystad bij die van mijn kennis kunnen meten op een koude zaterdagmiddag op het buitenterrein.
De lading zullen een paar heipalen zijn, iets waarvoor Van Wees deze trailer heeft laten bouwen en wellicht bekend dat de heipalen op 2 jukken staan en bij lange lengtes soms zelfs tot over de cabine steken.
Dus hoe nu verder.
Begonnen met de DAF, de laatste 2600 die ik begin dit jaar in zwaar verweerde uitvoering heb gemaakt was wederom gebaseerd op het Italeri chassis.
Dit keer wilde ik het anders doen, beter en correcter.
Het echte veerpakket van de 2600 is niet zoals die uit de bouwdoos maar eentje die oorspronkelijk afstamt van Mack en boze tongen beweren dat DAF
die constructie daar vanaf gekeken.
De "kamelenrug", een sterk gekromd veerpakket waarbij de assen op de veren zijn bevestigd i.p.v. eronder en waarbij er maar 2 reactiestangen zijn
i.p.v. de 6-8 die op het Italeri tandemstel zit.
Ik zeg niet dat als je het 2600 model bouwt het zo moet maar omdat dit nu mijn 5e DAF 2600 is wil ik een keer een correct chassis.
Ben je daar eenmaal mee bezig dan ligt een zelfgebouwd chassis ook meer voor de hand dan die van de kit aanpassen.
Dus daar ben ik mee begonnen, de juiste maten van tekening halen en bouwen.
Veel te doen en ik ben al een heel stuk verder natuurlijk maar nog een hele berg werk in het verschiet.
groet, Johannes