Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Naast mijn normale modelbouw van hijskranen en speciaaltransporten in 1:87, heb ik een uitstapje gemaakt. Op verzoek heb ik mij gewaagd om eens een koelcombinatie op de wielen te zetten. Bijgaand een verslagje hiervan.

De eerste uitdaging lag al in het feit dat bij de meeste standaard uitvoeringen van de Volvo van Herpa de grill en de plaat onder de voorruit in de kleur zwart worden geleverd. Gelukkig heb ik een model in de kleuren van AZ Kempen gevonden, waarbij deze delen al in een lichte kleur zijn uitgevoerd. Daarnaast heb ik een Schmitz koeltrailer van Herpa gekocht, omdat er geen Krone koelopleggers beschikbaar zijn.

De achterzijde van de Schmitz lijkt veruit niet op de Krone. Zo heeft Krone 3 scharnieren per deur, de Schmitz 4. Verder is ook de bumperpartij duidelijk anders. De wandhoogte van de Krone moet zo’n 3 mm hoger zijn dan de Schmitz van Herpa. Om dat de bereiken, zijn de wanden buitenom bekleed met 0,25 mm Evergreen. Ook de achterzijde (nadat de scharnieren etc zijn weggeschuurd) is voorzien van 0,25 mm Evergreen.

Op deze foto is de achterzijde nog onbewerkt:
Afbeelding

Op deze foto een overzicht van alle onderdelen en linksachter de donateur voor de lichtgekleurde cabine-delen:
Afbeelding
Het voorbeeld van de oplegger is voorzien van een Dhollandia ondervouwlaadklep. Het heeft wat zoeken gekost, maar deze blijken nergens standaard leverbaar.

Gelukkig vond ik in mijn onderdelenbox nog een Roco laadklep.
Afbeelding

Dus deze laadklep maar in 2 delen gesneden en met behulp van Evergreen profielen omgebouwd tot ondervouwer. Het was moeilijk om goede tekeningen te vinden
van de hulpframe’s en andere onderdelen, maar met wat inventiviteit hangt er wel een ondervouwer onder.
Afbeelding

Herpa levert best een fraaie koelinstallatie van Carrier, maar eigenlijk is deze best kaal uitgevoerd.
Afbeelding

Alleen al een paar decals (uiteraard zelf getekend en geprint) ziet zo’n installatie er al stukken beter uit.
Afbeelding

Door met matzwarte verf een paar ribben bij te werken en de rest met een hoogglans blanke lk te bewerken wordt het helemaal fraai.
Afbeelding

Nu het nog makkelijk bereikbaar is, heb ik meteen de spatlappen voorzien van Krone-decals.
Afbeelding

Om de scharnieren en deurstangen goed weer te geven, heb ik uit Evergreenplaat 0,25 mm en staaf 0,50 mm het nodige uitgesneden en op de achterzijde aangebracht. Ook de handgrepen om de deuren te openen zijn uit 0,25mm Evergreen gesneden.

De diverse decals heb ik zelf getekend en geprint. Voor een deel zijn het decals op een witte decaldrager, deels op een transparante drager. Omdat er nog wel eens een decal wil beschadigen tijdens het aanbrengen, kun je beter meteen maar een paar meer aanmaken. Ik weet het, je ziet er weinig van, maar onder de kentekenplaat aan de voorzijde staat het logo van Volvodealer Nijwa Groep afgebeeld. Net zoals op de kentekenplaat van de oplegger de extra “1” conform mijn voorbeeld is opgenomen. Dat op de laadklep aan de linkerzijde dan ook “Dhollandia” staat, zal je vast niet verbazen.
Afbeelding

Bij de trekker lag de grootste uitdaging om de 3 kleurvlakken strak te krijgen, maar ook om de fijne belijning en belettering er goed op te krijgen. Na een paar mislukte pogingen om het rood met schilderwerk en later airbrush er goed op te krijgen, heb ik ervoor gekozen om het hele rode vlak inclusief belettering en de fijne streep als 1 decal aan te brengen. Daarvoor heb ik dan wel eerst de cabine in de juiste kleur beige gespoten.
Afbeelding

Vervolgens heb ik de onderzijde van de cabine en een aantal delen van de grill in de kleur grroen geschilderd. Ook de chroomranden in de grill zijn met zilververf aangezet. Ik heb dit geprobeerd met “bare metal foil” te doen, maar blijkbaar zijn de oppervlaktes daar domweg te klein voor. Het losse interieur is met een paar grijstinten verfraaid.
Afbeelding

Nadat alle onderdelen in de juiste kleuren stonden en de decals waren aangebracht, zijn de trekker en oplegger nog van een laag blanke lak voorzien.
De raamopeningen van de trekker zijn daarna nog met zwarte verf voorzien van de glaskaders. De binnenzijde van de cabine is lichtgrijs geschilderd. Omdat mijn voorbeeld geen gordijntjes, vlaggetjes en dergelijke had, zijn deze ook in het model niet aangebracht.

Dan komt het stadium dat het model zo’n beetje gereed is.
Afbeelding

Nadat de dakantennes en de spiegels gemonteerd zijn, is het tijd voor de eindfoto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat dit model niet voorzien is van lucht- en hydrauliekslangen en dergelijke. Dat heb ik tot op heden bij mijn andere modellen ook niet gedaan. Zie het als een bewuste keuze……….

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Wow mooi zeg, heb je errrug goed gedaan.
Komt hij nu bij Rudi op zn bureau?

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 9:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Ik ken "Rudi" niet eens. Nee, het model komt bij een prive-persoon te staan.

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op zo 28 feb, 2016 19:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 535
Woonplaats: Westfriesland
Weet je zeker dat dit 1:87 is? :shock: Op zo'n kleine schaal kan dat helemaal niet!!!!!
Heel netjes gedaan. :brouw:

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Dank Vinnie.
Ik ben er vrij zeker van dat dit 1:87 is :D
En dat het kan, is juist voor mij de uitdaging haha

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op zo 28 feb, 2016 19:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 maart, 2016 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Mooi gelukt Ron. Is inderdaad mogelijk in 1:87. Kost iets meer geduld, maar je kunt er veel van kwijt in een vitrinekast :lol:

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 12:24 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Mooi eindresultaat Ron! Ondanks dat ik dit niveau op 1/87 (nog) niet haal :D , doe ik over de velgen altijd Tamiya Smoke, dat geeft net iets meer diepte en maakt de velgen wat levendiger :wink:
Ben benieuwd naar wat er nog meer uit jouw modelbouwkoker gaat komen.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement