Naast mijn normale modelbouw van hijskranen en speciaaltransporten in 1:87, heb ik een uitstapje gemaakt. Op verzoek heb ik mij gewaagd om eens een koelcombinatie op de wielen te zetten. Bijgaand een verslagje hiervan.
De eerste uitdaging lag al in het feit dat bij de meeste standaard uitvoeringen van de Volvo van Herpa de grill en de plaat onder de voorruit in de kleur zwart worden geleverd. Gelukkig heb ik een model in de kleuren van AZ Kempen gevonden, waarbij deze delen al in een lichte kleur zijn uitgevoerd. Daarnaast heb ik een Schmitz koeltrailer van Herpa gekocht, omdat er geen Krone koelopleggers beschikbaar zijn.
De achterzijde van de Schmitz lijkt veruit niet op de Krone. Zo heeft Krone 3 scharnieren per deur, de Schmitz 4. Verder is ook de bumperpartij duidelijk anders. De wandhoogte van de Krone moet zo’n 3 mm hoger zijn dan de Schmitz van Herpa. Om dat de bereiken, zijn de wanden buitenom bekleed met 0,25 mm Evergreen. Ook de achterzijde (nadat de scharnieren etc zijn weggeschuurd) is voorzien van 0,25 mm Evergreen.
Op deze foto is de achterzijde nog onbewerkt:
Op deze foto een overzicht van alle onderdelen en linksachter de donateur voor de lichtgekleurde cabine-delen:
Het voorbeeld van de oplegger is voorzien van een Dhollandia ondervouwlaadklep. Het heeft wat zoeken gekost, maar deze blijken nergens standaard leverbaar.
Gelukkig vond ik in mijn onderdelenbox nog een Roco laadklep.
Dus deze laadklep maar in 2 delen gesneden en met behulp van Evergreen profielen omgebouwd tot ondervouwer. Het was moeilijk om goede tekeningen te vinden
van de hulpframe’s en andere onderdelen, maar met wat inventiviteit hangt er wel een ondervouwer onder.
Herpa levert best een fraaie koelinstallatie van Carrier, maar eigenlijk is deze best kaal uitgevoerd.
Alleen al een paar decals (uiteraard zelf getekend en geprint) ziet zo’n installatie er al stukken beter uit.
Door met matzwarte verf een paar ribben bij te werken en de rest met een hoogglans blanke lk te bewerken wordt het helemaal fraai.
Nu het nog makkelijk bereikbaar is, heb ik meteen de spatlappen voorzien van Krone-decals.
Om de scharnieren en deurstangen goed weer te geven, heb ik uit Evergreenplaat 0,25 mm en staaf 0,50 mm het nodige uitgesneden en op de achterzijde aangebracht. Ook de handgrepen om de deuren te openen zijn uit 0,25mm Evergreen gesneden.
De diverse decals heb ik zelf getekend en geprint. Voor een deel zijn het decals op een witte decaldrager, deels op een transparante drager. Omdat er nog wel eens een decal wil beschadigen tijdens het aanbrengen, kun je beter meteen maar een paar meer aanmaken. Ik weet het, je ziet er weinig van, maar onder de kentekenplaat aan de voorzijde staat het logo van Volvodealer Nijwa Groep afgebeeld. Net zoals op de kentekenplaat van de oplegger de extra “1” conform mijn voorbeeld is opgenomen. Dat op de laadklep aan de linkerzijde dan ook “Dhollandia” staat, zal je vast niet verbazen.
Bij de trekker lag de grootste uitdaging om de 3 kleurvlakken strak te krijgen, maar ook om de fijne belijning en belettering er goed op te krijgen. Na een paar mislukte pogingen om het rood met schilderwerk en later airbrush er goed op te krijgen, heb ik ervoor gekozen om het hele rode vlak inclusief belettering en de fijne streep als 1 decal aan te brengen. Daarvoor heb ik dan wel eerst de cabine in de juiste kleur beige gespoten.
Vervolgens heb ik de onderzijde van de cabine en een aantal delen van de grill in de kleur grroen geschilderd. Ook de chroomranden in de grill zijn met zilververf aangezet. Ik heb dit geprobeerd met “bare metal foil” te doen, maar blijkbaar zijn de oppervlaktes daar domweg te klein voor. Het losse interieur is met een paar grijstinten verfraaid.
Nadat alle onderdelen in de juiste kleuren stonden en de decals waren aangebracht, zijn de trekker en oplegger nog van een laag blanke lak voorzien.
De raamopeningen van de trekker zijn daarna nog met zwarte verf voorzien van de glaskaders. De binnenzijde van de cabine is lichtgrijs geschilderd. Omdat mijn voorbeeld geen gordijntjes, vlaggetjes en dergelijke had, zijn deze ook in het model niet aangebracht.
Dan komt het stadium dat het model zo’n beetje gereed is.
Nadat de dakantennes en de spiegels gemonteerd zijn, is het tijd voor de eindfoto’s:
Ik weet dat dit model niet voorzien is van lucht- en hydrauliekslangen en dergelijke. Dat heb ik tot op heden bij mijn andere modellen ook niet gedaan. Zie het als een bewuste keuze……….