Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 356 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Nu de Ginaf klaar is, wordt het dus tijd voor weer iets nieuws. Natuurlijk heb ik de Scania 8x4 nog, waar ik mee bezig ben, maar ik wil toch ook wel weer een leuk scratch project hebben voor het komende jaar. Ik heb nog een heel lijstje in mijn gedachten van modellen die ik wel zou willen bouwen en besloten dat het deze keer weer een Scania wordt. (Jaja, ik heb de smaak te pakken )
Maar deze keer wordt een klassieker en één die ik hier nog niet zo vaak ben tegen gekomen. Een Scania L serie 6x2 met een Floor 3 assige stenentrailer en daarop een Hulo kraan. Allemaal zo eind 60, begin 70er jaren. Nou zou ik voor de cabine natuurlijk de JCL cabine kunnen nemen, maar ik heb besloten dat ik hem maar zelf bouw. Niet omdat ik denk het beter kunnen dan JCL, maar ik ben nou eenmaal niet zo’n liefhebber van resin. En….. ik heb de voorzichtige gedachten om bij deze zeker de motorkap, maar als het lukt, ook de deuren te kunnen openen.( en ook weer te kunnen sluiten natuurlijk)Johannes heeft dit bij zijn DAF nu ook gedaan en ik vind dat wel een heel mooi detail. Voor de rest is dit ook niet zo’n heel moeilijke cabine om te bouwen, want hij bestaat uit heel veel rechte vlakken.

Het chassis zal weer helemaal zelfbouw worden, hoewel ik daar volgens mij wel weer gebruik kan maken van een aantal delen van de achteras en ophanging van Italeri , want die lijkt erg veel op hetgeen er in de kit zit, alleen dan wil ik wel proberen om de achterste as te kunnen liften.

Van de trailer en de Hulo kraan heb ik nog niet zo heel veel informatie gevonden, wel een tekening van het besturingssysteem van de laatste as, die volgens mij ook al een keer in een topic van André is geplaatst, maar voor de rest nog niet zoveel. Dus mochten jullie mij lastig willen vallen met informatie over een 3 assige Floor trailer en een Hulo kraan?? Graag….. :D

Voordat ik met de bouw begin, maak ik op de computer eerst een tekening. Aan de hand van een specificatieblad met daarop een tekening en de maten heb ik eerst een ruwe schets gemaakt. Aan de hand van die schets maak ik dan eerst een tekening van het chassis met daarop al de nodige details.
En dat brengt mij direct op de eerste vraag. De Wielbasis van zo’n 6x2 trekker. Ik zie alleen maar 3,80 en 5.00 meter, waren dat de enige of waren ze er ook nog korter? Op mijn tekening is de wielbasis 3,80 meter, maar dat lijkt me nog wat lang.

Hieronder een paar foto's. De eerste heb ik op internet gevonden en dat is wat het ongeveer zou moeten gaan worden. Op de tweede foto het begin van de tekening.

Gr. Zeger

photo 358108
Bron:jacovantkruis.blogspot
photo 358107

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op wo 30 nov, 2016 20:36 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Dat wordt weer genieten de komende tijd :brouw:
Succes met deze Scania.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Zeger ,
Nou dat belooft wat .Een erg mooi project weer en zeer herkenbaar voor die tijd in deze samenstelling.We zullen mee zoeken voor de Hulo .
En ja als je eenmaal de smaak van Scania te pakken hebt nou dan.........!!!! :mrgreen:
succes met de bouw.
groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
nou mooi project weer, een scania zelfs haha.
Je tekening lijkt wel aardig goed met de foto, zelfs te kort als ik het vergelijk met die kist die er op de foto nog tussen zit.
Maar er zal hier vast wel iemand de exacte wb weten

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooie combinatie die je in gedachten hebt.
Lijkt misschien aardig simpel maar er zal nog zeker wat werk in gaan zitten.
Krijgt de oplegger ook een kabelbesturing die echt werkt?

Ga je de trekker met originele Scania cabine maken of zoals op de foto met een 'wagenmakerscabine' of BeGe cabine?
Bij de originele af-fabriek cabine van Scania ( vanaf +/- 1967 ) heb je bij de eerste versie een stalen dashboard en spijltjes in de zijramen.
Na 1976 ( ongeveer ) kwam er een kunststoffen dashboard en verdwenen de spijltjes in de zijramen van de cabine.

Bij zo'n wagenmakerscabine kun je alle kanten op...

Succes.

gr Jeroen

ps: bij vd Vlist reed ook zo'n torpedo trekker rond die de achterwielen zowat direct achter de cabine had zitten. Misschien hier zelf de wielbasis aangepast..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ik zie dat Zeger in zijn begin tekst L111 Scania heeft staan, dus zal een latere versie worden die vanaf ik meen eind 1975/begin 1976 op de markt kwamen.
groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hallo Zeger,
Ook nog dit gevonden: Heb je hier wat aan?

http://carblueprints.info/eng/prints/sc ... lb110-1970

Bij onze collega bouwers: http://www.modelbouwforum.nl/threads/sc ... ne.227148/

By the way, het toeval wil, dat ik gisteren wat tegenkwam bij Oudedaf.nl. Een Mack DM-600 van Haukes met ook zo'n stenentrailer van Floor. Ik heb nog een Mack van Ertl, dus dat zou ik wel kunnen bouwen. Zouden ze bij Floor misschien nog maatschetsen hebben ? Dat zou mooi zijn.

Intussen veel succes, ik volg het met veel belangstelling.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Een 6x2 is zowieso een LS. Een 4x2 is een L en 6x4 is een LT.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Wow, Zeger,

Dat is/wordt weer een prachtprojekt die velen ( mezelf incluis) weer zal kunnen bekoren.
Ik volg je


@JohnH:

Dat ziet er wel een interessante site uit. Zal ik eens nader bestuderen.


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Zo hee!! :shock:

Die zag ik even niet aankomen, bijzondere trekker, bijzondere trailer en een bijzondere laadkraan in één scratchbouw!!!!

Laat maar komen, ik zit er klaar voor! :wink:

En ken je deze FB groep al? : https://www.facebook.com/groups/3553433 ... 1/?fref=ts

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 356 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement