Nu de Ginaf klaar is, wordt het dus tijd voor weer iets nieuws. Natuurlijk heb ik de Scania 8x4 nog, waar ik mee bezig ben, maar ik wil toch ook wel weer een leuk scratch project hebben voor het komende jaar. Ik heb nog een heel lijstje in mijn gedachten van modellen die ik wel zou willen bouwen en besloten dat het deze keer weer een Scania wordt. (Jaja, ik heb de smaak te pakken )
Maar deze keer wordt een klassieker en één die ik hier nog niet zo vaak ben tegen gekomen. Een Scania L serie 6x2 met een Floor 3 assige stenentrailer en daarop een Hulo kraan. Allemaal zo eind 60, begin 70er jaren. Nou zou ik voor de cabine natuurlijk de JCL cabine kunnen nemen, maar ik heb besloten dat ik hem maar zelf bouw. Niet omdat ik denk het beter kunnen dan JCL, maar ik ben nou eenmaal niet zo’n liefhebber van resin. En….. ik heb de voorzichtige gedachten om bij deze zeker de motorkap, maar als het lukt, ook de deuren te kunnen openen.( en ook weer te kunnen sluiten natuurlijk)Johannes heeft dit bij zijn DAF nu ook gedaan en ik vind dat wel een heel mooi detail. Voor de rest is dit ook niet zo’n heel moeilijke cabine om te bouwen, want hij bestaat uit heel veel rechte vlakken.
Het chassis zal weer helemaal zelfbouw worden, hoewel ik daar volgens mij wel weer gebruik kan maken van een aantal delen van de achteras en ophanging van Italeri , want die lijkt erg veel op hetgeen er in de kit zit, alleen dan wil ik wel proberen om de achterste as te kunnen liften.
Van de trailer en de Hulo kraan heb ik nog niet zo heel veel informatie gevonden, wel een tekening van het besturingssysteem van de laatste as, die volgens mij ook al een keer in een topic van André is geplaatst, maar voor de rest nog niet zoveel. Dus mochten jullie mij lastig willen vallen met informatie over een 3 assige Floor trailer en een Hulo kraan?? Graag…..
Voordat ik met de bouw begin, maak ik op de computer eerst een tekening. Aan de hand van een specificatieblad met daarop een tekening en de maten heb ik eerst een ruwe schets gemaakt. Aan de hand van die schets maak ik dan eerst een tekening van het chassis met daarop al de nodige details.
En dat brengt mij direct op de eerste vraag. De Wielbasis van zo’n 6x2 trekker. Ik zie alleen maar 3,80 en 5.00 meter, waren dat de enige of waren ze er ook nog korter? Op mijn tekening is de wielbasis 3,80 meter, maar dat lijkt me nog wat lang.
Hieronder een paar foto's. De eerste heb ik op internet gevonden en dat is wat het ongeveer zou moeten gaan worden. Op de tweede foto het begin van de tekening.
Gr. Zeger
Bron:jacovantkruis.blogspot