Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
ja mooi kleurtje, welke kleur is dat Hermann??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Bedankt voor jullie reacties, en ja....ik was zelf ook erg in mijn nopjes met deze kleur. 8)
Het is de Motip 43200, en spuit heel erg fijn en redelijk snel dekkend.

Wél is het belangrijk dat je een gele primer kiest, en niet met grijs, rood, zilvergrijs of iets dergelijks gaat lopen stunten.
Geel en oranje zijn namelijk ontzettend gevoelig voor andere kleuren primer, waardoor er een raar effect optreed.
De lak schijnt niet goed en egaal te dekken en je blijft op de hoeken de kleur van de primer "licht" er door heen zien.
Bij gele primers heb je dit effect niet, omdat geel een basiskleur is voor oranje of .......inderdaad, andere geel-tinten.

Nadat de lak goed uitgehard is, heb ik de cabine even in een badje water met azijn gelegd, en ben daarna met "Mer" wax de hele cabine gaan polijsten en poetsen.
Hiermee haal je een heel dun laagje lak weg en maak je de lak superglad en komt de glans tevoorschijn.

photo 371784

photo 371782

photo 371781

photo 371780

photo 371779

photo 371778

photo 371783

En zo gaan we rustig weer verder.
De Mp2 cabine had nogal wat tegenslag.
De éérste optie was een mooie blauwe kleur, maar ik had helaas een "maandag ochtend" spuitbus te pakken.
Veel spetters en de lak trok heel sinaasappelig en mat op. :o
Qua voorwerken is er geen verschil, omdat beide cabines tegelijk zijn voorgewerkt.

De cabine inmiddels weer ontlakt met ovenreiniger, omdat dit het meest effectief is tegen autolak.
Autolak is zo gemaakt dat het tegen een stootje moet kunnen, dus ontlakken is een niet al te plezierig werk. :?

Maar goed.... op naar de automaterialenzaak en deze bus omgeruild en stond even voor het spuitbussenrek te kijken.......en opeens heb je het!
Ik heb de kleur maar eens even helemaal over een andere boeg gegooid, en hiermee ook weer zo,n typische duitse kleur meegenomen.

photo 371785
Bron: baumaschinenbilder.de

Zal dadelijk mooi staan, zo naast elkaar. :D
We gaan het zien heren.

photo 371786
Bron: baumaschinenbilder.de

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Jammer van de lak tegenslag bij de blauwe cabine Hermann, maar de gele staat er prachtig strak bij en glimt als de spreekwoordelijke h........ in de maneschijn!
Wordt weer een pareltje in de verzameling, de druk voor Wettringer wordt nu wel voelbaar denk ik.
Succes nog :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Woefdram schreef:
Maar goed.... op naar de automaterialenzaak en deze bus omgeruild en stond even voor het spuitbussenrek te kijken.......en opeens heb je het!
Ik heb de kleur maar eens even helemaal over een andere boeg gegooid, en hiermee ook weer zo,n typische duitse kleur meegenomen.

photo 371785
Bron: baumaschinenbilder.de

rolf mulder schreef:

De derde wordt dan zeker een elfenbein of zo'n vaal-groen :?:

Groeten Rolf

Fijn hè Hermann, als andere bouwers je zulke goede kleuradviezen geven :wink: :roll: :mrgreen:
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Is de gele cabine alleen gepoetst of zit er ook nog blanke lak op?
Omdat er nu ook decals op zitten zou ik denken nog blanke lak?
Glimt mooi zo, ik durf dat polijsten niet aan, maar moet het ook maar eens proberen.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2016 4:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Ja Rolf, waar zou ik zonder jou of de andere brouwers zijn. :mrgreen:

Christiaan,

De cabine is alleen gepoetst en alleen de kleine decals zijn met een penseel en een beetje vallejo blanke lak bewerkt.
Om de hele cabine nog met blanke lak te spuiten is niet nodig omdat de gewone autolak al met een blanke lak gemengd is, en met nog eens een blanke lak er over heen gaan, zou de cabine te veel glimmen voor een normaal werkpaard.
Bij een showtruck zou ik het dan weer wél doen.
Voor verbleking door UV hoef je ook niet bang te zijn, omdat autolakken hier tegen goed beschermd zijn. :wink:
Bij de metallic lakken moeten weer wel met een blanke lak gespoten worden.

Ja heren, na de Wettringer Tage, gaan we weer eens rustig de draad oppikken.
Als eerste heb ik de zetels gespoten en van decals voorzien, die later met seidemat blanke lak bewerkt zijn om het glimmende effect van de decals weg te krijgen.

photo 373759

Vervolgens de eerste spatborden van de MP3 gemaakt en de Mp2 zullen uiteraard nog volgen.
Deze spatborden zijn weer nét even anders dan bij een gewone L-Cabine.

photo 373758

En dan als laatste, heb ik de MP2 cabine in de typische Duitse groene kleur gespoten en natuurlijk weer gepolijst.
Het lakken zat even niet mee, omdat bij de éérste keer er een heel klein spuitfoutje op de voorkant zat, wat ik niet weg gepoetst kreeg.
Nu was het wel heel erg ieniemienie maar "voor mij" wel erg in het zicht, dus ja.Afbeelding
Het was dus weer tijd voor mr musscle en weer helemaal van voor af aan beginnen. :(
En het resultaat is........ach, kijk en oordeel zelf maar. :wink:

photo 373755

photo 373754

photo 373753

photo 373752

En na 2 cabines polijsten ziet je polijstdoekje er zo uit.
Nu nog mijn wijsfingers nog op kleur krijgen. :lol:

photo 373756

En even gebroederlijk naast elkaar.....

photo 373757

Zo heren, dat was hem dan weer voor even, en tot de volgende maar weer.

photo 371450
Bron: baumaschinenbilder.de

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2016 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik ben meer bang dat ik hoekjes of uitsteeksel weer kaal poets, dat is mijn angst.
Maar met al mijn pinstripes moet er toch nog lak over.
Zou blanke lak ook over een gepoetste cabine kunnen of krijg je dan opliggende druppels??

Mooie kleur weer Hermann, en je stoelen zien er ook mooi uit.
Komen die stoel decals uit de kit of heb je die zelf gemaakt??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2016 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Mooie resultaten weet jij altijd te halen met Motip spuitbussen Hermann :brouw: .

Ik heb daar wat meer problemen mee, vooral zoals je al opmerkte, op de hoeken van cabines, brandstoftanks...
Heb zo het chassis van mijn Freightliner verknoeid. Te weinig dekking op moeilijke plaatsen, nog maar een laagje erover en voor je het weet zit de lak er veels te dik op. Na een badje remolie ligt die nu ver weg :evil: . Heb me voorgenomen om waar mogelijk Motip spuitbussen te vermijden, en zoveel mogelijk met airbrush te doen.

Verder staan die twee typisch Duitse kleuren prima op je Actrossen.

Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2016 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie resultaten weer Hermann!
De stoelen zien er ook realistisch uit.
Herkenbare kleuren die je elke keer weer gebruikt.
Succes met de laatste loodjes :brouw:

De eerste Steinkühler die ik zonder bulk of tankoplegger zie.....

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2016 5:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor jullie enthousiasme voor deze kleur. :brouw:
Zelf vond ik het ook een erg mooie kleur die goed dekt en makkelijk te spuiten is/was.

Christiaan,

De decals voor de MP2 stoelen zitten alleen in de Revell kit met de grijze Actros, in dit geval de linkse stoelen op de foto.
Voor de MP3 stoelen heb ik een MP3 decal sheet van KFS gekocht die je zelf op maat moet knippen.

Het polijsten is een actie die pas in de laatste fase wordt gedaan, dus tussen de lak en blanke laklaag alleen met een fijn polijst schuurpapier bewerken.
In dit geval zou je eerst de blanke laklaag er op moeten spuiten, om vervolgens dit te polijsten voor meer diepte en glans.

Eddy,

Dit is het leuke van de verschillende ervaringen van modelbouwers, de één zweert het bij een AB, wat ik nog nooit gedaan heb, en de ander zweert het bij spuitbussen.
Het belangrijkste bij autolakken spuiten die uit een spuitbus komen is de manier van spuiten.
De cabine plak ik op een lege hoge spuitbus zodat ik van alle richtingen kan spuiten voor een optimale dekking vanuit elke hoek.
In dit geval, rechtop rondom, onderste boven rondom, op zijn kant rondom en indien nodig, kruislings rondom.
Je zal zien dat elk hoekje en randje egaal gedekt is.
De spuitbus wel snel heen en weer bewegen en tussendoor regelmatig schudden.

Het volgende waar ik veel aandacht aan besteed is de ondergrond.
Zoek altijd een primer die de kleur zo dicht mogelijk benaderd, geel oranje lakken een gele primer, rode lakken een rode of roodbruine primer, en voor de overige kleuren een gewone grijze primer, hiermee verzeker je jezelf voor de optimale dekking.
Toch is er een uitzondering, en dit is met witte lakken.
Als je een hagelwitte cabine wilt hebben, dan altijd een grijze of zwarte ondergrond en beslist geen witte primer.
Witte primers geven nooit het mooie diepe witte effect als bij een grijze of zelfs een zwarte ondergrond, sterker nog, het geeft een flets en zelfs een raar "naar licht gelig" neigend effect. :?....tja, heel vreemd.
Voor AB spuiters is het zelfs aan te raden om een héél ieniemienie drupje blauw toe te voegen.

Het zogenaamde zilvergrijs spuiten voordat er de uiteindelijk kleur op komt, heeft mij nog nooit kunnen overtuigen van een beter resultaat althans, niet bij de autolakken.
Bij rode, gele en oranje kleuren is het zelfs sterk af te raden ivm het doorschijnende effect.
Bij de auto restaurateurs zul je dit ook nooit zien, en gebruikt men hoofdzakelijk een grijze primer omdat dit het meest neutraal is voor de meeste kleuren.
Dit geheel naar mijn ervaring met de Motip lakken, en na veel uitproberen van andere adviezen, zelfs met de zilvergrijze ondergrond. :wink:

Uiteindelijke conclusie is dat je zowel met spuitbussen als met een AB de nodige oefening en ervaring op moet doen, en niet bang moet zijn voor wat experimenteren. :wink:

Onne, speciaal voor jou! :brouw:
http://www.steinkuehler-spedition.de/de/fuhrpark/planenzuege

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement