Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Jah, na veel leuke reacties ontvangen te hebben omtrent het idee om 3 Lowliners te bouwen, dan toch maar een Topic openen voor het uiteindelijk trio.
Na wat prakkiseren, heb ik besloten om er maar 1 topic van te maken, en tussentijds de MP2, wat ook een 1844 gaat worden, er bij te betrekken.
De reden hiervan is, dat de chassis eigenlijk niet verschillen, en de bouw of verbouw van de cabines eigenlijk hetzelfde zijn, t.a.v. interieur, spatborden en dergelijke.
Ook de motoren zullen weinig van elkaar afwijken, en zullen zo op het oog er redelijk hetzelfde uit gaan zien.

Het enige optische verschil in chassis is dat de MP2 een reservewiel aan de zijkant krijgt en de MP3 een 2e brandstoftank op die plek.
De side-skirts komen er niet op, omdat ik de chassis mooi open wil houden, zodat de details mooi zichtbaar blijven.
Qua kleur weet ik het nog niet helemaal, maar ik weet wel te melden dat de spoiler set in de grijze kunststof kleur wordt gespoten, ongeacht de cabinekleur en dus bij deze ook "typisch Duits".

photo 357890

Wat ook anders zal zijn is de retarder, allebei de trekkers krijgen deze keer een echte Voith aquatarder, en is dus weer een andere retarder dan de Telma op de Eurocab en de Oilretarder op de MP1 en op de Actros side-loader.
Ook krijgen de 2 trekkers een euro-5 uitlaat met daarbij de add-blue tanken.
Ach, het zal allemaal aan bod komen, met de vele referentiefoto's als ondersteuning, en zoals bij de MP1, zullen deze 2 trekkers het ook van de details moeten hebben, omdat het in de kern eigenlijk gewoon 2 eenvoudige 2 assige trekker chassis zijn. :roll:

Tegen de tijd dat het drietal helemaal klaar is, dan komen ze alle 3 tezamen op een plaat te staan, waarmee uiteindelijk de 3 generaties Low deckers op gepresenteerd worden.
Als Italeri inderdaad eind dit jaar met de MP4 komt, dan zal deze later er ook nog eens bijgevoegd gaan worden. :mrgreen:

Ok mannen, laten we aftrap maar nemen en alvast de updates gefarceerd in dit topic gaan plaatsen, want ik had tussentijds wel al foto's gemaakt. :wink:
De chassis komen van de aankopen van MP, waarbij de 2 MP2 trekkers van de "Schenker container trailer-kit komen, maar dan zonder de trailers met containers.....zonder containers, dat dan weer wel....of.... dat dan weer niet! :lol:
Om te beginnen is het chassis nét even wat langer dan het MP1 chassis, hiermee wordt alleen de overhang bedoeld en niet de as afstand. :wink:

photo 357835

De motorsteunen die in de kit zitten, krijgen een andere plek dan in de bouwtekening aangegeven, dit omdat de motor een V6 wordt.
Om te beginnen vijl je gewoon de opstaande randjes, aan de binnenkant van het chassis, weg zodat je de motorsteuntjes op de juiste plek kan lijmen.
Het is wel verstandig om de motor eerst even terug te bouwen naar een V6 zodat je de juiste afmetingen hebt.

photo 357833

Dan natuurlijk de boutkopjes die met de punch & die set zijn geslagen, op hun plaats lijmen, en er later nog wat extra gaatjes in het chassis boren.

photo 357834

photo 357838

De slang doorvoeren worden nu met de inbusboutjes van "Merng" gedaan, waardoor je nu veel fijner kan werken en het realisme nét even wat meer naar een hoger niveau tilt.

photo 357857

photo 357858

photo 357839

photo 357854

Dan de steun voor de dempers, die onder een hoek staan, en dus nier recht op het chassis komen te zitten zoals dit wel op de tekening wordt afgebeeld.
Gewoon het lipje aan de achterkant weg snijden, demper weghalen, met een vijl de steun open vijlen en er een los asje en 2 bouten en moeren op plakken zodat dit er beter uit gaat zien.

photo 357837

photo 357853

Dan de uitstekende plaat waar later wat elektra attributen op komen te zitten en de zelf gemaakte steunen van de euro-5 uitlaat alvast geplaatst.
De steunen zitten wel in de set, maar vind styreen even prettiger werken dan resin........tja....ieder zo zijn gebrek zal ik maar zeggen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

photo 357836

photo 357842

photo 357841

Zoal jullie kunnen zien, zijn de sleuven allemaal dicht gemaakt.
Dit is gedaan omdat de uitlaten en filterpotten van de kit niet gebruikt worden.
Dit kan natuurlijk wel op de MP2, maar op de MP3 die in de eurozone rijdt kan dit niet.
Buiten de eurozone kan de uitlaat van de kit wél op de MP3 geplaatst worden, tja.....Italeri ging met de MP3 kit er vanuit dat iedereen een MP3 buiten de eurozone zou bouwen, en dus dan met deze kit dan ook correct zijn. :roll:

De uitlaat-set van P&B Models wordt nu uit de kast gehaald en erbij gehouden voor de afmetingen van de onderste beugel, die aan de onderkant van de uitlaat komt te zitten.

Afbeelding

photo 357840

photo 357847

photo 357845

photo 357844

photo 357843

photo 357846

Tja, dat zit voorlopig als gegoten.
Dan de achterassen, veel valt er niet over te vertellen, behalve dat deze redelijk gelijk zijn met de MP1, op 1 verschil na........de MP2 en Mp3 achteras hebben maar 1 set luchtveren i.p.v. een dubbele set zoals op de MP1.

photo 357848

photo 357850

photo 357851

photo 357852

Dan natuurlijk de luchtveren voor de vooras maken, 4 tegelijk natuurlijk want het zijn 2 chassis. :P

photo 357859

En ook weer de vooras verder bewerken met aansluitingen voort rem- en elektraleidingen.....

photo 357860

photo 357862

Stuur servo mag ook niet vergeten worden..........

photo 357869

De luchtketel-set tussen het chassis.........

photo 357867

photo 357866

En natuurlijk nog wat extra gaatjes boren op de dwarsspanten......

photo 357861

Om vervolgens de achteras al te plaatsen.......

photo 357868

photo 357865

photo 357871

Ok mannen, ik hou het hier even bij, en dan zal de volgende update helemaal "up-to-date" zijn.Afbeelding
Da wassum voor vandaag en tot de volgende maar weer!

photo 357889
Bron: baumaschinenbilder.de

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op wo 18 apr, 2018 14:33 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bsfrweldg
Ben wat moeilijk te verstaan. Mond vol popcorn. :?
Maar begin is al geweldig!

Echt een handleiding 'wat moet je aanpassen om ...'
Met die zwarte chassis en witte aanpassingen is het heel duidelijk.

Leuk dat er verschillende retarders komen.
Je wordt echt een expert op dit gebied.

Leuk!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
yep, mooie modellen.
Misschien heb je het al in je andere topics vermeld, maar ik ben het even kwijt.
Wat voor wielen gebruik je voor je low deck trekkers??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Mooi weer Hermann! Ik kijk al uit naar de details! Ik heb nog een MP1 liggen als je er belang bij hebt.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hij gaat lekker! Je bedrijfshal moet binnenkort uitgebreid worden neem ik aan? :lol:
Prachtig om al die verschillende details te zien bij deze modellen.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers, bedankt voor jullie onvermoeibare interesse! :brouw:

Christiaan,

Voor de wielen gebruik ik de nieuwere Italeri velgen en de banden van KFS.
In deze update kom ik daar nog op terug.

Jelmer,

Momenteel heb ik al een flinke voorraad Actrossen liggen waar ik voorlopig nog wel zoet mee ben.
In ieder geval bedankt voor het aanbod! :brouw:

Goed heren, we gaan vandaag verder naar de huidige stand van zaken.
Om te beginnen, heb ik op beide chassis de achterste remschijven gemaakt en geplaatst.
Later zullen de voorste schijven en de remklauwen nog gemaakt worden.

photo 358068

Op het MP2 chassis de reservewielhouder verder bewerkt en bevestigt.

photo 358070

En natuurlijk de voorste luchtbalgen en wielophanging met de bekende torsiebrug.
De torsiestang die in deze brug komt te zitten moeten nog gemaakt en geplaatst worden.

photo 358062

photo 358063

photo 358064

photo 358065

photo 358066

photo 358067

De ophangbeugel van de euro-5 uitlaat ook nog even verder bewerkt....

photo 358061

Om vervolgens de cabine ondersteuning ook eens flink onder handen te nemen.
De ondersteuning die in de kit zit, is alleen correct voor de MP1.
Voor deze 2 Actrossen ziet deze ondersteuning er totaal anders uit en onder het mom van "het kan altijd gekker" heb ik er meteen wat meer detail er in gebracht.

photo 357864

photo 357870

photo 357872

Nu alleen nog de dempertjes er in maken, en dan is deze ondersteuning ook helemaal gereed.

Dan nu het velgen en naven verhaal.
Bij de MP2 en 3 zitten er heel andere naven op de voor en achterassen.
Op de MP1 zit de Aussenplaneten-as met de grote dikke naven er onder , terwijl bij de MP2 en3 de Hypoid-as met zijn korte naven er onder zit.
Even een voorbeeld van zo'n Hypoid-as .

photo 357878
Bron: Erik Meitzer

photo 357877
Bron: Erik Meitzer

Nu kan je natuurlijk als een speer het toetsenbord op schoot trekken en deze naven online bestellen, maar het zelf maken is niet zo'n heel ingewikkeld klusje.
Ik zeg maar zo, kopen kan altijd nog!........Toch?Afbeelding

Als eerste heb ik gekozen voor de normale achterwiel velgen ipv de reservewiel velgen.
Dit omdat bij de normale achterwiel velgen geen uitdrukpunten zitten en dus niet hoeft te plamuren en te schuren.
Gelijk even een nieuwe methode geprobeerd om dit klusje wat te vergemakkelijken.

Met een dremel en een conische slijpsteen, de dunne naaf er uit tollen en de opening mooi rond afwerken.
Vervolgens met een rond schuurpapiertje op een rond blokje, de verkeerd versprongen boutkopjes, op de hand, er uit schuren.

photo 357881

Dan met een oudere dikkere naaf als pas-naaf gebruiken, omdat dit de maatvoering wordt voor de nieuwe naven.
Op de binnenste velg de naaf inkorten tot zo'n 2 tot 3mm en het overblijfsel opslijpen tot dunne borgringen, die later met secondelijm op de messing as worden geplakt.

photo 357883

photo 357884

Dan nu eerst even de velgen met Meng boutkopjes bewerken.

photo 357887

De voorste naven maken........

photo 357885

photo 357886

Om vervolgens de achterste naven te fabrieken.
Als eerste worden de asjes uit styreenbuis op maat gezaagd en met 1,5mm halrond en een afdekplaatje bewerkt.
Op het afdekplaatje heb ik nog een rondje met de cirkelmal gemaakt, om er zéker van te zijn dat dadelijk het rondje in het midden exact zit.

photo 357924

photo 357925

Dan eerste even met de punch&die de 0,85mm boutkopjes er 40x uit slaan en in het velg-bed plakken.

photo 357926

Dan de 1,5mm botkopjes.....ook 40x.....Afbeelding

photo 358058

En even een foto met voor- en achterwiel mét band en dun gevijlde velgringen.

photo 358059

Hieronder het verschil in, rechts de MP2/3 naaf en links de MP1 naaf.

photo 358071

En het lengte verschil.

photo 358072

En als laatste..... de huidige stand van zaken!

photo 357875

photo 357874

photo 357873

Zo mannen, dan zijn we eindelijk helemaal "UP TO DATE".Afbeelding

photo 358092
Bron: baumaschinenbilder.de

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Tja, wat kan ik nog zegen, al die details; gewoonweg heerlijk 8)
Wat wordt de overtreffende trap van detaillering met deze modellen??
Succes in ieder geval :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 4:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Nou Hermann, het lijkt bij jou thuis wel de "STER" fabriek van onse oosterburen :mrgreen:

Nee alle gekheid ff op zij, ziet er weer echt schitterend uit wat je met deze 3 Mercedesen aan het doen bent. Mooi en duidelijke uitleg van je werkzaamheden en dan ook nog mooie foto's met het behaalde resultaat :brouw:
Korrelexpress schreef:
Tja, wat kan ik nog zegen, al die details; gewoonweg heerlijk 8)
Wat wordt de overtreffende trap van detaillering met deze modellen??
Succes in ieder geval :brouw:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Ja, dit zijn altijd prachtige updates! Die naven zijn echt prachtig!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Het moet niet gekker worden :mrgreen: .
3 tegelijk bouwen, en allemaal met hetzelfde hoge detail gehalte. Goed bezig Hermann :brouw:
Ziet er allemaal weer prima en natuurgetrouw uit.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement