Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2016 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Jammer van de JCL banden Hermann. Maar je lost het weer prima op.
Ja de MP4,mooie kit hoor! Hij staat hier ook op de verlanglijst....

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2016 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
hoi Hermann ,

Is echt een stukje vakwerk hoor! volg het vol bewondering.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 dec, 2016 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Sebas, ja ik ben inderdaad wat verder met de trailer, vandaag de beelden. :wink:
De MP4 laten liggen is tot nu toe gelukt...... :roll: ......heb de doos wel inmiddels een keer of 3 uit de kast gehaald.
Wat mij overdonderde.....de MP4 heeft zelfs afwerklijsten aan de binnenkant van de voorruit.. :shock: :o ......ze zullen bij Italeri toch niet naar mijn interieur verbouwingen hebben zitten kijken. :?
In mijn hoofd staat ie inderdaad al helemaal gebouwd en gespoten. :lol: :lol: :lol:

Goed mannen, bedankt voor jullie reacties en interesse, en vandaag dan weer de vorderingen van de trailer.
Nou reed ik van de week op de snelweg langs een Actros MP3 megaspace Lowliner, en wat mij opviel was dat de wapperbak zoals Onne hem noemt, erg voorover op de trekker hing.
Wat bleek.......het was een trekker, zonder hefschotel, en met een standaard curtainsider op de trekker gekoppeld.
Dit zag er best wel een beetje raar uit en werd hierdoor dan ook versterkt in het idee, dat het goed was om de curtainsider om te bouwen naar een megatrailer.

Enfin, de assen zitten nu op zijn plek gemonteerd en moest ze alle 3 nog ietwat inkorten voor de juiste spoorbreedte.
De naven zitten er nog los op hoor....

photo 394349

Dan de lichtbak en onderrijbeveiliging zelf fabrieken omdat de kitversie te hoog wordt.

photo 394353

Dan natuurlijk de achterkant verhogen.
Het doorzagen heb ik gedaan op de uiteinden van de middelste deur scharnieren.
Hierdoor is het makkelijker om de vormen te maken zonder rekening te hoeven houden met scharnieren.
Dit is ook zoals in het echt, had het even nagekeken op verschillende foto's.
In totaal zijn de voor- en achterplaat zo,n 15mm verhoogd.

photo 394352

Hieronder had ik het kopschot gefixeerd met 2 plaatjes, om er absoluut zeker van te zijn dat alles haaks blijft.

photo 394356

Dan natuurlijk de deuren opnieuw maken met gladde platen, zodat op een later termijn de bestikkering er beter op komt, en omdat er vele magatrailers ook deze gladde deuren hebben oa Ewals. :wink:

photo 394351

Dan de gaatjes in de velgen netjes uitboren zodat ze allemaal even groot zijn.

photo 394354

En het totaalbeeld tot nu toe.....wordt wel een aardige lengte zo.

photo 394355

Ja heren, de grote ombouw gaat voorspoedig en is nu zo'n beetje gedaan.
Alleen nog wat leidingwerk, fiets beschermers en nog wat ander prutwerk en dan kunnen we weer verder met de Actrossen zelf.
Na wat passen op de koppelschotel met vlakke grondplaat, staat de trailer ook goed en recht op zijn wielen.
Tja, lowliners hebben een vlakke grondplaat onder de koppelschotel, dus de kitvariant kan ook weer de onderdelen bak in.
Goed heren, dawassum weer voor vandaag en tot de volgende ronde maar weer.

photo 394350
Bron: baumaschinenbilder.de

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wordt een aardig bakkie zo!
Maar geeft absoluut een goed beeld van een echte, het zijn nu eenmaal flinke kleppers die megatrailers.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Word een mooie trailer zo.
hoop werk maar het resutaat loont wel.

Gr. Eef


Laatst bijgewerkt door Eef op zo 11 dec, 2016 1:15 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo Hermann, je bent eigenlijk een echte trekker-bouwer maar een trailer bouwen is toch ook mooi werk, vooral als je daar het e.e.a. aan moet veranderen. En zoals al eerder op dit topic is gezegd, achter een mooie trekker hoort ook een mooie trailer. Maar je slaagt er prima in. Nog wat spoilers op de trekker? Wordt vast een mooie combinatie, maar er is nog wel wat te doen, succes.
Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Gaat heel gaaf worden Hermann.
En zoals je van plan bent de trailer redelijk universeel te bouwen kan je hem straks mooi achter alle 3 de Actrossen hangen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2016 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dat ziet er erg goed uit.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2016 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo heren brouwers, bedankt voor jullie reacties en interesse. :brouw:

Theo, er komt op beide lowliners een spoilerset op de cabine, en de dakspoilers zullen afgesteld worden op de hoogte van de megatrailer.
Het is inderdaad de 1e keer dat ik zo'n grote trailer bouw, maar kwam er met dit project niet onderuit om het niet te doen. :lol:

Ja heren, we zijn inmiddels weer een klein stukje verder.
De spatborden waren deze keer aan de beurt.
Aangezien ik nog de koeltrailer heb, en deze niet als koeltrailer gebouwd gaat worden, heb ik nu meerder spatborden beschikbaar voor deze trailer.
Ook had ik nog wat los materiaal in een doos, waar ook nog eens een set spatborden lag.
Hierdoor kan ik nu elk wiel zijn eigen spatbord geven, wat ik typisch bij een magetrailer vind horen.....althans..... :roll: ....naar mijn mening dan. :wink:

photo 394778

Foto vertekend iets waardoor de spatborden scheef lijken te zitten, maar alles is natuurlijk met behulp van een winkelhaak
gemonteerd.
Voor de middelste spatborden moest ik nog wat extra bevestigingshuisjes op het chassis maken, zodat deze spatborden ook een goede hechting op het chassis kregen.

photo 394779

photo 394780

photo 394781

Dan de breedte lichtjes van de kitversie afsnijden en deze op de huidige lichtbak plakken....

photo 394782

De zwengel met houder aan de steunpoot bevestigen....

photo 394783

Dan de scharnieren van de deuren bevestigen, en hierdoor is duidelijk te zien dat er op de uiteinden van de middelste scharnieren een volledig nieuw stuk lijst is geplaatst, waardoor er meer afstand tussen de middelste scharnieren komt te zitten.
Dit is niet alleen makkelijk voor de verhoging van het achterframe, maar het is ook nog eens historisch verantwoord en correct. :mrgreen:

photo 394784

Dan even de lichtunits los plaatsen voor het totaalbeeld.

photo 394786

En toen had ome Woefdram een dilemma.... :|
De wielset van JCL blijft een hekelpunt in dit project want.....deze trailer moet een Schmitz megatrailer worden, omdat de decals van Schmitz ook in de kit zitten.
De velgen die oa Schmitz en andere megatrailer bouwers gebruikt of gebruiken, zijn totaal andere velgen dan die van JCL.

photo 394776
Bron: http://www.mascus.com/transportation/used-curtainsider-semi-trailers/schmitz-mega-podnoszony-dach-xl-id-346t/6tgf6f8j.html

Nu zit er gelukkig in deze kit de juiste velgenset die eigenlijk onder deze Schmitz megatrailer horen te zitten, en heb dus besloten om de hele JCL set maar in de kast te gooien, en deze misschien ooit eens een keer voor een toekomstige wipkar te gebruiken..... :roll:......ofzo.

Natuurlijk moeten deze velgen dan omgebouwd worden naar extra dikke supersingle velgen, en heb een JCL velg dan als breedtemaat aangehouden.
Tijdens hett zoeken in de stash, bleek er dat ik ook nog een Italeri velgen en mudguard accessoires-set had liggen, en hierin nog eens 6 precies dezelfde velgen zaten.
Nah ja, mocht er onverhoopt iets mis gaan, dan heb ik in ieder geval nog een reserve setje liggen. :wink:

In dit geval wordt nu de schijfremmenset van de kit gebruikt en zal later de wielen met messing asjes, die in de bestaande styreen asjes worden geschoven, aan het chassis bevestigen.
Goed heren, na veel snijden, schuren en plakken........

photo 394785

photo 394787

photo 394788

Juist, Ome Woefdram heeft nu eindelijk weer een blij gezicht en is weer helemaal content met deze nieuwe "juiste"velgen.
Dan als volgende, waren de fietsbeschermers aan de beurt.....

photo 394790

photo 394789

En als laatste, de schuifzijlenbak is nu uiteindelijk van alle strippen voorzien, en is hiermee gereed om gespoten te worden en om het zijl op maat te maken en te plaatsen.

photo 394791

Ja mannen, met deze velgen en straks de rest van de rubberen banden, ziet deze trailer er dan helemaal uit zoals een Scnmitz Megatrailer er uit hoort te zien. :)
Nu nog wat klein detail- , assen- en wat leidingwerk en dan is deze trailer qua bouw, zover gereed.
Voor nu, tot later!

photo 394793
Bron: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 6865941495

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op zo 18 dec, 2016 12:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2016 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je hebt er een flinke ruk aan gegeven Hermann :shock:
Tja, als de wielen niet bevallen kun je inderdaad maar beter de knoop doorhakken en iets nieuws fabriceren.
Succes verder met je wapperbak :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement