Hallo beste brouwers!
Bedankt voor jullie input en meningen.
Zo op het éérste gezicht had ik ook zo mijn twijfels bij de grotere gaatjes maar heb het even afgewacht na de spuitsessies om dan nog eens te kijken.
Op vele referentie beelden zie je ook een grote verscheidenheid aan catwalken, zelfs met traanplaat of zelfs met een houten plank op het chassis gezien, dus de mogelijkheden zijn enorm.
Bij de CTM set van de new Actros zijn de gaatjes niet veel kleiner, dus de mogelijkheden lagen nog open.
Om een kort verhaal lang te maken, heb ik na het spuiten dan toch besloten om op de MP2 de catwalk met de grotere gaatjes te plaatsen, en op de MP3 de kleinere gaatjes.
ook moesten de trapjes weer gemaakt worden en de handbeugels ietwat anders buigen zoals op de echte Actros.
Hierna de handbeugels netjes en heél voorzichtig met Motip verf en een kwastje schilderen, want de lak is waterdun.
Dan natuurlijk ook weer hier de reflector plaatsen....
De brandstofleidingen plaatsen en deze ook weer op de waterafscheider aansluiten.
Dan van de week veel aan de trailer bezig geweest.
Het dak, de voor- en achterkant had ik 2 weken geleden al in de primer gespoten, en ben afgelopen week dan maar met witte mat lak verder gegaan.
Echter, na de éérste laag motip mat wit, zag ik opeens het rood van het plastic weer ietwat doorschijnen.
Ok, even geen paniek en alles maar eens laten drogen en er met gele primer van Motip overheen gegaan.
Hierna een spuitbus met seidemat wit van Colorworks er overheen gegaan, om vervolgens weer met motip witte matlak verder te gaan.
Het probleem is nu gelukkig onderdrukt.
Lakken van Motip en colorworks kunnen gewoon over en door elkaar heen gebruikt worden en vreten elkaar niet aan.
Was tegelijkertijd ook even een testje.
....., had het natuurlijk wel éérst even op een proefstukje geprobeerd.....dat dan weer wél.
Wel heeft colorworks een veel langere droogtijd nodig, 48 uur volstaat om er overheen te spuiten.
Voor en achterschot zijn met Motip glanzend polarweiß gespoten...
En de onderkant met vallejo mat-zwart op de hand geschilderd.
Vallejo is werkelijk een fantastische verf, gewoon een beetje water op de kwast, mengen met verf en kwasten maar.
De lak droogt streeploos op en laat een laag na die gelijkstaat aan een spuitlaag van een spuitbus of AB.
Dan heb ik nog een rol katfpapier en een rol kaftfolie gekocht om de huifen te maken.
De kaftfolie is een soort van geplastificeerde laag en zou helemaal niet geschilderd hoeven worden.
Het kaftpapier is grijs en de folie donkerblauw, en zal eerst eens even wat experimenteren wat het beste is voor de huifen.
Dit betekend dat zowel grijs of blauw sowieso goede kleuren zijn, omdat de rest gewoon neutraal wit is gehouden.....expres!
Het vervolg hiervan kom ik later op terug en zal hier wederom een mooi verslag van maken.
Wat ik wel weet, is dat dit de 1e en tevens de laatste keer is geweest dat ik zo'n grote trailer maak, wat een gedoe om zulke grote vlakken te spuiten.......
.....nee niet echt mijn ding, volgende keer maar gewoon weer lekker losse trekkers met 20ft trailers of motorwagens met een normale bak of container bouwen.
In ieder geval gaan we natuurlijk lekker onvermoeibaar door.
Heren.....tot de volgende!
BronHermann.