Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Eerst maar even een toelichting: ik (ver)bouw en verzamel voornamelijk hijskranen en speciaaltransportmodellen in de schaal 1:87. Daarbij ben ik meer liefhebber van variatie in de vorm, dan een bekende vorm die in de zoveelste kleur wordt uitgebracht.

In de zwaartransportwereld zijn de SPMT’s al jarenlang gemeengoed. Die zijn “Self Propelled Modular Trailers”, ofwel zelfaangedreven platformwagens. Deze zijn zowel in de lengte als in de breedte met elkaar koppelbaar. De toegestane aslasten liggen rond 30 ton per aslijn (met 4 wielen per aslijn). De modules bestaan doorgaans uit eenheden met 6 aslijnen of met 4 aslijnen. Op deze manier kun je diverse samenstellingen maken om de zwaarste lasten mee te vervoeren.
In Duitsland zit een kleinseriefabrikant Bastian Maintal, welke al heel lang dergelijke SPMT’s als bouwkit levert. Dit zijn gefreesde polystyroldelen, maar helaas met dubbelluchtbanden in plaats van de brede banden (doorgaans de Continental IC40). Dus was het de uitdaging om van de IC40’s de juiste maten te vinden en deze te gaan tekenen.

Het vinden van de juiste maten was simpel: op een clubdag bij Mammoet in Schiedam gewoon met een meetbandje de maten nemen. Vervolgens was de uitdaging om deze in een tekening om te zetten, zodat ze 3D geprint konden worden. Nu werk ik beroepsmatig regelmatig met Autocad in 2D, dus de basis was gauw gelegd. Vervolgens begon het verder uitwerken naar 3D, waarbij het grove profiel van het loopvlak ook goed passend moest zijn. Dat viel bepaald niet mee, dus dan pak je maar tijdelijk een ander project aan. Later hoor je tips over Sketchup, dus downloaden en wat probeersels mee maken. Dat ging er al meer op lijken! Alleen, om het loopvlak mooi sluitend rond te laten lopen bleef een crime. Al met al heeft een jaartje of 2 geduurd, totdat ik op een Modelbouwdag van de HO-Modelautoclub Nederland een oude bekende tegenkwam: Frank uit Hamburg. Wij kennen elkaar al de nodige jaren, dus Frank liet mij al snel iets nieuws zien: inderdaad, de juiste IC40-banden, 3D geprint en wel! Je snapt dat ik met de b.. vol tanden stond. Dan kennen we elkaar al zo lang, maar we wisten van elkaar niet dat we met hetzelfde doel bezig waren, want ook voor Frank gold: “een SPMT is pas een SPMT met de brede banden eronder, zolang deze banden er niet zijn maak ik het model ook niet af”.

Kritisch als wij beiden zijn, hebben we de proefdrukken nog eens goed bekeken. Frank heeft daarna in zijn tekening nog een paar aanpassingen doorgevoerd en sindsdien zijn deze banden via shapeways gewoon voor iedereen verkrijgbaar: http://www.shapeways.com/product/EF8HPV ... Box-search

Afbeelding

Dan is het uiteindelijk tijd om met mijn model aan de gang te gaan. Na ontvetten van de banden en een eerste schilderbeurt is dit al een aardig beeld:

Afbeelding

Wel ogen de wangen van de banden nog wat hoog, dus met een kleine aanpassing aan de velgen wordt dit het gewenste beeld:

Afbeelding

Nu de uitdaging voor de banden opgelost is, is het tijd om het kitje in elkaar te zetten. Dat is het bekende “fluitje van een cent”. Zoals altijd is de passing van de onderdelen gewoon goed. Dus al snel staat de basis op tafel. Wel heb ik de koppeling (aan de voorzijde, onder) wat zwaarder gemaakt. Ook de hulpconstructie om de verbindingspennen in- en uit te kunnen persen heb ik uit Evergreen strip eromheen gebouwd.

Afbeelding

Voor de aandrijving van zulke SPMT’s worden Powerpacks (PPU’s) gebruikt. Hierin zitten de motor en hydraulieksystemen. Omdat zo’n PPU ook de uitlaatgassen kwijt moet kunnen, heb ik aan de zijkant een uitlaat erbij geplaatst. De PPU kan zowel horizontaal als schuin omhoog geplaatst worden, de cilinders hiervoor heb ik ook gemaakt.

Afbeelding

Deze SPMT’s zijn wereldwijd in bedrijf, dus lijkt de keuze voor een voorbeeld best lastig. Maar, we houden het lekker dichtbij. Ik heb op een open dag bij Wagenborg Nedlift in Schoonebeek (in 2010) al redelijk wat foto’s gemaakt van hun SPMT’s, dus wordt het een Wagenborg Nedlift versie.

Afbeelding

Nu zien wij in de hobby deze SPMT’s meestal vanaf de zijkant, of met lading. Maar gelukkig heb ik van een mede-hobbyist, die werkt bij Wagenborg Nedlift, een aantal foto’s van bovenaf gekregen. Mede op basis daarvan kon ik aan de slag met het schilderwerk. Na het schilderen heb ik aan de zijkant nog de boutgaten met een boortje van 0,5 mm opengeboort.

Afbeelding

Dan is het nog een kwestie van decals uittekenen. Gelukkig had ik genoeg beeldmateriaal, dus dat was het probleem niet. Omdat er redelijk veel witgebruik in de naam en logo van Wagenborg Nedlift voorkomt, heb ik de decals maar buiten de deur laten printen.
Uiteindelijk is dit dan het resultaat, waar ik zeer tevreden mee ben:

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover mijn eerste b(r)ouwbijdrage aan dit forum.

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op do 21 jan, 2016 3:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Meerdere posts samengevoegd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Complimenten voor de bouw, het is een realistisch geheel geworden. Uitvoering in het wagenborg-rood staat ook goed.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi en apart hoor, zoiets in 1/24 zou ook mooi zijn.
Als lading op een dieplader.
Enigste wat nu nog mist is een grote lading op je platformwagen. ;)

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Als oud Wagenborg medewerker ben ik nog altijd geinteresseerd in het bedrijf, ik was dan wel van het varend gedeelte, maar ook het rollende gedeelte vind ik altijd wel leuk om te zien.

Mooi stukje werk staat daar!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2016 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuke SPMT's geworden.

Ook leuk dat het niet Mammoet is geworden, maar eens wat anders.
En grappige anekdote als begin van dit project.

Wellicht nog een lichte wash in donkerrood of grijs erover zodat alle details mooi uitkomen.

Maar wat je ook doet ik vind ze helemaal geslaagd!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2016 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Arjan, bedankt voor het samenvoegen van de posts. Heb ik weer wat geleerd voor de volgende keer.

Voor de rest: bedankt voor de leuke reacties!
Het model heeft inmiddels al op een aantal events gestaan, met diverse ladingen (bijvoorbeeld een trafo van Kibri).
Met alle respect voor Mammoet, heb ik vrij weinig modellen in hun kleuren. In de onderwagens is de kleur zwart heel dominant aanwezig, waardoor je bij de modellen, in mijn ogen althans, een "groot zwart blok" ziet. Dan zijn er genoeg andere interessante bedrijven met "betere" kleurstellingen.
Ik ben verder niet van de washes, vervuilingen en dergelijke, maar bedankt voor het meedenken.

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2016 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie bouw, wel grappig dat je beiden met hetzelfde bezig bent zonder dat je het weet.

Apart voertuig, wist niet dat die powerpacks zo hingen te zweven als het ware

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SPMT in schaal 1:87
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2016 17:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 jan, 2016 0:04 am
Berichten: 40
Woonplaats: Hoogeveen
Silenoz schreef:
Mooie bouw, wel grappig dat je beiden met hetzelfde bezig bent zonder dat je het weet.
Apart voertuig, wist niet dat die powerpacks zo hingen te zweven als het ware


Die powerpacks zweven niet hoor. Aan de onderzijde zijn ze gemonteerd op de verbindingsogen, aan de bovenzijde met cilinders aan de zijkanten.
Voor wie meer wil weten: in dit filmpje zie je de fabriek van Scheuerle waar deze SPMT's gebouwd worden. Bij plm. 15:00 komt ook één van de eerste grote SPMT-klussen voorbij: The road to Red Dog door Mammoet (Breda): [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QnWlxz9XpZY[/youtube]

_________________
met vriendelijke groeten,
Ron van der Velpen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement